Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksuasian eteneminen kun ei pystytä sopimaan lastenvalvojalla

Vierailija
09.02.2022 |

Toivon asiallisia kommentteja. Tilanne on tämä: olemme eronneet 1,5 vuotta sitten. Lapsista ei ole tehty tapaamissopimusta eikä elatussopimusta. Elatussopimus on välillä saatu tehtyä määräaikaisena, mutta ei pysyvänä. Tuona aikana tapaamisasioita on muutettu useasti (aluksi 50/50, sitten n. 30/70 jne). Äiti on näistä päättänyt, lapsia on välillä kuultu, välillä ei. Minulle nämä on vain informoitu.
Olen yrittänyt sopia elatusmaksuista lastenvalvojalla ja sovittelussa. Äiti ei ole halunnut kertoa mitään summaa, minkä haluaa. Olen laskenut laskurilla ja tarjonnut sen antamaa summaa (n. 200 €/kk). Äiti ei kommentoi mitään, tosin tietysti kertoo lapsille, että isä ei välitä eikä halua maksaa mitään.
Maksan tällä hetkellä 175 €/kk/lapsi. Lapset ovat 12- ja 16-vuotiaat. Palkkamme ovat samansuuruiset ja asumiskulut aikalailla samat.

Miten siis homma eteen tästä eteenpäin? Sopimukset on voimassa tämän kuun loppuun. Lastenvalvoja on sanonut, ettei voi enää auttaa, kun äiti ei halua kertoa mitään summaa. Olemme käyneet hänen luona 2 kertaa, jolloin lyhyet määräaikaiset sopimukset on saatu aikaiseksi.

Itseäni kiinnostaisi vähintään yhtä paljon tuo tapaamissopimus kuin elatusmaksusopimus. Äidin mielestä niillä ei ole mitään merkitystä.

Jos homma menee käräjäoikeuteen, niin kuinka nopeasti sieltä saa päätöksen? Eikö edelleen neuvotella ennen kuin mennään itse istuntoon?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä provo koko aloitus.

Ei päätä ei häntää koko jutussa.

Jos hänellä on jotain kognitiivisia ongelmia, mutta aito ongelma.

Vierailija
22/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä mahtaa 16-vuotiaalta tuntua kun kerran kohdellaan tällaisessa asiassa kuin lasta, eikä mielipidettä kysytä vaan selän takana toimitaan? 16-vuotiaan pitäisi olla tarpeeksi vanha päättämään itse ja rahatkin voisi maksaa suoraan teinille kunhan sitten oikeasti käyttää rahat järkevään. Jos kerran jotain 16-17-vuotiaita kohdellaan näissä asioissa kuin pikkulapsia ei ole mikään ihme, että tällaisilla teineillä on ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä sekaisin otsikosta alkaen.

Vierailija
24/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kun ihminen täyttää 12 vuotta, hän on vapaa päättämään, kumman vanhemman luona haluaisi asua.

Teoriassa näin. Esimerkiksi meillä nyt 16v teini olisi välillä nuorempana halunnut muuttaa toiselle ja sitten taas toiselle vanhemmalle. Olemme sanoneet ettei tällaisia juttuja päätä lapsi itse vaan vanhemmat sopivat hänen asuinpaikkansa ja sen millon hän missäkin on. 12v tulee kuulluksi asiassa jos sitä käsitellään oikeudessa tai sossuilla jne mutta ei ole todellakaan vapaa päättämään missä on kirjoilla tai miten paljon missäkin viettää aikaa. Tämä on tosi yleinen harhaluulo.

Vierailija
25/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukavaa, jos trollit viitteis hiukan selvittää faktoja, joista jutut keksii. Vai onko se masokismia, että heittäydytään noloksi?

Vierailija
26/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kun ihminen täyttää 12 vuotta, hän on vapaa päättämään, kumman vanhemman luona haluaisi asua.

Teoriassa näin. Esimerkiksi meillä nyt 16v teini olisi välillä nuorempana halunnut muuttaa toiselle ja sitten taas toiselle vanhemmalle. Olemme sanoneet ettei tällaisia juttuja päätä lapsi itse vaan vanhemmat sopivat hänen asuinpaikkansa ja sen millon hän missäkin on. 12v tulee kuulluksi asiassa jos sitä käsitellään oikeudessa tai sossuilla jne mutta ei ole todellakaan vapaa päättämään missä on kirjoilla tai miten paljon missäkin viettää aikaa. Tämä on tosi yleinen harhaluulo.

Totta. Se vain mahdollistaa vapautumisen tilanteista, joissa ihminen yritetään pitää väkisin toisessa kodissaan. Siis lähtökohtaisesti.

Vierailija
27/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipaisin neuvoa. Äitini on lapseni toinen huoltaja ja asuu tämän kanssa. On asunut jo 4 vuotta jonka aikana kakara alkanut varastelemaan, kiroilemaan ja muutenkin surullinen asuessaan sielä, (itä helsinki!!) kotiavaimia ei anneta, odottelee rappukaytävässä kunnes veljeni tai äitini saapuu kotiin. Nyt ekaluokkalainen. Haluaa muuttaa takaisin äidillensä, eli luokseni uuteen asuntoon toiselle paikkakunnalle, jossa oma huone ja tilaa. Äitini ei suostu lastani luovuttamaan nyt vasta tajusi 6kk elatussopimuksen raukeamisen jälkeen, että kela ei enää maksa rahoja lapsesta. Nyt kun olen saanut ison perinnön, ei huvittaisi maksaa äidilleni surkeasta huollosta, lapsi kulkee samoilla likaisilla housuilla monta päivää, kun ei äitiäni ei huvita enää pyykätä, vaikka on pesukone talossa. Haukkuu minua ja lastani. Mitä helvettiä teen??

Vierailija
28/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit eroilee ja tässä on seuraus, mistä näitä elatus-ämmiä oikein löytyy, koittakaa nyt jo viisastua ja katsokaa vähän kenen kanssa lapsia teette tai pitäisikö jättää tekemättä.

Vierailija
29/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä mahtaa 16-vuotiaalta tuntua kun kerran kohdellaan tällaisessa asiassa kuin lasta, eikä mielipidettä kysytä vaan selän takana toimitaan? 16-vuotiaan pitäisi olla tarpeeksi vanha päättämään itse ja rahatkin voisi maksaa suoraan teinille kunhan sitten oikeasti käyttää rahat järkevään. Jos kerran jotain 16-17-vuotiaita kohdellaan näissä asioissa kuin pikkulapsia ei ole mikään ihme, että tällaisilla teineillä on ongelmia.

Lasten äitihän nimenomaan kysyy lapsilta, miten he haluavat olla isällään ja toimittaa sen pohjalta excelin lasten isälle. Tämän vuoksi ap:n luonapitoajat vaihtelevat.

Asutko ap kaukana lasten koulusta/harrasteista?

Vierailija
30/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaalta on kysytty, miten haluaa asua. Hän haluaa asua sekä äidillä että isällä. Äiti ei vain halua tätä huomoida.

Samoin olen ehdottanut, että maksaisin osan elatusmaksusta suoraan tälle 16-vuotiaalle. Näin pääsisi opettelemaan rahan käyttöä. Tämä ei käy äidille.

Vierailija
31/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kaipaisin neuvoa. Äitini on lapseni toinen huoltaja ja asuu tämän kanssa. On asunut jo 4 vuotta jonka aikana kakara alkanut varastelemaan, kiroilemaan ja muutenkin surullinen asuessaan sielä, (itä helsinki!!) kotiavaimia ei anneta, odottelee rappukaytävässä kunnes veljeni tai äitini saapuu kotiin. Nyt ekaluokkalainen. Haluaa muuttaa takaisin äidillensä, eli luokseni uuteen asuntoon toiselle paikkakunnalle, jossa oma huone ja tilaa. Äitini ei suostu lastani luovuttamaan nyt vasta tajusi 6kk elatussopimuksen raukeamisen jälkeen, että kela ei enää maksa rahoja lapsesta. Nyt kun olen saanut ison perinnön, ei huvittaisi maksaa äidilleni surkeasta huollosta, lapsi kulkee samoilla likaisilla housuilla monta päivää, kun ei äitiäni ei huvita enää pyykätä, vaikka on pesukone talossa. Haukkuu minua ja lastani. Mitä helvettiä teen??

Miksiköhän äitisi on lapsesi huoltaja

Vierailija
32/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kesti pitkään kunnes sain puristettua exältä elarit ulos. Nyt tulee melkein 1500 euroa kuukaudessa joten vihdoin on vähän helpompi hengittää ja suunnitella tulevaisuutta.

Vierailija
33/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi sinä haluat väkisin maksaa äidille elareita, jos hän ei niitä edes itse halua vastaanottaa?

Vierailija
34/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on provo, vaan hankala ihminen etsimässä lisää aseita.

Vierailija
35/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaalta on kysytty, miten haluaa asua. Hän haluaa asua sekä äidillä että isällä. Äiti ei vain halua tätä huomoida.

Samoin olen ehdottanut, että maksaisin osan elatusmaksusta suoraan tälle 16-vuotiaalle. Näin pääsisi opettelemaan rahan käyttöä. Tämä ei käy äidille.

Aiemmin kirjoitit: "Meillä ei ole tapaamissopimusta. Tämä kaiketi määrittää tuon, paljon lapset ovat minulla. Nyt ovat olleet välillä 50%, välillä 25% jne. Sen mukaan, mitä äiti on lapsien kanssa sopinut. Minulta ei siis tätä ole kysytty."

Eli äiti sopii lasten kanssa, milloin tulevat. Lapsia siis kuullaan tässä asiassa hyvin. Molempien vanhempien luona vuorotellen asuminen ei välttämättä tarkoita 50/50 -jakoa. Asutko siis lähellä lastesi koulua ja harrastuksia vai aiheuttaako kotisi sijainti lasten kulkemisen kannalta ongelmia?

Elareita ei makseta lasten tilille. Sen ehdottaminen on kiusantekoa. Sinäkö sen rahallisesti korvaat lähivanhemmalle, jos teini käyttää rahat turhuuksiin eikä niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu?

Vierailija
36/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikään ei ole tapaamissopimusta eksäni kanssa, vaikka lapset ovat siellä normaalisti puolet ajasta. Tämä siitä syystä, että eksällä on mielenterveyden ongelmia, joiden pahenemisvaiheessa lasten on syytä olla kokonaan luonani.

Tämä tietysti on johtanut siihen, etten saa elatusapua eksältä enkä elatustukea kelasta. Mutta lasten hyvinvoinnilla ei ole hintaa.

Luulisin, että ap on mielenterveysongelmainen tai persoonallisuushäiriöinen. Muuten lasten äiti tekisi sopimukset.

Vierailija
37/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi sinä haluat väkisin maksaa äidille elareita, jos hän ei niitä edes itse halua vastaanottaa?

Haluan kantaa vastuun lasten elatuksesta. 

ap

Vierailija
38/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikään ei ole tapaamissopimusta eksäni kanssa, vaikka lapset ovat siellä normaalisti puolet ajasta. Tämä siitä syystä, että eksällä on mielenterveyden ongelmia, joiden pahenemisvaiheessa lasten on syytä olla kokonaan luonani.

Tämä tietysti on johtanut siihen, etten saa elatusapua eksältä enkä elatustukea kelasta. Mutta lasten hyvinvoinnilla ei ole hintaa.

Luulisin, että ap on mielenterveysongelmainen tai persoonallisuushäiriöinen. Muuten lasten äiti tekisi sopimukset.

Kiitos arviostasi. Lasten äidillä on diagnosoitu masennus, mutta onneksi on tällä hetkellä siinä kunnossa, että pystyy lapsista ja työstään huolehtimaan.

Itselläni ei ole diagnosoitu mitään mielenterveysongelmaa.

ap

Vierailija
39/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos arviostasi. Lasten äidillä on diagnosoitu masennus, mutta onneksi on tällä hetkellä siinä kunnossa, että pystyy lapsista ja työstään huolehtimaan.

Itselläni ei ole diagnosoitu mitään mielenterveysongelmaa.

ap

Miehille onkin tyypillistä hoitaa mielenterveys- ja persoonallisuushäiriöongelmansa päihteillä eikä terveydenhuollon kautta, jossa diagnoosit annetaan.

Vierailija
40/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttää siltä taas että sinua viedään kuin pässiä narussa. Tilannehan on sinun kannata hyvä, määräaikainen sopimus loppuu ja jos uutta ei saada sovittua sinusta johtumattomista syistä niin älä maksa. Tuon ikäiset lapset voi päättää itse kenen luona kulloinkin ovat. Ei sitä äidiltä tarvitse kysyä. Eikä siihen exceleitä tarvita. Molemmilla lapsilla on varmaan puhelimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän