HS: Nuorten parissa leviää uusia sanontoja
Kommentit (89)
No nuoriso yrittää vääntää englanninkielisiä slangisanoja vaihtelevalla menestyksellä ja yritetään olla trendikkäitä lyhenteineen. Suomenkieliset slangisanat voivat olla jopa oivaltavia, mutta väärin käytetyt englanninkieliset ei. Varsinkin, jos englannin kielen taito on heikko.
Mutta me keski-ikäiset osaamme sitä englantia myös, joten ette nuoriso pääse keulimaan sanoillamme, kyllä me tajuamme. Toista oli silloin, kun me olimme nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä kirjoitan viestejä, ne ovat kirjoitettu kaikki peräkkäin ja jaoteltu ehkä vielä kappaleisiin, jos on pitkä asia.
Kun meidän teini kirjoittaa viestejä, se menee näin:
"Ööö"
"voiks tuua jätskii"
"kaupast ja sit sipsej ehk"
"oon kuudelt"
"kotona"
"ja tota"
"voiks ella tulla meil"
Porilainen teini? Itse puhuin noin 90 luvulla.
t: porilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen juttu tänään
OMDOh my days… kuulostaa ihan joltain 60-70v huuhdahdukselta xD
Vanhempi. Se on 1800-luvulta peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli meilläkin 2000-luvun alussa kaikkia sanoja ja sanontoja teinien keskuudessa joista aikuiset oli ihan pihalla. Se oli hienoa ja tuntui siltä että ollaan vähä erilaisia ja nokkelampia kun vaikka omat vanhemmat. Luonnollinen tapa nuorisolle irroittautua vanhemmista ja kokea toisiin nuoriin yhteyttä.
Yksi tuli mieleen, "tukka" tarkoitti häpykarvoitusta. Sit oltiin ihan että "eikä mutsi vähäx noloo ihan sairasta" jos äiti sanoi vaikka että "voisin pestä tukan kun käyn saunassa". Äiti oli sit vaan huuli pyöreenä että okk mo omd
No mutta, tukalla oli tuo merkitys jo 1970-luvulla. Äitisi on ollut joko tosi vanha tai tosi nuori.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pisteen käyttäminen lauseen lopussa on väärin?
Koska nuoret ovat niin surkeita kirjoittamaan, että pisteiden käyttö on älyllisesti liian vaikeaa. Niinpä siitä on tehty noloa, koska kukaan nuori ei niitä kuitenkaan osaisi käyttää oikein. Pilkusta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
”Ei oo motii…”
Sillä voi jättää kaikki hommat tekemättä.
Kuin suoraan vuodelta 2017...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli meilläkin 2000-luvun alussa kaikkia sanoja ja sanontoja teinien keskuudessa joista aikuiset oli ihan pihalla. Se oli hienoa ja tuntui siltä että ollaan vähä erilaisia ja nokkelampia kun vaikka omat vanhemmat. Luonnollinen tapa nuorisolle irroittautua vanhemmista ja kokea toisiin nuoriin yhteyttä.
Yksi tuli mieleen, "tukka" tarkoitti häpykarvoitusta. Sit oltiin ihan että "eikä mutsi vähäx noloo ihan sairasta" jos äiti sanoi vaikka että "voisin pestä tukan kun käyn saunassa". Äiti oli sit vaan huuli pyöreenä että okk mo omd
No mutta, tukalla oli tuo merkitys jo 1970-luvulla. Äitisi on ollut joko tosi vanha tai tosi nuori.
Ei sillä oikeasti edes ole koskaan ollut tuota merkitystä, vaan se on koululaisten oma myytti. Sama kiersi meillä 90-luvulla ala-asteella.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pisteen käyttäminen lauseen lopussa on väärin?
Koska nuoret ovat niin surkeita kirjoittamaan, että pisteiden käyttö on älyllisesti liian vaikeaa. Niinpä siitä on tehty noloa, koska kukaan nuori ei niitä kuitenkaan osaisi käyttää oikein. Pilkusta nyt puhumattakaan.
Oikeinkirjoitus on rakenteellista sortoa!
Ei sitä pistettä muutenkaan aina käytetä esim ranskalaisten viivojen kanssa ni miksi chattailessakaan
Ukk cccp ddr oli kasar-meininkiä.
Nojoo. Minua häiritsee vain se että ihmiset ei ymmärrä murteen, slangen, idiolektin ja sociolektin eroja.
Rakettitiedettä ja scooppina pidetään perin tavanomaisia ilmiöitä.
Mu kiinnostaisi miksi se on okk mut sithän ei j¨kerrota
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä pistettä muutenkaan aina käytetä esim ranskalaisten viivojen kanssa ni miksi chattailessakaan
Tarkoitat luettelointia. Pilkunviilaja laittais ehkä pilkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat luettelointia. Pilkunviilaja laittais ehkä pilkun.
esim kauppalista
- makkaraa
- voita
- leipää
Ketä kiinnostaa tyhmien teinien tyhmät ajatukset? Kunhan kasvavat tuon aivovammansa ohi, toivottavasti edes osa kykenee normaaliin kommunikointiin. Toki osa heistä jää pysyvästi idiooteiksi.
Meillä ala-asteella joskus 5-6lk sanottiin "häpäsy,". Se tarkoitti että joku on nolo. Niinku vaikka että "miks sulla on keltaiset housut, äijä on häpäsy". Vuosi oli ehkä 1999-2000.
Eroja kirjoitti:
Ukk cccp ddr oli kasar-meininkiä.
Nojoo. Minua häiritsee vain se että ihmiset ei ymmärrä murteen, slangen, idiolektin ja sociolektin eroja.Rakettitiedettä ja scooppina pidetään perin tavanomaisia ilmiöitä.
Mu kiinnostaisi miksi se on okk mut sithän ei j¨kerrota
kasari, slangin, sosiolektin, skuuppina
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa tyhmien teinien tyhmät ajatukset? Kunhan kasvavat tuon aivovammansa ohi, toivottavasti edes osa kykenee normaaliin kommunikointiin. Toki osa heistä jää pysyvästi idiooteiksi.
No olipa kivasti sanottu. Ihmisiä ne teinitkin on. Se on ikävaihe ja ovat siksi niin "ärsyttäviä" että vieroittuminen vanhemmista olisi helpompaa ja pääsisivät omilleen. Luonnon keino.
Sitten kun ollaan oikein rikastettu, niin meidänkin nuoriso alkaa omimaan arabiankielisiä sanoja omaan sanavarastoonsa. Ranskassa ja Saksassa tämä on jo arkipäivää. Siis wt-piireissä.
Teinit luulee olevansa aina niin legit. Mutta oikeasti niin epävarmoja laumasieluja, että aina niiden touhut lähinnä huvittaa. Sitten ne alkaa ragee siitä. Itsetuntoa ei voi ostaa, se kasvaa ajan myötä niille, joille se kasvaa. OMD.
Mä oon kehitelly mun miehen kanssa ihan omia sanoja. Ei tajua mummo eikä teini meitä. Ollaan niin legit ja 40 vee
Et ENDPF vaan suckers!