Mitä hienoa mökkeilyssä on?
Mitä hienoa mökkeilyssä on? Voisin ehkä muutaman viikonlopun viettää jossakin mökillä, mutta aika nopeasti se mökillä kököttäminen käy tylsäksi. Mitä hienoa on mennä mökkiin alkeellisiin olosuhteisiin?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:56"]
On varmasti fantsua painaa töitä vuoden ja sitten käyttää vuosiloma ajamalla nurmikkoa, tappamalla kärpäsiä, siivoamalla ja korjaamalla sitä vitun ihanaa mökkiä. Mitä teette sitten, kun olette siivonneet mökkinne? Istutte paikallanne ja katsotte metsää? Lämmitätte vettä ja nukutte päiväunia?
[/quote]
no hölmöähän se on mökille mitään nurmikkoa istuttaa.Kannattaa pitää ympäristö mahdollisimman alkuperäisenä,niin ei tarvitse siihen ympäristöön niitä lomapäiviä tuhlata.Mökillä käydään lähinnä sen oman rauhan vuoksi,mikäpä sitä mukavampaa olisikaan kuin lähteä järvelle soutelemaan onki mukana eikä kukaan tule häiritsemään sitä luonnonrauhaa.Illalla sitten sytytetään grilli,ja syödään paistettua kalaa ja makkaraa.Mikäs sen mukavampaa sitten illalla painaa pää tyynyyn ja nukahtaa mukavaan hiljaisuuteen.Parhaat unet saa mökillä,missä autot ei tööttäile eikä naapurista kuulu biletyksen ääniä.
Ja sitä mökkiä käydään kunnostamassa ennen lomakauden alkua joskus viikonloppuna.Ei siihen lomapäiviään kannata käyttää.Lomalla mökillä otetaan rennosti ja roikutaan vaikka ovissa väärinpäin alasti jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:59"]
minkälaisissa mökeissä te katkerat mökittömät oikeen olette vierailleet?
[/quote]
En ole katkera mökitön. Meillä ei varsinaista mökkiä ole, sellainen kalakämppä vain. Mutta siellä käymme vain päiväreissulla. Mukava paikka käydä kalassa.
Mutta siis mökkeilystä. Olen ollut monenlaisilla mökeillä. Osassa on päässyt kantamaan saunavesiä ja vesiä kasvimaalle ja sitten on saunottu ja istuttu pienessä mökissä radiota kuunnellen, ainoana huvina viinan juominen, että aika kuluu.
Olen ollut hienossa mökissä, missä tehtiin ruokaa ja pantiin astiat koneeseen ja sana napsaistiin päälle napista ja sitten saunottiin ja uitiin ja istuttiin loppuilta mökissä radiota kuunnellen ja ainoa huvi tuntui olevan viinan juonti, että aika kuluu.
Lomilla on mukavampi olla kaupunkilomilla, missä päivät kuluu nähtävyyksiä katsellen ja kierrellen kaupungissa ja museoissa ja illalla teatterissa. Mökillä, kun ruoka ja sauna on hoidettu, ei ole muuta tekemistä kuin kökkiä mökissä...ja juoda viinaa ainakin isäntäperheiden mukaan.
Ei, en ole katkera mökitön, vaan onnellinen, ettei ole mökkiä riesana.
me muutetaan kesiksi mökille asumaan, on näes piiitkät lomat. sitten eletään normaalisti paitsi että ei käydä koulussa eikä töissä. mä käyn joka aamu juoksulenkillä ja saunotaan joka ilta. kaikki mukavuudet talviasuttavassa mökissä. maisemanvaihto piristää kummasti. thaimaahan en lähtis vaikka maksaisitte.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 14:02"]
Omaa ei ole, mutta mökkeillyt olen kyllä paljonkin. Mielestäni hienous piilee mm. siinä että siellä pääsee aivan eri tavoin hiljentymään, kuin mitä kaupungissa on koskaan mahdollista. Edellyttäen siis sen, että mökki sijaitsee riittävän eristyksissä kaikesta, eikä naapurissa möykkää mitään lapsiperhettä tai moottoriajoneuvoharrastajaa. Saati omalla (vuokra)mökillä. Yöllä - pelkkä hiljaisuus ja lähestulkoon säkkipimeys luonnossa, kuulet risahduksenkin, villit eläimet käyvät ihan siinä omalla pihalla, joskus näet ja kuulet ne, olet itsekin selvästi osa sitä kokonaisuutta. Voit kävellä vaikka alasti pihalla, kukaan ei näe, ei kukaan epätoivottu. Pääsee tosiaan lähelle luontoa. Paluu kaupunkiin onkin sitten enempi vähempi kriisin paikka.
[/quote]
Ah, mulla on nuo mukavuudet ihan omalla pihalla. Eikä tarvii kriiseillä kaupunkiin paluun kanssa.
[/quote]
No niinpä. Kotona on rauhallista ja saa hakata puitakin ja lämmittää puusaunaa ja voi uida ja silti voi olla omassa kodissa rauhassa ja ei tarvitse rahdata lakanoita ja ruokaa kassitolkulla kilometrien päähän autolla. Ei, en ole koskaan ymmärtänyt mökkielämää
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 15:38"]
On varmasti fantsua painaa töitä vuoden ja sitten käyttää vuosiloma ajamalla nurmikkoa, tappamalla kärpäsiä, siivoamalla ja korjaamalla sitä vitun ihanaa mökkiä. Mitä teette sitten, kun olette siivonneet mökkinne? Istutte paikallanne ja katsotte metsää? Lämmitätte vettä ja nukutte päiväunia?
[/quote]
Näitä kateellisten provoja on aina yhtä hauska lukea :) Täällä mökillä tehdään sitä samaa kuin kaupungissakin, eli asutaan. Nyt näköjään olen netissä, vastaamassa AV:lla jonkun porvoolaisen lapsellisen katkeraan viestiin. Kohta laitan saunan lämpiämään ja tottakai aidon puilla lämpiävän. Sitten saunotaan ja uidaan, sekä nautitaan saunaoluet saunan terassilla kaunista järvimaisemaa ihaillen (se on kaunis sateellakin), jonka jälkeen grillausta ja savustusta, syömistä ja juomista, sekä ylipäätään yhdessä oloa.
Mökkiä täytyy siivota ihan yhtä paljon, tai vähän, kuin kotiakin. Meidän tapauksessa vähemmän, koska mökki huomattavasti pienempi, kuin koti. Nurmikon leikkuuta itselläni vähempi, kuin keskiverto omakotiasukilla, koska nurmikkoalue pieni. Monillahan ei ole mökillä nurmikkoa lainkaan. Itse tykkään kovasti nurmikonleikkuusta, koska se on mainiota hyötyliikuntaa, niinpä olenkin harkinnut nurmikkoalueen laajentamista. Nurmikkoahan leikataan kesässä keskimäärin kerran viikossa ja loppukesästä enää kerran parissa viikossa kasvun hidastuessa, eli koko kesänä noin tusinan verran tulee leikkuukertoja. Minulla menee tuon nurmikkolänttini leikkuuseen noin vartti, eli koko kesän aikana tulee nurmikon leikkuuseen kulutettua aikaa kokonaista kolmisen tuntia :)
Remonttia hyvin tehty mökki ei vaadi sen enempää kuin mikään muukaan rakennus ja kaikki on tietysti itsestä kiinni, kuinka paljon remontti kiinnostaa ja kuinka paljon vaikkapa joku hilseillyt maali haittaa. Itse en ole vielä tänä kesänä tehnyt mitään remonttia ja tuskin tulen tekemäänkään, mökissä kun kaikki on kunnossa, eikä mitään lisärakentamisen tarvetta ole.
Eli tällaista tänne mökkiläisen juhannukseen kuuluu. Keli tietysti voisi olla parempi, mutta samaa tuhrua se on kaupungissakin, eikä pienet sateet tahtia haittaa, onhan mökissä, saunassa ja grillillä, että terassilla katto, joten ei täälläkään sateessa tarvi seisoskella.
Että näin. Mukavaa juhannusta sinne betonihelvettiinkin ;)
[/quote]
Kuulostaa todella tylsälle, mutta kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 14:56"]
Näin kerrostalossa asuvana nautin mökkeilystä. Meillä mökillä on sähköt, juoksevaa vettä ei. Eikä mökkimme ole mikään työleiri. Grillataan, uidaan, pelataan, heitetään tikkaa,kalastellaan, nautitaan olostamme. Sadesäällä pistetään mökin takkaan tuli, grillataan makkaraa, pelataan lautapelejä ja ollaan vaan. Eikä se sade ulkoiluakaan estä.
[/quote]
Ehkä ne lautapelit on juuri se, miksi en tykkää mökkeilystä. En ole koskaan tykännyt lautapeleistä. Pelasin niitä totta kai lasten kanssa, kun olivat pieniä, mutta onneksi ei enää tarvitse.
Asun maalla, lähellä järveä, jossa voi käydä uimassa ja venekin löytyy sieltä, pääsee kalaan. Joten eipä mökkeily paljoa innosta. Mieluummin lähden etelään lomilla tai pidennetylle viikonlopulle kaupunkiin keski-Eurooppaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:09"]
[/quote]
Näitä kateellisten provoja on aina yhtä hauska lukea :) Täällä mökillä tehdään sitä samaa kuin kaupungissakin, eli asutaan. Nyt näköjään olen netissä, vastaamassa AV:lla jonkun porvoolaisen lapsellisen katkeraan viestiin. Kohta laitan saunan lämpiämään ja tottakai aidon puilla lämpiävän. Sitten saunotaan ja uidaan, sekä nautitaan saunaoluet saunan terassilla kaunista järvimaisemaa ihaillen (se on kaunis sateellakin), jonka jälkeen grillausta ja savustusta, syömistä ja juomista, sekä ylipäätään yhdessä oloa.
Mökkiä täytyy siivota ihan yhtä paljon, tai vähän, kuin kotiakin. Meidän tapauksessa vähemmän, koska mökki huomattavasti pienempi, kuin koti. Nurmikon leikkuuta itselläni vähempi, kuin keskiverto omakotiasukilla, koska nurmikkoalue pieni. Monillahan ei ole mökillä nurmikkoa lainkaan. Itse tykkään kovasti nurmikonleikkuusta, koska se on mainiota hyötyliikuntaa, niinpä olenkin harkinnut nurmikkoalueen laajentamista. Nurmikkoahan leikataan kesässä keskimäärin kerran viikossa ja loppukesästä enää kerran parissa viikossa kasvun hidastuessa, eli koko kesänä noin tusinan verran tulee leikkuukertoja. Minulla menee tuon nurmikkolänttini leikkuuseen noin vartti, eli koko kesän aikana tulee nurmikon leikkuuseen kulutettua aikaa kokonaista kolmisen tuntia :)
Remonttia hyvin tehty mökki ei vaadi sen enempää kuin mikään muukaan rakennus ja kaikki on tietysti itsestä kiinni, kuinka paljon remontti kiinnostaa ja kuinka paljon vaikkapa joku hilseillyt maali haittaa. Itse en ole vielä tänä kesänä tehnyt mitään remonttia ja tuskin tulen tekemäänkään, mökissä kun kaikki on kunnossa, eikä mitään lisärakentamisen tarvetta ole.
Eli tällaista tänne mökkiläisen juhannukseen kuuluu. Keli tietysti voisi olla parempi, mutta samaa tuhrua se on kaupungissakin, eikä pienet sateet tahtia haittaa, onhan mökissä, saunassa ja grillillä, että terassilla katto, joten ei täälläkään sateessa tarvi seisoskella.
[/quote]
[/quote]
Minusta kuulostaa ihan arjelta. Eilen ajoin nurmikon, isäntä hakkaa juuri puita ja sauna pannaan lämpiämään. Terassilla illalla grillataan jne..
Miksi pitäisi lähteä tekemään tätä samaa lomalla pienempään paikkaan, mutta tekemään samaa arkea.
Kohdaltani voin kertoa, että vanhempani halusivat alkeellisen mökin. Ei vettä, ei sähköä, ulko-wc, ei mukavuuksia. Ainainen työmaa. Jos kritisoin, sanottiin että: "voi jäädä yksin kotiin". Mökillä ei tarvita televisiota tai muita mukavuuksia, se olisi silloin sama kuin olisimme kotona. Ok, kotimme oli järven rannalla mukavuuksin, joten jäin aina kotiin. En huolinut sitä läävää ennakkoperinnöksi vaikka tyrkytettiin, sanoin että tehkää sillä mitä haluatte. Olen mieluummin ilman eikä mökille ole ollut ikävä. Olen jo keski-ikäinen, viihdyn kodissani ja millekään mökille minua ei saa kirveelläkään.
[/quote]
Eikä pelkkä vuosiloma, vaan myös suurin osa vapaista viikonlopuista huhti-toukokuulta syyskuun lopulle. :) Haaveilen talviasuttavasta mökistä. Rakennusoikeutta olisi, rahaa juuri nyt ei.
Mökkeily on elämäntapa samaan tyyliin kuin omakotitalossa asuminen. Sitä voi valittaa velvollisuuksista, tai sitten ottaa ne oleellisena osana asumista. Minä hikoilen paljon mieluummin ulkotöissä kuin salilla, katselen mieluummin järveä kuin kivitaloja, grillaan mieluummin kuin syön ravintolassa, hoitelen kasvimaata mieluummin kuin shoppailen. Mikä siinä on niin vaikea joidenkin ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta kuulostaa ihan arjelta. Eilen ajoin nurmikon, isäntä hakkaa juuri puita ja sauna pannaan lämpiämään. Terassilla illalla grillataan jne..
Miksi pitäisi lähteä tekemään tätä samaa lomalla pienempään paikkaan, mutta tekemään samaa arkea.
[/quote]
ja rekka-autot huristelee tiellä niin että ikkunat tärisee,naapurissa on menossa joku riita mölinä kuuluu sisälle asti,ja toisella puolella on juhlat menossa,musiikin pauhunan läpi ei pysty toiselle mitään puhumaan joten täytyy paeta kotiin sisälle ja yrittää saada nukuttua sen metelin vuoksi.Koska aamulla 6:a pitää lähteä töihin.Ah tätä arkea hienoa kun voi olla täällä kotona lomillakin,eikä tarvitse mökille lähteä kuuntelemaan sitä luonnonrauhaa,kauheaa.Koska siellä ei koskaan kuulu mitään mölinää korkeintaan lintu puussa yrittää vähän ääntä pitää,mutta eihän se ole sama asia kuin kotona.
jos asuu maalla järven rannalla, se on mökkeilyä ympäri vuoden.
mitä min' en kestäisi, kesät riittää.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ja rekka-autot huristelee tiellä niin että ikkunat tärisee,naapurissa on menossa joku riita mölinä kuuluu sisälle asti,ja toisella puolella on juhlat menossa,musiikin pauhunan läpi ei pysty toiselle mitään puhumaan joten täytyy paeta kotiin sisälle ja yrittää saada nukuttua sen metelin vuoksi.Koska aamulla 6:a pitää lähteä töihin.Ah tätä arkea hienoa kun voi olla täällä kotona lomillakin,eikä tarvitse mökille lähteä kuuntelemaan sitä luonnonrauhaa,kauheaa.Koska siellä ei koskaan kuulu mitään mölinää korkeintaan lintu puussa yrittää vähän ääntä pitää,mutta eihän se ole sama asia kuin kotona.
[/quote]
Surullista, jos itse asut tuollaisessa paikassa. Meillä ei naapurit mölise, eikä rekat aja lähellä. Tällä hetkellä kuuluu linnunlaulu ja kissan maukaisu pihalla. Muuten on hiljaista
Mutta elämä on toki valintoja. Jos olet halunnut tuollaiseen paikkaan asumaan, niin se on oma valinta. Me valitsimme toisin
Käyn mökilla saunomassa ja uimassa ja koskaan en jää edes yöksi, kun mökki ei onneksi ole kovin kaukana.
Rusinat pullasta?