Miten kestätte maksaa työmatkoja?
Asun työpaikan lähellä. Tarjottiin toista paikkaa stadista. Menisin sinne junalla 5€ suuntaansa. Se tekis 240€ kuussa.
Kuin te työmatkalaiset kestätte tommosen loven lompakkoon?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys
Paljonkos nykyään on omavastuu?
800€ ei oo paha hinta. Vuoden matkakuluista toiselle paikkakunnalle. Toimii se kausilippu myös vapaa-ajan matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
800€ ei oo paha hinta. Vuoden matkakuluista toiselle paikkakunnalle. Toimii se kausilippu myös vapaa-ajan matkoihin.
Mistä tuon 800 €/vuosi repäisit?
Teen etätöitä pääosin, käyn keskimäärin 2 kertaa viikossa konttorilla. Työmatka 25 km suuntaansa, kuljen autolla jossa keskikulutus 5 litraa satasella. Kuukausitasolla bensakulut on muutaman kympin. Työmatkan varrella pistäydyn aina myös ruokakaupassa.
Aika hurjalta kuulostaa jos työmatkakulut olisi satasia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys
Ei paljon mieltä lämmitä, kun veroprosentti on näillä tuloilla n. 10% ja omavastuukin on iso. Mutta pakko maksaa, minkäs teet.
Ohis
Progressiivisen verotuksen takia vähennyksen vaikutus on selvästi suurempi kuin tuo 10 % matkakuluista. Käytännössä se on noin puolet siitä summasta, jolla matkakulusi ylittävät omavastuun. Eli jos esim. työmatkakulut julkisilla ovat 1400 euroa vuodessa, niin verovähennyksen ansiosta nettotulosi nousevat noin (1400 - 750) / 2 = 325 euroa vuodessa.
Ja eikös vieläkin matkakuluihin voi lisätä kustannukset kasvomaskeista 2 euroa / työpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin asua paikkakunnalla, jossa on varaa asua kävelyetäisyydellä työpaikasta. Säästää pitkän pennin.
Vastikään puhuttiin kaverin kanssa tuosta.
Minulla menee työmatkaan kävellen viisi minuuttia, hänellä liki 1,5 h, eli päivässä liki 3 h, minulla 10 min. Minulla palkka on 3800 €, hänellä 2800 €, työmatkakulujen en muista mutta julkisella Helsingissä.
Minä asun kolmiossa, vastike 230 €/kk, sis. myös lämmön ja veden, velkaa vielä n. 20 000 €, hän asuu 36 neliön yksiössä, jos velkaa vielä yli 160 000 €, vastike oli hiukan alle 400 €.
Hänen asuintalonsa on vuokratontilla, minulla omalla.
Minä asun keskikoisessa kaupungissa hän Helsingissä huonolla ja epäviihtyisällä alueella.
Minulla on varaa mukavaan elämään, hänellä ei. Tämä huomio oli hänen, ei minun.
Kyllä sen aina vaan on kestänyt maksaa. Pääasia, että on töitä ja vielä mieluisaa. Eikä tarvii miettiä parkkipaikkoja.
Nyt kun on päässyt aikuisen naisen hommiin ja liksoihin käsiksi, niin työnantaja maksaa työmatkatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys
Paljonkos nykyään on omavastuu?
et yhtään enempää sitten viittinyt ketjua lukea?
750 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys
Paljonko se julkisista kattaa?
Autoilijana muistelisin että verovähennystä sai ihan murto-osan siitä mitä työmatka oikeasti maksoi.
No, kun verovähennys lasketaan edullisimman liikennevälineen mukaan.
750 euroa verovähennys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys
Paljonko se julkisista kattaa?
Autoilijana muistelisin että verovähennystä sai ihan murto-osan siitä mitä työmatka oikeasti maksoi.
Vähennys tulee halvimman käytettävissä olevan julkisen mukaan 750€ omavastuun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon 800 €/vuosi repäisit?
12kk kausilippu maksaa sen verran. Jos työpaikka ei satu jonnekin hevonv..n muuttamaan, tolla pääsee kodin ja työpaikan väliset matkat kulkemaan mukavasti.
No vaihtoehtona on se että en käy töissä ollenkaan eikä se varsinainen ole kannattavampaa.
Pelkkä bensa maksaa kuukaudessa varmaan 200, siihen vielä auton muut juoksevat kulut niin hinta on pitkälti yli 300 per kk. Ja sitten toki vielä sen rotiskon ostohinta... Mutta sellaista se on, mikään ei ole ilmaista.
Minulla menee 420,- dieseliin plus käyttövoimavero on autossa melkein 1000,- vuodessa. 6 henkinen perhe tarvitsee vähän isomman auton. Ei naurata ei. Tällä hetkellä yhden auton kulut reippaasti yli 500e/kk. Miehellä myös auto käytössä, siinä halvemmat kulut mutta ajoa työn puolesta paljon enemmän.