Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut miehet eivät hoida lapsiaan?

Vierailija
10.02.2022 |

Vaikka asuvat samassa taloudessa niiden kanssa. Täältä saa välillä lukea miten vastuu lapsesta / lapsista jää yksin äidille ja mies puuhailee omiaan vaikka olisi kotona ja vauva itkisi kun nainen eli se äiti on kiinni ruoanlaitossa. Salilla käyminen ja työt kiinnostaa enemmän kuin ajanvietto oman lapsen kanssa.

Mikä näillä miehillä on tähän syynä?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä olen kyllä aikoinani hoitanut, olin jopa kotona pari ensimmäistä ikävuotta lapsen kanssa kun jäin työttömäksi silloin. Mutta eihän keskimäärin miehellä ole niin suuria haluja siihen mikromanagerointiin, jota piein lapsi vaatii. Se isän rooli aukeaa enemmän sitä mukaa, kun lapsen kanssa voi alkaa tehdä monenlaisia asioita eikä kaikki aika mene perushuoltoon. Minusta on ihan loogista ajatella niin, että luonto on muovannut sen homman niin että äiti pysyy luolassa turvassa hoivaamassa lasta ja isä on ulkona metsästämässä ruokaa porukalle. Vaikka ollaankin nykyajassa, niin fysiologisesti ja hormonaalisesti meillä edelleen on jäänteet siitä vanhasta työnjaosta. On silti hyvä, että nykään voi isän rooliakin laajentaa niin halutessaan.

Siinä on vaan se, että mies tulee sieltä ulkoa metsästämästä illaksi kotiin, jolloin hänellä on aikaa hoitaa tenaviaan. 

Ja eivät naisetkaan istuneet sisällä turvassa koko päivää. Iso osa ravinnosta tuli marjoista, sienistä, mitä nyt sattui löytymään. Naiset etsivät niitä lapset selässä.

Vierailija
62/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä olen kyllä aikoinani hoitanut, olin jopa kotona pari ensimmäistä ikävuotta lapsen kanssa kun jäin työttömäksi silloin. Mutta eihän keskimäärin miehellä ole niin suuria haluja siihen mikromanagerointiin, jota piein lapsi vaatii. Se isän rooli aukeaa enemmän sitä mukaa, kun lapsen kanssa voi alkaa tehdä monenlaisia asioita eikä kaikki aika mene perushuoltoon. Minusta on ihan loogista ajatella niin, että luonto on muovannut sen homman niin että äiti pysyy luolassa turvassa hoivaamassa lasta ja isä on ulkona metsästämässä ruokaa porukalle. Vaikka ollaankin nykyajassa, niin fysiologisesti ja hormonaalisesti meillä edelleen on jäänteet siitä vanhasta työnjaosta. On silti hyvä, että nykään voi isän rooliakin laajentaa niin halutessaan.

Nämähän on osittain propagandaa. Luolamiesaikanakaan ei ole mennyt noin mustavalkoisesti. Ihmiskunnalla on ollut kautta aikain lukemattomia erilaisia järjestelyjä. Mikromanagerointiin ei ole naisillakaan biologista taipumusta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni olisi varmasti ollut tuollainen isä. Onneksi tulin järkiini ja erosin ennen kuin kerettiin tehdä lapsia. Exäni ei osannut ajatella muuta kuin itseään. Lisäksi hän oli saanut lapsuudenkodistaan sellaisen kuvan, että isän kanssa tehdään hauskoja juttuja ja äiti hoitaa muut velvollisuudet. Mikään muu kasvatustyyli ei kelvannut, joten erosin aika pian tuon lapsikeskustelun jälkeen.

Vierailija
64/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jonkun pitää käydä töissäkin ja meillä se olin minä. 8h/päivässä ei riittänyt mihinkään.

Töiden jälkeen omat lapset hoidetaan puoliksi. Muutenhan sillä toisella ei ole vapaata sekuntiakaan.

Tai sitten äiti voi lähteä illaksi töihin ja siten hoitaa oman osansa perheen elatuksesta. Aika outoa, että miehelle kuuluu rahan tuominen kotiin ja vauvan hoitaminen, naiselle vain vauvan hoitaminen.

Huomaa ettet ole vauvaa hoitanut, kun kuvittelet että noita voi verrata. 8 tuntia päivässä vs 24 tuntia päivässä

Huomaa ettei sinulla ole matematiikka oikein hallussa: Jos nainen hoitaa vähintään sen 9 tuntia vuorokaudessa (yleensä miehen työpaikka ei ole kotona) ja mies hoitaa sen toisen 9 tuntia vuorokaudessa kun nainen on töissä niin se tekee yhteensä 18 tuntia vuorokaudessa joten jäljelle jää 6 tuntia vuorokaudessa ja kai se lapsi joskus nukkuukin?

Sinänsä huvittavaa, kun olen matematiikan opiskelija. :D Herttaista.

Mutta kätevästi joko oletit ajatustenlukua tai vaihdoit esimerkkitilannetta. Mitenkä menee siis työnjako mielestäsi reilusti tilanteessa, jossa toinen vanhempi käy töissä 8h päivässä ja toinen tekee vähintäänkin sen ajan lastenhoitotöitä kotona vauvan kanssa? Eli mitä tapahtuu kun töissä käyvä tulee kotiin?

Eikä ne vauvat nuku minkään Excel-taulukon mukaan. Aina, 24/7, on oltava valmiudessa ja sovittava, kumpi herää yöllä jos ja kun on tarve.

Vierailija
65/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, eikä tule, vaikka mies sellaisen haluaisi. Tunnen hänet niin läpikotaisin, että lapsen hoito jäisi suurimmilta osin mun vastuulle, enkä halua sellaista. Jos voisin luottaa 100 % että mies olisi päävastuussa juuri noista ekoista vuosista ja itse osallistuisin sen minkä viitsisin, eikä tarvitsisi luopua kaikesta siitä mikä mulle on tärkeää, niin lapsi vois tulla vaikka heti. Mutta kun mies ei nytkään tee oikeastaan mitään oma aloitteisesti kotona, niin lapsi saa jäädäkin haluamisen asteelle :) Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa mitään, niin mies on täysin vapaa lähtemään ja etsimään kotiorjan itselleen, jos lapsenkaipuu yltyy ylitsepääsemättömäksi. Pärjään hyvin yksinkin :)

Uskon että suurin syy miesten osallistumattomuuteen on se, että sitä lasta ei välttämättä ihan niin paljon ole haluttu mitä nainen. Voi jopa olla että nainen on kitissyt ja vaatinut mieheltä lasta ja tämä on sitten suostunut, kun on nähnyt kuinka paljon nainen haluaa. Esim mulla on kaksi koiraa. Olen ne itse halunnut ja pyytänyt mieheltä lupaa niiden hankkimiseen. Mies ei niitä halunnut ja olisi pärjännyt hyvin ilman niitäkin. Mutta tykkää kyllä rapsutella niitä ja juttelee niille jne. Mutta ei mulla tulisi mieleenkään alkaa vaatia ja kiukutella miestä niiden hoitoon. Kun mies ei niitä halunnutkaan. Luulen että vähän sama kuvio valitettavasti lasten kanssa. Naiset on vaan niin naivia, että luulevat miehen muuttuvan yhtäkkiä ihan eri henkilöksi isäksi tultuaan.

Vierailija
66/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia, eikä tule, vaikka mies sellaisen haluaisi. Tunnen hänet niin läpikotaisin, että lapsen hoito jäisi suurimmilta osin mun vastuulle, enkä halua sellaista. Jos voisin luottaa 100 % että mies olisi päävastuussa juuri noista ekoista vuosista ja itse osallistuisin sen minkä viitsisin, eikä tarvitsisi luopua kaikesta siitä mikä mulle on tärkeää, niin lapsi vois tulla vaikka heti. Mutta kun mies ei nytkään tee oikeastaan mitään oma aloitteisesti kotona, niin lapsi saa jäädäkin haluamisen asteelle :) Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa mitään, niin mies on täysin vapaa lähtemään ja etsimään kotiorjan itselleen, jos lapsenkaipuu yltyy ylitsepääsemättömäksi. Pärjään hyvin yksinkin :)

Uskon että suurin syy miesten osallistumattomuuteen on se, että sitä lasta ei välttämättä ihan niin paljon ole haluttu mitä nainen. Voi jopa olla että nainen on kitissyt ja vaatinut mieheltä lasta ja tämä on sitten suostunut, kun on nähnyt kuinka paljon nainen haluaa. Esim mulla on kaksi koiraa. Olen ne itse halunnut ja pyytänyt mieheltä lupaa niiden hankkimiseen. Mies ei niitä halunnut ja olisi pärjännyt hyvin ilman niitäkin. Mutta tykkää kyllä rapsutella niitä ja juttelee niille jne. Mutta ei mulla tulisi mieleenkään alkaa vaatia ja kiukutella miestä niiden hoitoon. Kun mies ei niitä halunnutkaan. Luulen että vähän sama kuvio valitettavasti lasten kanssa. Naiset on vaan niin naivia, että luulevat miehen muuttuvan yhtäkkiä ihan eri henkilöksi isäksi tultuaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta. Aikuinen ihminen ottaa itse vastuun lupauksistaan. Lapsi ei ole koira. Jos mies sanoo "Kyllä, haluan lapsen", hän sitoutuu ottamaan vanhemman vastuun. Vaikka olisi miten oudot motiivit ja miellyttämisenhalu siinä taustalla. Ei mies ole mikään lapsi.

Vierailija
67/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta. Aikuinen ihminen ottaa itse vastuun lupauksistaan. Lapsi ei ole koira. Jos mies sanoo "Kyllä, haluan lapsen", hän sitoutuu ottamaan vanhemman vastuun. Vaikka olisi miten oudot motiivit ja miellyttämisenhalu siinä taustalla. Ei mies ole mikään lapsi.

Ei ole ei, mutta siitä huolimatta moni mies taipuu vaikka vähän vastentahtoisesti vaimon lapsivaatimuksiin, kuin eroaa. Siksi näitä huonoja kokemuksia puutteellisesti osallistuvista isistä on. Kukaan nainen taas puolestaan ei ikinä lähde "puolella teholla " lapsenhankintapuuhiin, koska tietää että tosi paikan tullen hän on aina vastuussa. Miesten harteilla ei ole tällaista painavaa vastuun viittaa yleisesti. Ei vaikka eletään jo 2020 lukua.

Vierailija
68/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kumma juttu. Meilläkin kävi niin, että vauvaa suunnitellessa ja raskausaikana puhuttiin, että vauvaa hoidetaan 50/50, niin kuitenkin heti ekana päivänä vauvan kanssa kotona mies kysyi jostain sen hoitoon liittyvästä asiasta minulta. Vastasin "en minä tiedä!" -siitä mies hämmästyi ja otettiin sitten yhdessä selvää. Kai ne kuvittelee, että synnyttäminen antaa naisille jotain korkeampaa tietoa.

Vierailija
69/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei, mutta siitä huolimatta moni mies taipuu vaikka vähän vastentahtoisesti vaimon lapsivaatimuksiin, kuin eroaa. Siksi näitä huonoja kokemuksia puutteellisesti osallistuvista isistä on. Kukaan nainen taas puolestaan ei ikinä lähde "puolella teholla " lapsenhankintapuuhiin, koska tietää että tosi paikan tullen hän on aina vastuussa. Miesten harteilla ei ole tällaista painavaa vastuun viittaa yleisesti. Ei vaikka eletään jo 2020 lukua.

Kyllä löytyy myös vastuuttomia äitejä. Eivät ole naiset mitään enkeleitä.

Vierailija
70/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala sanoa, kun itse en varmaankaan ole tällainen mies eikä se tietty onnistuisikaan, kun pian taas vaimon työmatkat jatkuvat ja on useasti viikon pari poissa. Turha siinä on silloin toisen perään huudella.

Mutta, siis, joo. Varmaan syitä voi olla monia, mutta uskoisin, että yksi monen miehen (teko?)syy on, että puoliso ei anna hoitaa lasta omalla tavalla. Jos kaikki tila viettää lapsen kanssa omannäköistä aikaa viedään, on hankala motivoitua sitten hoitamaan vain niitä pelkkiä velvollisuuksia. Tokihan kyse voi olla myös ihan vaan siitä, että mies on laiska ja mukavuudenhaluinen ja puoliso sen mahdollistaa tai sitten mies ei vain yksinkertaisesti ollut valmis ja/tai halunnut tulla isäksi ja nyt oireilee sitä. Tiedä meistä, miehistä.

M41

Äitinä vastaan, että jos isä ei huolehdi perushoidosta kun hoitaa omalla tavallaan eli esim hampaat jää pesemättä, ulos lähtiessä on sellaiset vaatteet joissa lapsi ei tarkene jne niin pakko siihen on puuttua ja vaatia tiettyä hoitamisen tapaa. Tästä mies sitten suuttuu että ei annettu hoitaa omalla tavallaan ja kostoksi lopettaa kaiken hoitamisen.

Ei kyllä kuulosta kovin terveeltä suhteelta, jos aletaan oikein kostamaan kumppanille eikä osata ikinä tehdä kompromisseja.

Vierailija
71/71 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala sanoa, kun itse en varmaankaan ole tällainen mies eikä se tietty onnistuisikaan, kun pian taas vaimon työmatkat jatkuvat ja on useasti viikon pari poissa. Turha siinä on silloin toisen perään huudella.

Mutta, siis, joo. Varmaan syitä voi olla monia, mutta uskoisin, että yksi monen miehen (teko?)syy on, että puoliso ei anna hoitaa lasta omalla tavalla. Jos kaikki tila viettää lapsen kanssa omannäköistä aikaa viedään, on hankala motivoitua sitten hoitamaan vain niitä pelkkiä velvollisuuksia. Tokihan kyse voi olla myös ihan vaan siitä, että mies on laiska ja mukavuudenhaluinen ja puoliso sen mahdollistaa tai sitten mies ei vain yksinkertaisesti ollut valmis ja/tai halunnut tulla isäksi ja nyt oireilee sitä. Tiedä meistä, miehistä.

M41

Äitinä vastaan, että jos isä ei huolehdi perushoidosta kun hoitaa omalla tavallaan eli esim hampaat jää pesemättä, ulos lähtiessä on sellaiset vaatteet joissa lapsi ei tarkene jne niin pakko siihen on puuttua ja vaatia tiettyä hoitamisen tapaa. Tästä mies sitten suuttuu että ei annettu hoitaa omalla tavallaan ja kostoksi lopettaa kaiken hoitamisen.

Vähän samoja kokemuksia. Ja lisäksi esim. ruoka oli aina jotain pakasteranskalaisia ja nakkeja. Ja juu, ei kuole lapset, mutta eipä tollasta moskaa voi useamman kerran viikossa syödä.

Miksi tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei osaa laittaa ruokaa? Tuleehan tuo taito esille jo seurusteluvaiheessa.

Ei taida olla kyse osaamisesta tässä.

Niinpä. Miksi tehdä lapsia miehen kanssa, joka ei edes viitsi opetella laittaamaan ruokaa? Ruuanlaitto taito on ihan perustaito aikuiselle ihmiselle sukupuoleen katsomatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi