Olkaa kilttejä ja opettakaa lapsillenne
Nyt, kun nämä fitnesshommat ja healthylifet ja cocovit ja seljankukat ovat niin muodissa, olisi kiva jos tulevaisuudessa näitä terveellisiä toimintamalleja osattaisiin hyödyntää oikein.
Ainakin omassa lähipiirissäni edelleen ja jatkuvasti isoimmassa roolissa on kaikkien silmiin se, että kroppa on hyvässä kunnossa. Omastakin mielestäni on oikeasti kiva katsella näitä fitnesstyttöjä, mutta todellisuus omalla kohdallani on tuollaisista kovin kaukana. Ei minulla ole aikaa ryhtyä dieetille six-packin vuoksi tai kasvattaa ahteria siksi, että saisin instagramiin parempia belfieitä. Minulle ja lähimmäisilleni riittää, että olen terve ja voin tehdä asioita, joista nautin.
Perheessämme sekä aikuiset, että lapset syövät terveellistä kotiruokaa ja ulkoilevat ja harrastavat säännöllisesti liikuntaa - miksi se ei riitä? Tuntuu, että olemme jotenkin huonompia kun emme ole täydellisessä rantakunnossa vaan tähtäin kaikessa tekemisessämme on oma hyvinvointi!
Mikseivät kaikki voisi opettaa lapsilleen pienestä pitäen, että ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa! Banniin instagramit ja sanalle rantakunto uusi merkitys!
Kommentit (44)
Oletko siis kateellinen? Yleensä kaltaisesi ovat vaan katkeria siitä, etteivät itse pysty samaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin.
Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan.
[/quote]
Muista ennen salilla käyntiä varmistaa että tyttäresi kasvu on varmasti loppunut.
Kyllä ainakin minä haluan, että lapseni vielä yläasteella keskittyy ihan muihin asioihin kuin fitnekseen. Ja vielä lukiossakin. Sitten kun on aikuinen saa puolestani tehdä mitä lystää (itseään vahingoittamatta).
Kyllä olen kauhulla seuraillut kun nuoret tytöt harrastavat tuollaisia. Omalla salillanikin käy useita, jotka selvästi alaikäisiä ja keskenkasvuisia. Ei ole terveellistä - syömishäiriöt ovat se mitä tyosta aiheutuu.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin. Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan. [/quote] Muista ennen salilla käyntiä varmistaa että tyttäresi kasvu on varmasti loppunut.
[/quote]
Mitenköhän se varmistetaan? Kyllähän jalkapalloakin pelataan jotkut jopa 5- vuotiaina. Miksei tyttäreni siis saisi käydä salilla. Mitä nuorempana tuo diettaaminen+sali aloitetaan, sen helpommin se tulee vanhempana luonnostaan.
Hän on tällä hetkellä ehkä hieman painavahko ikäisekseen, mutta luulen, että ylimääräiset karistetaan kesän aikana :) Uudet fitnessmalli- kisaajat ovat tuoneet taas rutkasti motivaatiota lenkkeilyyn ja kotijumppiin, kesävaihde on siis saatu hyvin päälle.
Pointti siis se, että jotkut harrastavat telinevoimistelua, jotkut koripalloa jne. Minun tyttäreni laji on fitness. En ymmärrä miksi jonkun täytyy suuttua siitä, että haluamme näyttää hyvältä - mitä se teiltä muilta on pois?
Ääripäitä tosiaan. Se, että punnitsee ruokansa ja liikkuu orjallisesti jonkun ohjelman mukaan, ei edusta hyvinvointia vaikka sitä nämä fitnesstypyt sitä kuinka hokee. Minimirasvoissa pyllistely lavalla, no huh huh! Ne eivät todellakaan ole hyvinvoivan näköisiä. Sitten monesti, nyt hieman yleistäen, tähän liittyy vielä luxusluxus-buumi törky kalliine merkkilaukkuineen, rikas mies tietenkin elättäjäksi. Tällaisia esikuvia nuorilla tytöillä nykyään. Itse toivon että tämä buumi menee ohi ennen kuin omat lapseni ovat teinejä. Naisissa on valtava potentiaali yhteiskunnan rakentajina, kunhan tuo potentiaali kanavoidaan oikein. Belfieissä pyllistely ei ole mikään saavutus elämässä, kunnon koulutus ja sen hyödyntäminen on.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin.
Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan.
[/quote]
Vääristynyt kuva lapsella. Ei ole geeneissä vaan äidin malli
Muistatteko sen ajan, kun salilla käytiin jos käytiin ja vain rikkailla oli varaa valmentajaan? Sieltä saadut tulokset puhuivat puolestaan, eikä salibelfieistä eikä jumppakuvista ollut tietoakaan? Milloin kuntosalilla ylipäätään sai alkaa kuvata?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin. Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan. [/quote] Vääristynyt kuva lapsella. Ei ole geeneissä vaan äidin malli
[/quote]
Millaisen mallin itse annat lapsellesi? Pizzaa ja tv-sarjoja? Huoh- onneksi miehetkin osaavat nykyään valita lisääntymiskummpaneikseen hyväkuntoisia ja kauniita ihmisiä eivätkä tyydy kaltaisisiin sohvaperunoihin, niitä on täällä jo aivan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin. Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan. [/quote] Muista ennen salilla käyntiä varmistaa että tyttäresi kasvu on varmasti loppunut.
[/quote]
Mitenköhän se varmistetaan? Kyllähän jalkapalloakin pelataan jotkut jopa 5- vuotiaina. Miksei tyttäreni siis saisi käydä salilla. Mitä nuorempana tuo diettaaminen+sali aloitetaan, sen helpommin se tulee vanhempana luonnostaan.
Hän on tällä hetkellä ehkä hieman painavahko ikäisekseen, mutta luulen, että ylimääräiset karistetaan kesän aikana :) Uudet fitnessmalli- kisaajat ovat tuoneet taas rutkasti motivaatiota lenkkeilyyn ja kotijumppiin, kesävaihde on siis saatu hyvin päälle.
Pointti siis se, että jotkut harrastavat telinevoimistelua, jotkut koripalloa jne. Minun tyttäreni laji on fitness. En ymmärrä miksi jonkun täytyy suuttua siitä, että haluamme näyttää hyvältä - mitä se teiltä muilta on pois?
[/quote]
Väitän että tuo fitness on uusi muoto syömishäiriöstä ja pakonomaisesta itsekontrollista. Ja mitenkö se eroaa telinevoimistelusta tai jalkapallosta. Sillä tavalla että palloilussa fokus on pallossa, telinevoimistelussa kehon hallinnassa, voimassa yms. Fitneksessä fokus on peilikuvassa, omassa ulkonäössä. Täysin eri juttu. Nuorille, muutenkin itseään hakeville tyttölapsille aika raakaa touhua. Lähtökohtaisesti sellaiset lajit ovat hyviä, jotka käyvät sekä tytöille että pojille. Tuo naisten ulkonäkövouvotus lisää kuilua sukupuoliseen epätasa-arvoon.
Kirjoittajalla 13 taitaa myös olla paino-ongelmia kun ei voi hänkään tyytyä siihen, että joillain vaan on itsekuria pitää itsensä hyvännäköisenä ja haluttavana.
Naurettavaa väittää, että kyseessä on syömishäiriö.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin. Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan. [/quote] Vääristynyt kuva lapsella. Ei ole geeneissä vaan äidin malli
[/quote]
Millaisen mallin itse annat lapsellesi? Pizzaa ja tv-sarjoja? Huoh- onneksi miehetkin osaavat nykyään valita lisääntymiskummpaneikseen hyväkuntoisia ja kauniita ihmisiä eivätkä tyydy kaltaisisiin sohvaperunoihin, niitä on täällä jo aivan liikaa.
[/quote]
Terveen ja itseään arvostavan. Ei laihuutta ihannoivan. Ei sellaista, että naisen tehtävä on olla laiha ja löytää mies. Sellaisen, että parisuhde perustuu muuhun kuin ulkonäköön
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:30"]Kirjoittajalla 13 taitaa myös olla paino-ongelmia kun ei voi hänkään tyytyä siihen, että joillain vaan on itsekuria pitää itsensä hyvännäköisenä ja haluttavana.
Naurettavaa väittää, että kyseessä on syömishäiriö.
[/quote]
Olen samaa mieltä 13 kanssa. On aina vahingollista tuijottaa itseään liian kriittisesti. Mikään ei riitä. Ihankin syömishäiriössä. Itsekuri on elämän tarkoitus, kun ei kelpaa itselleen eikä ole muuta elämää
kyllä nämä selfiet ja belfiet on jotain aivan käsittämätöntä minullekin vaikka en hirmu vanha vielä ole, 32v. Itsellänikin on hyvä kroppa mutten ikinä kehtaisi laittaa jotain belfie- selfieitä kropasta nettiin kaikkien nähtäville! ja nimenomaan en kehtaisi siksi, että se homma on vaan niin tyhjäpäistä enkä haluaisi antaa itsestäni typerää kuvaa saati että siihen olisi mulla mitään tarvettakaan.
Itselleni on käynyt nyt niin, että olen laihuttanut noin vuodessa normaalipainon ylärajoilta itseni sinne norm. painon alarajoille.
Omasta mielestäni näytän kaikkine pikku makkaroineni ja raskausarpineni paremmalta kuin ikinä, mutta lähipiirissäni on vihjailtu, että kannattaisiko hankkia nyt lihasta, ettei kaikki näkyisi ohuista paidoista jne läpi.
Ei voi muuta sanoa kun ei mitään. Olen tehnyt kovan työn lisätessäni hurjasti aerobista liikuntaa ja kotijumppia jne. lapsia hoitaessani. Nyt pitäisi vielä siis aloittaa joku fitnesskuuri, vaikka ei kiinnostaisi siis pätkääkään. Muttakun olen laihaläski ja lihasta ei kuulemma ole. Olen kuitenkin ikäni urheilua harrastanut ja Jos ei olisi, en tuskin hoitaisi kaksosia ja kotia yksin!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:44"]
Itselleni on käynyt nyt niin, että olen laihuttanut noin vuodessa normaalipainon ylärajoilta itseni sinne norm. painon alarajoille.
Omasta mielestäni näytän kaikkine pikku makkaroineni ja raskausarpineni paremmalta kuin ikinä, mutta lähipiirissäni on vihjailtu, että kannattaisiko hankkia nyt lihasta, ettei kaikki näkyisi ohuista paidoista jne läpi.
Ei voi muuta sanoa kun ei mitään. Olen tehnyt kovan työn lisätessäni hurjasti aerobista liikuntaa ja kotijumppia jne. lapsia hoitaessani. Nyt pitäisi vielä siis aloittaa joku fitnesskuuri, vaikka ei kiinnostaisi siis pätkääkään. Muttakun olen laihaläski ja lihasta ei kuulemma ole. Olen kuitenkin ikäni urheilua harrastanut ja Jos ei olisi, en tuskin hoitaisi kaksosia ja kotia yksin!
[/quote]
Tätä olen miettinyt - miksi kaikkien pitäisi näyttää kehonrakentajilta tai miksi kaikkien lihasten tulisi olla selkeästi erotettavissa tms. Eikö kelpaa että ollaan kaikki sellaisia kun halutaan?
Lapseni on 4-vuotias ja kyllä hän aika paljon miettii miltä näyttää. Mutta ei hän kroppaansa tuijota, vaan vaatteita sovittelee ja katsoo mitkä sopii yhteen. Meillä ei puhuta kropan ulkonäöstä (paitsi välillä mieheni ja minä puhumme jos olemme huomanneet lihastemme kasvua), enemmänkin keskustellaan siitä mitä liikuntaa harrastamme ja mitä syömme. Esim. "Äiti lähtee nyt salille" tai "Lähdetkö äitin kanssa lenkille vai iskän kanssa pyöräilemään". Liikunta on hauskaa ja siitä nauttii koko perhe. Kuntosali, lenkkeily, pyöräily ja uinti kuuluvat elämäämme (talvisin luistelu, hiihto ja lumilautailu) eikä niistä tehdä numeroa.
Minulla on syömishäiriötaustaa ja senkin takia yritän välttää puhumasta painosta tai "läskeistä" oman lapsen kuullen. Tiedän että 4-vuotiaalla on tarkat korvat ja hän nappaa sanoja sieltä täältä ihan huomaamatta. Yritän opettaa että painolla ei ole väliä ja laihduttaa ei tarvitse. Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja liikkua (niin että nauttii siitä liikunnasta ja myös ruuasta. Sekä minä että mieheni olemme ylipainoisia, mutta lapsemme ei sitä tiedä ja hän on normaalipainoinen.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:11"]
[/quote]
[/quote]
Jalkapalloilijat juoksevat ja harjoittelevat luonnollisesti. Kuntosalia he eivät aloita, kun kasvu on kesken
Meillä puhun kotona 5 vuotiaalla terveellisestä ja epäterveellisestä ruoasta. Molempia syödän, mutta kerron, ettei epäterveellistä saa syödä liikaa. Tyttökin monesti kysyy onko tämä terveellistä ja on kertonut tykkäävänsä kasviksista. Silti meillä saa myös syödä karkkia ja nakkeja ja muuta, koska elämästä pitää myös nauttia. Liikuntaa aion suositella, mutta en pakottaa. Etsitään yhdessä joku harrastus ja jos se on pianonsoitto niin olkoon. Sillon ehdotan esim. Pyöräilyä harrastuksiin, että luut vahvistuu. Kaikkeen voi opettaa, niin ettei elämästä tule suorittamista ulkonäön takia. Lapselle ei koskaan saa sanoa lapsen olevan lihava tai lapsen lihovan, jos ei tee jotain. Siitä on omaa kokemusta lapsena.
Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin.