Olen ylipainoinen ja minulla tuntuu olevan aina nälkä. En osaa erottaa oikeaa nälkää mukanälästä, en ymmärrä miten kukaan pystyy
Miehelläni on tänään syntymäpäivä ja sen kunniaksi kävimme klo 10 syömässä lounaaksi pitsan puoliksi, alkupaloiksi otimme salaattia ja leipää. Olin ihan ähkyssä mutta nyt taas niin nälkä että tunnen oksentavani, ihan kuin en olisi saanut ruokaa päiväkausiin. Keitin kahvia mutta se vain pahensi oloa.
Kai se on tehtävä ruoka uuniin sitten, janssoninkiusausta ja aion myös leipoa banaanikakun ylläriksi miehelle.
Lääkärin mukaan minun pitäisi pystyä erottamaan milloin olen oikeasti nälissäni ja milloin vain luulen olevani!Älytön ajatus, jos suolia vääntää niin silloin minun on nälkä ja minä syön.
Kommentit (57)
Jos ei kestä yhtään sitä nälän tunnetta, vaan pitää vähän väliä syödä, niin lihavanahan sitten todennäköisesti pysyy. En tiedä onko olemassa lääkettä joka hillitsee ruokahalua, voit kysyä lääkäriltä.
Minulla on usein nälkä, tai siis tekee mieli syödä jotain. Annan sen vaan mennä ohi ja syön kohtuullisesti vain ruoka-aikoina. Haluan terveydellisistä sekä ulkonäöllisistä syistä pysyä normaalipainoisena. Lihomiseen on taipumus.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kestä yhtään sitä nälän tunnetta, vaan pitää vähän väliä syödä, niin lihavanahan sitten todennäköisesti pysyy. En tiedä onko olemassa lääkettä joka hillitsee ruokahalua, voit kysyä lääkäriltä.
Minulla on usein nälkä, tai siis tekee mieli syödä jotain. Annan sen vaan mennä ohi ja syön kohtuullisesti vain ruoka-aikoina. Haluan terveydellisistä sekä ulkonäöllisistä syistä pysyä normaalipainoisena. Lihomiseen on taipumus.
"Nälkä" ja "tekee mieli syödä jotain" ovat kaksi aivan eri asiaa. Esim. vatsataudissa voi olla hirmuinen nälkä, muttei todellakaan tee mieli syödä yhtään mitään. Kun taas leffaa katsoessa tekee mieli napostella, vakkei ole nälkäkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suht' hoikka, vaikka olenkin todella taipuvainen lihavuuteen. Ratkaisu on yksinkertainen: laadit ohjelman jonka mukaan syöt oikeaa ruokaa, ei mitään pitsaa tms. rasvamössöä. Kohtuullisia annoksia esim. 3 kertaa päivässä säännöllisesti samoihin aikoihin joka päivä. Ei välipaloja. Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Herkkuja vain harvoin ja kohtuudella. Jos kiskot naamariin samana päivänä pitsaa (pitsa ei ole ruokaa vaan herkkua) ja banaanikakkua, siinä on jo tolkuton kalorimäärä.
Älä kuuntele sitä nälkää, näläntunteeseen ei kuole. Sulla on myös vararavintoa kehossa kertomasi perusteella sen verran, että pärjäisit helposti useamman kuukauden syömättä (tämä ei ole kettuilua vaan fakta), joten pieni hiukomisen tunne ei ole vaarallista.
Voi taivas nyt taas näitä viisauksia. Pitsa on ihan oikeaa ruokaa, jota ihmiset välillä syövät. Puolikas pitsa salaatin kanssa on vieläpä ihan kohtuullinen annos, joka on ihan mahdollista mahduttaa järkevään päivän ruokailukokonaisuuteen.
Onko ap sulla ruoanlaitto kesken. Miksi et ole ollut/ehtinyt olla mukana ketjussa? Tiedetään, että koirat jättää jätöksensä toisten korjattaviksi, mutta miksi sinä jätät aloittamasi asian muiden hoidettavaksi. Vastuullisuutta ja ryhtiä sinulta mahdollisesti puuttuu. Kun kasvatat itsesi ottamaan aloittamistasi asioista täyden vastuun, niin kyllä se oikea ruokarytmi löytyy ja saat siten täyden hyödyn sekä näyttäviä tuloksia ja hyvää oloa uuden tapamuutoksen tiellä.
Lisäisin vielä, että lääkärisi ei ehkä hallitse syömishäiriöön liittyviä asioita. Ehkä voisit ottaa yhteyttä ravitsemusasioista tietävään henkilöön.
Ap vissiin vaan makoilee kotona. Menisi töihin, että olisi jotain muuta ajateltavaa päivisin kuin ruoka.
Huomaa jatkuvasti, että suomalaisella on aina ruokahalua kun vaan ruokaa on näkyvissä. Tämä on itselleni omituinen ilmiö. Ei osata erottaa jättimäistä ruokahalua ja nälkää. Kuka pöpi syö lounasta kello 10? Lounasaika on vasta puolelta päivin tai kello 13. Olen normaalipainoinen eikä minulla ole ikinä elämässäni ollut nälkä. Säännölliset ruokailuajat takaavat sen ettei ole nälkä koskaan. Kokonainen pitsa on liian iso, puolikas kerran kuussa on sopiva sitä lajia. Jatkuvasti kirjoitetaan vaikka mitä syömisestä mutta mitään ei ole sisäistetty, ahmiminen ja siitä seuraava liikalihavuus jatkuvat. Itsehillintä puuttuu täysin. Miksi leffaa katsoessa pitää "napostella"? Meillä ei sitä tee kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on usein nälkä, tai siis tekee mieli syödä jotain. Annan sen vaan mennä ohi ja syön kohtuullisesti vain ruoka-aikoina. Haluan terveydellisistä sekä ulkonäöllisistä syistä pysyä normaalipainoisena. Lihomiseen on taipumus."Nälkä" ja "tekee mieli syödä jotain" ovat kaksi aivan eri asiaa. Esim. vatsataudissa voi olla hirmuinen nälkä, muttei todellakaan tee mieli syödä yhtään mitään. Kun taas leffaa katsoessa tekee mieli napostella, vakkei ole nälkäkään.
Älä saivartele. Aloittajalle vastasin, en vatsatautia potevalle henkilölle. Mielestäni nälkä ja tekee mieli syödä ovat melko lailla sama asia. Yksinkertaisesti sanottuna ei pidä syödä liikaa oli nälkä tai ei. Nälän tunteeseen ei kukaan kuole. Lihavuuteen voi kuolla.
Minulla on nälkä 3-4 tunnin välein, ihan sama mitä syön. Ainoastaan pitserian pitsa pitää nälän vähän pidempään poissa. Olen testannut vaikka mitä, mutta en ole keksinyt ratkaisua tähän. En halua olla nälässä, koska saan siitä helposti sappikipukohtauksen. Olen yrittänyt pienentää annoskokojani sekä syödä fiksummin, nuorena pysyin normipainossa juurikin mitättömien annoskokojen takia. Söin silloin esim. puolikkaan pakastepitsan lounaaksi, tai iltapalaksi 100g raejuustoa kasvisten kera. En tajua miten noilla eväillä + päivittäisellä liikunnalla pysyin parikymppisenä juuri ja juuri normaalissa painossa...kuinka vähän minun oikein pitäisi syödä nyt nelikymppisenä??
Hei ap, itsellä tuon "oikean" näläntunteen löytymiseen auttoi 16/8 pätkäpaasto. Suosituksethan sanoo että pitäisi syödä viisi kertaa päivässä säännöllisin väliajoin, mutta ainakin itsellä tuo tarkoittaa sitä, että "oikeaa" näläntunnetta ei koskaan pääse syntymään ja sitä puputtaa aina yli tarpeen. Kylläisyyden tunteen aiheuttava järjestelmä oli itsellä ihan sekaisin. Pätkäpaastossa alkoi tehdä mieli oikeasti ravintopitoista ruokaa, vihreitä vihanneksia, ruisleipää ja muuta sellaista, mitä ei ollut tullut syötyä aikoihin. Ihan teki mieli. Ja yllätys oli kun tuli kylläisyyden tunne! En ollut sitä tuntenut kuin joskus lapsena viimeksi. Tietysti kaikkien kropat eivät toimi samalla tavalla, joku voi hyvin pysyä hoikkana syömällä viisi kertaa päivässä. Ja jos on taipumusta ahmimiseen, niin silloin pätkäpaasto ei välttämättä ole kovin hyvä ajatus. Halusin kuitenkin kertoa tähän oman kokemukseni, koska se tunne on ihan uskomaton kun huomaa että nyt minulla on oikeasti nälkä ja että nyt olen syönyt kylliksi (ilman ähkyä!!).
Kroppa tottuu ja sopeutuu kaikkeen, oli rytmi sitten ateria päivässä tai ateria muutaman tunnin välein...
Pätkäpaastoilen itse suurimman osan ajasta, useimmiten syön päivässä myöhäisen lounaan ja päivällisen, eikä näläntunnetta yleensä kerkeä tulemaan... Mutta kun on muutaman päivän vetänyt pienemmillä ateriaväleillä, alkaa jo nälkä kurnia kun venyttää syömisvälin normaaliin mutta muutamassa päivässä kroppa jo sopeutuu takaisin.
Ateriavälien pidentäminen vähitellen on varmaan järkevä ratkaisu, eikä liikaa pääse kärsimään jos ateria siiirtyy vaikka puolella tunnilla eteenpäin kerrallaan. Kun ei enää nälätä ruoka-ajan lähestyessä, siirtää taas syömistä seuraavat puol tuntia eteenpäin.
Onko elämän tarkoitus todella, että elää vaan syödäkseen. Vai voisiko elämässä olla muutakin kuin se jatkuva ruoan miettiminen. Jospa söisi vaan elääkseen ja löytäisi elämäänsä ihan muita sisältöjä.
Toi ap:n tilanne on itselle totta jouluaterialla. Perinteen vuoksi tulee laitettua kaikenlaista, kalapöytä,leivät ja vähän voi pottua siinä. Sitten kinkkua, laatikoita, paksua kermakastiketta jne. Vielä sitten piparia, konvehtia ja kakkuakin. Lopuksi mahaan melkein sattuu ja olo on äklö. Silti heti kohta mieliteko puputtaa vuorotellen vähän suolaista ja makeaa. Vaikka on juuri vetänyt varmaan tuplasti normipäivän kalorit.
Normi arjessa välttelen hieman hiilareita eikä esim. pätkäpaastotyyppisellä ole mitään ongelmaa pitäytyä ruokaohjelmassa.
Kuten edellä neuvottu kannattaa kokeilla sitä ihan oikeaa ravinnonpuutteesta johtuvaa nälkää ja syödä siihen sitten jotain oikeaa ruokaa: kokojyväruisleipää, proteiinia, kasviksia, hyvää rasvaa. Oppii mitä on nälkä ja mitä kylläisyys joka tulee sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo näläntunteen voimakkuus on kyllä jännä juttu. Tehdään töissä vatsan ultraääniä ja sitä varten pitää olla n. 4h syömättä. Laihat ihmiset ei koskaan voihki paastosta. Ylilihavat taas oikein tuo julki, kuinka on nälkä ja pitää päästä tästä syömään kun oikein maha jo kurnii ja on heikko olo.... Vararavintoa on kuitenkin viikoiksi ja rasvaa niin paljon, ettei ultralla meinaa nähdä sisäelimiä, maksa on aina voimkakaasti rasvoittunut.
Lihavilla suurin osa rasvasoluista on muodostettu omega-6 -rasvahapoista eikä keho oikein osaa käyttää niitä. Eli heillä on teoriassa vararavintoa, mutta käytännössä keho ei pysty käyttämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
On tää meidän yhteiskunta aika kieroutunut. Tuotetaan ja mainostetaan herkullisia, epäterveellisiä ruokia ja sit syyllistetään ihmisiä, että ahne sika, kun et pysty vastustamaan mielitekoa syödä näitä, sairastutat itsesi ja hoikkien, kunnollisten ihmisten verorahat menee sinun hoitamiseesi. 🤔
Ei se yhteiskunta ole syypää vaan markkinoijat. Lisäksi ruuasta on tehty sellaista, että se ei tyydytä tarpeita, jolloin sitä täytyy syödä enemmän. Kaikkeen lisätään sokeria mikä on erittäin koukuttavaa ja ovela keino saada haluamaan tuotetta uudestaan ja lisää.
Itse laihduin pysyvästi kun lopetin kaiken valkoisen sokerin syönnin. Eli ei lisättyä sokeria edes ruuassa. Katson kaupassa tarkkaan sisällysluettelon. Sokerikoukku lakkasi ja riippuvuus hiipui pikkuhiljaa. Nyt ei tee mieli herkkuja vaikka ne olisi naaman edessä, enkä edes huomaa mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa jatkuvasti, että suomalaisella on aina ruokahalua kun vaan ruokaa on näkyvissä. Tämä on itselleni omituinen ilmiö. Ei osata erottaa jättimäistä ruokahalua ja nälkää. Kuka pöpi syö lounasta kello 10? Lounasaika on vasta puolelta päivin tai kello 13. Olen normaalipainoinen eikä minulla ole ikinä elämässäni ollut nälkä. Säännölliset ruokailuajat takaavat sen ettei ole nälkä koskaan. Kokonainen pitsa on liian iso, puolikas kerran kuussa on sopiva sitä lajia. Jatkuvasti kirjoitetaan vaikka mitä syömisestä mutta mitään ei ole sisäistetty, ahmiminen ja siitä seuraava liikalihavuus jatkuvat. Itsehillintä puuttuu täysin. Miksi leffaa katsoessa pitää "napostella"? Meillä ei sitä tee kukaan.
Miksi osallistut tähän ketjuun jos sinulla ei ole kokemusta nälästä, eikä mitään annettavaa? Vähän sama kuin menisin autonkorjausketjuun sanomaan, että "miksi korjaatte autoja, kun minulla ei ole autoa, enkä osaa korjata sitä?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo näläntunteen voimakkuus on kyllä jännä juttu. Tehdään töissä vatsan ultraääniä ja sitä varten pitää olla n. 4h syömättä. Laihat ihmiset ei koskaan voihki paastosta. Ylilihavat taas oikein tuo julki, kuinka on nälkä ja pitää päästä tästä syömään kun oikein maha jo kurnii ja on heikko olo.... Vararavintoa on kuitenkin viikoiksi ja rasvaa niin paljon, ettei ultralla meinaa nähdä sisäelimiä, maksa on aina voimkakaasti rasvoittunut.
Lihavilla suurin osa rasvasoluista on muodostettu omega-6 -rasvahapoista eikä keho oikein osaa käyttää niitä. Eli heillä on teoriassa vararavintoa, mutta käytännössä keho ei pysty käyttämään sitä.
Lähde tälle? Mihin tuo rasva sitten katoaa, jos ihminen laihtuu, jollei sitä käytetä ravinnoksi?
Vai voisikohan vain olla se, ettei kaikki ole samasta puusta veistettyjä? Ovatko kaikki asiat vain tottumiskysymyksiä? Miksi sitten on olemassa esim. mielenterveydellisiä sairauksia/häiriöitä? Onko ADHD vain tottunut hyörimään koko ajan? Onko joku vain totuttanut luunsa heikommiksi, koska ne katkeavat helpommin kuin jonkun toisen? Anorektikkokin paranee, kun vain totuttelee syömään kunnolla.