"Laittaudun vain itseäni varten"?
Laittaudutko sinä vain itseäsi varten?
Naiset usein perustelevat tätä "itselleen laittautumista" itsevarmuuden lisääntymisellä. Mihin sitä itsevarmuutta tarvitaan?
Jos olisit maailman ainoa ihminen jolla on näkökyky, tuntisitko tarvetta laittautua ulos lähtiessäsi saadaksesi lisää itsevarmuutta? Miten kaunis ulkonäkösi toisi sinulle siinä vaiheessa itsevarmuutta, jos kukaan ei kuitenkaan näkisi sitä?
Kommentit (90)
Itseäni varten ja lähinnä siksi että rakastan laittautua :)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:13"]Laittaudun itseäni varten. Maailma arvottaa naisen miltei täysin ulkonäön perusteella, joten kyllä: jos haluan etuja parisuhdemarkkinoilla, työelämässä tai edes tavallisessa arjessa tulee laittautua joka saatanan kerta kun lähden ovesta ulos. Vihaan olla nainen.
[/quote]
Toisin sanoen et laittaudu itseäsi varten vaan muita ihmisiä varten.
Laittaudun siksi että näyttäisin omasta mielestäni hyvältä, ja käytän siihen peiliä :). En minä kulje kyselemässä toisilta näytänkö hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:14"]Itseäni varten ja lähinnä siksi että rakastan laittautua :)
[/quote]
Mikä laittautumisesi idea on?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:13"]Laittaudun itseäni varten. Maailma arvottaa naisen miltei täysin ulkonäön perusteella, joten kyllä: jos haluan etuja parisuhdemarkkinoilla, työelämässä tai edes tavallisessa arjessa tulee laittautua joka saatanan kerta kun lähden ovesta ulos. Vihaan olla nainen. [/quote] Toisin sanoen et laittaudu itseäsi varten vaan muita ihmisiä varten.
[/quote]
Ei. Laittaudun juuri itseäni varten: jos en laittaudu en saa hyötyä. Laittautumiseen käytetty panos on suorassa yhteydessä siitä saatavaan hyötyyn, jos mua ei kiinnostais saada hyötyä en laittautuisi. Simple as that.
Itseään varten laittautuvat voivat pähkinöidä tätä: laittautuisitko autiosaarella?
Mä en laittaudu edes itseäni varten. Silti olen naimisiin päässyt, töitä on riittänyt koko aikuisikäni, enkä näe miksi tavallisessa arjessakaan pitäisi erityisesti laittautua. En ole koskaan meikannut, hiukset on siten miten ne päässä on ja vaatetus on sitä mitä sattuu päälle sopimaan. Multa on mennyt ihan täysin ohi se, miten maailma minut arvottaa. Pääasia, että on mukava olla sellainen kuin on.
Mun mielestä ne erityisen laittautuneet ja pyntätyt naiset on just niitä, joilla on isoin tarve perustella sitä laittautumistaan ja kaikesta siitä perustelusta paistaa läpi itsevarmuuden puute.
Laittaudun välillä ollessani kotona yksin koska tykkään laittautua. Voin myös lähteä ulos laittautumatta. Sanoisin siis laittautuvani vain itseäni varten.
Pääsääntöisesti itseäni varten, mutta onhan se ihan kiva, jos näyttää muidenkin silmissä muulta kuin haudasta nousseelta. Olen ihan vaalea, joten kulmat ja ripset eivät juurikaan erotu, jos niihin ei vähän väriä sudi.
Mä laittaudun siksi, että olen sen verran ruma ilman meikkiä, etten kehtaa mennä ihmisten ilmoille ilman. En osaa sanoa ketä varten meikkaan. Ehkä itseäni varten, koska häpeä saa minut meikkaamaan ja onhan se nyt mukavampi nähdä peilistä nätimpi itsensä. Hiusten laittaminen kuuluu tohon mun ehostusrutiiniin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:19"]
Mä en laittaudu edes itseäni varten. Silti olen naimisiin päässyt, töitä on riittänyt koko aikuisikäni, enkä näe miksi tavallisessa arjessakaan pitäisi erityisesti laittautua. En ole koskaan meikannut, hiukset on siten miten ne päässä on ja vaatetus on sitä mitä sattuu päälle sopimaan. Multa on mennyt ihan täysin ohi se, miten maailma minut arvottaa. Pääasia, että on mukava olla sellainen kuin on.
Mun mielestä ne erityisen laittautuneet ja pyntätyt naiset on just niitä, joilla on isoin tarve perustella sitä laittautumistaan ja kaikesta siitä perustelusta paistaa läpi itsevarmuuden puute.
[/quote]
Tai sitten sä näytät luonnostasi kauniilta.
Mä olen saanut miehiltä niin paljon törkeitä kommentteja ja lopun aikaa tulen kohdelluksi täysin näkymättömänä jos en laittaudu. Se ero kohtelussa mikä tulee jos olen luonnollinen vs laitettu on dramaattinen ja jokainen luonnostaan vaatimattomannäköinen/rumahko nainen kyllä tietää sen omasta kokemuksesta.
Esim. laitan hiukseni samasta syystä kuin käyn suihkussa: on raikkaampi, puhtaampi ja mukavampi olo.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:14"]
Itseäni varten ja lähinnä siksi että rakastan laittautua :)
[/quote]
Joo, monesti laittautuminen on osa tunnelman nostatusta kun vaikkapa on juhlat tai ollaan muuten vaan lähdössä jonnekin. Arjessakin se voi olla kivaa ja piristävää kun kokeilee jotain uutta.
Ikävä asenne henkii tuosta "laittautuneet ja pyntätyt" -lausahduksesta. Jotkut haluavat näyttää huolitellulta, toiset haluavat peittää jonkin mitä pitävät kauneusvirheenä. Ei jokainen laittautunut näytä mitenkään pyntätyltä tahi maalatulta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:19"]Itseään varten laittautuvat voivat pähkinöidä tätä: laittautuisitko autiosaarella?
[/quote]
Jos sillä laittautumisella saavuttais jonkun tavoitteen niin kyllä. Mä laittaudun kun menen johonkin työhaastatteluun yms. koska sillä huolitellulla ulkomuodolla saa helpommin sen työn, kuin jos on ihan pystymetsästä revitty ja hiuksia ei ole pesty viikkoon. Tavallisena päivänä kuljen ilman meikkiä, hiukset letillä ja colleget ja tennarit jalassa, koska ei kiinnosta laittautuminen jos siitä ei selkeästi ole jotain hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:13"]Laittaudun itseäni varten. Maailma arvottaa naisen miltei täysin ulkonäön perusteella, joten kyllä: jos haluan etuja parisuhdemarkkinoilla, työelämässä tai edes tavallisessa arjessa tulee laittautua joka saatanan kerta kun lähden ovesta ulos. Vihaan olla nainen. [/quote] Toisin sanoen et laittaudu itseäsi varten vaan muita ihmisiä varten.
[/quote]
Ei. Laittaudun juuri itseäni varten: jos en laittaudu en saa hyötyä. Laittautumiseen käytetty panos on suorassa yhteydessä siitä saatavaan hyötyyn, jos mua ei kiinnostais saada hyötyä en laittautuisi. Simple as that.
[/quote]
Saadaksesi hyödyn itsellesi sinun täytyy olla tietyn näköinen toisen ihmisen silmissä jolta sen hyödyn tulet saamaan.
Yksinkertaisempi esimerkki: sinulla on taskussa 10 e. Haluat ostaa sillä kaupasta ruokaa. Onko seteli taskussasi vain sinua itseäsi varten? Ei, sillä joudut antamaan sen pois saadaksesi ruokaa tilalle.
Raha on sekä sinua että kauppiasta varten.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:19"]
[/quote]
En kestä näitä, jotka kokee jotain ylemmyydentunnetta sen vuoksi, että joku toimii eri tavalla kuin itse.
Eikö tämäkin aihe ole jo aivan loppuun kulutettu ajat sitten??!!!? Ja aina samasta näkökulmasta, huoh. Mitä väliä, oikeesti?!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:19"]Itseään varten laittautuvat voivat pähkinöidä tätä: laittautuisitko autiosaarella?
[/quote]
Jos sillä laittautumisella saavuttais jonkun tavoitteen niin kyllä. Mä laittaudun kun menen johonkin työhaastatteluun yms. koska sillä huolitellulla ulkomuodolla saa helpommin sen työn, kuin jos on ihan pystymetsästä revitty ja hiuksia ei ole pesty viikkoon. Tavallisena päivänä kuljen ilman meikkiä, hiukset letillä ja colleget ja tennarit jalassa, koska ei kiinnosta laittautuminen jos siitä ei selkeästi ole jotain hyötyä.
[/quote]
Kyllähän laittautumisella halutaan saavuttaa erinäisiä asioita ja ne kaikki liittyvöt muihin ihmisiin.
Parisuhde, yhden illan juttu, ihaileva katse, kehu, työpaikka, itsevarmuus kun uskoo näyttävänsä hyvältä muiden silmissä.
Laittaudun itseäni varten. Maailma arvottaa naisen miltei täysin ulkonäön perusteella, joten kyllä: jos haluan etuja parisuhdemarkkinoilla, työelämässä tai edes tavallisessa arjessa tulee laittautua joka saatanan kerta kun lähden ovesta ulos. Vihaan olla nainen.