Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Ootko kokemusasiantuntija miettinyt siltä kantilta että se yhteiskuntatieteiden opiskelu nimenomaan parantaa tulevien sosiaalityöntekijöiden ymmärrystä asiakkaita kohtaan? Moni saattaa omata opintojen alussa joko tietoisen tai tiedostamattoman asenteen että kaikki on itsestä kiinni, mutta havahtuukin opintojen ansiosta rakenteiden ja kasvuolosuhteiden merkitykseen. Sehän on asiakkaiden kannalta vain hyvä mitä laajemmin sossu osaa asioita tarkastella.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityötä ei missään tapauksessa pitäisi opettaa yliopistossa, koska se ei ole tiedettä. Näkeehän tämän jo vertaisarvioiduista artikkeleistakin, joiden kirjoittajat ovat useimmiten sosiaalipolitiikan tai yhteiskuntapolitiikan dropout-tutkijoita.
Paras vaihtoehto olisi, sosiaalioikeuden kurssi ja pari muuta lisäksi täydentävänä sosionomin tutkintoon ja ihmiset töihin.
Kuka sitten tekee sosionomien työt, kun sosionomit alkavat pienellä lisäkoulutuksella sosiaalityöntekijöiksi? Ja luuletko, että palkka tuolla nousisi? Miksi ylipäätään haluta sosiaalityöntekijäksi, jos nyt jo pienemmällä vastuulla saat saman palkan, kun mitä sosiaalityöntekijä saisi tuossa sinun ehdottamassa upeassa mallissa?
On tietty niitäkin jotka ei minkään koulutuksen tai tietomäärän jälkeenkään muuta asennettaan, mutta silloin kyse lienee enemmänkin kyseisen henkilön ominaisuuksista kuin koulutuksen vääränlaisuudesta. Ihmiset on valtaosin aika ylivertaisuusharhaisia, ainakin nuorempina kun omia epäonnistumisia tai vastoinkäymisiä ei ole vielä ehtinyt kertyä, mutta en usko että pahimmat keissit sosiaalialalle edes haluaa saati sitten päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityötä ei missään tapauksessa pitäisi opettaa yliopistossa, koska se ei ole tiedettä. Näkeehän tämän jo vertaisarvioiduista artikkeleistakin, joiden kirjoittajat ovat useimmiten sosiaalipolitiikan tai yhteiskuntapolitiikan dropout-tutkijoita.
Paras vaihtoehto olisi, sosiaalioikeuden kurssi ja pari muuta lisäksi täydentävänä sosionomin tutkintoon ja ihmiset töihin.
Kuka sitten tekee sosionomien työt, kun sosionomit alkavat pienellä lisäkoulutuksella sosiaalityöntekijöiksi? Ja luuletko, että palkka tuolla nousisi? Miksi ylipäätään haluta sosiaalityöntekijäksi, jos nyt jo pienemmällä vastuulla saat saman palkan, kun mitä sosiaalityöntekijä saisi tuossa sinun ehdottamassa upeassa mallissa?
Itse olen sosionomi ja aika harva kollega on ollut kiinnostunut sosiaalityöntekijän pestistä. Työ on kuitenkin erilaista ja vastuu on paljon suurempi.
Monelta opintopolun tiedot päivitetään??
Klo 15 jälkeen oli eilen ainakin päivittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä sellaisia jotka ovat opiskelleet perus- ja aineopinnot, tehneet tutkimusmenetelmäopinnot ja kandityön eivätkä silti ole päässeet maisteri tai kandihaussa sisään? Ja kuinka kauan olette olleet tuossa "limbossa"?.
Minä. Perus- ja aineopinnot sekä kandi vievät 2-3 vuotta. Hain nyt toista kertaa enkä päässyt, osittainen luki-häiriö koitui kohtalokseni.. Luin todella ahkerasti. Molemmista harjoitteluista arvosana 5 ja duunit oli luvattu molemmista pätevyyden saatuani. Aineopintojen keskiarvo 4.
Omalta osaltani tämä oli nyt tässä, palaan oman alan töihin kaupan alalle. Näin se elämä joskus menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä sellaisia jotka ovat opiskelleet perus- ja aineopinnot, tehneet tutkimusmenetelmäopinnot ja kandityön eivätkä silti ole päässeet maisteri tai kandihaussa sisään? Ja kuinka kauan olette olleet tuossa "limbossa"?.
Minä. Perus- ja aineopinnot sekä kandi vievät 2-3 vuotta. Hain nyt toista kertaa enkä päässyt, osittainen luki-häiriö koitui kohtalokseni.. Luin todella ahkerasti. Molemmista harjoitteluista arvosana 5 ja duunit oli luvattu molemmista pätevyyden saatuani. Aineopintojen keskiarvo 4.
Omalta osaltani tämä oli nyt tässä, palaan oman alan töihin kaupan alalle. Näin se elämä joskus menee.
Etkö saanut tuosta sijaispätevyyden kuitenkin, jos sosionomi tai vastaava olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ikävä kuulla, mutta eikö sun kannattaisi vielä yrittää maisterihaussa? Tuliko sulla siis kandista 3 tai alle vai mistä jäi maisterihaku kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ikävä kuulla, mutta eikö sun kannattaisi vielä yrittää maisterihaussa? Tuliko sulla siis kandista 3 tai alle vai mistä jäi maisterihaku kiinni?
Mäkin mietin, että voisiko maisterihaku olla vaihtoehto? Itse pääsin nyt Helsinkiin maisterihaussa, vaikka aineopintojen ka "vain" 4 ja kanditutkielman arvosana 4 (mitkä on siis super hyvät arvosanat, mutta olin luullut, että Helsinkiin olisi vaadittu korkeammat). Ja noilla arvosanoilla sain 2 p yli vaaditun rajan.
Joku mainitsi aiemmin, että maisteriin päästäkseen pitää olla kaikista kursseista 4 tai 5, niin mulla ei kyllä ollut ja silti pääsin tosiaan Helsinkiin.
Hei osaisko joku viisaampi kertoo, et miks ei pysty vielä ottaa paikkaa vastaan jos on päässy alemmalle toiveelle sisälle? Ootellaanko täs vielä jonkun muun alan tuloksia vai ihan vaan jonojen siirtymistä että pystyy hyväksyy? Ois kiva päästä jo suunnittelee mistä päi maailmaa täs voi kämppää ettiä yms :D
Vierailija kirjoitti:
Hei osaisko joku viisaampi kertoo, et miks ei pysty vielä ottaa paikkaa vastaan jos on päässy alemmalle toiveelle sisälle? Ootellaanko täs vielä jonkun muun alan tuloksia vai ihan vaan jonojen siirtymistä että pystyy hyväksyy? Ois kiva päästä jo suunnittelee mistä päi maailmaa täs voi kämppää ettiä yms :D
Perjantaina voi alempiin. Ensimmäiseen vaihtoehtoon voi jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö saanut tuosta sijaispätevyyden kuitenkin, jos sosionomi tai vastaava olet?
Sijaispätevällä on opiskelupaikka yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin mietin, että voisiko maisterihaku olla vaihtoehto? Itse pääsin nyt Helsinkiin maisterihaussa, vaikka aineopintojen ka "vain" 4 ja kanditutkielman arvosana 4 (mitkä on siis super hyvät arvosanat, mutta olin luullut, että Helsinkiin olisi vaadittu korkeammat). Ja noilla arvosanoilla sain 2 p yli vaaditun rajan.
Joku mainitsi aiemmin, että maisteriin päästäkseen pitää olla kaikista kursseista 4 tai 5, niin mulla ei kyllä ollut ja silti pääsin tosiaan Helsinkiin.
Jos viittasit muhun niin tarkoitin että pitää saada kursseista 4/5 = "neljä kautta viisi" eli vähintään nelonen. Koska jos keskiarvo jää alle 4 niin silloin kandista 3 tosiaan tappaa mahdollisuudet maisterihaussa. Nelonen kandista taitaa olla lähes pakollinen, tai taisi täällä joku olla jolla kandi 3 mutta sillä olikin kuulemma keskiarvo 5.
Onnea Helsingin paikasta!
Minkä tutkimusmenetelmäkurssin kävit niiden kahden avoimessa olevan lisäksi? Kiinnostaa, kun vaativat 15op metodiopintoja mutta tarjoavat avoimessa vain 10op eivätkä suostu etukäteen arvioimaan muualla suoritettavan kurssin soveltuvuutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän koko järjestelmää pitäisi uudistaa. Itse oon sosionomi ja silti haettava samalla tavalla ja hyväksilukuja saa vain vähän, jos sisään pääsee.
Toki avoimessa voi tehdä opintoja ja sitä kautta päästä sisään, mutta ei kaikki sitäkään kautta pääse, kun ala on niin suosittu.
Mä hain jo 3. kerran.....
Varasijalla 1. Jyväskylään, ei naurata.En osaa sanoa millaiset opinnot nykyään on, mutta kyllä meillä oli ainaki paljon sosiaalipolitiikkaa ja lakiopintoja, amk ei taida näitä tarjota.
Jos lähdetään helpottamaan sillä perusteella, että sosionomit tuntee alan, mutta ei pääse pääsykokeissa sisään, niin sosiaalityö menettää yliopistoasemansa.Eikä menetä, ja vaikka menettäisikin niin sekö tässä nyt on tärkeintä? Mun mielestä tärkeintä on että kentällä on jatkossakin riittävästi osaavia ja jaksavia tekijöitä, jotta heikompiosaiset saa apua ja tukea.
Yliopisto-opintojen tieteellinen painotus ei sosiaalityötä kentällä tekevien mukaan juurikaan hyödytä työssä. Hyvä että se tulee käytyä myös kaikkien osalta kaiken varalta, mutta väikkäriin ja tutkijoiksi etenevien seulonta tapahtuu kyllä ihan tarpeeksi tehokkaasti opintojen aikana ja gradun arvosanan myötä. Lain kiemurat oppii puolestaan kunnolla vasta työssä joka tapauksessa. Pulaa on nimenomaan niistä jotka jaksaa sitä kentällä tapahtuvaa asiakastyötä vuodesta toiseen ja kokeneet sosionomit todistetusti jaksavat.No kyl tätä pitää miettiä vähä laajemmin. Jos sosiaalityö menettää yliopistoaseman sen tutkimus loppuu, joka taas on tärkeää, jotta voidaan tehdä sosiaalityötä.
Jos yliopistoasema menee niin sillä on suora vaikutus palkkaan, joka vähentää taas lisää ihmisiä, jotka haluaa työskennellä alalla.
Jos sillä yliopistoasemalla ei ole mitään väliä ja Amk on melkein sama, niin miksi ei sinne sitten?
Näitä asioita pitää koittaa miettiä laajassa perspektiivissä, ja yrittää ennustaa mitä vaikutuksia asioilla on.
Hain sosionomiksi kahdesti, en päässyt. Sossuksi ekalla yrittämällä. Ennemmin tekisin sosionomin työtä, mutta ei onnistu ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut!
Helsingissä vaikuttaa niin paljon ne opintojen soveltuvuudet ja tiivistelmät sun muut että sulla on mennyt ne sitten paremmin kuin muilla.
Tavallaan hyvä että siellä voi menestyä epätäydellisilläkin arvosanoilla, mutta tavallaan vähän epämääräistä myös että niillä valitsijoilla on niin paljon valtaa. Hesarissa oli about vuosi sitten haastattelu, jossa joku sanoi hakeneensa samoilla opinnoilla kahtena vuonna peräkkäin ja ekana vuonna sai pisteen tai kaks vähemmän opintojen soveltuvuudesta kuin toisena vuonna. Miten tällainen voi edes olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viittasit muhun niin tarkoitin että pitää saada kursseista 4/5 = "neljä kautta viisi" eli vähintään nelonen. Koska jos keskiarvo jää alle 4 niin silloin kandista 3 tosiaan tappaa mahdollisuudet maisterihaussa. Nelonen kandista taitaa olla lähes pakollinen, tai taisi täällä joku olla jolla kandi 3 mutta sillä olikin kuulemma keskiarvo 5.
Onnea Helsingin paikasta!
Minkä tutkimusmenetelmäkurssin kävit niiden kahden avoimessa olevan lisäksi? Kiinnostaa, kun vaativat 15op metodiopintoja mutta tarjoavat avoimessa vain 10op eivätkä suostu etukäteen arvioimaan muualla suoritettavan kurssin soveltuvuutta..
Aa aivan, hyvä kun selvensit! Ajattelin aluksi, että tarkoitit, että pitää olla kaikista kursseista 4 tai 5.
Mulla on toinen maisterintutkinto sostyön lähitieteestä ja siihen tutkintoon kuului useita menetelmäopintokursseja. Eli en käyny menetelmäopintokursseja avoimen kautta, niin en valitettavasti osaa sanoa :/ Toivottavasti jollain muulla olisi kokemusta tosta!
Varasijalla olevat! Millä varasijalla ootte ja mihin yliopistoon? Ja onko liikkunut tähän mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Varasijalla olevat! Millä varasijalla ootte ja mihin yliopistoon? Ja onko liikkunut tähän mennessä?
8. varasija Tampereelle, eilen nytkähti 16. > 8. ja siihen se varmaan jääkin. Jyväskylään 3. ja Itä-Suomeen 6. ja Lappiin oon tällä hetkellä hyväksyttynä. Todennäköisesti jätän paikan ottamatta vastaan, jos en Tampereelle pääse, koska elämäntilanne sellainen, ettei ole aikaa reissailla kouluun, eikä mahdollisuutta muuttaa.
Liikkuukohan nuo pääsykoejonot enää?