Uskotko evoluutioon?
Evoluution näkökulmasta raiskaus on ok, samoin lasten tappaminen muuten kuin abortilla, koska vahvemman laki jyrää. Niinpä abortissakin, eipä sillä. Mutta joka uskot evoluutioon niin miten näihin asennoidut?
Kommentit (26)
Minä uskon: Suureen alkuräjähdykseen, joka sikisi itsestään sattumalta absoluuttisesta tyhjyydestä.
Minä uskon: Darwiniin, hänen profeettoihinsa (mm. Richard Dawkins, Stephen Hawking) sekä pyhiin kirjoituksiinsa.
Minä uskon: Kokeellisen tieteen sekä terveen järjen vastaisesti, että elämää voi syntyä itsestään kuolleesta ja elottomasta materiasta.
Minä uskon: Makroevoluutioon ja sattumanvaraisten mutaatioiden jalostavaan ja uusia lajeja luovaan ilosanomaan.
Minä... Minä haluan uskoa!
Aamen.
Pari täsmennystä.
1. Tieteessä teoria termillä on ihan toinen merkitys kuin arkikielessä. Tieteen teoria tarkoittaa vahvimmalla mahdollisella tavalla todistettua. Tieteessä ei ole "vain teoria".
2. Evoluutio ei ole "vahvin selviää" vaan "sopivin selviää" (survival of the fittest). Jos vahvuus aiheuttaa kömpelyyttä, usein heikompi mutta ketterämpi pärjää.
Uskon. Ja moraalilla ja kulttuurilla ei ole mitään tekemistä biologisen evoluution kanssa.
Kannattaa joskus lukea Darwinin Lajien synty. Tyhmimmänkin pitäisi sen avulla tajuta, että lajien muokkaantuminen on todellisuutta. Osaa lajeista ihminen voi muokata itse omalla toiminnallaan. Esimerkiksi koirarotujen ja muiden kotieläinten muokkaaminen lukeutuu tähän. Itselläni on labradorinnoutaja. Jos katson sata vuotta vanhaa kuvaa kyseisen rodun edustajasta, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Luonnossa tapahtuva muokkaantuminen on huomattavasti hitaampaa. Se, mitä Darwin useasti teoksessaan painottaa on, että ihminen ei tajua ajan käsitettä. Pelkästään sadan vuoden jakso voidaan pitää todella pitkänä aikana. Ei voida olettaa että ihminen kykenisi ymmärtämään järkevästi miljardien vuosien takaista aikaa. Esimerkiksk Maan ikä on 4.6 mrd vuotta. Kirjassa todetaan myös se, että luonto ei tee hyppäyksiä. Eli ei voida siis olettaa että vaikkapa kissan kaltainen eläin synnyttäisi yhtäkkiä sarvikuonon. Muokkaantuminen on äärimmäisen hidasta ja sitä tapahtuu jatkuvasti ympärillämme. Ihminenkin tulee jossain vaiheessa tulevaisuutta kokemaan kamppailua elintilastaan. Lajeja kuolee ja tulee kuolemaan sukupuuttoon, niin käynee ihmisellekin jossain vaiheessa. Lajien synnyssä minua melkeinpä eniten hämmästytti se, että Darwin ymmärsi ilmastonmuutoksen ja ylikansoittumisen jo tuolloin 1850-luvulla. Nykyajan ihminen on silti täysi typerys noiden asioiden kanssa. Juuri tuo seikka voi koitua ihmiskunnan kohtaloksi, mutta henkilökohtaisella tasolla se on minulle ihan sama. Kaikkihan sen tietävät, että aloitus on pelkkä paska provo, mutta kerroinpa nämä asiat silti. PS. Rukoilkaa ihmeessä, että ilmastonmuutos pysähtyisi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:46"]
Minusta on hyvin vaikea uskoa että ihmisiä on ollut ennen vuotta 0 eli ennen Jeesuksen aikaa eli 2015 vuotta sitten. Eli en usko evoluutioon. Mutta uskon että dinot ja mammutit on ollut mutta ei ihmisiä ennen kuin vuonna 0 oli Aatami ja Eeva.
[/quote]
Juu kyllä näin on. Aatami ja Eeva syntyi vuonna 0, Jeesus vuonna 6. Kleopatra, Caesar, Aristoteles yms. ovat samanlaisia taruhahmoja kuin Tarzan, Perry Rhodan ja Robin Hood, oman aikansa kioskiviihdesankareita.