Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Kiva kuulla positiivisia kommentteja Lapista, jotenkin yleisesti puhutaan tosiaan viimeisenä vaihtoehtona tyyliin, jos pääsis edes Lappiin. Mulla on nyt Lapissa paikka, mutta olen ottanut sen ehdollisena vastaan eli jos vielä varasijajonot liikkuu (tuskin) niin sitten menen muualle sijainti ja arvostusseikat huomioiden. Mutta tosiaan varmastikin on niin, että kun tutkinto on suoritettu ei tuolla yliopistolla taida juuri olla väliä ainakaan työelämän kannalta:) Eli ihan tyytyväinen oon tähänkin tilanteeseen!
Tuon globaalin sosiaalityön kurssin olisin voinu kyllä itse jättää väliinkin tai siis sen sijaan opiskella jotain muuta. Joissain yliopistoissa tarjolla ehkä muutoinkin itseäni enemmän kiinnostavia kursseja ja ehkä osin käytännönläheisempiä. Mutta ihan hyvä on ollu silti Lapissa opiskella!
Niin no, sosiaalityön akateeminen tutkimus ja sosiaalityön käytännön työ ovat kaksi eri asiaa🙂 Tuo sosiaalityön akateemiseen tutkimukseen perehtyminen on aika yksinäistä puurtamista. Sosiaalityön akateemista tutkimusta tarvitaan kuitenkin nostamaan piilossa olevia ilmiöitä esiin. Virkasossuja ei ehkä enää kiinnosta siihen perehtyä,kun palkka juoksee, mutta sosiaalityön opiskelijat ja sosiaalityön tutkijat perehtyvät.
Mikähän lie helpoin paikka tehdä maisteriopinnot? Olen kandivaiheen opiskelija Helsingissä ja turhan työlästä ainakin omaan makuun. Arvosanat olleet kyllä hyviä. Ala ei sinänsä kiinnosta eikä varsinkaan mikään globaali sosiaalityö, vaan ainoastaan tutkinto, ammattinimike ja työpaikka.
Helpointa on pysyä Helsingissä. Uusi paikka tuo aina uusia haasteita.
Minä mietin jo ensi vuoden uutta yritystä, että minneköhän sitä kannattais hakea. Mulla on Rolloon Kuopioon suunnilleen sama matka, mutta kumpihan olis parempi koulu, eli opetuksen taso, arvostus ja toisaalta joustavuus opiskeluvaiheessa, eli osittainen etäopintomahdollisuus?
Nuohan on kyllä juuri ne koulut joihin on helpoin päästä, onko sitten myös arvostus pienintä? Vai onko edes mitään väliä tällä alalla?
Vieläkö jonot liikkuu? T. Varasijalla 1 oleva
Helsinki näköjään liikkunut yhden varasijan eteenpäin ensikertalaisten valintakoejonossa! Mulla silti liian kaukana mut joku onnekas nyt päässyt :) Ei todennäköisesti ainakaan siitä enää liiku enempää.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki näköjään liikkunut yhden varasijan eteenpäin ensikertalaisten valintakoejonossa! Mulla silti liian kaukana mut joku onnekas nyt päässyt :) Ei todennäköisesti ainakaan siitä enää liiku enempää.
Tai sitten on vaan luopunut jonottamisesta varasijojen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot isolla varasijalla ni joku on varmaan siitä "välistä" lähtenyt muualle, ei välttämättä siis päässyt Helsinkiin. Harva tekee valintakokeen lämpimikseen ja sit luopuu paikastaan (varsinkaan Helsinkiin)
Vierailija kirjoitti:
Lapin yliopistossa maisterivaiheen opiskelijana totean sen,että monien johtavien sossujen yliopisto on ollut Jyväskylä. Lappi on vaativampi ja teoreettisempi. Lappi taitaa olla ainoa yliopisto,joka vaatii sosiaalityön aineopinnoista globaalin sosiaalityön kurssin pakollisena opintoihin kuuluvana. Globaalin sosiaalityön opinnoissa tulee näkyviin sosiaalityön kansainvälisyys. Ja jos katsotaan Lapin yliopiston sosiaalityön väitöskirjoja,arvostan. Todella tärkeää tutkimusta ovat tehneet.
Lol eipä ollu :D
Vierailija kirjoitti:
Mä sain tänään tiedon paikasta, olin ollut muutaman päivän 1. varasijalla. Ei-ensikertalainen, valintakoejono. Eli pientä liikehdintää ainakin vielä ollut. (Alun perin, kun tulokset julkaistiin, olin 6. varasijalla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain tänään tiedon paikasta, olin ollut muutaman päivän 1. varasijalla. Ei-ensikertalainen, valintakoejono. Eli pientä liikehdintää ainakin vielä ollut. (Alun perin, kun tulokset julkaistiin, olin 6. varasijalla.)
Onnea opiskelupaikasta!
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on kyllä juuri ne koulut joihin on helpoin päästä, onko sitten myös arvostus pienintä? Vai onko edes mitään väliä tällä alalla?
Ei ole sossun hommissa mitään väliä, kunhan paperit löytyy. En oikein tiedä edes, mihin sitä arvostusta tarvitsee, kun työtä riittää kaikille ja alan ulkopuolista arvostusta tuskin sossut ihan hirveästi saavat ainakaan akateemisilla ansioillaan. Ehkä yliopiston valinta voisi arvostusnäkökulmasta olla edes vähän merkitsevää, jos haluaa akateemiselle uralle, mutta sitten voi mielummin opiskella jotain muuta, vaikka sosiologiaa tai sosiaalipsykologiaa.
Puheet eri yliopistojen tasosta ovat ihan turhia ja kertovat enemmän puhujasta kuin todellisuudesta. Aika harva on käynyt edes useammassa yliopistossa opiskelemassa sosiaalityötä, niin mistä sen voi tietää, mikä on toista parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sossun hommissa mitään väliä, kunhan paperit löytyy. En oikein tiedä edes, mihin sitä arvostusta tarvitsee, kun työtä riittää kaikille ja alan ulkopuolista arvostusta tuskin sossut ihan hirveästi saavat ainakaan akateemisilla ansioillaan. Ehkä yliopiston valinta voisi arvostusnäkökulmasta olla edes vähän merkitsevää, jos haluaa akateemiselle uralle, mutta sitten voi mielummin opiskella jotain muuta, vaikka sosiologiaa tai sosiaalipsykologiaa.
Puheet eri yliopistojen tasosta ovat ihan turhia ja kertovat enemmän puhujasta kuin todellisuudesta. Aika harva on käynyt edes useammassa yliopistossa opiskelemassa sosiaalityötä, niin mistä sen voi tietää, mikä on toista parempi?
Ite olisin aikoinani saanu paikan Lapista, mutta tiesin että pääsykoesuorituksestani voi oppia ja jätin paikan vastaanottamatta. Pääsinkin seuraavalla kerralla Helsinkiin, ensikertalaisena. Vuoden aikana opiskelin avoimessa. Minun ratkaisuun vaikutti sijainti, mutta kyllä arvostuksiin jossain määrin. Mutta tämä oli siis mulle hyvä ratkaisu silloin näin jälkeenpäin ajatellen, mitta ei kaikille varmaankaan.
Tuskin yksikään työpaikka jää saamatta sen vuoksi, että olisi käynyt jotenkin "vähemmän arvostetun yliopiston". Se, minkä yliopiston on käynyt ei myöskään kerro ihmisestä kuinka osaava on, esim. pohjoisessa asuvat luultavasti hakevat ykkösvaihtoehtonaan Lappiin ja itä-suomalaiset Kuopioon jne. Lisäksi ensikertalaisena pääset huomattavasti helpommin sisään verrattuna toiskertalaisiin, joten eiköhän kaikista yliopistoista valmistu ihan yhtä hyviä ja osaavia sosiaalityöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin Tampereelta paikan sitovasti ja poistuin kärkipaikoilta Helsingin jonosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin Tampereelta paikan sitovasti ja poistuin kärkipaikoilta Helsingin jonosta.
Okei. Saatan itsekin pian mahdollisesti tehdä näin, kun Tampereelle hyväksytty ja Helsinkiin kuudes varasija. Nyt oon jo vuokrasopparit allekirjoittanut Tampereella yms. niin turha varmaan enään Helsinkiin jonottaa. Ja ei siis sillä, että kuvittelisin siihen muutenkaan pääseväni. 6. varasijalta Helsinkiin pääsy on periaatteessa mahdotonta 😄
Siis kuinka kauan nuilla paikoilla voi pelata/kikkailla niin että ottaa toisen paikan ja luopuu toisesta esim. varasijapaikasta jne? Luulin että opiskelupaikat piti hyväksyä jo viikko pari sitte jos aikoo semmosen ottaa vastaan. Tiiän toki että 2.8 on viimeinen mahdollisuus päästä varasijoilta sisään.
Lapin yliopistossa maisterivaiheen opiskelijana totean sen,että monien johtavien sossujen yliopisto on ollut Jyväskylä. Lappi on vaativampi ja teoreettisempi. Lappi taitaa olla ainoa yliopisto,joka vaatii sosiaalityön aineopinnoista globaalin sosiaalityön kurssin pakollisena opintoihin kuuluvana. Globaalin sosiaalityön opinnoissa tulee näkyviin sosiaalityön kansainvälisyys. Ja jos katsotaan Lapin yliopiston sosiaalityön väitöskirjoja,arvostan. Todella tärkeää tutkimusta ovat tehneet.