Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainaa yksin 160000e. Omarahoitus olisi 13000e. Vakituinen työpaikka, nettotulot noin 1800-1900e/kk. Ei muuta lainaa.

Vierailija
10.02.2022 |

Onko mitään mahdollisuutta saada? Ilman takaajia, valtion takauksella? Tuntuu turhauttavalle maksaa 850e vuokraa kuukaudessa. Säästäminen ollut todella hidasta näin suuren vuokran kanssa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käyttää vanhempien asuntoa ”panttina/vakuutena” lainan saamiseen.

Kysyn nyt tässä ketjussa. Miten tämä menee? Jos lapseni olisi ostamassa 150 000e asunnon, jossa itsellä säästössä 10 000e. Paljon minun pitäisi taata lainaa? Mikä on minimi vaatimus? Lapsella vakituinen työpaikka. Ei opinto- tai autolainaa.

Vierailija
42/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn nyt tässä ketjussa. Miten tämä menee? Jos lapseni olisi ostamassa 150 000e asunnon, jossa itsellä säästössä 10 000e. Paljon minun pitäisi taata lainaa? Mikä on minimi vaatimus? Lapsella vakituinen työpaikka. Ei opinto- tai autolainaa.

Käsittääkseni sinun asunnon arvon verran, kuinka arvokas asuntosi on. Kannattaa keskustella pankin kanssa kaikki läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä takaa omalla asunnollasi. Sanot pankille, että takaat lainaa vain sen vaaditut noin 10% asunnon hinnasta, minkä voit likvideillä säästöillä hoitaa, jos hukka perii. Pankki tässä markkinatilanteessa ottaa mielellään takauksen koko lainasummalle, mutta se ei ole nyt sinun kannaltasi hyvä juttu. Jos takausvaade realisoituisi, te olisitte molemmat ilman kotia, sinä ja poika.

Vierailija
44/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä takaa omalla asunnollasi. Sanot pankille, että takaat lainaa vain sen vaaditut noin 10% asunnon hinnasta, minkä voit likvideillä säästöillä hoitaa, jos hukka perii. Pankki tässä markkinatilanteessa ottaa mielellään takauksen koko lainasummalle, mutta se ei ole nyt sinun kannaltasi hyvä juttu. Jos takausvaade realisoituisi, te olisitte molemmat ilman kotia, sinä ja poika.

Näin ajattelin, että pienmmälle mahdolliselle summalle takaisin. Omalla asunnolla, josta maksettuna 1/3.

Vierailija
45/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Ei ole mitään merkitystä missä pankissa ASP-tili on, ASP-lainan asuntoon voi silti ottaa lainan ihan mistä pankista tahansa (ja tietysti myös normilainan). Maksaako asunto siis 173.000 e? Eikö lainaa varten pitäisi olla säästettynä 10% eli 17.300e, jotta asuntolainan saa?

Vakuudet sitten tämän jälkeen asia erikseen, usealla pankilla asunto kattaa 70% vakuutena, ja loppu tarvitaan muuta kautta.

Ei välttämättä. Meillä on vain 10 000€ säästössä, mutta pankki lupasi suorilta ainakin 350 000€. Hyvät tulot on ja varmoilta aloilta, ei muuta omaisuutta vielä.

Oletko tyhmä vai ilkeä?

Vierailija
46/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Ei ole mitään merkitystä missä pankissa ASP-tili on, ASP-lainan asuntoon voi silti ottaa lainan ihan mistä pankista tahansa (ja tietysti myös normilainan). Maksaako asunto siis 173.000 e? Eikö lainaa varten pitäisi olla säästettynä 10% eli 17.300e, jotta asuntolainan saa?

Vakuudet sitten tämän jälkeen asia erikseen, usealla pankilla asunto kattaa 70% vakuutena, ja loppu tarvitaan muuta kautta.

Ensiasuntoon tarvii vain 5 % ostohinnasta.

Vierailija
47/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alastasi ja pankistakin. Jos säästöt on ASP-tilillä niin todennäköisemmin onnistuu.

"ASP-laina (lyh. sanoista asuntosäästöpalkkio) on 15–39-vuotiaille[1] tarkoitettu Suomen valtion tukema järjestelmä ensiasunnon hankintaan."

Kuinka tuollainen ikärasismi on edes laillista? Miksei sama voisi koskea ensiasunnon ostajaa iästä riippumatta?

Vierailija
48/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin 200 000e asunnon Helsingistä vuosi sitten, omarahoitus 30 000e, joku takaus joka maksoi 800e. Bruttopalkka 3200e, mutta ilmeisesti pankki katsoi minulla olevan hyvät uranäkymät. Helsingissä se asunto on todnäk pankille myös pienempi riski kuin maaseudulla oleva vanha torppa, sillä asuntohan on itsessään osa valuutta ja pankki punnitsee sen myyntihelppoutta ja -hintaa myös. Lisäksi kulutustottumuksesi merkitsevät, sieltä kysytään paljonko käytät kuukaudessa muihin asioihin. Siksi nämä meidän muiden vastaukset eivät voi antaa kuin hieman osoittaa.

Vierailija
49/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain samoilla tuloilla vain 90 000e lainaa. Omia säästöjä oli 30 000e.

Vierailija
50/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Ensiasuntoon tarvii vain 5 % ostohinnasta.

ASP-rahoitukseen omarahoitusosuus 10 % velattomasta kauppahinnasta ja siihen saa valtiontakauksen poikkeuksellisesti 20 %, kun tavallisella velkakirjalainalla valtiontakaus on 15 %.

Vierailija
51/52 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto itse vakuudeksi 70 % käyvästä arvosta -> 105.000 e. Jos euron jeniä ei ole Pojalla omaa rahaa, sinun asunnosta laskennallisesti vakuutta 45.000 e. Minä jakaisin 150.000 e kahdeksi lainaksi 105.000 e ja pienempi 45.000 e. Molemmille lainoille ensisijainen vakuus ostettava asunto. laina 1 käyttäisi koko vakuusarvon, laina 2 vierasvelkavakuus 45.000 e arvolla ja toki ostettava kohde, mutta se 0 e arvolla. Näin pantinantaja vastaa vain pienemmästä lainasta ja siitäkin vain, jos ensisijaisen vakuuden reaalisoinnin jälkeen jää jotain jäljelle.

Vierailija
52/52 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap on saanut tarjouksia pankeilta?

Minulla oli 15 ke ASP-tilillä ja nettotulot 1800 euron luokkaa, kun pyysin lainatarjouksia. Laskelmissa maksimilainasumma oli 100-110 ke, joten luulen että 160 ke voi olla vaikea saada ellei sinulla ole hyvät lisävakuudet.