Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö 2022

Vierailija
08.02.2022 |

Moniko on hakemassa? :)

Kommentit (1389)

Vierailija
1041/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasija 4 Turkuun ei-ensikertalaisten koevalinnassa. Ei taida olla toivoa, kun paikkojakin on vain 5.

Ei hyvältä vaikuta, valitettavasti :/

Älyttömän pienet koevalintakiintiöt kyllä ei-enskoille. Helsingissäkin taisi olla ruhtinaalliset 3 paikkaa tarjolla vaikka huutava pula sossuista ja ala vielä sellainen että iso osa ei viihdykään ja siirtyy muualle. Uskoisin myös että pääsääntöisesti mitä vanhempi ihminen sitä paremmin tuntee itsensä ja osaa arvioida realistisesti oman soveltuvuuden alalle, eli suurempi tsäänssi jäädä alalle. Mutta ei, 3 paikkaa that's it.

Vierailija
1042/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakulla on tänä vuonna tilanne, ettei pääse sosiaalityöhön, vaan jollekin toiselle yliopistoalalle: suosittelen lämpimästi ottamaan paikan vastaan ja yrittämään siirtohakua ensi keväänä!

Mä oon päässyt ite siirtohaulla Helsingin sosiaalityöhön. Paikkoja on vain 2 jaossa, mutta hakijoitakin on vähän. Viime vuonna 7, tänä vuonna 11. Siirrolla sisäänpääsymahdollisuudet on näin ollen prosentuaalisesti paremmat kuin yhteishaussa tai avoimen kautta hakiessa. 😊 Arvosanojen osaltakaan ei huippuja vaadittu, itsellä taisi olla vaadittujen opintojen ka 3,8. Käsittääkseni avoimen sisäänpääsyrajat on lähes aina korkeammat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin ei ole tullu edes niitä palkkeja, onkohan Jyväskylään?

Vierailija
1044/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep avoimen väylän kautta on ihan hullun korkeat ka rajat 😬

Jkl on palkit, ei tuloksia vielä.

Vierailija
1045/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollisuutta päästä Kuopioon ensikertalaisena 10. jonopaikalta? Kuinkakohan paljon vois liikkua 😅 Lappia toki odottelen vielä

Vierailija
1046/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakulla on tänä vuonna tilanne, ettei pääse sosiaalityöhön, vaan jollekin toiselle yliopistoalalle: suosittelen lämpimästi ottamaan paikan vastaan ja yrittämään siirtohakua ensi keväänä!

Mä oon päässyt ite siirtohaulla Helsingin sosiaalityöhön. Paikkoja on vain 2 jaossa, mutta hakijoitakin on vähän. Viime vuonna 7, tänä vuonna 11. Siirrolla sisäänpääsymahdollisuudet on näin ollen prosentuaalisesti paremmat kuin yhteishaussa tai avoimen kautta hakiessa. 😊 Arvosanojen osaltakaan ei huippuja vaadittu, itsellä taisi olla vaadittujen opintojen ka 3,8. Käsittääkseni avoimen sisäänpääsyrajat on lähes aina korkeammat?

En uskaltaisi riskeerata ensikertalaisuutta tähän strategiaan jos kuitenkin vain 2 paikkaa jaossa! Jos siirtohaku on jo nyt noussut 7->11 niin samoin on keskiarvovaatimus. Sehän voi nousta edelleen ja huonolla mäihällä ei koskaan pääse siirron kautta sisään. Siinähän sitten olet ei-ensikertalaisena ja tukikuukaudet tuhlattuna jotkut mantsan paperit kourassa :D

Vierailija
1047/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakin harmittaa! Vähän samanlainen tilanne täällä :/ Lisäksi mietityttää, että jos joskus pääsisikin sisään niin miten rahoittaa opinnot? Tukikuukaudet hassattu turhaan tutkintoon aikoinaan, toimeentulotukea ei saa opiskeluun kuin pariksi kuukaudeksi, työmarkkinatukea korkeintaan pariksi vuodeksi (jos edes myönnetään) ja opinnot kestää siis sen 5 vuotta.

Mistä yhtäkkiä löytyisikin sitten duuni jolla opinnot rahoittaa, puhumattakaan siitä että vaikka löytyisikin, niin on aikamoinen 5 vuoden rutistus tienata elanto samalla kun opintoja 40h/vko. Säästöjä ei ole kun on työtön eikä niitä voi kerätä kun on työtön. Umpikuja?

Jos pääsee opiskelemaan, opintojen rahoitus ei ole välttämättä vaikeaa. Työmarkkinatukea saa sen ekan pari vuotta, kun perustelee opintoja työmarkkina-aseman parantumisella. Sitten monissa kaupungeissa pääsee jo töihin harjoittelijan tai juniorin statuksella ennen sijaispätevyyttä. Jos opinnot sujuvat normaalisti, kolmannen vuoden keväällä saa sijaispätevyyden, joka tarkoittaa tässä tilanteessa varmaa työpaikkaa. Ok, pari ekaa vuotta voi olla tiukkaa, mutta sitten on varma duuni, eli ei tosiaankaan umpikujaa.

Vierailija
1048/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakin harmittaa! Vähän samanlainen tilanne täällä :/ Lisäksi mietityttää, että jos joskus pääsisikin sisään niin miten rahoittaa opinnot? Tukikuukaudet hassattu turhaan tutkintoon aikoinaan, toimeentulotukea ei saa opiskeluun kuin pariksi kuukaudeksi, työmarkkinatukea korkeintaan pariksi vuodeksi (jos edes myönnetään) ja opinnot kestää siis sen 5 vuotta.

Mistä yhtäkkiä löytyisikin sitten duuni jolla opinnot rahoittaa, puhumattakaan siitä että vaikka löytyisikin, niin on aikamoinen 5 vuoden rutistus tienata elanto samalla kun opintoja 40h/vko. Säästöjä ei ole kun on työtön eikä niitä voi kerätä kun on työtön. Umpikuja?

Jos pääsee opiskelemaan, opintojen rahoitus ei ole välttämättä vaikeaa. Työmarkkinatukea saa sen ekan pari vuotta, kun perustelee opintoja työmarkkina-aseman parantumisella. Sitten monissa kaupungeissa pääsee jo töihin harjoittelijan tai juniorin statuksella ennen sijaispätevyyttä. Jos opinnot sujuvat normaalisti, kolmannen vuoden keväällä saa sijaispätevyyden, joka tarkoittaa tässä tilanteessa varmaa työpaikkaa. Ok, pari ekaa vuotta voi olla tiukkaa, mutta sitten on varma duuni, eli ei tosiaankaan umpikujaa.

Hyvä pointti! Kiitos tästä vastauksesta!

Se tosin, että ainakaan työkkärin sivuilla ei ole näkynyt osa-aikaisia sosiaalityöntekijän työpaikkailmoituksia. Eli onko sellaisia olemassa? Sitä siis mietin, että en usko mitenkään jaksavani kolmea viimeistä vuotta opiskella 40h/vko ja olla päälle töissä 38.5h/vko. Vai tekeekö jengi vuorotellen töitä/opintoja ja silti ehtii valmistua ajoissa?

Vierailija
1049/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt avoimessa perusopinnot ja puolet aineopinnoista. Avoimessa tehdyn harkan kautta pääsin harkkapaikkaan tekemään sosiaaliohjaajan sijaisuutta, ja taitaa olla viransijaisuuksiakin heti tarjolla, kun saan tutkinto-opiskelija tehtyä sen aineopintojen harkan ja aineopinnot loppuun. Eli kyllä voi töitä löytyä! Tähän sos ohjaajan sijaisuuten ei ollut edes hakua missään, vaan mun harkkaohjaaja otti muhun yhteyttä.

Vierailija
1050/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein opiskelujen aikana tehdään 60% työviikkoa. Sossuista on niin kova pula, että työnantajat ovat valmiita joustamaan työajoista.

Vierailija
1051/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt avoimessa perusopinnot ja puolet aineopinnoista. Avoimessa tehdyn harkan kautta pääsin harkkapaikkaan tekemään sosiaaliohjaajan sijaisuutta, ja taitaa olla viransijaisuuksiakin heti tarjolla, kun saan tutkinto-opiskelija tehtyä sen aineopintojen harkan ja aineopinnot loppuun. Eli kyllä voi töitä löytyä! Tähän sos ohjaajan sijaisuuten ei ollut edes hakua missään, vaan mun harkkaohjaaja otti muhun yhteyttä.

Vautsi! Kuulostaapa rohkaisevalta :)

Onko sulla siis sosionomiopinnot alla ja sosiaalityön tutkinto-opiskelijan status vai oletko ei-sosiaalialataustainen avoimessa ja pelkästään noiden avoimen kurssien kautta pääsit sos.ohjaajaharjoitteluun?

Vierailija
1052/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis sosionomiopinnot alla ja sosiaalityön tutkinto-opiskelijan status vai oletko ei-sosiaalialataustainen avoimessa ja pelkästään noiden avoimen kurssien kautta pääsit sos.ohjaajaharjoitteluun?

Jep, ei sosiaalitaustaa ja avoimessa. Avoimessa perusopinnoissa suoritetaan yksi harjoittelu. Sen harjoittelupaikan kautta pääsin sitten myöhemmin sos ohjaajan sijaisuutta tekemään. Toki mulla oli sosiaalityöntekijät ja toinen sosiaaliohjaaja koko ajan rinnalla. Ja sijaisuus oli lyhyt, pari kuukautta.

Vierailija
1053/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti! Kiitos tästä vastauksesta!

Se tosin, että ainakaan työkkärin sivuilla ei ole näkynyt osa-aikaisia sosiaalityöntekijän työpaikkailmoituksia. Eli onko sellaisia olemassa? Sitä siis mietin, että en usko mitenkään jaksavani kolmea viimeistä vuotta opiskella 40h/vko ja olla päälle töissä 38.5h/vko. Vai tekeekö jengi vuorotellen töitä/opintoja ja silti ehtii valmistua ajoissa?

Oman kokemukseni mukaan ainakin pk-seudulla on tosi hyvin osa-aikaisia sosiaalityöntekijän paikkoja. Työntekijöistä on joissain paikoissa niin kova pula, että oon saanut itse määritellä, millaisella prosentilla haluan tehdä, minä päivinä viikossa jne. Paikkoja ei välttämättä aina laiteta avoimeen hakuun ja itse oon löytänyt paikat ihan vaan laittamalla viestiä haluamiini työpaikkoihin. Oon siis sosiaalityön maisterivaiheen opiskelija ja opintojen ohella oon tehnyt töitä. Mutta tää siis vaan mun kokemus, voi toki olla, että mulla on vaan käynyt hyvä tuuri ja eri kaupunkien tilanteet voi tietty vaihdella paljonkin! Mutta uskoisin, että myös osa-aikatöitä kyllä riittää! :)

Vierailija
1054/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö valmiilla maisteri tutkinnolla hakemaan siirto hakuun? Joillakin yliopistoilla ja tiedekunnille on valintaperusteena aiempi tutkinto? Mulla olis vielä jatkuvan opiskelijan opiskeluoikeus voimassa

Vierailija
1055/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tietoa/kokemusta voiko kandidaatintutkielman uusia? Ahdistaa jos siitä tuleekin joku 2 eikä sitä voi uusia niin kaikki vuosien työ menee hukkaan kun maisterihaussa ei voi enää menestyä sitten. Kertooko se kandityön ohjaaja jo etukäteen mikä arvosana on tulossa ja miten sitä voi vielä parantaa vai lätkästäänkö se arvosana vaan käteen ja moimoi?

Vierailija
1056/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasilta varasijoilta jengi on päässyt edellisinä vuosina todistusjonosta tai pääsykoejonosta? Ensikertalaisena siis, ei-ensikertalaisena ei vissiin kauheesti liiku 😐

Vierailija
1057/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei sosiaalitaustaa ja avoimessa. Avoimessa perusopinnoissa suoritetaan yksi harjoittelu. Sen harjoittelupaikan kautta pääsin sitten myöhemmin sos ohjaajan sijaisuutta tekemään. Toki mulla oli sosiaalityöntekijät ja toinen sosiaaliohjaaja koko ajan rinnalla. Ja sijaisuus oli lyhyt, pari kuukautta.

Missä avoimessa harkkatyöt kuuluvat perusopintoihin? Tein perusopinnot turun yo:n avoimessa, eikä siellä ainakaan ollut harjoittelua perusopintovaiheessa.

Vierailija
1058/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineopintoja tarkoitti hän.

Vierailija
1059/1389 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä avoimessa harkkatyöt kuuluvat perusopintoihin? Tein perusopinnot turun yo:n avoimessa, eikä siellä ainakaan ollut harjoittelua perusopintovaiheessa.

Jyväskylän avoimessa pysty ennen tekee harkan. Se kuului aineopintoihin. Nykyään ei enää kuulu.

Vierailija
1060/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt siis Jyu avoimessa perusopinnot 20-21. Keväällä 21 sostyön käytännöt I kurssiin ainakin kuului 10pv harjoittelu. Ja sen harjoittelun kautta pääsin sijaistamaan sos ohjaajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä