Ottaa päähän, kun mökkijuhannus on joku pyhä asia.
En ole tippaakaan mökki-ihminen. En jaksa koskaan lähteä mökille, jossa kauppa on 20 kilometrin päässä, ei ole kaikkia samoja mukavuuksia kuin kotona, sinne lähtiessä pitää pakata puolet elämästä mukaan, siellä on aina hyttysiä, eikä mulle mitään tekemistä.
Mä tykkään olla kaupungissa ja omassa kodissa. Juhannus mökillä olisi stressaavaa, kaupunkijuhannus on lomaa. Haluan ehdottomasti olla tyhjässä kaupungissa juhannuksena.
Tänään jo VIISI eri ihmistä on voivotellut, kun olen sanonut viettäväni juhannusta kaupungissa. Että eikö meillä olekaan mökkiä? Voi, miten kurjaa olla kaupungissa juhannuksena! Miten saa lomafiiliksen kotona? Juhannus kaupungissa - siis ihan kamalaa.
Miten on niin vaikeata käsittää, että HALUAN olla juhannuksen kotona, vaikka ilmeisesti juhannus pitäisi ehdottomasti kyyhöttää mökillä? Antakaa mun nauttia omasta tavastani, älkää säälikö ja voivotelko - en minäkään sääli teidän mökkijuhannuksia!
Kommentit (61)
Mua ei sais lähteen mihkään mökille kirveelläkään. Kesän eka vapaapäivä huomen, maanantaina taas töihin. Me vietetään vkonloppu löhöten, pelaten, leffoja katellen ja hyvää ruokaa syöden. Siellä vitun mökillä jo ruuanlaitto on projekti, vaikka juokseva vesi onkin, mutta kyökki minimaalinen, ei astianpesukonetta ym. Suuri osa arvokkaasta ajasta menee kuitenkin kaiken maailman epämiellyttävään puuhasteluun, kuten tiskaukseen ym. Ja sitten on saatanasti hyttysiä ja lakanat hiirenpaskassa. Ei saatana.
Ja sitä paitsi kaupungissa on paljon rauhallisempaakin kuin mökillä, missä naapurin kakarat kruisaa mopoillaan yötä päivää. Maisemakin on täällä kauniimpi, kun asutaan meren rannalla.
Mä möisin koko mökin pois, mutta mies haluaa pitää, kun on vanhempiensa peruja. Käyö sitten siellä itse joskus lasten kanssa. Mä ehkä pakollisen kerran kesässä - tosin taitaa jäädä tänä kesänä kokonaan välistä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:01"]En minäkään missään pienessä, synkässä ja vanhassa mökissä viihtyisi keskellä synkkää metsää. Mutta onhan niitä muunlaisiakin mökkejä onneksi. Vihaisitko yhtä paljon nykyaikaista, kunnon keittiöllä, olohuoneella, kylpyhuoneella, saunalla ja paljulla varustettua ja hienosti sisustettua mökkiä? Sellaista joka on meren rannalla ja vieressä on hiekkadyynit? Tälläisellä mökillä itse viihdyn tosi hyvin. [/quote] minä inhoaisin. Olen viettänyt sellaisessa paikassa pari juhannusta ja odotin vain, että pääsee kotiin. Kaikki ei vain tykkää mökkeilystä, vaikka olisi luxusmökki. Ihana viettää juhannus omassa kodissa, kun on muutama päivä aikaa puuhailla pihalla ja grillailla omalla terassilla
[/quote]
Ei varmaan ollut sitten kovin kivaa seuraa?
[/quote] yleisesti ottaen, en tykännyt. Seura oli hyvää. Mutta kuten sanoin, ihmiset on erilaisia. Tykkään kuoputtaa omalla pihalla ja puuhata omalla terassilla ja lillua omassa paljussa ja käydä omalla rannalla uimassa. Mieluummin näin, että olemme kotona ja meille tulee vieraita
Jaa, minä en muista että olenko koskaan ollut juhannuksena mökillä, eikä kukaan ole koskaan voivotellut, meillä on suvun mökki jonne voi mennä, mutta ei me nyt tälläisillä keleillä mennä. Mennään sitten mökille kun on hyvät kelit ja siellä on kiva olla. Muutenkin kun asutaan nykyään omakotitalossa ei ole erikoista hinkua mökille, tässä on kiva omia perennapenkkejä laitella ja ihastella. Myös vanhemmat asuvat omakotitalossa, ja siellä joskus ollaan oltu juhannuksena.
Juhannus on täysin tarpeeton juhla, oikeastaan kaikki muut on turhia paitsi itsenäisyyspäivä, joulu ja uusivuosi, eikä niitäkään tarvi kovin erikoisesti juhlia, jouluna kuusi, lahjat ja kinkku ja laatikot, siinä se. Meillä vielä mies on yleensä töissä jouluna ja juhannuksena vähintään yhtenä päivänä/yönä.
Suomalaisilla on vaan kauhea hinku päästä ryyppäämään minkä tahansa tekosyyn varjolla, vain muodon vuoksi mennään johonkin mökille ryyppäämään että voi sanoa että on grillattu ja juhlittu.
Kotona paras.
Olen jo niin vanha ettei enää tarvitse kenellekään esittää. Työelämä on niin hektistä, että kotona lepäily on harvinaista herkkua. Me asumme järven lähellä (500 m) kaupungissa, kotona ihana piha, muuratut grillit ja suojaisa piha. Nautin täällä olosta. Lisäksi meillä on lähellä toinen kiinteistö, jos lisää luonnonrauhaa tarvitsee. Mökki meillä on myös Längelmäveden rannalla, mutta sinne ei viitsi mennä.
Ihanaa olla kotona, ystäviä tulee käymään, näemme isovanhempia ja sisaruksia. Parasta elämää meille näin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:00"]
En todellakaan nauti kylmässä mökissä kyhjöttämisestä sadesäällä.
[/quote]
No jo olet vittumaisissa paikoissa ollut mökkeilemässä, jos AINA on mökissä kylmä ja ulkona sadekeli.
Mä olen viettänyt vain yhden juhannuksen perinteisellä mökillä, saaressa. Oli kylmähkö mökki ja kova patja. Ampiainen pisti silmäluomeen ja puolisokkona laitoin vahingossa käteni saunassa kuumaan veteen. Sitten yritin viilentää sitä vedellä järvessä, ja sain tikkuja käsivarteen laiturista. Juhannusyönä laitoin kukka tyymyn alle nähdäkseni unessa tulevan sulhaseni. Unessani hoidin n metrinmittaista kädetöntä ja jalatonta talidomipotiladta, joka valahteli syöttötuolista lattialle. Viihdyn kaupungissa :-)
Joo, mulla ihan sama! Yritetty patistaa joko mökille tai teltan kanssa Himokselle. Ööh juu ei kiitos kumpikaan tällaisellä kelillä. Muutenkaan en ole mikään mökki-ihminen. Oon paljon mieluummin rauhassa kotona, syön kaikkea hyvää ja tuijotan maratonina sarjoja :D Tykkään yleensäkin olla kotona omassa rauhassani, enkä viihdy isoissa ihmisjoukoissa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:57"]
Muakin ällöttää kylmänkosteat, ankeat mökkiolot. Ne puisevat hirsiseinät ja tunkkaiset petivaatteet.
Miljoona hyttystä, puucee (hyivittu joskus yöllä kömytä pilkkopimeässä sinne kylmään jurmuuttamaan :x)
Jääkylmä järvi/joki/meriveessi ja ankea sauna jollain padalla jossa polttaa itsensä. Puiden kantoa, savua silmässä ja kaikkea paskaa. Yök! Onneksi ei ole mökkiä eikä mökkihulluja perheenjäseniä.
[/quote]
Tuohan on asenne kysymys ;) Sinä ajattelet mökistä noin, ajatteleppa mitä joku mökkifani ajattelee?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:26"]Meidän möksä on talviasuttava huvila kaikilla mukavuuksilla. Ihan mahtava paikka. [/quote] Olen aika varma että meidän möksä on hienompi, isompi ja kalliimpi.
[/quote]Teillä kummallakin on mökit vaan unissa :D
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:24"]
On se raukoilla tyhjätaskuilla katkeraa kun ei ole kesäasuntoa veden äärellä. Otan osaa!
[/quote]
Meillä on mökki veden äärellä, mutta ei haluta mennä sinne juhannuksen ´viettoon ruuhkien kautta. Koska tarvitsemme lepoa, emme ryhdy kiireellä pyykkäämään ja pakkaamaan ja ahtaamaan koko perhettä autoon, jonka jälkeen on siivottava mökki talven ja hiirien jäljiltä ennen asettumista. Hyttysiäkin taitaa olla paljon. Sitten kesemmällä, kun on tarpeeksi ensin levätty, eikä ole ruuhkahuippuja :).
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:58"]
Köyhät yrittää uskotella itselle, että kaupunki juhannus on kivaa. Hehee.
[/quote]
Niinpä. Me köyhät ostimme viime vuonna 875 000 euron kolmion Ullanlinnasta. Meillä on myös kaksi mökkiä, toinen täysin askeettinen, sähkötön mökki ja toinen kaikilla mukavuuksilla sähköineen ja juoksevine vesineen. Kumpaankaan mökkiin minua ei saisi kirveelläkään juhannuksena. On ihanaa olla tyhjässä kaupungissa, juoda lasi viiniä Mattolaiturilla ja katsoa saariston kokkoja.
Voi meitä säälittäviä köyhiä, jotka emme pääse mökille.
[/quote]
No eipä ole kehumista teilläkään. Ullanlinna hyi yäkötys. Eikä ole autoa millä pääsisitte mökille. Ei tolla rahalla saisi meiltä päin edes yksiö. Revippä siittä
Samahan se on missä juhannusta viettää jos paikka on itselle mieluinen. Sitä vaan ihmettelen, että miksi näissä vastaväittelyissä se mökki on aina jääkylmä ja kaikin puolin kurja? Miksi sinne mökille menemisestä täytyy tehdä niin kamalaa? Täällä ollaan 1800-luvulla rakennetussa pikkutalossa, kaakeliuunissa palaa ihana tuli. Just tultiin saunasta ja paljusta. Sillä aikaa tuvan uunissa oli uunijuusto hautumassa. Ihanaahan tämä on. Ei yhtään kylmä, ei yhtään hyttystä, eikä juuri nyt sadettakaan. Kaunis maisema, luonnon rauhaa maalaiskylässä ja kauppakin täällä on kiinni vain yhden päivän, joten ei tarvitse koko kylmälinjaa tyhjentää autolla kuljetettavaksi.
Hyvää juhannusta sinne kaupunkiin. Eikö olekin kivan kun kaikille löytyy se mieluinen paikka? Kaupunki on varmasti aivan mukava paikka viettää juhannusta ilman, että täytyy niin kovin sanoin haukkua mökeillä viettävien valinnat.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:58"]
[/quote]
Niinpä. Me köyhät ostimme viime vuonna 875 000 euron kolmion Ullanlinnasta. Meillä on myös kaksi mökkiä, toinen täysin askeettinen, sähkötön mökki ja toinen kaikilla mukavuuksilla sähköineen ja juoksevine vesineen. Kumpaankaan mökkiin minua ei saisi kirveelläkään juhannuksena. On ihanaa olla tyhjässä kaupungissa, juoda lasi viiniä Mattolaiturilla ja katsoa saariston kokkoja.
[/quote]
Missäpäin SuoMaata tuollainen Ullanlinna on?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:22"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Missäpäin SuoMaata tuollainen Ullanlinna on?
[/quote]
Juntti
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:58"]
[/quote]
ja oletko sä jotenkin hölmö?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:58"]
[/quote]
ja oletko sä jotenkin hölmö?
[/quote]
Miten niin? Perustele
Höpöhöpö. Ei ole mikään must.
Olen juhannusvihaaja. Ei voisi vähempää kiinnostaa juhannus ja juhannusmökkeily.
Onko ne kaikki maan hyttyset sitten Vantaalla? Ysin aikaan kävin koirien kanssa mettälenkin ja olenpa nyt sitten todella paukamilla ja kutittaa.
Kaupunkijuhannus täälläkin, kuten aina. Me vietetään sitä reippaasti muutaman naapurin kanssa. Hauskaa on ollut viimeiset 15 vuotta.
Vuokrataan heinäkuussa, joka toinen vuosi mökki jonkun järven rannalta pariksi viikoksi, kaikilla mukavuuksilla. Onhan siellä aina kiva käydä, mutta on kiva tulla poiskin.
APn tarinassa jäi vaan mietityttämään ne kolhot kyselijät, kun he niin säälivät ja vouhottivat mökkijuhannuksen puolesta, niin miksei kukaan kutsunut mukaansa? Onpas huonokäytöksistä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:00"]
Samaa mieltä. En ole koskaan nauttinut mökillä olosta, voin kyllä piipahtaa, mutta haluan kotiin yöksi. En todellakaan nauti kylmässä mökissä kyhjöttämisestä sadesäällä. Ihanaa käydä lämpimässä suihkussa ja nukkua omassa sängyssä.
[/quote] Olen niin samalla ajatuskannalla kanssasi. Olen niin mukavuuksien perään, etten tykkää käydä vessa-asioillakaan jossain perinteisessä huussissa, vaikka olis kuinka hieno tyroksireunainen istuinkehikko - harvalla kesämökillä nimittäin on vedellä huudeltavaa vessanpönttöä. Siten intiimihygienian puolestakin on hieman hankalaa, etenkin jos on aivan perinteinen saunakin, jossa peseytymisen joutuu suorittamaan kantovesiämpäristä tai saavista kauhomalla kauhalla vettä vatiin, ja kuuman veden joutuu liruttamaan kauhaan kiukaan yhteydessä olevasta säiliöstä tulikuumaa kraanaa kääntämällä. Yleensä pesutilatkin ovat vielä monellakin mökillä samassa ahtaassa löylytilassa metri kertaa metri miltei tila, jossa pitää peseytyä, ja peppu jo ottaa kiinni kiukaan kulmaan kun vähän kyyristyt tukkaasi pesemään vatiin. Sitten jos ei tarkene mennä ulos järveen tai mereen uimaan, niin huuhteleminen on semmosta veden heittoa ylitse pään vadillisen veden kera, niin että kiukaan tulipesässä sammuu tuli, kun vesi roiskuu sinnekin. Semmosta puljaamista se on, ja mitä tujumpi löylyinen sauna, niin peseytymisen jälkeen on hikisempi olo kuin ennen saunomista.
Itikat ja paarmat ovat myös niitä, joita en kaipaa puremaan hipiääni. Ja ei sitä aina suita olla sumuttelemassa niitä myrkkyjä iholleen, ettei itikat pistäisi. Kärpäsiäkin ei tarvitse olla aamuvarhaisella mökin sisällä kuin yksi tai kaksi, niin johan häiritsevät nukkumistakin puhumattakaan itikoista.
Olen mieluiten hotellitasoisessa vuoteessakin kuin jossain kakkosluokan sängyssä kakkosluokan patjalla uniani vetelemässä.
"Ottaa päähän" että maaseutu on kaupunkilaisille niiiin tärkeä juhannuksena, mutta muuten ollaan hyvin maaseutu- ja maatalousvastaisia ainakin 360 päivää vuodessa. :D