Haluan eroon Thyroxinista. Kuinkahan onnistuisi?
Minulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta. Haluan eroon lääkkeestä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan minulla vähän olla sitä hormonintuotantoa. Aion kyllä selvittää asian ja ehkä kokeilla erittäin erittäin hitaasti vähentää lääkettä. Vajaatoiminta ei koskaan ole ollut mikään kovi paha edes. Annostus on aika pieni, joka toinen päivä 50 mcg ja joka toinen päivä 100mcg.
Eikö sun kilpirauhasta ole ultrattu? Mulla tehtiin se heti , kun haluttiin varmistua, ettei ole syöpää. Ultrassa selvisi myös se, ettei toimi enää ollenkaan, kun kilpitauhanen oli kuvissa verkkomainen.
Ei ole ultrattu ei. Minkälainen sinun historiasi vajaatoiminnan(?) suhteen on ollut? Ap
Kärsin eniten lihaskivuista ja jonkin verran mielialamuutoksista, mutta en tyypillisestä väsymyksestä. Kauppasta tullessakin kesti hetken aikaa, kun laskin kassit ködestä, että sain sormet oijottua ja otettua avaimet esiin ja avattua oven. Liikunnan jälkeen kesti monta päivää palautua lihassäryistä. Kaikkien kummallisten oireiden takia menin lääkäriin ajatuksena sokeritauti. Lääkäri määräsi labrat myös kilpirauhasesta ja sitähän se oli, vajaatoimintaa. Alunperin mulla oli ilmeisesti ollut liikatoimintaa, joka sitten oli muuttunut vajaatoiminnaksi. Thyroksiniannostus löytyi heöposti ja ne käsittämättömät lihaskivut katosivat.
90 luvulla oli vielä niin hölmöjä lääkäreitäkin että yrittivät lopetta thyroxinin asteittain annosta pienentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan minulla vähän olla sitä hormonintuotantoa. Aion kyllä selvittää asian ja ehkä kokeilla erittäin erittäin hitaasti vähentää lääkettä. Vajaatoiminta ei koskaan ole ollut mikään kovi paha edes. Annostus on aika pieni, joka toinen päivä 50 mcg ja joka toinen päivä 100mcg.
Mullakin oli tuommoinen joka toinen päivä annostus, jonka oli määrännyt terveyskeskuslääkäri.
Olen ihmetellyt, miksei tätä kilppari asiaa oteta niin vakavasti Suomessa. Kuka tahansa lääkäri pystyy määräämään sulle lääkkeitä parin verikokeen pohjalta? Miksei saa lähetettä asiantuntijalle?
Ei ne terveysaseman lääkärit määräile silmälasireseptejäkään E taulun perusteella. Lähete kirjoitetaan silmälääkärille. Siellä sitten tutkitaan ja tehdään diagnoseja.
Vuosia kyselin asiantuntijan perään, mutta ei, kyllä tää on ihan hyvä näin. Sitten käytin seuraavat pari vuotta asioiden tutkimiseen ja säästin rahaa, että menen yksityiselle sitten omalla kustannuksella. Johan rupes tapahtumaan.
Jostain syystä nää TA-lääkärit rakastavat noita joka toinen päivä annostuksia. Vaikka yksi perusjuttu kilpparihoidossa on, että lääkitys on sama päivästä toiseen ja suht samaan aikaan otettuna parhaimmillaan. Vajaatoiminnassa etenkin, että kilpirauhanen ehtii "luovuttamaan" pienemmän annostuksen päivänä.
Eihän siitä alkuun mitään haittaa välttämättä olekaan, mutta jos vuosikymmeniä.. tulokset ovat näkyvissä sitten keski-iän kiepanteissa.
Nythän parhaillaan esim kilpirauhassyövät ovat yleistymässä keski-ikäisillä? Olisko syy-seurasta hyvä tutkia enemmän?
Sorry vähän innostuin, mutta sydämen asia. ;) Toinen juttu on tuo, että usein kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla (?) on myös muitakin sisäelin, ruuansulatuselimistön ongelmia... Sais nekin samalla siinä tsekattua.
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla oli vielä niin hölmöjä lääkäreitäkin että yrittivät lopetta thyroxinin asteittain annosta pienentämällä.
Vielä 2000-luvullakin on ollut vain kourallinen lääkäreitä, jotka on myöntäneet sellaisen vaivan kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Moni kärsinyt ihan turhaan, kun tähän ei ole uskottu.
Ei siitä eroon pääse. Parhaiten itse tulen toimeen, kun yrittää ottaa lääkkeen mahdollisimman säännöllisesti samaan aikaan tyhjään vatsaan ja antaa imeytyä 1-1,5 h.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on autoimmuunisairaus, joka on jossain vaiheessa elämää alkanut liikatoimintana. Vajaatoiminta on autoimmuuninen tulehdus eikä siihen tunneta parannuskeinoa. Vajaatoiminnassa kehon aineenvaihdunta toimii liian hitaasti ja tyroksiini auttaa aineenvaihduntaa pysymään normaalina, mutta ei mitenkään lääkitse kilpirauhasta. Tyroksiinin lopettaminen hidastaa aineenvaihduntaa lisää. Äärimmillään temppu saattaa lihottaa ihmisen 200 kiloiseksi ja uhata henkeä. Koska kilpirauhasen toiminta liittyy myös aivolisäkkeeseen ja sitä kautta kaikkiin elimiin, niin ei sen kanssa ole leikkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä eroon pääse. Parhaiten itse tulen toimeen, kun yrittää ottaa lääkkeen mahdollisimman säännöllisesti samaan aikaan tyhjään vatsaan ja antaa imeytyä 1-1,5 h.
Ennen kello kymmenen aamulla pitää ottaa ja ennen kuin syö mitään ja lääkkeen oton jälkeen aikaisintaa puolen tunnin päästä saa syödä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli tuommoinen joka toinen päivä annostus, jonka oli määrännyt terveyskeskuslääkäri.
Olen ihmetellyt, miksei tätä kilppari asiaa oteta niin vakavasti Suomessa. Kuka tahansa lääkäri pystyy määräämään sulle lääkkeitä parin verikokeen pohjalta? Miksei saa lähetettä asiantuntijalle?
Ei ne terveysaseman lääkärit määräile silmälasireseptejäkään E taulun perusteella. Lähete kirjoitetaan silmälääkärille. Siellä sitten tutkitaan ja tehdään diagnoseja.
Vuosia kyselin asiantuntijan perään, mutta ei, kyllä tää on ihan hyvä näin. Sitten käytin seuraavat pari vuotta asioiden tutkimiseen ja säästin rahaa, että menen yksityiselle sitten omalla kustannuksella. Johan rupes tapahtumaan.
Jostain syystä nää TA-lääkärit rakastavat noita joka toinen päivä annostuksia. Vaikka yksi perusjuttu kilpparihoidossa on, että lääkitys on sama päivästä toiseen ja suht samaan aikaan otettuna parhaimmillaan. Vajaatoiminnassa etenkin, että kilpirauhanen ehtii "luovuttamaan" pienemmän annostuksen päivänä.
Eihän siitä alkuun mitään haittaa välttämättä olekaan, mutta jos vuosikymmeniä.. tulokset ovat näkyvissä sitten keski-iän kiepanteissa.
Nythän parhaillaan esim kilpirauhassyövät ovat yleistymässä keski-ikäisillä? Olisko syy-seurasta hyvä tutkia enemmän?
Sorry vähän innostuin, mutta sydämen asia. ;) Toinen juttu on tuo, että usein kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla (?) on myös muitakin sisäelin, ruuansulatuselimistön ongelmia... Sais nekin samalla siinä tsekattua.
Eli hetkinen, väännä rautalangasta: mitä haittaa siitä on, jos annostus vaihtelee päivittäin? Mullekin yritettiin aikoinaan määrätä tuollainen annostelu, mutta pyysin lääkäriä laskemaan saman annoksen joka päivälle.
Se on yleensä lopun ikää lääkkeenä, koska et pysty itse tuottaa sitä hormoonia.
Et kai nyt ihan oikeasti kuvittele täältä saavasi ammattitaitoista apua. Lääkärille mars, ja edelleen labraan. Siellä se apu on.
Vierailija kirjoitti:
Apua.. Muistan kyllä kuinka en sietänyt nuorempana kuumuutta yhtään. Inhosin saunassa oloakin. Ja kun Thyroxinia on jopa nostettu vuosi pari sitten niin johan sauna ja lämpö maistuu..
Kerran myös yritin lopettaa lääkkeen, aivan liian nopeasti ja tutkimatta mitään tukikeinoja, tuloksena alkoi käsiin sattumaan. Huoh. Onpas sitä hölmö.. Silti haluaisin eroon siitä. Ap
Nuo ovat liikatoiminnan oireet. Minkäikäinen olet, kun olet noin pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua.. Muistan kyllä kuinka en sietänyt nuorempana kuumuutta yhtään. Inhosin saunassa oloakin. Ja kun Thyroxinia on jopa nostettu vuosi pari sitten niin johan sauna ja lämpö maistuu..
Kerran myös yritin lopettaa lääkkeen, aivan liian nopeasti ja tutkimatta mitään tukikeinoja, tuloksena alkoi käsiin sattumaan. Huoh. Onpas sitä hölmö.. Silti haluaisin eroon siitä. ApNuo ovat liikatoiminnan oireet. Minkäikäinen olet, kun olet noin pihalla?
Toisilla liika- ja vajaatoiminnan oireet tai osa niistä voi mennä ristiin eli päinvastoin kuin yleensä. Ihmiset ovat yksilöllisiä. Siksi oireiden lisäksi pitää aina tutkia myös laboratorioarvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös joskus tuollaista vaihtelevaa annosta, jolloin huomasin tuon aina olosta että ei ole hyvä.
Ja toinen tuo, että arvot on ihan rajojen sisällä = ei voi muuttaa lääkitystä joidenkin mielestä vaikka olo on kuin unissa kävelijällä lenkillä hengätyi enemmän kuin sinänsä kunnon puolesta olisi pitänyt iho sattui/pisteli ja vaikka mitä.
Mutta kun vihdoin pääsin sellaiselle joka korjasi lääkitystä oireiden perusteella, nyt edelleen viite arvoissa mutta toisessa päässä, ja olo sellainen mitä uskon että normaalisti pitäisi, no nivelkipuja mutta luulen että voi olla muu kipujen aiheuttaja kuin kilpirauhanen.
Kerran myös yritin lopettaa lääkkeen, aivan liian nopeasti ja tutkimatta mitään tukikeinoja, tuloksena alkoi käsiin sattumaan. Huoh. Onpas sitä hölmö.. Silti haluaisin eroon siitä. Ap