Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholinkäytöstä... Näin juhannuksen kunniaksi...

Vierailija
20.06.2015 |

Miten usein ja mihin kuntoon asti teidän perheessä aikuiset käyttää alkoholia?

Entäs kun mietit niitä tuttujasi, jotka teininä/parikymppisinä bilettivät ja joivat reippaahkosti, niin miten heidän juomakäyttäyminen on muutunut kun ikää on tullut lisää?

Itseäni kyllästyttää mieheni juominen, todella paljon. Siis juomistyyli, ei niinkään ole mitään jatkuvasti kittaavaa sorttia, mutta välillä haluaa "tyhjentää pään" juomalla ja käymällä viihteellä. Tätä tapahtuu ehkä kuukauden - parin välein nykyään. On ollut vähän erilaisia jaksoja tässä asiassa.

Miehen kanssa alettiin seurustella jo alle parikymppisinä ja nyt ollaan lähes nelikymppisiä. Nuorena ajattelin, että alkoholin käyttö juhliessa kavereiden kanssa ja omien rajojen hakeminen siinäkin kuuluu tavallaan ikään. Noh, mieheni siinä n. 25-v. -> rauhoittuikin juomisen suhteen ja sanoi ettei kaipaa enää sellaista, baarit on nähty. Eleltiin muutama vuosi rauhallista elämää (kävi mies joskus viihteellä, mutta hyvin harvoin), mentiin naimisiin ja saatiin lapset ym.

Sitten tuli työstressiä, oli rankkaa kun pienet lapset ja työt, kotityöt päälle. Miehen piti yhteen aikaan päästä "nollaamaan" liki joka viikonloppu. Siitä oon aina pitänyt kiinni, että lasten nähden EI juoda, joten on hoitanut asian muualla mun ollessa lasten kanssa. Mutta paljon on juonut ja nukkunut seuraavan päivän. Nykyään onneksi juominen on sellaista "vain" noin parin - muutaman kk:n välein tapahtuvaa, mutat silloin kun juo, niin siis tosiaan myös juo. Ei edes yritä tuntea rajojaan juomisen suhteen vaan sitä parempi mitä enemmän viinaa ja hän tuntuu oikein arvostavan sitä että juodaan sammumiseen saakka. 

Nyt lapset on jo isompia ja käydään miehen kanssa välillä kahdestaankin viihteellä (pari krt vuodessa) ja mua tympäsee aikalailla mieheni juomistyyli ja sen seuraamukset. Mieheni haluaa siis juoda paljon. Alkuun parin olusen jälkeen on seurallinen ja mukava, sitten lisää viinaksia saatuaan muuttuu riitaa haastavaksi machomieheksi. Oikein siis hakee sitä riitaa, milloin musiikki on vääränlaista, jonkun tutun luonne alkaa ärsyttää, milloin minä en ole tarpeeksi rempseällä tuulella ja juo tarpeeksi ym. Yleensä ilta päätyy siihen, että mies on haastanut riitaa siihen pisteeseen, että saanut tappelun aikaan tai sitten häntä on jouduttu estelemään ettei mene tappelemaan jonkun kanssa tai sitten on saanut jonkun/jotkut itkemään. Seuraava päivä miehellä meneekin sitten tosiaan nukkuessa, mutta ai että kun oli rentouttavaa kun sai purettua patoutumiaan ja nollattua päätä.

Ja mieheni on siis korkeasti koulutettu, liki nelikymppinen, normaaliarjessa itsensä hillitsevä perheen isä. 

Alkaa tuntua, etten halua miehen kanssa enää lähteä iltoja viettelemään. Itse asiassa koko juominen ja biletys tympii itseäni yhä enemmän ja sellaisen sijaan on alkanut kiinnostaa esim. käsityöt, puutarha, hengelliset asiat/kirkko, ihmissuhteet, sukulaissuhteet, tervehenkinen liikunta, ravinto ym. elämäntavat. 

Mutta mies se haluaa päästä viihteelle ja haluaa minut mukaan aina välillä (nyt kun lapset on jo sen verran isoja, että viitsii pistää yökylään) ja tuntuu kuin miehen puolelta tulisi paine, että munkin kuuluisi juoda enemmän ja bilettää villimmin. 

Kyllästyttää.

Mites teillä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 18:48"]

Mikä *voimasana* siin on, et mammat poraa palstalla, eikä puhu ongelmista ukkojen kanssa!?

[/quote]

Kyllä asiaa on puitu kotona USEAAN otteeseen. Halusin nyt ulkopuolista näkökantaa, kun asia pyörii mielessä.

ap

Vierailija
22/25 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi ollenkaan mukaan noihin ryyppyiltoihin, on kyllä mahdollisimman kaukana hauskasta illasta! Ihan järkyttävää käyttäytymistä. Ja mies EI VOI vaatia sinua dokaamaan kanssaan, eikä nillittää siitä jos et halua juoda. Saat ihan itse päättää paljonko juot ja milloin.

jos olisin ap, en lähtisi enää mukaan. Jos mies haluaa juoda ja nolata itsensä, tehköön sen ihan itsekseen. Taitaisi tehdä jopa hyvää, että kukaan ei olisi siellä hillitsemässä häntä, ottaisi kerralla kunnolla tappelussa pataansa niin ehkä alkaisi miettiä kannattaako sitä riitaa mennä haastamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa aika karsealta näin alle kolmikymppisenkin korvaan, ja vielä pahemmalta ettei ikinä edes kadu noita riidanhaastamisiaan ym. Ei tuollaiset juomatavat kuulu lapsiperheen arkeen, tehtiin se piilossa lapsilta tai ei.

Oletko koskaan sanonut suoraan miehelle, että sinua hävettää hänen käytöksensä humalassa ja et siedä hänen juomatapojaan? Sinuna sanoisin, ja samaan hengenvetoon kertoisin että jos ei löydä terveempiä tapoja "nollata" tai "purkaa paineita" niin sinkkumiehenä voi tällaisten harrastamista jatkaa. Sori mutta kuulostaa kyllä tosi tympeltä sinun puolesta, vaikka tuo tapahtuisikin harvakseltaan. Miehellähän on selvästi jonkun sortin ongelma, kun ei osaa ottaa alkoholia niin kuin aikuiset. Toki kaikille sattuu mokia, mutta tuo vielä että on ylpeä niistä ja ajattelee niiden olevan osa juomista on kuin suoraan jonkun 16-vuotiaan ajatusmaailmasta.

Vierailija
24/25 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 18:52"]

Lisään, että itse ihan mielelläni juon silloin tällöin esim. pari lasillista viiniä tai pari - kolmekin siideriä fiiliksen mukaan, mutta siis vain silloin tällöin harvekseltaan + ilman pakkoa tehdä niin ja en todellakaan änkyräkänniin.... Nuorena sekin (änkyräkännit) on kokeiltu myös mun osalta ja en näe "kunnon kännäämisessä" itse mitään hohdokasta, en halua sellaista.

Baarissa käyminenkin joskus on ihan ok (tosin pärjään kyllä ilmankin), mutta sillain että saisi olla oman fiiliksen mukaan (mulla ehkä 24 - 1 asti) eikä niin että on paineita bilettää villisti "pilkkuun asti". 

Tota pilkkuun asti biletystä harrastin miehen kanssa parikymppisenä joskus ja silloin se oli hauskaa (kokeilua), mutta en oikeasti enää jaksa ja evvk.... Mies sen sijaan asettaa mulle selvät paineet asiasta ja on pettynyt kun en osaa enää pitää hauskaa. 

No enpä kyllä edes "uskalla" juoda paljoa, kun aamuyöhän menee miestä paimentaessa ja huolehtiessa että löytää kotiin jne. 

ap

[/quote]

Lopeta se paimentaminen. Aikuinen mies, jos ei kotiin löydä niin putkasta löytyy aamulla. 

Vierailija
25/25 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma saldo 1 snapsi, lasi punkkua ja lasi viskiä. Muija veti taas perseet, eli taas sai hävetä silmät päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi