Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen kun en jaksa töissä? Tuntuu että vaaditaan kohtuuttomia

Vierailija
10.02.2022 |

Akateeminen koulutus, pitkä työkokemus, ikää 43. En ole vuosiin yhtenäkään kuukautena päässyt niihin ”tavoitteisiin” joita työnantaja on määrännyt. Meillä on siis töissä tietty tulosvaatumus / kk. Työ on asiantuntijatyötä, jossa laadulla ja sisällöllä on suuri merkitys, mutta niitä ei varsinaisesti mitata vaan mitataan sitä määrää jota työtä tekee. Koen tekeväni niin paljon töitä kuin vain ehdin ja pystyn, en siis todellakaan istu tauoilla tai laiskottele. Se vain ei riitä. Saan joka kuukausi haukut ja valitusta kun en tee riittävästi töitä. Vaihdoin työpaikkaa ja sama oli edellisessä työpaikassa, meidän alalla vaaditaan paljon. Enkä näköjään yrittämisestä ja työkokemuksesta huolimatta vain yllä siihen.

Vaihto helpompiin töihin ei ole ratkaisu koska osaan kyllä työni enkä helpommassakaan työssä pystyisi isompaan työmäärään. Kävin työterveydessä puhumassa siitä että en jaksa työssä, heidän mielestään olen kuitenkin terve. Psykologi käski laskemaan omaa vaatimustasoa mutta eihän siitä ole kyse vaan työnantaja vaatii enemmän kuin pystyn ja jaksan.

Neuvoja?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi.

Vierailija
2/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin neuvonut työterveyteen mutta olitkin käynyt jo.

Vierailija
4/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömäksi.

Ei tämä oikein tunnu hyvältä idealta. Haluan kuitenkin tehdä töitä ja olla työelämässä. Ap

Vierailija
5/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin neuvonut työterveyteen mutta olitkin käynyt jo.

Kävin joo, sekä lääkärillä että psykologilla. Ap

Vierailija
6/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli nyt huonot korvat tai aivot psykologilla, kun neuvoi tuollaista. Vai tarkoittiko hän kenties, että päästäksesi työnantajan numeeriseen tavoitetasoon, sinun pitäisi alkaa tehdä jokainen työsuoritus nykyistä huonommin, että saisit ne valmiiksi nopeammin? Onko työ sellaista, että tuo olisi edes mahdollista?

En keksi itse mitä vastaavassa tilanteessa voisin tehdä, kuin keskustella ensin kollegoiden kanssa miten he kokevat tulostason. Ja sitten työnantajan kanssa vakavasti että tosiaanko vain määrällä eikä laadulla on väliä, ja että miten tilanne minun kohdallani ratkaistaisiin kun kerran joka kuukausi pitää haukkua.

Vierailija
7/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä edes kysyä apua kun työterveyskään ei osannut auttaa. Olen kyllä molemmissa työpaikoissa sanonut pomoille että teen parhaani mutta he valittivat ja valittavat koko ajan että se ei vain riitä. Itse uuvun siitä haukkujen ja valituksen kohteena olemisesta sitten vain lisää ja jaksaminen vähenee. Ap

Vierailija
8/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oli nyt huonot korvat tai aivot psykologilla, kun neuvoi tuollaista. Vai tarkoittiko hän kenties, että päästäksesi työnantajan numeeriseen tavoitetasoon, sinun pitäisi alkaa tehdä jokainen työsuoritus nykyistä huonommin, että saisit ne valmiiksi nopeammin? Onko työ sellaista, että tuo olisi edes mahdollista?

En keksi itse mitä vastaavassa tilanteessa voisin tehdä, kuin keskustella ensin kollegoiden kanssa miten he kokevat tulostason. Ja sitten työnantajan kanssa vakavasti että tosiaanko vain määrällä eikä laadulla on väliä, ja että miten tilanne minun kohdallani ratkaistaisiin kun kerran joka kuukausi pitää haukkua.

Kai hän tarkoitti vähän tuotakin mutta kai oli sitäkin että ei keksinyt muutakaan neuvoa. Mutta ei meidän alalla ole ok tehdä töitä huonosti hutaisten, tietty laatutaso on oltava. Enkä ole mikään perfektionisti joka jäisi nysväämään yksityiskohtia. Olen kollegoilta kysellyt miten he pääsevät vaadittuun tasoon, mutta en oikein saa selvää mitä tekevät erilailla kuin minä. Pomojen mielestä he vain on jotenkin parempia tai pystyvämpiä. Ap

Vierailija
9/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on ylimitoitetut tavoitteet, turha edes yrittää saavuttaa niitä. Tee sen verran kuin kohtuudella ehdit ja pystyt. Haukut tulee kuitenkin.

Mahdottomat tavoitteet eivät motivoi. Minä olin joskus työssä, jossa bonukset oli sidottu koko talon tulokseen. Satuin työkseni käsittelemään sellaisia koko talon lukuja, että tiesin kaikkien mittareiden olevan punaisella. En tehnyt henkilökohtaisten bonustavoitteideni eteen mitään, koska niiden täyttäminen ei olisi kuitenkaan bonusta tuonut.

Olen myös ollut työssä, jossa perustyöt tehtiin suoraan listasta aikajärjestyksessä. Jokainen oppi nopeasti mitkä ovat helpompia ja nopeampia töitä ja ne katosivat listasta heti, mutta kun siellä oli vaikeampi tehtävä, lista jäi jumittamaan. Missään tapauksessa ei saanut ottaa seuraavaa työtä siitä sen ohi. Tätä teki ihan kaikki, mutta vain yksi kehtasi käydä rutisemassa pomolle, että ne kaikki muut jättävät töitä tekemättä ja ottamatta. Vaikka jätti itsekin samalla lailla. Valitettavasti esimies uskoi tämän ihan täysin.

Vierailija
10/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä itselleen ihan selkeä aikataulu paperille. Vaikea arvailla mitä teet, kun et varsinaisesti sitä kerro, mutta hahmottelet ensin työtehtävät, jaat aihealueet / tehtäväkokonaisuudet, katsot voiko jotain asioita hoitaa samalla kertaa, pidät aikatauluista kiinni. Et harhaannu vauvapalstalle joka viides minuutti ihmettelemään. Teet selkeän viikko / tuntiaikataulun itsellesi josta alat pitää kiinni.  Älä jää käytäväkeskustelemaan / älä surffaa netissä vaan keskity tehokkaasti niihin työtehtäviin. Sitten pidät selkeät tauot.

Oman kokemuksen mukaan tehottomuus johtuu työpäivän rakenteen puutteesta ja koordinaatiokyvyn puutteesta. Pitää osata laatia aikataulu. Yksinkertaisimmillaan laitat paperille ylös 5 asiaa, jotka ovat tärkeimmät, sitten aloitat ekasta ja teet niin pitkälle kun ehdit. Seuraavana päivänä listaat jälleen viisi asiaa, joissa toki tekemättä jääneet on ensimmäisinä jne.

Projektinhallintaan saa myös koulutusta / tukea. Kannattaa käydä joku kurssi, jos ei muuten suju. Tehokkuus on opeteltavissa oleva asia.

Vierailija
11/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, samat ajatukset tismalleen.

Töissä varhaiskasvatuksessa

Vierailija
12/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ollut samankaltaisista tilanteessa ja otin loparit. Mutta mitä tekisin nyt toisin; sanoisin esihenkiklölle, että voisiko hän ihan konkreettisesti näyttää ja kertoa, mitä työvaiheita / tehtäviä voisin sivuuttaa tai tehdä matalammin standardein.

Ja jos oikein veetuunnuisin, olisi varmaan pitänyt kertoa, että "Vesa tekee vaan ne tehtävät, jotka näyttää hyvältä ylöspäin. Tiesitkö? Suositteletko minulle samaa? Vai sovitaanko, että tehtäväni on olla likasanko, jota kiität sitten aina pikkujouluissa? Sovitaan vaan. Ihan mitä vaan. Mutta en jaksa tavoitella kuuta taivaalta ja luulla, että se on teidänkin uskomuksenne."

Vierailija
13/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras paikka vaikuttaa on nuo tavoitekeskustelut, jotka toivottavasti on sellaisia joihin sinäkin osallistut. Yritä saada siellä esimiehet vakuutetuksi jostain joka tuottaa sinulle vähemmän duunia mutta saman lisäarvon ja ehdit sen tehdä. 

Tee heti alkuun itsellesi tarkka aikataulu ja yritä hahmottaa missä mahdolliset vaikeudet on. Mihin mennessä sinun pitää olla tehnyt joku asia, ja mitä priorisoit yli toisen. Madalla hieman tavoitetasoa ei-kriitisissä osissa.

Kirjaa näitä asioita tarkasti jotta voit käyttää niitä myös keskusteluissa tavoitteidesi realistisuudesta tulevaisuudessa.

Vierailija
14/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Kyllä nyt kuuliaisena orjana voit venyä. Suomalainen nöyrtyy aina!

Vierailija
15/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä itselleen ihan selkeä aikataulu paperille. Vaikea arvailla mitä teet, kun et varsinaisesti sitä kerro, mutta hahmottelet ensin työtehtävät, jaat aihealueet / tehtäväkokonaisuudet, katsot voiko jotain asioita hoitaa samalla kertaa, pidät aikatauluista kiinni. Et harhaannu vauvapalstalle joka viides minuutti ihmettelemään. Teet selkeän viikko / tuntiaikataulun itsellesi josta alat pitää kiinni.  Älä jää käytäväkeskustelemaan / älä surffaa netissä vaan keskity tehokkaasti niihin työtehtäviin. Sitten pidät selkeät tauot.

Oman kokemuksen mukaan tehottomuus johtuu työpäivän rakenteen puutteesta ja koordinaatiokyvyn puutteesta. Pitää osata laatia aikataulu. Yksinkertaisimmillaan laitat paperille ylös 5 asiaa, jotka ovat tärkeimmät, sitten aloitat ekasta ja teet niin pitkälle kun ehdit. Seuraavana päivänä listaat jälleen viisi asiaa, joissa toki tekemättä jääneet on ensimmäisinä jne.

Projektinhallintaan saa myös koulutusta / tukea. Kannattaa käydä joku kurssi, jos ei muuten suju. Tehokkuus on opeteltavissa oleva asia.

En roiku vauvalla töissä. Olen tänään vapaapäivällä. En pidä töissä mitään nettisurffailutaukoja todellakaan. On varmasti totta että olen huono koordinoimaan aikatauluja, olen aina ollut luonteeltani sellainen myös työn ulkopuolella. Vaikka olen yrittänyt muuttua ihmisenä.

95 % työajastani on riippuvaista muista ihmisistä eli en pysty koordinoimaan töitäni oman pääni mukaan vaan joudun sovittamaan kaikki aikataulut muiden aikatauluihin. Kerron esimerkin. Työssä vaaditaan eräitä tiettyjä palavereita 12 kpl viikossa, siis on se ”tavoite” eli vaatimus. En vain saa sovitettua aikatauluja muiden oman talomme ulkopuolisten tahojen kanssa niin että pääsisin tuohon määrään. Ja minulta menee valtavasti työaikaa siinä kun yritän sopia ja järjestellä näitä palavereja (muut tahot ei käytä sellaisia sähköisiä järjestelmiä tai kalentereita joiden kautta asian voisi hoitaa). Ne muut usein vekslaa aikoja jne. Ja kaikki tämä sähköposti- ja puhelinrumbana. Ja uuvun sen järjestämisen ja aikataulujen koordinoimisen alle. Ap

Vierailija
16/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP sanoi olevansa asiantuntija, joten nuo voivat toimiakin. Hänellä on _ehkä_ mahdollisuus hallita kalenteriaan. Itse koin hyvin turhauttavana, kun esihenkilö omasta norsunluutornistaan yritti päteä ajanhallintaneuvoilla, jotka eivät mitenkään toimineet minun työssäni, joka oli operatiivisempaa johtamista ja enemmän asiakasrajapinnassa. En minä voinut esimerkiksi "lue s-postit vain kerran päivässä", koska sinne saattoi tulla jotain kiireellistä. En minä voinut "tee to-do lista ja pysy siinä", kun tulipaloja syttyy ja on pakko sammuttaa. Tulin aamulla töihin ja heti ensitöikseni huomaan, että sen listan saa heittää taas roskiin... Sellaista se oli. Ikään kuin olisin esihenkilön mielestä ollut vaan yksinkertaisesti liian tyhmä.

Vierailija
17/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paras paikka vaikuttaa on nuo tavoitekeskustelut, jotka toivottavasti on sellaisia joihin sinäkin osallistut. Yritä saada siellä esimiehet vakuutetuksi jostain joka tuottaa sinulle vähemmän duunia mutta saman lisäarvon ja ehdit sen tehdä. 

Tee heti alkuun itsellesi tarkka aikataulu ja yritä hahmottaa missä mahdolliset vaikeudet on. Mihin mennessä sinun pitää olla tehnyt joku asia, ja mitä priorisoit yli toisen. Madalla hieman tavoitetasoa ei-kriitisissä osissa.

Kirjaa näitä asioita tarkasti jotta voit käyttää niitä myös keskusteluissa tavoitteidesi realistisuudesta tulevaisuudessa.

Molemmissa työpaikoissa on kaikilla aina ollut samat tavoitteet. Eli tavoitekeskusteluissa niitä ei sovita vaan ne ilmoitetaan samoina kaikille ylhäältä päin. Ap

Vierailija
18/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
19/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala?

Onko sillä merkitystä? Tällaista on useammalla akateemisella alalla nykyään. Kun aloitin urani niin ei ollut vielä tällaista vaan tavoitteisiin pääsi helposti. Ap

Vierailija
20/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ihan valmis hyväksymään selityksen että vika on minussa ja siinä että en vain jaksa sitä mitä pitäisi. Mutta kun töissä on oltava ja olen terve niin mikä ratkaisuksi? Ehkä olen jaksamiseltani ns. heikompi yksilö enkä superihminen, mutta en tiedä mitä tehdä asialle. Olen aina ollut tällainen. Ap