Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppinen vela

Vierailija
10.02.2022 |

Millaista on elämäsi?
Miten se poikkeaa perheellisten ikätoveriesi elämästä?

Tuolla toisessa ketjussa kuviteltiin, että vapaaehtoisesti lapsettomat vain bilettää.

Olen 40, avoliitossa. Ei ole kiinnostanut biletys ehkä koskaan eikä se ole syy vapaaehtoiseen lapsettomuuteeni.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja kissanaisia.

Vierailija
22/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen mitä haluan töiden ulkopuolella, kukaan ei aikatauluta elämääni mitenkään. Käytän myös kaiken saamani rahan pelkästään itseeni. Elän aika pitkälti omien halujen varassa, vapaa-ajalla olen todellakin vapaa eli kukaan ei rajoita mitenkään.

Olen tosi onnellinen.

Minäkin tekisin näin, jos saisin valita uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys.

Minä joka olen äiti, miellän 40-kymppiset velat vähän surkeiksi vanhoiksi piioiksi jotka jakaa Instaan kuvia ruoka-annoksista, koirista ja reissuista. Minua se jotenkin säälittää vaikken toisaalta tiedä mitä muutakaan he sitten….

Mikä surkea katkero/kademummo siellä kirjoittaa nettiin. "Vanhapiika" -haukkumasanaa käyttää vain mummoikäinen taikka muunikäinen, jos haluaa loukata. 

Nyt eletään nykyään. Elä sinä vaan jollain homehtuneella vuosisadalla, jossa häpäistiin naisia tiettyyn patriarkaatin asettamaan muottiin ja arvoon ilman ihmisyyttä. 

Nyt eletään nykyään.

Ja se mitä minä teen ei kuulu sinulle pätkääkään. Elä sinä vaan niin, että stalkkaat vapaana elävien naisten elämiä netistä ja tunnet ylemmyyttä. On siinäkin elämää. :D

"Nyt eletään nykyään"×2

ja jokainen tsäänssi on uus mahdollisuus.

Vierailija
24/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40+ vela ja onnellinen sellainen. Olen naimisissa unelmieni miehen kanssa ja hän on tyytyväinen vela myös. Lapset eivät ole koskaan olleet meille optio, vaikka rakastamme vilpittömästi kummilapsiamme. Omani ovat jo aikuisia ja olen myös isotäti. Ihanaa on se, että olen saanut nauttia lapsista ja kasvattajan roolista, ilman täysipäiväisen vanhemman vastuuta (olen toiminut sijaisvanhempana eräälle sukulaislapselle).

En ole tehnyt päätöstä lapsettomuudesta uran vuoksi. Tosin päätös on mahdollistanut upean uran, mutta en elä työlleni. Tienaan hyvin ja minulla on sijoitusvarallisuutta, koska lasten sijaan olen voinut kerryttää omaisuuttani vanhuuden varalle.

Nukun hyvin, harrastan ja minulla on aikaa itselleni sekä parisuhteelleni. Toki keski-iässä on monia elämän haasteita (ikääntyvät vanhemmat, työ), mutta en koe elämääni kuormittavana tai vaikeana. Vaikeaa sen sijaan olisi kuvitella tähän yhtälöön lapsia.

Ai, kukako minua hoitaa vanhana? Jos lähipiirin lasten kiinnostus ei riitä, minulla on varaa ostaa tarvitsemani palvelut. En olettaisi omien lastenkaan hoitavan minua hautaan. Minusta on kamalaa ajatella, että antamalla jollekulle elämän, tämä olisi velvollinen kuuntelemaan jaarituksiani hautaan saakka! Jos minusta tulee kuivakka ja tylsä, vanhainkotivierailut saa suosiolla skipata.

Mutta en siis biletä, enkä ole aktiivinen somessa. En blurraa kasvokuviani, enkä ole addiktoitunut pistoshoitoihin. Huolehdin itsestäni ja olen ihan kuuma, mutta ulkonäkö ei ole mikään ykkösprioriteetti. En hillu maailmalla, matkustan joskus ja harkiten, lähinnä nautin elämästäni rauhallisessa ja kauniissa kodissa, parhaan mahdollisen kumppanin kanssa. En kadu valintaani, mutta en ole ylipäätään "katujatyyppiä". Saattaisin olla ihan yhtä onnellinen äitinä, mutta sitä emme saa koskaan tietää.

Vierailija
25/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen vela. Kiitos vanhempieni. Taisin olla vasta 10-12 -vuotias, kun minut huoriteltiin, vähän kuin varmuuden vuoksi. Pelkäsivät että tulen jotenkin raskaaksi, vaikka siihen aikaan tuon ikäiset oikeasti leikki barbeilla tai pikkuautoilla. Mitä enemmän ikää tuli, niin sitä enemmän tätä varmuuden vuoksi haukkumista tuli. Jossain vaiheessa päätin, että minulle ei ikinä lapsia tule. Eikä tullut, eikä enää pysty tulemaankaan. Siitä asiasta ei koskaan puhuttu. Kai ne jossain vaiheessa tajus.

Joku sanoi joskus, että minulla on edessä yksinäinen vanhuus, kun ei ole lapsia, jotka tulis käymään. Eihän sitä tiedä, että vaikka olisi kuinka monta lasta, niin miten asiat todellisuudessa menee. Ei ne silti ehkä tule käymään muuten kuin vasta perinnönjakoon.

Muuten ihan tavallista elämää elän. Käyn töissä, teen ruokaa itselleni, katselen illalla telkkaria, roikun netissä.

Vierailija
27/54 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok boomers

Vierailija
28/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset eivät voi olla haukkumatta! On se kunma että kun vapaaehtosesti lapettomilta kysytään, niin joku ihan tähän joukkoon kuulumaton alkaa haukkua vanhoiksipiioiksi! Kyllähän ihminen tietää jokaisen valinnan tuovan hyviä ja huunoja puolia tullessaan.

Pysyisitte asiallisina!

Vierailija
29/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa niitä omi lapsia! Saadaan suomalainen kansa säilymään ja, ette ole sitten pettymys, kun sukunne sammuu teihin. Typerintä on olla lapseton ilmastosyistä.

Vierailija
30/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi näkökulma. Terapeutin kanssa oli puhetta lapsista. Sanoin jotenkin niin että en ole varma haluanko lapsia koska itselläni on niin huonot kokemukset omasta lapsuudestani, vaikka eihän sitä samaa tarvi jatkaa.

Huudahti spontaanisti että tommoset on hirveen tärkeitä ihmisiä!

Tarkoitti meitä jotka tavallaan katkaisemme ylisukupolvisen perheitten pahoinvoinnin.

Vierailija
31/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nykyiset 40-50 vuotiaat päättivät etteivät hanki lapsia, ei ollut nettiä, ei yleistä keskustelua vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, eikä ilmastoasioista. Tuo ikäpolvi, kuten minä 46v mieheni kanssa kahdestaan elävä, olemme tehneeet omat päätöksemme jo siellä 90-luvun lopulla tai heti sen jälkeen. Täällä usealla on kumppani, ei tässä olla mitään "surkeita vanhojapiikoja" vaan elämäntavasta, johon sisältyy enemmän vapaata tehdä omia asioita, mennä ja tehdä lyhyelläkin varoitusajalla asioita, kun ei tavitse huolehtia jälkikasvusta tai hoidosta/hoitopaikan järjestämisestä.

Vierailija
32/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan eroa niin hirvittävän paljon meidän parikymppisinä lapsensa saaneiden elämästä :D mutta elämä on tottakai koettu erilailla viimeiset 20 v.

Mieheni isosisko on vela, vähän minua vanhempi ja aika paljon meidän elämässämme on yhteistä tässä iässä. Toki hän on ollut aina paljon rauhallisempi ja intorvertimpi tyyppi, vaikuttaa hyvin tyytyväiseltä elämäänsä kuten mekin. Kolmenkympin korvilla hänen piti etsiä uusi mies kun ensimmäinen halusi perheen, mutta nykyinen vaikuttaa sopivammalta muutoinkin. Taustaa halulle jäädä lapsettomaksi on hyväksikäyttäjäisässä ja kyllä lapsuudenperheen ilmapiiriä miehenikin oireili nuorena, mutta hänelle perheen perustaminen on ollut enemmän korjaava kokemus. Samoin itsellä halu omaan perheeseen pohjasi alunperin vähän sellaiseen. Nyt on lapset, joista voin olla vain ylpeä ja aikaa parisuhteelle. Miehen siskolla on kyllä vakuuttavampi cv, mutta aika samoissa mennään.

Ulkopuolisiahan tuppaavat olemaan monetkin meistä, itse kun jäin vähän lauman ulkopuolelle heti jo 20 v niin ei sitä enää kriiseile kuten ehkä keski-ikäinen, joka ei saakaan lapsia samaa aikaa kuin enemmistö ikäisistään. No, lasten itsenäistymis -kriisiä saan potea minäkin.

Vierailija
33/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys.

Minä joka olen äiti, miellän 40-kymppiset velat vähän surkeiksi vanhoiksi piioiksi jotka jakaa Instaan kuvia ruoka-annoksista, koirista ja reissuista. Minua se jotenkin säälittää vaikken toisaalta tiedä mitä muutakaan he sitten….

Tätä näkee todella paljon. Liekö syynä tyytymättömyys omaan elämään vai mikä on syy, että pitää yrittää painaa muita alaspäin? Oppisit sinäkin sitä mainostettua muiden huomioonottamista ja epäitsekkyyttä niin olisi ihmisillä ympärilläsi parempi olla. Ja sinullakin, itsekäs jalustalle asettuja.

Vierailija
34/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen alkaa kohta olla kait FYLA, fysiologisesti lapseton?

Vierailija
35/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys.

Tätä näkee todella paljon. Liekö syynä tyytymättömyys omaan elämään vai mikä on syy, että pitää yrittää painaa muita alaspäin? Oppisit sinäkin sitä mainostettua muiden huomioonottamista ja epäitsekkyyttä niin olisi ihmisillä ympärilläsi parempi olla. Ja sinullakin, itsekäs jalustalle asettuja.

Toi oli ketjun eka kommentti :D oletettavasti aloittajalta itseltään, joka tahtoi vähän provosoida ja päästä uhriutumaan kun "mammoja" muka niin hirveästi kiinnostaa se hänen ja muiden velojen elämäntilanne.

Vierailija
36/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erilaista elämää kun "lapsellisilla" kavereilla lähinnä ajankäytön suhteen. Teemme etätöitä, opiskelemme. Ei biletetä eikä reissata (ennen koronaakaan). Lenkitetään koiria, nukutaan hyvin, jos halutaan jotain niin ostetaan. Elämä on suhteellisen vapaata. Välillä mietin, millaista olisi jos ois lapsi/lapsia. Nykymeininki on kuitenkin kouluissa ja nuorten elämässä sellaista, etten jaksaisi. Eilen just katsoin pahoinpitelyvideota Itiksestä liittyen tähän gangsta rap-hommaan. Ihan karmeeta touhua. Maapallo tuhoutuu ja nykylasten elämä tulee olemaan tosi surullista. Ei samanlaista kuin elämä nyt, vaan resursseista (esim puhdas vesi) käydään vielä kovia taisteluja.

Vierailija
37/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä sekin, mutta tekisin eron lapsia halunneiden mutta jostain itsestä riippumatta syistä lapsettomiksi "jääneiden" ja lapsia haluamattomien välille.

Itselleni 40+ FYLA on helpotus siksi, että nyt vihdoin ympäristö alkaa uskoa, että en "sitten joskus" tee lapsia, vaikka "asettuisin aloilleni ja mies löytyy".

Uskoisin, että tahtomattaan lapsettomilla on päinvastainen fiilis.

Vierailija
38/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä sekin, mutta tekisin eron lapsia halunneiden mutta jostain itsestä riippumatta syistä lapsettomiksi "jääneiden" ja lapsia haluamattomien välille.

Itselleni 40+ FYLA on helpotus siksi, että nyt vihdoin ympäristö alkaa uskoa, että en "sitten joskus" tee lapsia, vaikka "asettuisin aloilleni ja mies löytyy".

Uskoisin, että tahtomattaan lapsettomilla on päinvastainen fiilis.

Niin ja lapsellinen voi helpottua, kun lapsiluku on täynnä.

Vierailija
39/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluja kissanaisia.

Viime viikonloppu meni rescuekissojen parissa. Autoin jälleen yhtä pentuetta pääsemään jaloilleen. Ihanaa olla kissanainen 😍

Vierailija
40/54 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa niitä omi lapsia! Saadaan suomalainen kansa säilymään ja, ette ole sitten pettymys, kun sukunne sammuu teihin. Typerintä on olla lapseton ilmastosyistä.

Saa luvan sammua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä