Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman vika, suuttujan vai suututtajan?

Vierailija
22.06.2015 |

"Maija" latelee liian ronskia huumoria "Liisalle" mm. kuittaillen tämän suvusta, ammatista, miehestä jne. "Vitsillä", mutta niin että osuu koko ajan "Liisan" kipeisiin kohtiin tietäen Liisan herkkyyden, mutta silti jatkaa. Liisa ottaa asian puheeksi Maijan kanssa, mutta Maija jatkaa ronskia huumoriaan ihmetellen ääneen Liisan tiukkaa pipoa. 

Liisa saa vuosien jälkeen tarpeekseen ja suuttuu, sanoo ettei jaksa moista ja ettei halua olla tekemisissä. Maija jää hämmästelemään Liisan herkkänahkaisuutta ja miksei halua olla väleissä, kun kuitenkin ollaan sukua jne. Maija avautuu tutuilleen ja suvulle Liisan herkkähipiäisyydestä ja miten on mahdotonta yrittää tulla toimeen tämän kanssa, kun väärä sanavalinta voi rikkoa välit. Liisa vetäytyy itseensä ja kauemmas suvusta ja Maijan kanssa yhteisistä ystävistä. Yhteisiä sukulaisia tai ystäviä tavatessa on vaivautuneen ja välttelevän ja vähän vihamielisenkin oloinen. Maija jatkaa aktiivista sosiaalista elämäänsä suvun ja ystäviensä parissa, huumori on jos mahdollista aiempaakin ronskimpaa. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijan vika. Kyllä edes vähän pitäisi osata käyttäytyä ja huomioida toisia.

Vierailija
2/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijan vika. Jos toinen selvästi sanoo, että ko. huumori on liikaa niin kyllä tyhmemmänkin pitää siitä osata ottaa opiksi ja vinoilla niille jotka sen kestää.
Minäkin uskon kerrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija on tyhmä. Ja ilkeä. Ja empatiakyvytön.

Liisan olis hyvä nousta. Se vetäytyminen on hänelle itselleen ehkä raskasta. Hyvin ymmärrettävää kyllä ...voihan Liisakin avautua suvulle siitä piikittelystä... ei ole ensimmäinen suku, missä piikitellään ja verhotaan se vitsiksi. Se on epäreilua. Hienoa, että Liisa sille tollolle puhui. Voisi puhua useammalle.

tai opettelee sen jalon taidon itse ja kokeilee sitä siihen Maijaan ja kysyy sit, että oliks hyvä vitsi? Sehän ne vitsit tajuaa...

Vierailija
4/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpa kerran jahdannut kirveen kanssa tämmöistä "Maijan" kaltaista irvailijaa. Se mölinä loppui siihen ja samantien se 'kaveruuskin'.

Vierailija
5/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijan vika. Tuo on vähän samanlainen tilanne kuin meillä, siskoni on maija ja minä liisa. Siskoani silti puolustellaan ja minua väitetään liian herkäksi, koska loukkaannu tuosta haukkumisesta. Ja tarkennan vielä, että sisko aina ollut vahvempi ihmisenä ja kaikessa parempi.

Pitäisiköhän lopettaa kokonaan tekemisissä olo, kun aina tapaamisista tulee vain paha olo ja sisko lähtee tilanteista voitonriemuisena kun on taas ollut mua parempi ja saanut mut lytättyä...mua ei ymmärrä eikä puolusta kuin oma mies, kaikki muut on siskon puolella.

Onko kellään muulla ollu tämmöstä ja miten ootte ratkasseet tilanteen?:)

Vierailija
6/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelisäännöt pitää tehdä HETI selväksi, eikä vuosia mahdollistaa huonoakäytöstä. Lisäksi pitää osata laittaa pahat sanat ja huonökäytös sanojan puuttelisuuden piikkiin, eikä ottaa itseensä! 

Vierailija
7/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu miksi ihmeessä Liisa odotti vuosia? Mä olisin vetänyt päin pläsiä saman tien.

Vierailija
8/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen vastaa omasta itsestään. Liisan ainoa ongelma tuskin on Maija. Ei hän voi toisen vastuulle laittaa elämäänsä.

Vierailija
9/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijan vika. Myönnän itsekin olevani ronskin huumorin ystävä, mutta tahallaan en ikinä yritä osua kenenkään kipeään kohtaan. Ja lopetan heti, jos huomaan jonkun loukkaantuneen, vaikka itse olisin tarkoittanut läppäni vain hauskaksi.

Vierailija
10/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollistaa vuosia toisen käytöksen niin antaa aseen ihan itse toisen käteen! Ihmissuhteet on kahden kauppa. Jossa pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisikin aina miettiä olisiko kummassakin vikaa!

Vierailija
11/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertomus nyt oli Liisan versio, Maijan olisi luultavasti toinen. Jos ihmisen temperamentti on ihan erilainen, ei sen toisen 'herkkyyden' tietäminen ole itsestäänselvää. Maija on varmasti toiminut väärin, mutta Liisa olisi saattanut myös voida toimia fiksummin. Puhua suorempaa, ja heti mielensä pahoitettuaan. Ja joskus jopa itsekin huomioiden toisen erilaisuutta.

Vierailija
12/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo Liisa ja kasva aikuiseksi. Maijaa et voi omasta olostasi syyttää

Vierailija
13/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ja äitini suhde on tuommoinen. Äiti on Maija ja minä Liisa.
Olen sanonut äidille useita kertoja. Olen sanonut kauniisti, olen sanonut rumasti, olen huutanut ja raivonnut, olen selittänyt ja perustellut, mutta ei ole mennyt perille.
Viimeiset pari vuotta olen pitänyt etäisyyttä ja nyt äiti kyselee mikä minua vaivaa. "Ihan kuin olisit suuttunut", ihmettelee äitini.
Enää en jaksa yrittää selittää. Ihmetelkööt itseksensä.

Vierailija
14/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri tällaisessa tilanteessa, kaveri on Maija ja minä olen Liisa. Tuli mitta täyteen ja yritin katkaista välejä. Kunnes tajusin että onhan tästä osa minunkin syytä. Ei olisi pitänyt vain vuosia sietää sitä paskaa. Mitä jos olisin jo aikoja sitten sanonut että mun tulee tosta paha mieli ja toi satuttaa. Olisiko Maija muuttanut käytöstä? Luultavasti ei, mutta onhan Liisallakin vastuu vaatia sellaista kohtelua ettei tule aina paha mieli. Enemmän vika on kuitenkin Maijassa.

Vierailija
15/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija tottakai teki väärin, mutta kyllä tämä Liisa on selvästi herkkäihoinen, koska tuollaisesta vetäytyy omiin oloihinsa. 

Vierailija
16/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän useammankin tuollaisen kuspiään kuin Maija. Niillä on tapana kääntää ihan kaikki toisen ihmisen syyksi, vaikka itse olisivat syynä. Ts eivät ota vastuuta käytöksestään.

Vierailija
17/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisan vika. Paljon helpompi sanoa Maijalle heti, että sinun tapasi esittää asiat on ikävä, mitä ihmeen ongelmiasi yrität tällä tavalla peittää eli heittää se ongelma Maijalle eikä lätistä, että minusta tuntuu pahalta. Selkeää sinä-puhetta ja vastausten vaatimista. Jos Maija sanoo, että älä leikistä suutu niin siihen vastataan, että nyt ei puhuta minusta vaan sinusta, sinä tässä olet se, jonka ongelma on noussut esille.

Vierailija
18/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässähän se Liisa ON ottanut asian puheeksi jo hyvissä ajoin, mutta Maija on siitä viis veisannut. Ei Liisaa siis voi mitenkään syyllistää tilanteesta. Se, että kiusaaja ei ota puhetta tajutakseen, ei mitenkään voi tarkoittaa, että kaikki on kiusatun syy.

Liisan vihamielisyys muissakin ihmissuhteissa sen sijaan on väärä ratkaisu ja hölmöä, eikä mitenkään liity siihen, kenen syy alkuperäinen ongelma on ollut. Ei se niiden muiden kavereiden ja sukulaisten syy ole, eivätkä nämä voi tietää asioita, joita on tapahtunut Liisan ja Maijan väillä, paitsi sen mitä heille kerrotaan. Nyt Maija kertoo oman osansa, ja Liisa syyttelee muita siitä, että kuuntelevat Maijaa, mutta ei kerro omaa tarinaansa.

Vierailija
19/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on aina ärsyyntyjässä, ei koskaa rikastajissa.

Vierailija
20/20 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:23"]

Siis tässähän se Liisa ON ottanut asian puheeksi jo hyvissä ajoin, mutta Maija on siitä viis veisannut. Ei Liisaa siis voi mitenkään syyllistää tilanteesta. Se, että kiusaaja ei ota puhetta tajutakseen, ei mitenkään voi tarkoittaa, että kaikki on kiusatun syy.

Liisan vihamielisyys muissakin ihmissuhteissa sen sijaan on väärä ratkaisu ja hölmöä, eikä mitenkään liity siihen, kenen syy alkuperäinen ongelma on ollut. Ei se niiden muiden kavereiden ja sukulaisten syy ole, eivätkä nämä voi tietää asioita, joita on tapahtunut Liisan ja Maijan väillä, paitsi sen mitä heille kerrotaan. Nyt Maija kertoo oman osansa, ja Liisa syyttelee muita siitä, että kuuntelevat Maijaa, mutta ei kerro omaa tarinaansa.

[/quote]

Jos Liisa tuo  asian esiin vain omien tunteittensa kautta, niin Maija saakin syytellä tiukasta piposta, koska Liisa ottaa syyn itselleen. Jos Liisa alusta alkaen tekisi asiasta Maija-asian eli vika olisi sanojassa eikä kuulijassa, niin ei tarvitsisi kuunnella länkytystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän