Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksuasian eteneminen kun ei pystytä sopimaan lastenvalvojalla

Vierailija
09.02.2022 |

Toivon asiallisia kommentteja. Tilanne on tämä: olemme eronneet 1,5 vuotta sitten. Lapsista ei ole tehty tapaamissopimusta eikä elatussopimusta. Elatussopimus on välillä saatu tehtyä määräaikaisena, mutta ei pysyvänä. Tuona aikana tapaamisasioita on muutettu useasti (aluksi 50/50, sitten n. 30/70 jne). Äiti on näistä päättänyt, lapsia on välillä kuultu, välillä ei. Minulle nämä on vain informoitu.
Olen yrittänyt sopia elatusmaksuista lastenvalvojalla ja sovittelussa. Äiti ei ole halunnut kertoa mitään summaa, minkä haluaa. Olen laskenut laskurilla ja tarjonnut sen antamaa summaa (n. 200 €/kk). Äiti ei kommentoi mitään, tosin tietysti kertoo lapsille, että isä ei välitä eikä halua maksaa mitään.
Maksan tällä hetkellä 175 €/kk/lapsi. Lapset ovat 12- ja 16-vuotiaat. Palkkamme ovat samansuuruiset ja asumiskulut aikalailla samat.

Miten siis homma eteen tästä eteenpäin? Sopimukset on voimassa tämän kuun loppuun. Lastenvalvoja on sanonut, ettei voi enää auttaa, kun äiti ei halua kertoa mitään summaa. Olemme käyneet hänen luona 2 kertaa, jolloin lyhyet määräaikaiset sopimukset on saatu aikaiseksi.

Itseäni kiinnostaisi vähintään yhtä paljon tuo tapaamissopimus kuin elatusmaksusopimus. Äidin mielestä niillä ei ole mitään merkitystä.

Jos homma menee käräjäoikeuteen, niin kuinka nopeasti sieltä saa päätöksen? Eikö edelleen neuvotella ennen kuin mennään itse istuntoon?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakisin lasten lähihuoltajuutta.

Vierailija
2/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjätie vie noin vuoden. Toki siinäkin tarjolla on monta paikkaa sovittelulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedätkö hatusta? Ei se noin mene ollenkaan. Lastenvalvoja laskee tietojenne perusteella summan, jota sitten voi neuvottelemalla vielä säätää tarvittaessa. Ei lähivanhempi sitä yksin päätä eikä "kerro mitään summaa".

Vierailija
4/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan nyt ihan varmasti käynyt siellä lastenvalvojan luona? Se nimittäin menee niin, että sinne toimitetaan tiedot tuloista ja menoista ja lastenvalvoja laskee sitten ehdotuksen.

Eksäsi ei ole muuten sinun äitisi.

Vierailija
5/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/100 on paras tapaamisopimus.

Saa tehdä mitä haluaa vklp.

Vierailija
6/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko tavata lapsia? Tuon ikäiset ovat tarpeeksi vanhoja päättämään tapaamisasioista itse, voivat siis kieltäytyä tapaamisista. Ja tarpeeksi vanhoja matkustamaan itsenäisesti, jos ette asu samalla paikkakunnalla. 

Pidä kaikki kuitit tallessa ja maksa äidille se mitä ennenkin, 175 euroa/kk. (Se on aika lailla se sama, mitä Kela maksaisi isättömälle lapselle). Kirjaat aina viestiksi elatusmaksu. 18-vuotiaalta tuo sinun vastuu päättyy. 

Eipähän tuo soppari ole pakollinen, jos asiat toimii muutenkin. Oikeudenkäynti maksaa sulle. 

Vierailija
7/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toimittanut sinne kaikki paperit. Lastenvalvoja laski ehdotuksen, joka oli 170 €. Maksoi sen määräaikaisena. 

Lastenvalvoja on korostanut erikseen lukuisissa sähköposteissa, joita hänenkin kanssa tässä on vaihettu, että hän käyttää laskuria vain jos kumpikin vanhempi sitä haluaa. 

Se, että saisin lähihuoltajuuden äidiltä, tulee olemaan liian kallis oikeusprosessi. Siihen en jaksa ryhtyä. 

ap

Vierailija
8/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lasten virallinen asuinpaikka äidin luona? Onko äiti siis viemässä asiaa oikeuteen?

Ymmärtääkseni sinun ei tarvitse maksaa, kun ei ole dopkmusta/ oikeuden määräystä. Rahat kannattaa kuitenkin jemmata, sillä mikäli äiti vie asian oikeuteen, niin sinä maksat omat oikeuskulusi. Lisäksi oikeus todennäköisesti määrää ne elatusmaksut maksettaviksi myös ajalta jolloin ei ole maksuja tullut.

Tapaamissopimus asia sinun kannattaa itse viedä oikeuteen.

Tärkein kysymys on kuitenkin tuo, että kuinka niin äiti kuitenkin tietysti kertoo ettei isä välitä tai halua maksaa mitään? Jos näin on äiti sanonut, niin toki olet tehnyt kunnianloukkausilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen vieraannuttamisesta?

Vierailija
9/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä summaa lastenvalvojan laskelmat näytti?

Vierailija
10/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen toimittanut sinne kaikki paperit. Lastenvalvoja laski ehdotuksen, joka oli 170 €. Maksoi sen määräaikaisena. 

Lastenvalvoja on korostanut erikseen lukuisissa sähköposteissa, joita hänenkin kanssa tässä on vaihettu, että hän käyttää laskuria vain jos kumpikin vanhempi sitä haluaa. 

Se, että saisin lähihuoltajuuden äidiltä, tulee olemaan liian kallis oikeusprosessi. Siihen en jaksa ryhtyä. 

ap

Kieltämättä näillä tiedoilla kuulostaa siltä, että äiti ei halua minkäänlaista sopimusta.

Vierailija
11/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko tavata lapsia? Tuon ikäiset ovat tarpeeksi vanhoja päättämään tapaamisasioista itse, voivat siis kieltäytyä tapaamisista. Ja tarpeeksi vanhoja matkustamaan itsenäisesti, jos ette asu samalla paikkakunnalla. 

Pidä kaikki kuitit tallessa ja maksa äidille se mitä ennenkin, 175 euroa/kk. (Se on aika lailla se sama, mitä Kela maksaisi isättömälle lapselle). Kirjaat aina viestiksi elatusmaksu. 18-vuotiaalta tuo sinun vastuu päättyy. 

Eipähän tuo soppari ole pakollinen, jos asiat toimii muutenkin. Oikeudenkäynti maksaa sulle. 

Saan tavata lapsia minulle toimitetun excelin mukaan. 

Tiedän ,että oikeuden käynti maksaa minulle. Siksi haluaisinkin saada sopimuksen aikaiseksi. Äiti vain on täysin haluton tekemään sopimusta. En ymmärrä hänen motiivejaan asiassa. 

ap

Vierailija
12/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkin jo, että 170€. 

Tilannehan on siinä mielessä haastava, että summaan vaikuttaa se, onko lapset minulla paljon vai ei. Meillä ei ole tapaamissopimusta. Tämä kaiketi määrittää tuon, paljon lapset ovat minulla. Nyt ovat olleet välillä 50%, välillä 25% jne. Sen mukaan, mitä äiti on lapsien kanssa sopinut. Minulta ei siis tätä ole kysytty.

Vierailija
13/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vain tuon summan maksamista. Elatusvelvollisuus on olemassa vaikkei sopimusta olekaan ja parhaiten turvaat oman etusi maksamalla tuon 175€/kk/lapsi. Äiti voi vaatia rahaa jälkikäteen jos lopetat maksamisen. Minä en ole itse käynyt koskaan lastenvalvojalla elatusasioissa muuten kuin allekirjoittamassa sopimuksen ja hakemassa sen itselleni, lapsen isä kävi yksin laskettamassa tulonsa ja lastenvalvoja teki paperin jonka hain sitten myöhemmin. Isä maksaa sen saman mikä tulisi Kelasta.

Vierailija
14/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedätkö hatusta? Ei se noin mene ollenkaan. Lastenvalvoja laskee tietojenne perusteella summan, jota sitten voi neuvottelemalla vielä säätää tarvittaessa. Ei lähivanhempi sitä yksin päätä eikä "kerro mitään summaa".

Lisäksi kyse ei ole äidin, vaan lasten elintasosta (vrt. "ei ole halunnut kertoa mitään summaa, minkä haluaa.") -eri

Vierailija
15/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lasten virallinen asuinpaikka äidin luona? Onko äiti siis viemässä asiaa oikeuteen?

Ymmärtääkseni sinun ei tarvitse maksaa, kun ei ole dopkmusta/ oikeuden määräystä. Rahat kannattaa kuitenkin jemmata, sillä mikäli äiti vie asian oikeuteen, niin sinä maksat omat oikeuskulusi. Lisäksi oikeus todennäköisesti määrää ne elatusmaksut maksettaviksi myös ajalta jolloin ei ole maksuja tullut.

Tapaamissopimus asia sinun kannattaa itse viedä oikeuteen.

Tärkein kysymys on kuitenkin tuo, että kuinka niin äiti kuitenkin tietysti kertoo ettei isä välitä tai halua maksaa mitään? Jos näin on äiti sanonut, niin toki olet tehnyt kunnianloukkausilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen vieraannuttamisesta?

Ikävä kyllä äiti on kertonut lapsille, että isä ei välitä meistä (hän&lapset) eikä maksa elatusmaksua. Tämähän ei pidä paikkaansa, maksu juoksee koko ajan. Sopimus loppuu tässä kuussa. Äiti on muutenkin kertonut minusta tosi ikäviä asioita. 

Vierailija
16/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan tavata lapsia minulle toimitetun excelin mukaan. 

Tiedän ,että oikeuden käynti maksaa minulle. Siksi haluaisinkin saada sopimuksen aikaiseksi. Äiti vain on täysin haluton tekemään sopimusta. En ymmärrä hänen motiivejaan asiassa. 

Joo. Tee kuten tuolla ehdotettiin. Maksa se 175€ säntillisesti ja merkkaa siihen aina se alatusmaksu sana. Pidä kuitit tallessa. Eihän sun tarvi kauaa odottaa kun tulee 18v täyteen ja voit lopettaa.

Ei kannata käräjöidä,kun ei kerran ole kiinnostunut asiasta. Tapaa lapsia silloin kun sille naiselle sopii. Tosin saahan ne lapset ehdottaa tapaamista itse myös koska ovat jo 12v täyttäneet.

Turhaan vaivaat mieltäsi sen naisen asioilla,anna olla. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Mä olin naisena samassa tilanteessa,ja päätin antaa olla. 

Myöhemmin sitten se mies,isä,maksoi autokoulut sun muut,elareita ei ole näkynyt ei kuulunut,mutta en jaksanut alkaa jankkaamaan asiasta.

ap

Vierailija
17/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan on siinä mielessä haastava, että summaan vaikuttaa se, onko lapset minulla paljon vai ei. Meillä ei ole tapaamissopimusta. Tämä kaiketi määrittää tuon, paljon lapset ovat minulla. Nyt ovat olleet välillä 50%, välillä 25% jne. Sen mukaan, mitä äiti on lapsien kanssa sopinut. Minulta ei siis tätä ole kysytty.

Luulen, että jos lapset ovat luonasi enemmän kuin 42% ajasta (keskimäärin), elintason ylläpitämisestä ei tarvitse maksaa toiseen talouteen.

Vierailija
18/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä provo koko aloitus.

Ei päätä ei häntää koko jutussa.

Vierailija
19/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä puhu lastesi kanssa? Älä ole epäsosiaalinen lapanen. Lapset ovat tosiaan niin isoja, että ottavat itse kantaa asioihin.

Jos olet pystyvä ja valmis pitämään lapsia 50/50, niin ei äidin yksipuolinen ilmoitus tapaamisten muuttumisesta lisää sun velvoitetta maksaa elareita. Tästä pitää sopia ja sitä varten mennään lastenvalvojalle. Kuulostaa siltä, että eksäsi ei halua mitään tiukka sopimusta. Älä väkisin tyrkytä lisää rahaa, jos et edes saa tavata lapsiasi.

Vierailija
20/57 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun ihminen täyttää 12 vuotta, hän on vapaa päättämään, kumman vanhemman luona haluaisi asua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi