Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ne kysyy, kun matkustaa Yhdysvaltoihin?

Vierailija
18.06.2015 |

Olemme ystäväni kanssa matkustamassa ensimmäistä kertaa Yhdysvaltoihin Los Angelesiin. Olen kuullut, että siellä nuo turvatarkastukset ja maahantulo on todella tarkkaa. Minua kiinnostaa erityisesti se maahantulo. Kysytäänkö jo ennen lentokoneen nousua kysymyksiä? Kuka niitä esittää? Mitä kysymyksiä? Mitä sitten tapahtuu, kun saavutaan maahan? Vastaammeko matkakumppanini kanssa näihin kysymyksiin yhdessä vai erikseen?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:11"]

Ei kai nykyään enää tarvitse koneessa mitään maahantulokorttia täyttää, tullilomake vain?

[/quote]

Koska tämä on muuttunut?

[/quote] No, silloin kun tuli tuo netissä täytettävä maksullinen ESTA.

[/quote]

Olen matkustanut USAhan ESTAn tulon jälkeen, ja joka kerta on pitänyt täyttää koneessa se vihreä lappu. Edellisestä kerrasta on tosin pari vuotta, joten jos käytäntö on muuttunut sen jälkeen, niin siitä ei ole kokemusta.

[/quote] Ei sitä lomaketta tarvitse täyttää. 

Arrival/Departure Forms: I-94 and I-94W

Foreign visitors to the U.S. arriving via air or sea no longer need to complete paper Customs and Border Protection Form I-94 Arrival/Departure Record orForm I-94W Nonimmigrant Visa Waiver Arrival/Departure Record. Those who need to prove their legal-visitor status—to employers, schools/universities or government agencies—can access their CBP arrival/departure record information online.

CBP now gathers travelers’ arrival/departure information automatically from their electronic travel records. Because advance information is only transmitted for air and sea travelers, CBP will still issue a paper form I-94 at land border ports of entry.

Vierailija
2/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noissa muuten pärjää jos puhuu tosi huonosti englantia? Että jos ei esim. ymmärrä mitä kysytään tai ei osaa vaan yksinkertaisesti niin paljoa, että pystyis mitään järkevää vastaamaan? Eikö sillon pääse maahan vai mitä tapahtuu? :D Ihan siis mielenkiinnosta vaan kyselen, itellä ei onneks ihan näin huono tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:11"]Miten noissa muuten pärjää jos puhuu tosi huonosti englantia? Että jos ei esim. ymmärrä mitä kysytään tai ei osaa vaan yksinkertaisesti niin paljoa, että pystyis mitään järkevää vastaamaan? Eikö sillon pääse maahan vai mitä tapahtuu? :D Ihan siis mielenkiinnosta vaan kyselen, itellä ei onneks ihan näin huono tilanne.
[/quote]

Kerran mä lensin Ranskasta Jenkkeihin ja ensimmäinen tenttauskierros tehtiin jo ennen koneeseen nousua. En kertakaikkiaan ottanut virkailijan puheesta mitään selvää tämän huonon englannin ja paksun aksentin vuoksi, enkä luonnollisesti voinut vastata hänen esittämiinsä kysymyksiinkään. Tilanne hoidettiin siten, että mut vietiin matkatavaroineen päivineen erilliseen "kuulusteluhuoneeseen", jossa sitten käytiin yksitellen läpi plus läpivalaistiin JOKA IKINEN laukuissa ollut tavara ja mut koplattiin tietysti läpi myös. Että kaikkeen on syytä näköjään varautua, kun jenkkeihin matkustaa. Muut kerrat olleet sitten vähän iisimpiä, kyselty normaaleja kysymyksiä mm matkan kestosta ja tarkoituksesta.

Vierailija
4/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hassuinta mitä on kysytty?
"Käytätkö pikkuhousunsuojaa?"

Vierailija
5/56 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin passintarkastuksessa New Yorkissa " miksi olet värjännyt hiuksesi punaisiksi? " ... " aito blondi, ja peittänyt sen. Järkkyttävää ..."

Vierailija
6/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:11"]

Ei kai nykyään enää tarvitse koneessa mitään maahantulokorttia täyttää, tullilomake vain?

[/quote]

Koska tämä on muuttunut?

[/quote] No, silloin kun tuli tuo netissä täytettävä maksullinen ESTA.

[/quote]

Olen matkustanut USAhan ESTAn tulon jälkeen, ja joka kerta on pitänyt täyttää koneessa se vihreä lappu. Edellisestä kerrasta on tosin pari vuotta, joten jos käytäntö on muuttunut sen jälkeen, niin siitä ei ole kokemusta.

Vierailija
7/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään mm. oletko terroristi, oletko osallistunut kansanmurhaan, tai suunnnitteletko para'aikaa sellaista. Multa kysyttiin myös, aionko vierailla maatilalla, onko mulla hullunlehmäntauti (tjsp silloin pinnalla ollut epidemia), olenko ihmiskaupan uhri, paljonko mulla on tilillä rahaa, sekä kuljetanko mukanani maa-aineksia. Ne voi siis kysyä oikeesti melkein mitä vain, mutta ei mitään, mihin ei osais hölmömpikin maalaisjärjellä vastata.

Vierailija
8/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä kysyttiin Chicagossa lentokentällä syytä matkaan, miten se on rahoitettu/rahojen riittävyyttä ja onko meillä maassa sukulaisia tai ystäviä. Kanadasta palattaessa kysyttiin mistä meidän vuokra-auto on, mihin mennään seuraavaksi ja koska poistutaan maasta. Meksikosta tultaessa kysyttiin mitä tehtiin Meksikossa, koska poistutaan maasta ja kauanko ollaan oltu naimisissa. N. 5 minsaa kesti joka kerta. 

Vierailija
9/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:11"]

Miten noissa muuten pärjää jos puhuu tosi huonosti englantia? Että jos ei esim. ymmärrä mitä kysytään tai ei osaa vaan yksinkertaisesti niin paljoa, että pystyis mitään järkevää vastaamaan? Eikö sillon pääse maahan vai mitä tapahtuu? :D Ihan siis mielenkiinnosta vaan kyselen, itellä ei onneks ihan näin huono tilanne.

[/quote] Kylla tanne tulee paivittain satoja kielitaidottomia mummoja ja pappoja. Monet ovat loytaneet lennon aikana maanmiehen avuksi mutta paras systeemi on antaa mukaan paperi jossa on tarkeimmat tiedot ja osoitteet. ICE virkailijat ovat tottuneet kaikenlaiseen ja osaavat poimia eparehelliset rehellisten joukosta joten ei kannata hermoilla.

Vierailija
10/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ammatit haluttiin tietää. Siis kolmekymppiseltä ihmiseltä :D

Vierailija
11/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmästytti eniten se, että kysyivät aionko mennä naimisiin siellä ollessani! Jäin vain suu auki ja silmät selällään katsomaan kysyjää, ennen kuin tajusin, että pitäisiköhän sille vastata... Olin matkalla poikaystäväni kanssa, en muista kysyttiinkö ensin kenen kanssa olen matkalla. Muut kysymykset oli normaaleja loma- vai työmatka ja kauanko aion olla maassa jne.

Vierailija
12/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin, että Are you going to go to beach later today? Ennen kuin ehdin vastata, virkailija sanoi että I'd like to see you in a bikini. Ja sitten lähdin immigrationista eteenpäin.

Vierailija
13/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bostonissa olen vastannut mm. Seuraaviin. Miksi tulet, kauanko viivyt, onko sinulla työpaikka Suomessa jne. JFK:lla pääsen yleensä helpommalla.

Vierailija
14/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:26"]

Minua hämmästytti eniten se, että kysyivät aionko mennä naimisiin siellä ollessani! Jäin vain suu auki ja silmät selällään katsomaan kysyjää, ennen kuin tajusin, että pitäisiköhän sille vastata... Olin matkalla poikaystäväni kanssa, en muista kysyttiinkö ensin kenen kanssa olen matkalla. Muut kysymykset oli normaaleja loma- vai työmatka ja kauanko aion olla maassa jne.

[/quote] Ei auta ihmetella vaan vastata asianmukaisesti, nailla virkailijoilla kun on oikeus paattaa kuka paasee maahan ja kuka ei. Tuossakin on voinut olla kysymys vitsista joka jai turistilta ymmartamatta.

Vierailija
15/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:24"]

Miten palautus maasta tapahtuu jos vastaa väärin ja paluulento maksettu vasta myöhempään ajankohtaan?

[/quote]

Sinut saatellaan ensimmäiseen Suomeen menevään lentokoneeseen, jossa on vapaita paikkoja. Ennen sen lähtöä sinut pidetään jonkinlaisessa säilössä eli et pääse katsomaan kaupunkia tai tapaamaan mahdollisia tuttuja. Eivät ne kuitenkaan kovin helposti palauta. Jos et ymmärrä virkailijan puhetta, pyydä häntä kirjoittamaan kysymyksensä. Kirjoitettua tekstiä on helpompi ymmärtää kuin puhetta.

[/quote]Ja laskun maksaa kuka?

Vierailija
16/56 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:24"]

Miten palautus maasta tapahtuu jos vastaa väärin ja paluulento maksettu vasta myöhempään ajankohtaan?

[/quote]

Sinut saatellaan ensimmäiseen Suomeen menevään lentokoneeseen, jossa on vapaita paikkoja. Ennen sen lähtöä sinut pidetään jonkinlaisessa säilössä eli et pääse katsomaan kaupunkia tai tapaamaan mahdollisia tuttuja. Eivät ne kuitenkaan kovin helposti palauta. Jos et ymmärrä virkailijan puhetta, pyydä häntä kirjoittamaan kysymyksensä. Kirjoitettua tekstiä on helpompi ymmärtää kuin puhetta.

[/quote]Ja laskun maksaa kuka?
[/quote]

Arvaa ja matkavakuutuskaan ei auta

Vierailija
17/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi menet sinne? kauanko aiot olla ? menetkö välillä jonnekin muualle? Minne? Kuinka pitkäksi aikaa? Palaatko takaisin ja koska? Onko sinulla joku ystävä tai sukulainen siellä töissä tai kansalaisena? Onko sinulla aikeita jäädä maahan? Miksi haluat maahan? 

Ihan kaikkea. Riippuu varmaan osavaltiostakin.

Vierailija
18/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt venäjällä, kuulutko kommunistiseen puolueeseen, oletko koskaan kuulunut kommunistiseen puolueeseen, oletko koskaan halunnut kuulua kommunistiseen puolueeseen, mitä rotua olet.

Vierailija
19/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin että tykkäänkö lehmistä :D Olin viettämässä aikaa maalla, joten kai se muka kuului asiaan.

Vierailija
20/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtiessä ei vielä kysytä mitään. Maahan saavuttaessa kysytään tyhmältäkin vaikuttavia kysymyksiä, mutta kai niilläkin joku tarkoitus on.
Meiltä viimeksi mm. kauanko ollaan oltu naimisissa, onko lapsia ja missä ne on, jopa miksi matkustimme juuri tuohon kaupunkiin.
Me pariskuntana saimme mennä samaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi