Olen ylipainoinen ja minulla tuntuu olevan aina nälkä. En osaa erottaa oikeaa nälkää mukanälästä, en ymmärrä miten kukaan pystyy
Miehelläni on tänään syntymäpäivä ja sen kunniaksi kävimme klo 10 syömässä lounaaksi pitsan puoliksi, alkupaloiksi otimme salaattia ja leipää. Olin ihan ähkyssä mutta nyt taas niin nälkä että tunnen oksentavani, ihan kuin en olisi saanut ruokaa päiväkausiin. Keitin kahvia mutta se vain pahensi oloa.
Kai se on tehtävä ruoka uuniin sitten, janssoninkiusausta ja aion myös leipoa banaanikakun ylläriksi miehelle.
Lääkärin mukaan minun pitäisi pystyä erottamaan milloin olen oikeasti nälissäni ja milloin vain luulen olevani!Älytön ajatus, jos suolia vääntää niin silloin minun on nälkä ja minä syön.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö aina kun on nälkä. Syöt vain ruoka-aikoina niin opit lopulta erottamaan tunteen. Monet lihavat pelkäävät jostain syystä nälkää yli kaiken.
Ei kyse ole mistään nälän pelosta, kyllä me ylipainoset nälkää kestämme. Mutta siinäkin on rajansa. Tiedätkö yhtään miltä tuntuu, kun on KOKO AJAN nälkä? Tai olet juuri syönyt oikein esimerkillisen lounaan proteiinineen ja rasvoineen ja nälkää kurnii ennen kuin nurkan taakse kerkeät? Jotenkin tunne kylläisyydestä menee aivoihin noin viiden tunnin viiveellä. Sen ajan kun on syömättä, menee nälkäkin ohi. Ainakin siihen asti, että syö taas seuraavan kerran. Se vain on fakta, että ruumiit toimivat eri tavoin. Ei siis hirveästi kannata ladella omia fyysisiä kokemuksia yleisinä totuuksina, jos ei mistään muusta ymmärrä.
Tiedän, olen entinen läski.
t. se ketä kommentoit
Syö oikeaa ruokaa, jos ylipaino haittaa. Hiilarit nyt menee heti ja ei pidä näläntunnetta poissa. Valmisruokiin ja herkkuihin lisätty fruktoosi estää signaalit kylläisyydestä. Proteini ja kuidut on tie laihtumiseen ja näläntunteen poistamiseen. Lautaselle pihvi, salaattia, pari perunaa ja vaikka hieman ruskeaa kaatiketta. Energiaa on todennäköisesti vöhemmän kuin puolikkaassa pizzassa ja kylläisyys pysyy huomattavasti kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö aina kun on nälkä. Syöt vain ruoka-aikoina niin opit lopulta erottamaan tunteen. Monet lihavat pelkäävät jostain syystä nälkää yli kaiken.
Ei kyse ole mistään nälän pelosta, kyllä me ylipainoset nälkää kestämme. Mutta siinäkin on rajansa. Tiedätkö yhtään miltä tuntuu, kun on KOKO AJAN nälkä? Tai olet juuri syönyt oikein esimerkillisen lounaan proteiinineen ja rasvoineen ja nälkää kurnii ennen kuin nurkan taakse kerkeät? Jotenkin tunne kylläisyydestä menee aivoihin noin viiden tunnin viiveellä. Sen ajan kun on syömättä, menee nälkäkin ohi. Ainakin siihen asti, että syö taas seuraavan kerran. Se vain on fakta, että ruumiit toimivat eri tavoin. Ei siis hirveästi kannata ladella omia fyysisiä kokemuksia yleisinä totuuksina, jos ei mistään muusta ymmärrä.
Mikä mahtaa olla se "esimerkillinen" ateria?
Lisää mahdollisia selityksiä ainaiselle nälälle: (tulollaan oleva) diabetes tai krooninen gastriitti. Minulla on jälkimmäinen ja vatsassa on usein samanlainen tunne kuin olisin suunnilleen kuolemassa nälkään, vaikka syömisestä olisi vain vähän aikaa.
Jos syöt lounaaksi salaattia, leipää ja puolikkaan pitsan, tämä ruoka on vielä täysin sulamassa vatsalaukussasi parin tunnin päästä. Päätä ruoka-aikasi, jolloin syöt, ja that's it. Tekee elämän paljon helpommaksi ja vapauttaa sinut ajattelemasta ruokaa koko ajan.
ei tarvitse olla kuin 24h syömättä niin tulee oikea nälkä, sekään ei ole vielä kova nälkä mutta lähdepä sillä liikkeelle niin huomaat miten hyvältä joku todella vaatimaton ruoka maistuu, tästä voisi muutkin ottaa oppia, saa paljon paremmat makuelämykset kun on oikeasti vähän nälkä
Tuo näläntunteen voimakkuus on kyllä jännä juttu. Tehdään töissä vatsan ultraääniä ja sitä varten pitää olla n. 4h syömättä. Laihat ihmiset ei koskaan voihki paastosta. Ylilihavat taas oikein tuo julki, kuinka on nälkä ja pitää päästä tästä syömään kun oikein maha jo kurnii ja on heikko olo.... Vararavintoa on kuitenkin viikoiksi ja rasvaa niin paljon, ettei ultralla meinaa nähdä sisäelimiä, maksa on aina voimkakaasti rasvoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suht' hoikka, vaikka olenkin todella taipuvainen lihavuuteen. Ratkaisu on yksinkertainen: laadit ohjelman jonka mukaan syöt oikeaa ruokaa, ei mitään pitsaa tms. rasvamössöä. Kohtuullisia annoksia esim. 3 kertaa päivässä säännöllisesti samoihin aikoihin joka päivä. Ei välipaloja. Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Herkkuja vain harvoin ja kohtuudella. Jos kiskot naamariin samana päivänä pitsaa (pitsa ei ole ruokaa vaan herkkua) ja banaanikakkua, siinä on jo tolkuton kalorimäärä.
Älä kuuntele sitä nälkää, näläntunteeseen ei kuole. Sulla on myös vararavintoa kehossa kertomasi perusteella sen verran, että pärjäisit helposti useamman kuukauden syömättä (tämä ei ole kettuilua vaan fakta), joten pieni hiukomisen tunne ei ole vaarallista.
Komppaan tätä. Ap:n tilanne kuulosti samalta mitä minulla oli vielä vuosi Sitten, tosin pahempana, koska minulla nälkä iski vaikka olin juuri syönyt täyttävän aterian. Ja se oli jäätävä nälkä, tuntui että oksennan kun teki niin kipeää joten sitä tunnetta oli vaikea olla huomaamatta. Ja ei, en ollut tuolloin ylipainoinen tai syönyt muutenkaan normaalia enempää vaan Ongelma alkoi kun rupesin syömään hiilihydraattipainoisesti (ei viljatuotteita vaan kasviksia, juureksia ja salaattia). Tiesin että kyse oli verensokerien heittelystä joten menin takaisin vhh dietille Plus aloitin osapäiväpaaston. Tämä ratkaisi kerralla ongelman. Nykyään nälkä ei vaivaa.
Suosittelen Ap:ta kokeilemaan samaa. Ei siihen kuole ja voi ainq palata takaisin vanhaan systeemiin jos ei toimi itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla se "esimerkillinen" ateria?
No mitäpä luulet? Vai oletatko, että lihava ihminen syö pelkästään pitsaa, hampurilaisia ja karkkia? Tiedämme kyllä mitä ovat proteiinit, hiilarit ja rasva. Tiedämme myös, ettei tasapainoinen ruoka koostu lautasellisesta pastaa.
Vierailija kirjoitti:
ei tarvitse olla kuin 24h syömättä niin tulee oikea nälkä, sekään ei ole vielä kova nälkä mutta lähdepä sillä liikkeelle niin huomaat miten hyvältä joku todella vaatimaton ruoka maistuu, tästä voisi muutkin ottaa oppia, saa paljon paremmat makuelämykset kun on oikeasti vähän nälkä
Päin vastoin, nälän tunne laantuu mitä kauemmin on syömättä. Siksi jatkuvasta nälästä kärsivä ei todellakaan voi olla syömässä parin tunnin välein, kuten joidenkin mielestä on ainoa "oikea" tapa. Pätkäpaasto pitää nälän tunteen parhaiten loitolla ja silloin saa syödä kunnon aterian eikä lusikallisen silloin ja toisen tällöin, joka on suorastaan mahalaukun kiduttamista.
Vierailija kirjoitti:
Luin jonkun ravitsemustieteilijän artikkelin, että lihavien ihmisten aivot vaan jotenkin käskyttävät syömään. Laihoilla se aivojen "näläntunnekäskysignaali" on huomattavasti heikompi
Voisikohan olla ihan tottumiskysymys?
Ei kukaan syntyessä ole lihava tai vedä ruokaa yli kulutuksen.
Olen yllättynyt, miten vähän ihmiset kertovat näistä.
Syitä näläntunteeseen ovat seuraavat:
- Olet oikeasti janoinen, etkä nälkäinen. Kokeile juoda puoli litraa vettä ja odottaa puolisentuntia.
- Sinulla on jonkin vitamiinin puutostila. Mitä tekee mieli, kun on nälkä?
- Sinulla on tylsää. Tylsyys monesti laukaisee näläntunteen. Mieti missä tilanteissa sinulle tulee se näläntunne.
- Stressi ja ahditus. Ahdistaako ja stressaako? Nämä voivat laukaista halun syödä.
Kokeile pätkäpaastoa ja hiilareiden (etenkin lisätyn sokerin ja vehnän) vähentämistä tai pois jättämistä. Sain itse näillä keinoilla jatkuvan nälän tunteen ja mieliteot kuriin. Nykyään syön 1-2 kunnon ateriaa päivässä, ei välipaloja. Syön silloin kun on aika syödä, eikä ruokaa tarvitse muulloin pahemmin edes ajatella. Nyt 42 kg kevyempänä en palaisi mistään hinnasta entisiin ruokailutottumuksiini.
Ala käyttämään maitohappobakteeria päivittäin. Suolistossasi on haitallinen mikrobikanta luultavasti hiilarien mässyttämisen vuoksi.
On tää meidän yhteiskunta aika kieroutunut. Tuotetaan ja mainostetaan herkullisia, epäterveellisiä ruokia ja sit syyllistetään ihmisiä, että ahne sika, kun et pysty vastustamaan mielitekoa syödä näitä, sairastutat itsesi ja hoikkien, kunnollisten ihmisten verorahat menee sinun hoitamiseesi. 🤔
Ehkä sinulla on Prader-Willi syndrooma. Se aiheuttaa jatkuvaa nälkää ja ahmimista.
Läskihullulla menee tänään lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Ala käyttämään maitohappobakteeria päivittäin. Suolistossasi on haitallinen mikrobikanta luultavasti hiilarien mässyttämisen vuoksi.
Voit alapeukutella ihan kuten haluat, mutta tämä on totuus. Suolistomikrobit määräävät pitkälti mitä haluat syödä ja miten paljon. Huonoa ruokaa syömällä ruokit huonoja mikrobeja, kuten hiivaa.
Itse olen huomannut, että kehollani on oma rytmi, joka ei sovi "perinteisiin" ruoka-aikoihin, enkä saa rytmiä muutettua vaikka yrittäisin.
Eli, aamulla ja johonkin klo 14 asti päivällä on melkein koko ajan nälkä. Voisin aamulla syödä ihan loputtomasti, mutta loppupäivän pärjäänkin sitten ihan vain pienellä välipalalla, eikä nälkä enää vaivaa ennen seuraavaa aamua.
Kylläisyyshormonin vaje? Telkkarin laihdutusohjelmassa monella lihavalla juurikin se ja siihen on lääke.