Lomailin Ranskassa - missä laktoosivaivaiset ja keliaakikot??
Yhdessäkään ruokalistassa ei mainittu laktoositonta tai gluteenitonta tai tai tai mitä näitä nyt on. Kyselin paikallisilta, jotka nauroivat, että mitä tuollaiset vaivat ovat?
Aika paljon olen matkustellut, enkä ole moiseen pelleilyyn missään törmännyt kuin Suomessa erityisruokavalioineen. Jos lapsi tai itse ei ole muuten erityinen, niin saanpa ainakin huomiota, kun vingun ruuasta.
Voi helvetin suomalaiset. Jos vähän pierettää, niin vaaditaan kauppa täyteen laktoositonta ym.
Ainoa syy vatsavaivoihin on yletön leivän mussutus.
Ja nyt alkaa valitusvirsi, kuinka "mulle tulee niin helvetinmoinen mahakipu ja lässyn lässyn". Tutkimustulokset näyttävät sen faktan, että luulosairaille laktoosittomille tulee sama mahavaiva ihan mistä tahansa. Laktoosi ei ole syy. Se on elintarviketeollisuuden keksintöä.
Kommentit (77)
Gluteenittomuus on aika yleistä Esim Usassa.
Sä olet ap tyhmä. Ei voi muuta sanoa.
Suomalaiset on niin sisäsiittoisia, että kaikki vaivat ja "vammaisuudet" on todella yleisiä.
Usein kuulee, että ulkomailla maitotuotteet ovat yleensä laktoosittomia. Mitä keliakiaan tulee, se on todellinen sairaus ja jos joku tuolla tavalla nauraa että mikä se oikein on, kiitämme kohteliaasti hyvästä palvelusta ja aterioimme jossain muualla.
Sä olet ....yksinkertainen.
Ei mulla muuta
http://yle.fi/uutiset/luolamiehen_geeneilla_ei_maitoa_juoda/2346377
Joko taas... Lue vaikka tuolta^
Suomalaiset on vielä siitä pässejä, että luulevat joka maailman kolmassa maitoa vedetyävän kitusiin yhtä paljon kuin meillä. Se on se määrä ap-riepu.
Keliakia osataan Suomessa diagnosoida paremmin kuin muualla. Ja voi se olla meillä hieman yleisempikin esiintyvyydeltään, n. 1-2% luokkaa. Et ole kyllä kovin mukavan oloinen ihminen, kun naurat elinikäiselle ja vakaviakin oireita aiheuttavalle sairaudelle.
Ranskassa ja italiassa syödään yleensä kypsytettyjä juustoja, ei laktoosia, täysirasvaisia jogurtteja, ei laktoosia.
Siellä syötävät maitotuotteet ei ole sama asia kuin suomessa, jossa monet jopa juo maitoa, ranskassa ja italiassa maito ruokajuomana olisi ihan no, no juttu.
Samoin keliakia on yleinen ranskassa ja italiassa, italiassa keliakia testataan kaikilta syntyessä. Sans gluten tuotteita löytyy vaikka kuinka paljon, munkin syömät gluteenittomat leivät on ranskalaisia.
Yleisiä molemmat vaivat sielläkin, ja laktoosivaiva yleisempi kuin suomessa. Maailman vanhin keliakiaan kuollut ruumis on muuten italiasta löydetty aatelistytön ruumis, 1400-luvulta muistaakseni. Kuoli teini-ikäisenä keliakiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:33"]Yhdessäkään ruokalistassa ei mainittu laktoositonta tai gluteenitonta tai tai tai mitä näitä nyt on. Kyselin paikallisilta, jotka nauroivat, että mitä tuollaiset vaivat ovat?
Aika paljon olen matkustellut, enkä ole moiseen pelleilyyn missään törmännyt kuin Suomessa erityisruokavalioineen. Jos lapsi tai itse ei ole muuten erityinen, niin saanpa ainakin huomiota, kun vingun ruuasta.
Voi helvetin suomalaiset. Jos vähän pierettää, niin vaaditaan kauppa täyteen laktoositonta ym.
Ainoa syy vatsavaivoihin on yletön leivän mussutus.
Ja nyt alkaa valitusvirsi, kuinka "mulle tulee niin helvetinmoinen mahakipu ja lässyn lässyn". Tutkimustulokset näyttävät sen faktan, että luulosairaille laktoosittomille tulee sama mahavaiva ihan mistä tahansa. Laktoosi ei ole syy. Se on elintarviketeollisuuden keksintöä.
[/quote]
Olet idiootti. Voisit tutustua edes sen verran, että keliakia todella tuhoaa suoliston ja aiheuttaa esimerkiksi veristä ripulia ja kasvuhäiriöitä. Siis gluteiini on todella haitallista, eikä aiheuta " vain vähän pierua".
Jospa nauroivat sun typeryydellesi.
Laktoosi-intoleranssi on geenitestillä verikokeella todettavissa oleva entsyymin puutos. Ja oireisiin kuuluu myöskin ripulia ja kovat vatsakivut.
Jospa sivistäisit itseäsi.
Toivon, että ap:lle puhkeaa keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Sitten nähdään miten suu pannaan! Taitaisi ilkkuminen loppua lyhyeen...
Jos sinulle piereskely ei ole ongelma tai tuota ongelmia sosiaalisissa tilanteissa, kaikki eivät ole samanlaisia.
No, menitkö pieremään vai ripulille, ap ?
Ainakin Espanjan Telepizzassa on tarjolla gluteenittomia pizzoja.
Kyllä se vaan on totta, että suomalaiset oikein korostavat kaikenlaisia allergioita ja yliherkkyyksiä! Ei muualla maailmassa juoda litratolkulla yliprosessoitua maitoa ruokajuomana, ei olla hysteerisen koira-allergisia, eikä etenkään hajusteyliherkkiä! Keliakia ei ole kiva sairaus, eikä vakavat allergiatkaan, mutta fakta nyt vaan on, että Suomessa on hirveä määrä kaikenlaisia valittajia, jotka eivät voi syödä sitä tai tätä, koska vähintäänkin nenänpää rupeaa kutiamaan. Koiratkin pitäisi kieltää lailla, koska joku jossain saattaa olla sille allerginen jne. Kertokaa mulle miksi elämä muualla on niin paljon rennompaa, jos se ei johdu ihmisten luonne-eroista? Vakavasti allergiset eivät nipota Suomessakaan, vaan osaavat elää rajoituksensa mukaan. Mutta ne huomiota kerjäävät hysteerikot... Ne käyvät kyllä hermoille!
Laktoosi-intoleranssi -geeni on Suomessa paljon yleisempi kuin esim. Ranskassa. Aina kuitenkaan vatsavaivat eivät johdu laktoosi-intoleranssista, itsekin totesin 15 vuotta rasituskokeen jälkeen, positiivisesta tuloksesta huolimatta, että ilmavaivani johtuivat muusta kuin laktoosista. Runsaskuituinen ruoka on yleinen aiheuttaja.
Keliakia on suhteellisen harvinainen joka puolella, mutta sivistyneemmissä maissa sekin otetaan paremmin huomioon.
Tein pitkään töitä Hollannissa. Ja siellä joka stnan ruoka, eines ja leipä oli maitoa täynnä. Aina kauhea selittäminen ja selvittäminen ja silti tapahtui vahinkoja. Salaattiannokset tulivat tutuiksi.
Voi että jos keliakiassa ainoa oire olisikin piereskely. Tuskin kukaan jaksaisi pelkän pierun eteen nähdä sitä vaivaa, jonka keliakia aiheuttaa.
Kyseessä on autoimmuunisairaus, jossa suoli tuhoutuu, eikä ruoka imeydy. Ei siis pelkästään allergia, mitä en myöskään vähättele. Hoitamattomana aiheuttaa mm. syöpää, anemiaa, lapsettomuutta.
Suomessa keliakia- tietous on hyvää nykyisin, toisin kuin esim. 80-luvulla. Se, että tapaamasi paikalliset eivät tienneet keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista ei tarkoita, etteikö heitä esim. Ranskassakin olisi.
Itse tekisin aika paljon, ettei tarvitsisi keliakiasta kärsiä. Se on aikamoinen rasite esim. matkoilla. En haluaisi myöskään erottua porukasta tai pelätä, että saan pahoja oireita, jos ulkomailla jossain ravintolassa ei tajuttaisikaan, mitä koitan kertoa.
Onko laktoosi-intoleranssi ja keliakia maito- ja hiilihydraattipitoisen ruokavalion seurausta?
Niin, ja ulkomailla ei ole tapana ja tarpeellista merkitä kaikkia mausteita ja ruoka-aineita kirjainlyhenteillä ruokalistaan - siellä kysytään tarjoilijalta, jos on jotakin toiveita annoksensa suhteen! On myös täysin mahdollista muuttaa annoksia oman toiveen mukaan, kun taas Suomessa se tuntuu olevan ihan mahdottomuus.
Italiassa asuessani kukaan ei tiennyt mikä on laktoosi-intoleranssi. Söin sitten maitotuotteita satunnaisesti ja kärsin seuraamukset. Kai niitä laktoosittomiakin olisi löytynyt, mutta eivät ole samalla tavalla esillä kuin Suomessa.