Voiko koronalle olla luontaisesti immuuni?
Olen siis tuplarokotettu, otan kolmannenkin. Mutta edellisestä rokotuksesta on jo yli 6 kk. Olen ruvennut pohtimaan, miksi tauti ei vain tartu minuun.
Olen ollut altistunut varmaan lähes 15 kertaa, lähietäisyydeltä ja tuntien ajan; kyseessä myöhemmin samana päivänä tai seuraavana päivänä oireita saaneet kollegat, vanhemmat, ystävät, poikaystävä (!), jonka kanssa on kyllä varsin läheistä menoa ollut. Lapsi sairasti, kahdesti, en saanut. Olin työmatkalla Iso-Britanniassa, tuhansien ihmisten keskellä konferenssissa, molemmat vierustoverini saivat oireet saman päivän iltana. Kaikki nämä testillä varmistettu, britit vielä omicronia, jonka pitäisi suunnilleen katseella tarttua.
Häh???!
Kommentit (50)
Viime aikoina kun on uutisoitu laajasti näistä väkivaltaisista räp-jengeistä niin olen samaa mieltä opetusministeri Li Anderssonin ja pääministeri Sanna Marinin kanssa että selkeä syy nuorten aikuisten ajautumisesta tällaisiin rikollisiin räp-porukoihin on korona-pandemia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ja olet. Korona on brändätty flunssa. Kaikilla on immuuni luonnostaan flunssaa vastaan. Parempi kuin yksikään koronarokote. Koronarokotteella ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa kuten on tullut jo selväksi.
Mahdatkohan nyt iloisesti sekoittaa kaikki Covidit, flunssat ja influenssat? Jos et ole vielä ymmärtänyt, mikä teho rokotuksilla on Covidiin, niin katso vaikka THL:n graafeja kuinka moni rokotettu ja rokottamaton /100 000 joutuu sairaalahoitoon, niin näet että ero on moninkertainen. Ei kai kukaan ole immuuni luonnostaan edes sille flunssalle. Toisilla immuniteetti ylipäätään on vahvempi, toisilla heikompi ja osa on immuunipuutteisia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri aamulla kuuntelin tanskalaisen asiantuntijan haastattelua. Flunssaviruksissakin on koronaa. Jos olet sattunut sairastumaan aiemmin sopiviin flunssiin, olet saattanut saada immuniteetin sitä kautta, kehosi puolustusmekanismi muistaa.
Sairastin 2015/2016 vuodenvaihteessa flunssan. Luulin rs-virukseksi. Oireet kuin deltalla. Silloin oli kuulema hk-tyypin koronaa osa flunssista. Saattanut antaa vastustuskykyä.
Eikö olisi aika loogista ajatella niin, että saamasi rokotteet ovat estäneet sinua saamasta lievääkään tautia. Osalla immuunivaste rokotuksiin on erittäin vahva, osalla vähemmän vahva ja n. 10%:lla sitä ei synny juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos haluaa vielä herran vuonna 2022 uskoa viruksiin niin korona viruksethan ei ole todellakaan mitään uusia viruksia.
Tarkoittaako tekstisi tosiaan sitä, että et usko viruksia olevan olemassa? Niitä koronaviruksia on tosiaan useammanlaisia, mutta nimitys liittynee siihen ulkonäköön. Taudit ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aika loogista ajatella niin, että saamasi rokotteet ovat estäneet sinua saamasta lievääkään tautia. Osalla immuunivaste rokotuksiin on erittäin vahva, osalla vähemmän vahva ja n. 10%:lla sitä ei synny juuri lainkaan.
Niin kai sitten 🤔 jotenkin olen vain tuudittautunut ajatukseen, että 6kk jälkeen immuunivaste olisi jo aika nolla. hyvä jos ei!
Kaipa se periaatteessa olisi mahdollista. Todennäköisesti sinulla olisi vastaavasti suhteellinen haitta jossain muussa ominaisuudessa.
Esimerkiksi jos sinulla ei olisi ollenkaan niitä reseptoreja, johon virus tarttuu. Toisaalta, niillä reseptoreilla on tehtävä.
Yleisesti, immuunijärjestelmällä on monia tapoja reagoida. Ne ei ole hyviä tai huonoja, vaan vain sopivia tiettyihin olosuhteisiin ja tauteihin. Esim. väsyneenä ja stressaantuneena eri reagointitapa voi olla parempi kuin levänneenä.
Esim. HIV:ille luontaisesti immuuneja ihmisiä on. Muistaakseni virus ei pääse silloin tunkeutumaan soluun reseptorin poikkeavan rakenteen tms. vuoksi. Ihan hyvin osa voi olla luontaisesti immuuneja koronalle ja todennäköisesti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen koronassa kotona. Nenä vähän tukossa eikä muita oireita. Mahtavaa kun saan koko viikon olla töistä pois 👍 Hbo maxilla on paljon katsottavaa ja ulkona aurinko paistaa. Paljon melua tyhjästä, ei voi muuta sanoa 🥴
M35
Maailmassa on arvioitten mukaan kuollut tuohon "tyhjään" noin 17 miljoonaa ihmistä. Kerro arviosi heidän omaisilleen. Maailmassa ei ole sataan vuoteen (eli espanjantaudin jälkeen) ollut yhtä tappavaa pandemiaa. Ei pandemia tarkoita sitä, että kaikki sairastuneet kuolevat. Osalla tartunta on oireeton, osalla vähäoireinen, osalla vakavaoireinen sairaalaan ja tehohoitoon johtava ja osa kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myöskin immuuni...nimittäin koronapaskapuheelle. Se valuu kuin vesi hanhen selästä eikä tartu, ei sitten millään.
Eli tulkitsenko oikein, että tarkoitat näitten rokotusvastaisten, koronan olemassaolon kieltävien foliohattujen puheita?
Vierailija kirjoitti:
Juuri aamulla kuuntelin tanskalaisen asiantuntijan haastattelua. Flunssaviruksissakin on koronaa. Jos olet sattunut sairastumaan aiemmin sopiviin flunssiin, olet saattanut saada immuniteetin sitä kautta, kehosi puolustusmekanismi muistaa.
Jos tämä olisi yleisesti totta, kukaan ei sairastuisi. Jokainen meistä on sairastanut "vanhoja koronia" useaan kertaan. Niitä yleisiä on neljä ja niistä tuoreimman... oliko 600 vuotta sitten ihmisiin siirtyneen... on ajateltu aiheuttaneen vaikean pandemian.
"Vanhojen virusten" suojavaikutus on muistaakseni 10%:n luokkaa. (aika mutulla heitän, aikaa kuin luin).
Jos covid19 variantit suojaa puutteellisesti toisiltaan, niin ihme jos aivan eri virukset kykenis suojaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuhalle ja flussalle voi kehittää hyvän vastustuskyvyn. Yksi mikä romuttaa tämän on kokeellist k-piikit.
Vahvaa näyttöä on että kolmannen piikin jälkeen oma puolustyskyky on romuttunut ja potilas jää bigpharman armoille, siis jos ei kuole piakkoin sydän -tai verisuonitauteihin.
Olen itsestäni erittäin ylpeä etten mennyt halpaan, etenkin kun NYT HYVIN TIEDETÄÄN HUMPAN JUONI.
Millä sinä sitten perustelet, että ihan THLn tilastoista näkee, että sairaalahoitoon joutumisen riski rokottamattomilla on massiivisesti suurempi kuin 3 kertaa rokotetuilla. Samoin tehohoidon ja kuolemien kohdalla. Miten se voisi olla niin, jos rokotteet romahduttaisivat oman puolustuskyvyn. (älä nyt vaan sano että korruptio).
Useimmat "geenivirheet" on virheitä vain jossain olosuhteessa. Meillä kaikilla on paljon geenivirheitä. Vaikka olet terve ja urheilullinen.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole tietääkseni sairastunut.
Altistunut esim päiväkodissa useasti
Yhtäkään rokotetta en ole ottanut.
Ehkä oon tietämättäni sairastanut.
Ei kai sellaista pandemiaa ole koskaan ollutkaan johon 100% ihmisistä olisi sairastunut. Ei se virologia niin yksioikoista ole.
Minuun ei tartu yleensäkään mitkään flunssat tai influenssat. Ikää on 50 ja tupakoin ja olen vähän ylipainoinen. Edellinen yskä ja nuha oli joskus 6 vuotta sitten.
Olen varmaan sitä sorttia sitten, kun ei koronakaan ole tarttunut. Tosin, olen rokotettu ja vältän ihmisjoukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan kuunnellut vähän huolimattomasti. Flunssaviruksista osa on koronaviruksia, mutta ei SARS-CoV-2 virusta, joka on eri asia.
Osahan käy koronan läpi oireettomana. Ehkä sulta vaan meni se osuus ohi. Toiseksi sä olet tuplarokotettu, toisilla nekin auttaa oireettomuuteen.
Olen altistunut 7 kertaa ja usein oikein kunnolla. Esim. puolisolla oli korona, mutta ei tullut mulle. Ja yhtään ei varottu, pussailtiin, nukuttiin vierekkäin jne. Ja meitä kumpaakaan ole piikitetty, puolisonkin tauti oli ihan tavallinen muutaman päivän nuha. Meidän 3 nuorta ei saaneet myöskään mitään oireita ja ilman piikkiä ovat hekin. Ja ovat monta kertaa altistuneet hekin, eikä mitään. Mistä johtunee, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kai sitten 🤔 jotenkin olen vain tuudittautunut ajatukseen, että 6kk jälkeen immuunivaste olisi jo aika nolla. hyvä jos ei!
Immuniteetti vakavaa tautia vastaan kestää niin pitkään, ettei vielä edes tiedetä kuinka pitkään. Lievänkin taudin kohdalla immuniteetin kesto vaihtelee huomattavasti yksilöstä toiseen. Myöskin immuunivasteen voimakkuus on eri ihmisillä hyvin erilainen.
Riippuu mitä tarkoitetaan immuniteetilla. Esim influenssaviruksen ominaisuuksiin kuuluu, että osa ei oireile. Tartuttaa kyllä.