Maksatko palkastasi ensin itsellesi?
Monet säästövinkit kehottavat toimimaan niin, että kun palkka tulee tilille, siitä laitetaan vähintään 10% heti säästötilille tai rahastoon. Eli jos käteen jää vaikka verojen jälkeen 2000€, 200€ maksetaan itselle, ennen kuin maksetaan edes muita laskuja.
Olen pienituloinen yh, joten säästäminen on ollut hankalaa, mutta olen ottanut tämän neuvon käyttöön tänä vuonna Muita itselle maksajia
Kommentit (25)
Ensin laskut ja ruokaa kaapit täyteen, ruokarahaa tilille jätän että saa hakea täydennystä ja loput säästöön.
Palkkapäivänä menee tililtä säännölliset maksut: luottokortti, kännykkä, avustus eläinsuojelujärjestölle ja avustus aikuiselle lapselleni (kerran vuodessa YTK, pari jäsenmaksua ja muutaman kerran vuodessa HS digi). Sen jälkeen siirrän taloustilille oman osuuteni seuraavan kuukauden asumis-, ruoka- ja autokuluista (arvio, koska summa vaihtelee kuukausittain). Jäljellä olevasta summasta siirrän suurimman osan säästötililleni, jätän vain muutaman satasen omia ostoksia ja menoja varten.
Rahastoissa on kiinni vain hyvin pieni summa. Niihin en sijoita kuukausittain.
Ensiksi maksan asumisen yms pakolliset kulut. Sitten muut laskut. Sitten jos jää, niin säästöön.
Tällä tavalla ei tule häätöä tai maksumuistutuksia.
Jokunen tonni säästössä ei lämmitä jos saat maksuhäiriömerkinnän tai häädön.
Maksan aina, paitsi auto- ja kotivakuutuksen erääntyessä. 40-50% nettotuloista säästöön. Välillä säästöstä maksetaan matkoja ja siirrellään sijoituksiin.
Juuri laskin budjetin taas ensi kuuksi (palkka tulee aina 15. päivä) ja tulevasta palkasta menee 400 € säästöön. Alustavan suunnitelman mukaan tänä vuonna menee kuukausittain säästöön 200-600 €/kk. Tiedän siis kaikki tärkeät menot etukäteen ja pyrin maksamaan aina koko vuoden kerralla, esim. kotivakuutus tai autovero jne ettei menisi osamaksukuluja.
Minäkin pidän kuukauden käyttövarana tuota 500 euroa joka jää laskujen jälkeen.
Tuosta on todella helppo laskea valmiilla kaavalla tulot - laskut - 500 = säästöön. Ei tule oikeastaan koskaan mitään yllätyksiä ja säästössä on varaa sitten heräteostoksiin kuten esim. nyt ostin talvitakin jne.
Vierailija kirjoitti:
Juuri laskin budjetin taas ensi kuuksi (palkka tulee aina 15. päivä) ja tulevasta palkasta menee 400 € säästöön. Alustavan suunnitelman mukaan tänä vuonna menee kuukausittain säästöön 200-600 €/kk. Tiedän siis kaikki tärkeät menot etukäteen ja pyrin maksamaan aina koko vuoden kerralla, esim. kotivakuutus tai autovero jne ettei menisi osamaksukuluja.
Minäkin pidän kuukauden käyttövarana tuota 500 euroa joka jää laskujen jälkeen.
Tuosta on todella helppo laskea valmiilla kaavalla tulot - laskut - 500 = säästöön. Ei tule oikeastaan koskaan mitään yllätyksiä ja säästössä on varaa sitten heräteostoksiin kuten esim. nyt ostin talvitakin jne.
Ja mulla menee siis kaikki laskut suoraveloituksena automaattisesti tililtä niin en maksa mitenkään erityisesti itselle ensin vaan se säästöön laitto on maksutapahtuma siinä missä kaikki muutkin.
Palkkapäivänä ei mulla tilille jää kuin 143 euroa joka on varattu tiettyyn tarkoitukseen, kaikki muut rahat siirrän eri tileille eri pankkeihinkin.
Kuukausipalkasta menee heti suurin osa toiselle tilille, josta maksan laskut ja jonne ylijäämien on hyvä jäädä odottamaan tulevaa tarvetta. Pankkikorttitilille jää noin 1000 euroa, sillä voi ostaa jotain pientä kivaa kuukauden mittaan.
Rahastoihin en rahojani lahjoita, ostan itse niiden firmojen osakkeita, joiden tuotteet ovat ymmärrettäviä ja hyödyllisiä. Konepajaa ym.
En nyt oikein ymmärtänyt tämän aloituksen otsikkoa. Mitä väliä sillä "maksujärjestyksellä" on? Pakolliset maksut hoidetaan ensin, sitten budjetoidaan muuttuvat menot. Tilille jää ylimääräistä ilman sivuun jättämistäkin. Toki laitan kuukausittain pienen siivun rahastoihin.
Maksan netostani ekaksi 10% seurakunnalle, niin se menee Raamatun mukaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi maksan asumisen yms pakolliset kulut. Sitten muut laskut. Sitten jos jää, niin säästöön.
Jokunen tonni säästössä ei lämmitä jos saat maksuhäiriömerkinnän tai häädön.
Itse maksan asumiseen liittyvät kulut sekä lainanlyhennyksen juuri sinä eräpäivänä, mikä laskuun on merkitty. Miksi maksaa ennenaikaisesti mitään, eihän siitä saa edes korkohyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokunen tonni säästössä ei lämmitä jos saat maksuhäiriömerkinnän tai häädön.Itse maksan asumiseen liittyvät kulut sekä lainanlyhennyksen juuri sinä eräpäivänä, mikä laskuun on merkitty. Miksi maksaa ennenaikaisesti mitään, eihän siitä saa edes korkohyötyä?
Minä maksan tilipäivänä. Osan myöhässä, osan etuajassa. Korkohyöty on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokunen tonni säästössä ei lämmitä jos saat maksuhäiriömerkinnän tai häädön.Itse maksan asumiseen liittyvät kulut sekä lainanlyhennyksen juuri sinä eräpäivänä, mikä laskuun on merkitty. Miksi maksaa ennenaikaisesti mitään, eihän siitä saa edes korkohyötyä?
Käyn kerran kuussa tilipäivänä laittamassa maksuun kaikki laskut. En tykkää kytätä jokaista laskua erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Maksan netostani ekaksi 10% seurakunnalle, niin se menee Raamatun mukaan :)
Miksi alapeukut :O ? Mitä väliä teille, mitä rahoilleni teen?
Ymmärsinkö aloituksen jotenkin väärin vai onko aloittaja oikeasti sellainen, että maksaa laskut palkkapäivänä, vaikka laskun eräpäivä olisi vasta 3 viikon päästä?
Mulla suurin osa tulee e-laskuina suoraan verkkopankkiin, jossa käyn ne hyväksymässä maksuun eräpäivänä, ei päivääkään ennen. Ne muutamat laskut, jotka vielä paperisina (tai spostitse) tulevat, syötän verkkopankin maksupalveluun. Koronan myötä tilille on alkanut kertyä rahaa, ei paljoa, mutta parin kuukauden nettopalkka nyt kuitenkin, joten maksuvalmiutta löytyy muulloinkin kuin vain palkkapäivänä.
Tavallaan. Kaikki olen laittanut suoraveloituksena menemään. Myös säästö 10%ni.
Mulla menee palkasta säästöön vähintään 50%… Jättäkää ne lattet ja muut ostamatta…
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee palkasta säästöön vähintään 50%… Jättäkää ne lattet ja muut ostamatta…
Miksi pitäis jättää ostamatta? Ihan hyvin rahat riittää myös latteihin ja ulkomaanreissuihin :) En keksi, miksi minun pitäisi väen vängällä laittaa monta tonnia säästöön.
Kyllä rahaa saa käyttääkin. Pikemminkin Roope Ankkailu on vastenmielistä.
Minä maksan laskut ja sitten jätän 500€ elämiseen, aina. Loput säästöön. Hätätilanteessa käytän luottokorttia, jonka maksan seuraavana laskujen maksupäivänä pois, niin ei tule korkoja tai kuluja.