Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö 2022

Vierailija
08.02.2022 |

Moniko on hakemassa? :)

Kommentit (1389)

Vierailija
1221/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei ole varasijat liikkunu yhtään ainakaan mulla, vaikka kuinka oon koittanut kytätä Opintopolkua :( pitää alkaa vissiin hyväksyä se tosi asia että ei ole itellä opinnot alkamassa syksyllä.

Vierailija
1222/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei ole varasijat liikkunu yhtään ainakaan mulla, vaikka kuinka oon koittanut kytätä Opintopolkua :( pitää alkaa vissiin hyväksyä se tosi asia että ei ole itellä opinnot alkamassa syksyllä.

Muhin oot jonossa? Kaikki muut paitsi Helsinki varmasti liikkuu viimeistään perjantaina, kun porukka jättää ottamatta paikan vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotan Kuopioon, Lappiin ja Jyväskylään. Varasijat kaikissa 10-20 välillä... Vähä liikaa paikkoja mun edellä, ois uskomaton tuuri että varasijalta 10 edes pääsisi, ei niin moni voi olla ottamatta paikkaa vastaan (toiskertalaiset)

Vierailija
1224/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Etkö saanut tuosta sijaispätevyyden kuitenkin, jos sosionomi tai vastaava olet?[/quote]

En saanut. Pääineeni on humanistinen tiede. Otan nyt tutkinnon ulos ja päätän opiskelut tältä elämältä.

Ja kuten toinen hakija kirjoitti, niin kandistani kolmonen - eikä minua oikeastaan kiinnostakaan korotella arvosanoja nelosesta. Tämä limbo ja erinomaisesti (kirjoitin valintakokeessa loistavan esseen) ja valintakoe tuotti sellaisen epäoikeudenmukaisuuden kokemuksen, etten halua olla koko alan kanssa enää koskaan missään tekemisissä.

Kahteen monivalintaan jos olisin jättänyt vastaamatta, niin sosiaalityöntekijän viransijaisuuteni olisi alkanut ensi maanantaina. Nyt palaan markettiin enkä lähde sieltä ennen eläkepäiviä :).

Vierailija
1225/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä opiskelupaikan voi ottaa vastaan ja milloin viimeistään? Mulla ei ainakaan vielä voinut opintopolussa ottaa vaikka olen hyväksytty

Vierailija
1226/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä opiskelupaikan voi ottaa vastaan ja milloin viimeistään? Mulla ei ainakaan vielä voinut opintopolussa ottaa vaikka olen hyväksytty

Perjantaina 8.7! :) Kun kaikki tulokset julki niin voi alkaa hyväksyä paikkoja, nyt voi hyväksyä jos on päässyt ykköskohteeseen, muussa tapauksessa pitää odottaa perjantaihin!

Vierailija
1227/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite alottamassa syksyllä 2. vuoden sostyön opinnot (pelkkä lukiotausta). Välillä turhauttaa, kun samalla vuosikurssilla on useampia sosionomitaustaisia opiskelijoita, jotka jatkuvasti valittavat milloin mistäkin. Yleensä siitä, ettei opetus ole riittävän käytännönläheistä eikä valmista työelämään. Onneksi kaikki eivät ole mainitsemani kaltaisia nipottajia, mutta aika iso osa valitettavasti on. En halua mustamaalata siis kaikkia sosionomeja, mutta valitettavasti tällainen ilmiö on nähtävillä.

On hyvä muistaa, että sosionomi ja sosiaalityöntekijä on kaksi eri ammattia. Samoin ammattikorkea ja yliopisto kaksi eri instituutiota. Yliopisto nyt sattuu olemaan luonteeltaan teoreettisempi ja akateemisempi, siellä ei ole tarkoituskaan olla koko ajan käytännön opintojaksoja.

Toinen mitä ihmettelen on se, että itketään, kun ei saadakaan omaan makuun tarpeeksi hyväksilukuja. Jos on hakenut OPISKELEMAAN, vaikkakin sitten jatko-opintojen tai lisäpätevyyden hakemisen merkeissä, miten voi tulla yllätyksenä, että tutkinnon eteen voi joutua tekemäänkin jotakin? Ymmärrän toki, että alanvaihtajana toimeentulo voi stressata ym. mikä aiheuttaa lisäpaineita tutkinnon nopeaan suorittamiseen. Silti ärsyttää kuunnella marinaa siitä, miten sosionomitutkinnolla ei saakaan sitä ja tätä hyväksiluettua.

Vierailija
1228/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut tuosta sijaispätevyyden kuitenkin, jos sosionomi tai vastaava olet?

En saanut. Pääineeni on humanistinen tiede. Otan nyt tutkinnon ulos ja päätän opiskelut tältä elämältä.

Ja kuten toinen hakija kirjoitti, niin kandistani kolmonen - eikä minua oikeastaan kiinnostakaan korotella arvosanoja nelosesta. Tämä limbo ja erinomaisesti (kirjoitin valintakokeessa loistavan esseen) ja valintakoe tuotti sellaisen epäoikeudenmukaisuuden kokemuksen, etten halua olla koko alan kanssa enää koskaan missään tekemisissä.

Kahteen monivalintaan jos olisin jättänyt vastaamatta, niin sosiaalityöntekijän viransijaisuuteni olisi alkanut ensi maanantaina. Nyt palaan markettiin enkä lähde sieltä ennen eläkepäiviä :).

Voi ei, tosi kurjaa että kävi noin :(

Olit kuitenkin niin lähellä ja olet tehnyt niin suuren työn jo, että kannustaisin yrittämään ensi vuonna uudestaan. Kuten joku täällä sanoi, kokeessa on paljon tuuristakin kiinni ja ehkä ensi vuonna osuisi kohdilleen? Toki just nyt ei varmaan paljoa kiinnosta kannustukset ja neuvot, ymmärrän senkin :/

Vierailija
1229/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina 8.7! :) Kun kaikki tulokset julki niin voi alkaa hyväksyä paikkoja, nyt voi hyväksyä jos on päässyt ykköskohteeseen, muussa tapauksessa pitää odottaa perjantaihin!

Ok, kiitos vastauksesta! Ja 15.7. Oli varmaan milloin viimeistään paikka otetaan sitten vastaan?

Vierailija
1230/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut tuosta sijaispätevyyden kuitenkin, jos sosionomi tai vastaava olet?

Voi ei, tosi kurjaa että kävi noin :(

Olit kuitenkin niin lähellä ja olet tehnyt niin suuren työn jo, että kannustaisin yrittämään ensi vuonna uudestaan. Kuten joku täällä sanoi, kokeessa on paljon tuuristakin kiinni ja ehkä ensi vuonna osuisi kohdilleen? Toki just nyt ei varmaan paljoa kiinnosta kannustukset ja neuvot, ymmärrän senkin :/

Kiitos sulle, sanasi piristivät oikeasti

Vierailija
1231/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksesta! Ja 15.7. Oli varmaan milloin viimeistään paikka otetaan sitten vastaan?

Joo kyllä!

Vierailija
1232/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä suhtaudutaan AINA niin vihamielisesti sosionomeihin? 😑 en ehkä haluakkaan päästä sisään jos meitä väheksytään. Liekkö kateus iskenyt kun toisilla on jo kokemusta alasta?eikä kaikilla ole välttämättä edes työkokemusta ? Jos tulee suoraan amiksesta/lukiosta.

Sosionomi on korkeakoukokututkinto.

Vaikeampi pääsyinen ala kuin sosiaalityö. Hakijoita enemmän.

Sosionomien päsykoe vaativampi nykyään , enkkua ja matikkaa ja loogisuutta mitataan, sosiaalityöntekijät voi olla palkkeja noissa aineissa. Kun niitä ei mitata, poikkeuksena nyt oli ehkä ensimäistä kertaa ikinä ,engl.artikkeli. sosiaalityön kokeessa pärjää hyvällä muistilla.

Tärkeää työtä pahimmillaan tonnin pienemmällä palkalla kuin sosiaalityöntekijöillä, vaikka kumpikin on yhtä arvokakita tutkintoja.

Voi päätyä samoihin työtehtäviin esim. Koulukuraattoniksi

Vierailija
1233/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä suhtaudutaan AINA niin vihamielisesti sosionomeihin? 😑 en ehkä haluakkaan päästä sisään jos meitä väheksytään. Liekkö kateus iskenyt kun toisilla on jo kokemusta alasta?eikä kaikilla ole välttämättä edes työkokemusta ? Jos tulee suoraan amiksesta/lukiosta.

Sosionomien päsykoe vaativampi nykyään , enkkua ja matikkaa ja loogisuutta mitataan, sosiaalityöntekijät voi olla palkkeja noissa aineissa. Kun niitä ei mitata, poikkeuksena nyt oli ehkä ensimäistä kertaa ikinä ,engl.artikkeli. sosiaalityön kokeessa pärjää hyvällä muistilla.

Tärkeää työtä pahimmillaan tonnin pienemmällä palkalla kuin sosiaalityöntekijöillä, vaikka kumpikin on yhtä arvokakita tutkintoja.

Tämän viestin sisältö ja kirjoitusasu kertoi kaiken tarpeellisen sosionomeista.

Vierailija
1234/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että hakijoita on enemmän ei tarkoita että sinne on vaikeampi päästä. Sisäänottomäärätkin sosionomeilla eri luokkaa. Ovat kaksi eri asiaa ja erilaisilla taustoilla haetaan. Onhan lukioihin vielä enemmän hakijoita, onko niihin siis vaikeampi päästä kuin sosionomiksi. Kukaan ei dissaa sosionomeja, vaan sitä että kahta eri tutkintoa ja työtä yritetään väkisin rinnastaa. Yleensä sosionomien taholta. Hyviä tutkintoja molemmat, erilaisia vain. Samoin kuin näkökulma sitten tulevissa tehtävissä. Parhaimmillaan erilainen ja toisiaan tukeva.

Vierailija
1235/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta tämä keskustelu on sivukaupalla ollut sosionomeja parjaamassa sosiaalityöntekijöitä ja sisäänpäässeitä "19-vuotiaita jotka vaan dokaa ka bilettää ja kokeneet sosionomit sitten vetää perässään opinnoissaan" haukuttu nuoret jotka vie etelän perheellisiltä maailman napa-sosionomeilta opiskelupaikat. Ja sosionomithan oikeastaan ovatkin jo parempia sosiaalityöntekijöitä kuin sosiaalityöntekijät itse van huonommalla palkalla. AMK opinnäytetyökin on kandia miljoona kertaa tieteellisempi ja vaativampi. Sosionomit täällä on jatkuvasti muita väheksymässä ja itseään muita paremmiksi nostamassa.

Myös koko sosiaalityön yliopistokoulutus pitäisi lopettaa, koska sosionomit osaa jo ne työt, jos muutaman pinnan lisäopintoja vaan tekee.

Ja oikeesti, ne ensikertalaiskiintiöt on joka alalla, joten en ymmärrä miksi kuvittelette, että sosiaalityöntekijät ovat teiltä estämässä pääsynne opiskelemaan, jotta sossut saavat pitää "statuksensa" ja jatkaa sosionomien väheksyntää.

Vierailija
1236/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoiseksi meni tänä keskustelun sävy täällä. Erilaiset ammatit ja koulutukset on kyseessä, mutta kyllä täällä ilmassa väheksyntää ollut, vaikka se erikoiselta tuntuukin. Nykyisistä sosiaalityöntekijäopiskelijoista on muuten tosi iso osa sosionomeja.

Vierailija
1237/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onneksi koulupaikka varmistui eilen, huomasin juuri, että nyt taitaa olla aika lopettaa tämän keskustelun seuraaminen. Alkaa muuten kohta tympiä koko alavalinta..

Mukavaa kesänjatkoa kaikille!

Vierailija
1238/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että hakijoita on enemmän ei tarkoita että sinne on vaikeampi päästä. Sisäänottomäärätkin sosionomeilla eri luokkaa. Ovat kaksi eri asiaa ja erilaisilla taustoilla haetaan. Onhan lukioihin vielä enemmän hakijoita, onko niihin siis vaikeampi päästä kuin sosionomiksi. Kukaan ei dissaa sosionomeja, vaan sitä että kahta eri tutkintoa ja työtä yritetään väkisin rinnastaa. Yleensä sosionomien taholta. Hyviä tutkintoja molemmat, erilaisia vain. Samoin kuin näkökulma sitten tulevissa tehtävissä. Parhaimmillaan erilainen ja toisiaan tukeva.

Olen juuri tälläinen sosiaalityön opiskelija, joka ei päässyt sosionomin opintoihin, mutta sosiaalityön pääsin ja olisin päässyt pisteillä kaikkiin yliopistoihin. Itselle henkilökohtaisesti oli sosiaalityön pääsykoe helpompi, kuin AMK, koska olen hyvä lukemaan, mutta en matemaattisesti lahjakas.

Tässä sosionomi ja sosiaalityöntekijä keskustelussa olen samaa mieltä. Kyseessä on saman alan eri tutkinnot. Niitä ei voi vertailla yksi yhteen. Kumpikin on tärkeä ja sisällöltään erilainen.

Vierailija
1239/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoiseksi meni tänä keskustelun sävy täällä. Erilaiset ammatit ja koulutukset on kyseessä, mutta kyllä täällä ilmassa väheksyntää ollut, vaikka se erikoiselta tuntuukin. Nykyisistä sosiaalityöntekijäopiskelijoista on muuten tosi iso osa sosionomeja.

Ei voi olla, kun sosionomi ei ole ensikertalainen. :)

Vierailija
1240/1389 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon täällä olevien ihmisten harmituksen, jotka ei edes ihan äärettömän hyvillä pisteillä päässeet sisään. Se on tosi väärin ja yleisesti tämä koko systeemi on kyllä niin paljon täynnä ongelmia, se on muuallakin kuin sosiaalityön kohdalla havaittavissa. Mä vain toivoisin, että aikuiset ihmiset ei täällä lähtisi harmituksissaan TAI egohuuruissaan halventamaan toisiaan. Nää jutut eivät ole ensikertalaisten, sosionomien, ei-ensikertalaisten, paikan saaneiden tai ei paikan saaneiden vika millään lailla. Tässä on turha lähteä ketään alentamaan.

Sosionomin koulutus ja sosiaalityön koulutus ovat kumminkin eri asioita, yhteiskunnallisten ilmiöiden ja lain ymmärtäminen esimerkiksi ovat tärkeä osa sosiaalityön ammatillisuuden rakentumista.

Se, että sosiaalityöntekijäksi vaaditaan eri asioita kuin sosionomin koulutukseen, ei siltikään tee sosionomin työstä turhaa tai huonoa, sosionomeja tarvitaan yhtä lailla. Mutta niitä ei pidä rinnastaa toisiinsa liikaa. Niitä voisi kuvailla siten, että ovat saman puun eri oksistoja.

En myöskään ymmärrä miksi tuntuu että tähän keskusteluun ilmaantuu niin paljon kaikenmaailman trollaajia ja vihaviestejä vähän kaikkea kohtaan. Toivottavasti tulevaisuudessa sosiaalityön pääsykoekeskusteluihin ei tulisi turhia trolleja tai besserwissereitä aukomaan päätään muille. En tästä syystä tänä vuonna jaksanut täällä keskustelupalstalla hirveästi keskustella, Varjovalmennuksessa oli onneksi toisiaan tsemppaava ja lämminhenkinen yhteisö ja siellä oltiin empaattisia ja ihania toisia kohtaan, ihan sama minkälainen opiskelutausta kenelläkin on ollut. Suosittelen sitä siis todella paljon teille, jotka ehkä haluaisitte paremman keskustelualustan ja tukiverkon mahdollisia seuraavan vuoden pääsykokeita varten. Siitä porukasta pääsi myös todella moni ei-ensikertalainen sisään ja porukkaa on muutenkin laidasta laitaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän