Miten teillä päätettiin isovanhempien "nimet"?
Eli onko mummi, mummu, mamma, vaari, pappa, ukki vai mikä? Ja ketä kutsutaan milläkin nimellä? Määräytykö se jo olemassa olevien lastenlasten perusteella? Vai eriytetäänkö heidät etunimen perusteella, esim Maija-mummi?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:50"]
Ammattien mukaan. Ovat se verran "kliseisissä" tehtävissä että sopii lapsen suuhun. Siis ammatti ja sitten sukunimi.
[/quote]
Loistavaa! Siis tyyliin leipuri Saavalainen ja opettaja Tarvajoki? Tämä pitää ottaa käyttöön. Onhan se tylsää lapsen sanoa ukki, kun voisi sanoa rakennusmestari Petäjä.
[/quote]
Tipahdin :D
Toiset isovanhemmat on ruotsinkielisiä niin ei ollut noita ongelmia. Toisilla isovanhemmilla oli jo lapsenlapsia niin he on mummi ja vaari niinkuin serkut jo sanoi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:50"]
Ammattien mukaan. Ovat se verran "kliseisissä" tehtävissä että sopii lapsen suuhun. Siis ammatti ja sitten sukunimi.
[/quote]
Loistavaa! Siis tyyliin leipuri Saavalainen ja opettaja Tarvajoki? Tämä pitää ottaa käyttöön. Onhan se tylsää lapsen sanoa ukki, kun voisi sanoa rakennusmestari Petäjä.
[/quote]
Jep. Meillä on elämäntaiteilija Sorvanen ja roskisdyykkari Lötjönen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juoppo Korhonen
Nalkuttaja Lahtinen
Isovanhemmat saivat itse päättää nimensä, ovat mummo & pappa sekä mummi & ukki. Mun vanhemmista tuli ensin isovanhemmat, joten heidän päättämänsä nimet oli jo varattu siinä vaiheessa kun me mun miehen kaa lisäännyttiin.
Ruotsinkielisissä perheissä on helpointa, ei tartte sopia eikä päättää mitään, vaan ne on aika automaattisesti fa(m)mu, fafa, mummu ja mufa.
mummi, vaari ja ruotsinkielisen isän puolelta faffa ja fammu.
Mummi ja ukki. Molempien puolelta. Aina tullut automaattisesti.
T.15v
Ihan vaan tosi monta mummia, yksi momma ja ukki+vaari+pappa. Itse ovat valinneet.
Mieheni sisaruksilla oli jo lapsia joten hänen vanhempansa ovat mamma ja pappa kuten muillekkin lapsenlapsilleen. Minun vanhempani saivat itse päättää. Äiti sanoi heti olevansa mummi vaikka perinteisesti hänen suvussaan on oltu mummuja (äidin äiti on minulle mummu ja hänen äitinsä vanhamummu). Hänen mielestään mummu kuulostaa niin vanhalta ja hän oli kuitenkin suhteellisen nuori isoäiti (alle 50v). Isälleni päätös oli puolestaan vaikea kun hän ei ensin halunnut olle vaari, sillä hänen isänsäkin on vaari. Kuitenkaan mikään muukaan nimi ei sopinut suuhun. Lopulta istutimme hänet äitini kanssa keittiön pöydän ääreen (ihan viimeisillä raskausviikoilla) ja sanoimme että tästä ei nousta ennen kuin sulla on nimi. Noin 20min pohtimisen jälkeen hän nousi ylös ja totesi "no vaarihan musta v*ttu sitten tulee" :D Nyt minun vaarini on tyttärelleni ukko-vaari kuten muillekkin serkkujeni lapsille joilla on vaari omasta takaa.
[/quote]
[/quote]
Teurastusmies Lötjönen ja Ompelijatar Lötjönen sekä isän puolelta Eläkeläis Penttilä ja Siistijä Penttilä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:04"]Minun vanhemmillani ei ole lapsenlapsia, mutta koiralle puhutaan heistä vanhamamma ja ukko. Jäänevät käyttöön jos ja kun isovanhemmiksi päätyvät.
[/quote]
Aww.
Helppoa oli. Yksi isovanhempi oli elossa lapsen syntyessä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten voi olla että sääkin päädyin Lötjöseen? T. Teurastusmies Lötjösen kehittäjä
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:50"]Ammattien mukaan. Ovat se verran "kliseisissä" tehtävissä että sopii lapsen suuhun. Siis ammatti ja sitten sukunimi.
[/quote]
Virkamies Koistinen ja Siipeilijä Liimatainen
Minä olen kaikille kuudelle lapsenlapselleni isoäiti, itse valitsin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 18:54"]Minä olen kaikille kuudelle lapsenlapselleni isoäiti, itse valitsin.
[/quote]
Tuleeks ne sillee Hyvää syntymäpäivää isoäiti! Kuullostaa niin kovin sivistyneeltä.
Meidän lapsilla on mummi, ukin-mummi ja mumma. Pappa, vaari ja ukki. Ja isomummo on muori/mummo ja miehen puolelta isomummo oli mamma. Osa oli ns. Valmiina kun oli jo muita lap.lapsia. äitini halusi itsepintaisesti olla myös mummi joten anoppi vääntyi lasten suussa ukin-mummiksi:)
On ihan hauska ku lapset puhuu "kuule ukin-mummi..."
Meillä kaikki on mammoja ja pappoja. Eritellään paikkakunnan mukaan. "Porin mamma ja Laitilan mamma"
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 18:54"]Minä olen kaikille kuudelle lapsenlapselleni isoäiti, itse valitsin. [/quote] Tuleeks ne sillee Hyvää syntymäpäivää isoäiti! Kuullostaa niin kovin sivistyneeltä.
[/quote]
Ihan luontevasti kaikki lastenlapset kutsuvat minua isoäidiksi. Taitaa vain olla vähän harvemmin käytetty nimitys, kun niin monet haluavat itseään kutsuttavan mummiksi tai mammaksi. Tunnen kyllä toisenkin isoäidin, jota myös kutsutaan isoäidiksi.
Sanoin, että mun äiti on mummi, kun mullakin oli mummi