kokemuksia psykoosista
Mieheni sairastui yllättäen. Merkkejä tietysti oli, kun niitä näin jälkikäteen miettii, mutta yllätys ja hirvittävä shokki tämä oli. "Harhainen psykoosi" oli diagnoosi, millä hänet lähetettiin hoitoon. Hän on nyt sairaalassa hoidettavana (lääkitys, lepo) ja tavoitteena mahdollisimman nopea kotiutus ja avohoito. Hänen tilansa ei ole juuri muuttunut, vaikka on ollut nyt hoidossa jo monta päivää. Sekin turhauttaa nyt, mutta ymmärrän, että ihan hetkessä ei voi tapahtua mitään.
Välillä olen hyvinkin toiveikas, välillä iskee epätoivo. Haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia vastaavasta. Jos ihminen on läpikäynyt psykoosin, voiko hän toipua täysin ennalleen? Onko jollekulle tai jonkun läheiselle käynyt näin? Jos (ainakaan) täydellistä toipumista ensipyskoosista ei ollut, mitä siitä seurasi? Tiedän toki lukemani perusteella, mikä kaikki on mahdollista, mutta ihmisten omien kokeumusten kuuleminen tuntuu nyt tärkeältä.
Kiitos!
Kommentit (11)
Millainen miehesi psykoosi oli AP? Miten oireili?
Suoaittelen kokeilemaan psykoosia. Saa helpolla ja halvalla päänsä sekaisin eikä tuu krapulaa.
Voimia sinulle. Läheiseni sairastui psykoosiin, mutta on toipunut ennalleen, eikä tarvitse enää lääkitystä. Joitain harhoja tuli vielä sairaalajakson jälkeenkin, mutta ei käynyt enää ylikierroksilla. Psykoosissa ei nukkunut juurikaan, sairaalassa sai unilääkkeet, niin saattoi levätä.
En ole ammattilainen, mutta jos joku täällä on, pitääkö paikkaansa, että psykoosin toipumisennuste on parempi, jos se ei ehdi pitkittyä ennen hoitoon pääsyä?
Mikä muuten laukaisi psykoosin miehelläsi? Masennus, trauma, päihteet..? Läheiselläni se oli kannabis. T. 6
No tämä riippuu paljolti siitä että mikä psykoosin taustalla on. Psykoosihan voi iskeä monesta syystä. Esim. myrkytys, isku päähän tai muu fyysinen ärsyke voi aiheuttaa psykoosin. Tällöin siitä on mahdollista toipua täysin niin ettei se enää uusiudu. Samoin elämän kriisistä tai traumasta aiheutunut psykoosi voi parantua melko hyvin. Jos taas on jokin pysyvä sairaus, esim. skitsofrenia niin niitä psykooseja saattaa tulla koko loppuelämän ajan säännöllisesti. Pitäisi vähän enemmän siis tietää miehesi tilanteesta jotta voisi sanoa.
Jonkin verran myös annetaan vääriä psykoosidiagnooseja, esim. masentunut tai pakko-oireinen henkilö voi joutua psykoosin nimikkeellä hoitoon vaikkei varsinaista psykoosia edes ole.
miten jos tietää entisen mt-potilaan olevan psykoosissa, miten siitä pystyy ilmoittamaan? terveyskeskus mokasi kun kerroimme eikä hoitanut tilannetta, nyt läheisen tila vain pahenee kun kuvittelee kaikenlaista eikä nuku
Mies vaihtoon, lanttu kun reistaa niin siitä ei parannuta.
Mä oireilin jonkun verran (näin harhoja, kuulin juttuja) tosi stressaavassa elämäntilanteessa. Mulla se stressi oli ollut päällä vuosia ja oireilin tosi vahvasti jo ennen harhoja, mutta en vain jotenkin saanut tarvitsemaani apua niin tilanne pääsi eskaloitumaan. Hoito on ollut kelvotonta tuon jälkeenkin, mutta itse olen tajunnut alkaa suojelemaan itseäni ja olen esimerkiksi levännyt, vaikka mulle ei olisikaan kirjoitettu sairaslomaa. Siis sairastin säästöilläni. Lepo on ollut todella tärkeää. Alan hiljalleen olla työkykyinen nyt kolmen (?) vuoden jälkeen pahimmasta vaiheesta. Luulen, että asiantuntevalla avulla olisin voinut päästä paljon vähemmällä.
Itselläni ei ole ollut, mutta tyttäreni kummin kaiman enolla kylläkin. Aivan karmea juttu oli, oli 2 viikkoa psykiatrisessa hoidossa psykoosin vuoksi. Kun pääsi pois sairaalasta, määrättiin psykiatrinen lääkitys, jota on nyt syönyt jo vuosikausia. Edelleen puhuu itsekseen ja kuulee ääniä, eikä työkyvystä ole tietoakaan. Toivottavasti sinun miehellesi ei käy näin huonosti, mutta varoittavia esimerkkejä löytyy paljon, joten kannattaa varautua pahimpaan.