Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko psykologi, jolla ei erillistä psykoterapeutin koulutusta pätevä antamaan terapiaa?

Vierailija
09.02.2022 |

.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Psykoterapeuttikoulutus on erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mä vähän olen ihmetelleyt näitä keskusteluja mitä olemme käyneet, aiemmin en ollut niin perillä näistä nimikkeistä ja toimenkuvista. Mikä on psykologin toimenkuva, onko se enemmän tutkiminen vai keskustelut vai mikä?

Vierailija
4/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mä vähän olen ihmetelleyt näitä keskusteluja mitä olemme käyneet, aiemmin en ollut niin perillä näistä nimikkeistä ja toimenkuvista. Mikä on psykologin toimenkuva, onko se enemmän tutkiminen vai keskustelut vai mikä?

Se voi olla niin monenlaista. Psykologi voi toimia asiakastyössä keskusteluapua tarjoavana henkilönä, mikä ei siis tarkoita varsinaista terapiaa, jos erillistä psykoterapiakoulutusta ei ole. Toimenkuvaan voi kuulua myös erilaisten arviointien ja testien tekeminen, ammatinvalintaohjaus, neuvoloissa, kouluissa ja moniammatillisissa tiimeissä toimiminen. Toiset erikoistuvat esimerkiksi tutkimusten saralle tai neuropsykologiaan.

Vierailija
5/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Psykoterapeuttikoulutus on erikseen.

Näin. Psykoterapiakoulutukseen tarvitaan kuitenkin joku pohjakoulutus. Yleisimpiä ovat juurikin psykologi tai psykiatrinen sairaanhoitaja.

Vierailija
6/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, psykoterapia on ihan erikseen. Psykologi saa antaa terapiaa ja usein antaakin.

Vierailija
7/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi voi toimia hyvin laajalla kentällä. Työ saattaa olla tutkimuspainotteista, kuntoutuspainotteista tai terapiapainotteista tai johtotehtäviä, konsultaatiota, henkilöstöjohtamista riippuen sivuaineista ja/tai erikoistumisopinnoista.

Vierailija
8/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa aaa antaa. Psykoterapiaa ei.

Vierailija
9/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
10/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykologi voi antaa keskusteluhoitoa/tukikäyntejä ja lyhytterapiaa. Erikseen on sitten varsinainen psykoterapia, johon pitää olla käytynä lisäksi psykoterapiakoulutus. Lisäksi psykologi voi terveydenhuollossa arvioida ja tehdä tutkimuksia.

Vierailija
11/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa vielä, että terpiahan ei ole suojattu nimike vaan periaatteessa kuka vaan voi sanoa olevansa terapeutti ja antavansa terapiaa

Vierailija
12/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Terapiaa saa antaa Suomessa vaikka joulupukin tonttu, koska ei ole puoskarilakia.

Vierailija
13/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Terapiaa saa antaa Suomessa vaikka joulupukin tonttu, koska ei ole puoskarilakia.

Juuri siksi terapiaa kannattaa ottaa vastaan ammattilaiselta, eli psykologilta, joka on suojattu nimike. Jos terapiaa antaa joku muu, kannattaa tarkistaa, että hänellä on edes jonkinlainen terapiakoulutus takana.

Psykologi itse asiassa juuri tämän terapeutti-nimikkeen suojaamattomuuden vuoksi kutsuu omia terapiakäyntejään joksikin muuksi ja kertoo mitä terapiamenetelmiä käyttää. Esim. Psykologin vastaanottokäynti, kognitiivis-behavioraalinen viitekehys.

Olkaa tarkkoina ja valitkaa ammattilainen.

Vierailija
14/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi terapiaa kannattaa ottaa vastaan ammattilaiselta, eli psykologilta, joka on suojattu nimike. Jos terapiaa antaa joku muu, kannattaa tarkistaa, että hänellä on edes jonkinlainen terapiakoulutus takana.

Psykologi itse asiassa juuri tämän terapeutti-nimikkeen suojaamattomuuden vuoksi kutsuu omia terapiakäyntejään joksikin muuksi ja kertoo mitä terapiamenetelmiä käyttää. Esim. Psykologin vastaanottokäynti, kognitiivis-behavioraalinen viitekehys.

*kutsuu usein

Vierailija
15/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutti on suojattu ammattinimike.

Vierailija
16/16 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologi voi antaa psykoterapiaa vain käytyään paykoterapeuttikoulutuksen. Se on suojattu nimike. Jos oikeasti maksat psykologille ”terapiakäynneistä”, sinua kusetetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi