Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Meitsi kirjoitti:
Voisitteko ei-ensikertalaiset pääsykokeella sisäänpäässeet kertoa miten paljon ja millä lukutekniikalla/-tekniikoilla luitte pääsykokeisiin? Osaa sitten ensi vuonna itse valmistautua paremmin :)
Viime vuonna luin todella paljon hiki hatussa ja otin kamalat paineet sisäänpääsystä. Jäin rannalle. Noh, tänä vuonna otin vähän rennomman asenteen enkä jatkuvaan painostanut itseäni lukemaan. Luin siis artikkelit ensin yhden kerran läpi, toisella kerralla äänitin kaikki artikkelit itselleni ja kuuntelin omaa puhettani nauhalta aina kun oli mahdollista. Tein myös kaikista artikkeleista miellekartat ja luin niitä sit loppuajan. En osaa sanoa, kuinka paljon ajallisesti käytin tähän koko hommaan, mutta sisälle pääsin tällä kertaa.
Meitsi kirjoitti:
Voisitteko ei-ensikertalaiset pääsykokeella sisäänpäässeet kertoa miten paljon ja millä lukutekniikalla/-tekniikoilla luitte pääsykokeisiin? Osaa sitten ensi vuonna itse valmistautua paremmin :)
Minä luin joka pv 3h + tein muistiinpanot ja tiivistelmät omin sanoin niistä artikkeleista. Ja tsekkasin edellisten vuosien valintakokeet, etenkin esseiden osalta.
T: Se Turkuun pääsyään hehkuttanut
Toivottavasti noita ensikertalaiskiintiöitä mietitään vielä uusiksi. Ymmärrän että halutaan nuoret nopeasti kouluun, mutta kuinka paljon tulee sitten uupumiseläkkeitä kun keski-ikäiset ei pääse väärältä uralta ajoissa pois, ei ilmaista sekään. Muutenkin vanha systeemi oli mun mielestä hyvä, koska sehän on vaan avartavaa tehdä pari vuotta jotain hanttihommia, eikä päästä heti haluamaansa. Oppii arvostamaan asioita ja kunnioittamaan kaikkea työtä, saa perspektiiviä. Nyt mennään putkesta suoraan virkaan. En ole kokemusasiantuntijatrollin kanssa samaa mieltä siitä että pitäisi itse KÄRSIÄ voidakseen olla sosiaalityöntekijä, mutta ehkä pari vuotta duunarin arkea ja muutama epäonnistunut pääsykoeyritys ei olisi haitaksikaan? Fiksuimmathan pääsee enivei ekalla sisään, eli tuskin kenenkään neron kehitystä tällä hidastettasiin.
Vierailija kirjoitti:
Meitsi kirjoitti:
Viime vuonna luin todella paljon hiki hatussa ja otin kamalat paineet sisäänpääsystä. Jäin rannalle. Noh, tänä vuonna otin vähän rennomman asenteen enkä jatkuvaan painostanut itseäni lukemaan. Luin siis artikkelit ensin yhden kerran läpi, toisella kerralla äänitin kaikki artikkelit itselleni ja kuuntelin omaa puhettani nauhalta aina kun oli mahdollista. Tein myös kaikista artikkeleista miellekartat ja luin niitä sit loppuajan. En osaa sanoa, kuinka paljon ajallisesti käytin tähän koko hommaan, mutta sisälle pääsin tällä kertaa.
Mihin pääsit? :) Itse myös tein ajatuskarttoja. Luin arkisin muutaman tunnin päivässä. Sain 56p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitsi kirjoitti:
Mihin pääsit? :) Itse myös tein ajatuskarttoja. Luin arkisin muutaman tunnin päivässä. Sain 56p
Kuopioon! Minne sä? 😊
Onkohan mitään mahdollisuuksia päästä Lappiin jos sain valintakokeesta 39p ja oon ei-ensikertalainen :(
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään mahdollisuuksia päästä Lappiin jos sain valintakokeesta 39p ja oon ei-ensikertalainen :(
Ei varmasti. Sielläkin varmasti pisterajat ~50
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ensikertalaisten rajat lähempänä tuota 😕
Siis ottaa kyllä niin päähän! Ens vuonna tiedän lukea ja panostaa vielä enemmän.
Oliko kukaan sosiaalityön valmennuskursseilla? Minä olin, mutta eihän se mikään sisäänpääsyn tae ole, tässä hyvä esimerkki.. Ens vuonna en tiedä menenkö valmennuskurssille vaan uskallanko kokeilla vaan ite päntätä. Kurssi kyllä toi hyvän rytmin lukemiselle ja "kohtalotovereiden" konkreettinen olemassaolo oli myös mukavaa, vaikka etänä käytiin.
Te jotka olette hakeneet useampana vuonna; oliko tämän vuoden koe jotenkin helpompi kuin aiemmat? Selittyisikö pisterajojen nousu sillä?
Toisena teoriana kunta-alan palkkaohjelman seurauksena noussut lukumotivaatio ;)
Oli tuo esseetehtävä nyt mielestäni helpompi kuin viime vuonna, kun pisterajatkin nousivat niin reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette hakeneet useampana vuonna; oliko tämän vuoden koe jotenkin helpompi kuin aiemmat? Selittyisikö pisterajojen nousu sillä?
Toisena teoriana kunta-alan palkkaohjelman seurauksena noussut lukumotivaatio ;)
Itse sanoisin, että oli helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin nyt avaudun tänne. Tää kevät on ollut aivan järkyttäviä pettymyksiä täynnä. Kävin korottamassa ensin 3 ainetta kirjoituksissa. 2 jäi pisteen vajaa E, ja yksi 2p vajaa E. Englannissa oli mahdollisuus nostaa pyytämällä uusintatarkastusta... Se ei tietenkään mennyt läpi. Sitten kauhulla odottaa todistusvalintaa..siellä haluamiini kaupunkeihin ihan muutaman varasija päässä. Nyt pääsykokeella 8-10. varasijan päässä, ja ei noi liiku mihinkään. Oon ensikertalainen. Aiempina vuosina samanlaisella touhulla. Toisen yliopiston alan kokeissa jäin alle 10 varasijoille. Aivan raivostuttavaa. Aikoinaan lukiossa pari ainetta jäi myös pisteen vajaaksi Lstä. Jatkuva rajoilla killuminen on ihan kamalaa 😭 en tiedä, pitääkö jo asennoitua alempaan kaupunkitoiveeseen, vai voivatko todistusjonot vielä liikkua. Näkeekö joku Vipu-mestari, kuinka monta paikkaa on jo vastaanotettu, ja kuinka paljon jäljellä?
Hei, jos ymmärsin viestisi oikein, niin olet siis saanut paikan jostakin alemmasta toiveesta ja odotat ylempien toiveiden tuloksia? Mikäli näin, niin onneksi olkoon! Nyt sulla on valinta omissa käsissä, että yritätkö vielä uudestaan ylempiin toiveisiin ensi vuonna vai suuntaatko uuteen ympäristöön opiskelemaan jo tänä vuonna. Näin ulkopuolisena ja ei-sisäänpäässeenä sun tilanne kuulostaa hyvältä ja jopa jännittävältä :)
Voin suositella Varjovalmennuksen ilmaista valmennuskurssia! Fbsta löytyy lisää tietoa ainakin. Toivottavasti järkätään myös ensi vuonna. Sen avulla kolmas hakukerta tuotti tulosta. Pääsin Kuopioon, Jyväskylää vielä odottelen. Se on mulla ykkönen. Ja oon enska.
Opintopolun mukaan varasijatieto päivittyy kerran vuorokaudessa, yleensä aamupäivällä. Vastaako reaalihavaintoja?
Varasija 4 Turkuun ei-ensikertalaisten koevalinnassa. Ei taida olla toivoa, kun paikkojakin on vain 5.
Mistä näkee montako aloituspaikkaa on ensikertalaisille / ei ensikertalaisille?
Tietääkö joku kuinka monta ei-ensikertalaispaikkaa Lappiin on?
Mäkin nyt avaudun tänne. Tää kevät on ollut aivan järkyttäviä pettymyksiä täynnä. Kävin korottamassa ensin 3 ainetta kirjoituksissa. 2 jäi pisteen vajaa E, ja yksi 2p vajaa E. Englannissa oli mahdollisuus nostaa pyytämällä uusintatarkastusta... Se ei tietenkään mennyt läpi. Sitten kauhulla odottaa todistusvalintaa..siellä haluamiini kaupunkeihin ihan muutaman varasija päässä. Nyt pääsykokeella 8-10. varasijan päässä, ja ei noi liiku mihinkään. Oon ensikertalainen. Aiempina vuosina samanlaisella touhulla. Toisen yliopiston alan kokeissa jäin alle 10 varasijoille. Aivan raivostuttavaa. Aikoinaan lukiossa pari ainetta jäi myös pisteen vajaaksi Lstä. Jatkuva rajoilla killuminen on ihan kamalaa 😭 en tiedä, pitääkö jo asennoitua alempaan kaupunkitoiveeseen, vai voivatko todistusjonot vielä liikkua. Näkeekö joku Vipu-mestari, kuinka monta paikkaa on jo vastaanotettu, ja kuinka paljon jäljellä?