Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ei uusinut lääkitystä

Vierailija
08.02.2022 |

Olen vuosia käyttänyt tarvittaessa erästä hyvin yleistä lääkettä. Tarvitsen lääkettä jännitykseen (etenkin sosiaalisissa tilanteissa) ja siitä johtuvaan tärinään, tiheään pulssiin ja stressin vuoksi toisinaan korkeahkoon verenpaineeseen. Aiemmin on riittänyt, että apteekissa pyydän reseptin uusimista lääkkeen loputtua tai soittamalla terveyskeskukseen. Koskaan ei ole tarvinnut käydä paikanpäällä näyttäytymässä ja selittämässä miksi lääkettä tarvitsee. Tiedot löytyy jo terveystiedoistani. Lääke ei vaadi mitään verikokeita tai muitakaan testejä. Tänään en enää ehtinyt, mutta täytynee huomenna soittaa terveyskeskukseen ja kysyä mikä homma.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköiset reseptit on periaatteessa uusittava 8 vuorokauden kuluessa. Mutta jos esim. lääkäreitä on vähän tai heille ei ole varattu riittävästi aikaa uusia reseptejä, se resepti palautuu 8 vrk jälkeen potilaalle viestillä "Reseptiä ei uusittu".

Tämä! Itselläni on kaksi kertaa käynyt niin, ettei reseptiä uusittu ja syy: ettei kukaan ollut ehtinyt/muistanut sitä tehdä. Kokeile pistää resepti toisen kerran uusintaan. Jos Omakanta ei anna tehdä uusintapyyntöä, tiedät, että lääkäri on silloin torjunut sen ja joudut vähintään soittamaan terveysasemalle.

Okei, kiitos teille kahdelle tästä tiedosta, syy saattaa itse asiassa olla juurikin tämä. AP

Tuli itsellekin mieleen, että syy voi olla tuo. On nimittäin minullekin käynyt niin, että lääkäri ei ole ehtinyt ottaa koko reseptin uusintaa käsittelyyn ja on tullut viesti "reseptiä ei uusittu". Olen soitellut perään ja ovat laittaneet uudestaan uusintaan ja asia on hoitunut sitä kautta.

Vierailija
22/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköiset reseptit on periaatteessa uusittava 8 vuorokauden kuluessa. Mutta jos esim. lääkäreitä on vähän tai heille ei ole varattu riittävästi aikaa uusia reseptejä, se resepti palautuu 8 vrk jälkeen potilaalle viestillä "Reseptiä ei uusittu".

Tämä! Itselläni on kaksi kertaa käynyt niin, ettei reseptiä uusittu ja syy: ettei kukaan ollut ehtinyt/muistanut sitä tehdä. Kokeile pistää resepti toisen kerran uusintaan. Jos Omakanta ei anna tehdä uusintapyyntöä, tiedät, että lääkäri on silloin torjunut sen ja joudut vähintään soittamaan terveysasemalle.

Juuri näin, mikäli sama resepti on uusittavissa toisen kerran Kannassa, se oli vaan jäänyt käsittelemättä. Mikäli sitä ei voi uusia, sitten soittoa ja kyselemään, miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia reseptilääkkeissä. Potilaan on käytävä määräajoin lääkärin tai sh vastaanotolla. Muistaakseni tekevät 2 uusinta reseptiä, näkemättä potilasta.

Vierailija
24/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Propral kyseessä?

Kyllä se on kaikissa lääkkeissä. Syön verenpainelääkettä ja välillä pitää käydä "näytillä" terveydenhoitajan luona, jotta lääkäri uusii reseptin. Muistaakseni uusivat 2x 2v reseptin.

Vierailija
25/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asiallista ja hyvän hoidon mukaista välillä pyytää potilas käymään, eikä vain uusia kymmenen vuotta putkeen lääkettä sokkona.

Toki. Nyt kuitenkin näinä aikoina kun terveydenhuolto on muutenkin ruuhkautunut, luulisi, että lääkärit viimeisimpänä ottavat tällaisesta syystä potilaita vastaan. Mielellään hoitavat asioita etänä niin paljon kuin mahdollista.

Mun isä ei ollut varmaan kymmeneen vuoteen käynyt lääkärillä, mutta yksi tk-lääkäri sitten otti reseptin uusinnassa kiinni ja laittoi kokeisiin ja vastaanotolle. Verikokeissa olikin yllättäen PSA reippaasti yli 300 (normaali <6.5), ja lähetettiinkin sieltä vastaanotolta sitten urologille, eturauhassyöpä.

Vierailija
26/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin kahden vuoden Propral-lääkitys kerralla. Tuskin mikään huumelääke on.

Vierailija
27/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propral ei auta sosiaaliseen pelkoon, kyse on placebo-vaikutuksesta.

Onneksi auttaa, kun pulssi ja verenpaine laskee. Eikä kädet tärise.

Vierailija
28/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asiallista ja hyvän hoidon mukaista välillä pyytää potilas käymään, eikä vain uusia kymmenen vuotta putkeen lääkettä sokkona.

Toki. Nyt kuitenkin näinä aikoina kun terveydenhuolto on muutenkin ruuhkautunut, luulisi, että lääkärit viimeisimpänä ottavat tällaisesta syystä potilaita vastaan. Mielellään hoitavat asioita etänä niin paljon kuin mahdollista.

Mun isä ei ollut varmaan kymmeneen vuoteen käynyt lääkärillä, mutta yksi tk-lääkäri sitten otti reseptin uusinnassa kiinni ja laittoi kokeisiin ja vastaanotolle. Verikokeissa olikin yllättäen PSA reippaasti yli 300 (normaali <6.5), ja lähetettiinkin sieltä vastaanotolta sitten urologille, eturauhassyöpä.

Miten tuo liittyy Propraliin? Sen saa ihan jutustelemalla lääkärin kanssa. Mitään kokeita ei oteta määrättäessä, joten tuskin yhtäkkiä myöhemminkään.

Vierailija
29/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, meilläpäin Turussapa ei pääse puhelimella terveyskeskukseen varaamaan aikaa edes vastaavassa tapauksessa. Mitä siihen sanotte?

Vierailija
30/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan uusittu. Sain kyllä toisen lääkärin kautta 30 tabua masennuslääkettä. Taidan lopettaa lääkkeet kun menee niin vaikeaksi tuo uusiminen.

Vierailija
31/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kaikissa lääkkeissä. Syön verenpainelääkettä ja välillä pitää käydä "näytillä" terveydenhoitajan luona, jotta lääkäri uusii reseptin. Muistaakseni uusivat 2x 2v reseptin.

Mä en ole käynyt verenpaineen takia näytillä varmaan 15 vuoteen. Aina ovat uusineet verenpainelääkkeeni. Muut lääkkeet joita myös syön eri sairauteen on vaatinut käyntiä lääkärissä, jotta uusivat reseptin.

Vierailija
32/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral lienee rauhoittava niiden määräämistä seurataan.

Vierailija
33/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut uusittua verenpainereseptin vuosia kannassa. Koskaan ei kyselty mitään.

Vierailija
34/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral on beetasalpaaja, jota käytetään kyllä myös esiintymisjännitykseen. Se ei ole "rauhoittava", mutta se tasaa sykettä, mikä voi auttaa joissain sosiaalisissa tilanteissa. Sen vaikutus on lievä ja lyhytkestoinen (muutama tunti), siksi sitä on jo pitkään käytetty myös tuohon käyttötarkoitukseen. Itse käytän ihan vaan sydänoireisiin, mihin se on tarkoitettukin.

Vierailija
35/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa fiksua ottaa joku Propral-resepti pois kun on huutava pula lääkäriajoista suuressa osassa maata. Itse soittaisin ja vaatisin selitystä ja ennen kaikkea ratkaisua tilanteeseen.

Vierailija
36/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut uusittua verenpainereseptin vuosia kannassa. Koskaan ei kyselty mitään.

Minulla terveysasemalla lääkäri, joka ei puhu kunnolla suomea. Hän ei ymmärtänyt, kun kävin vastaanotolla sen takia, että nykyinen verenpainelääke ei tehoa. Oli laittanut saman reseptin apteekkiin. Menin yksityiselle, Terveystaloon, lääkäri laittoi heti uuden reseptin ja verenpainearvot laskivat normaaleiksi. En luota terveysaseman kiekitaidottomuin lääkäreihin.

Vierailija
37/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Vierailija
38/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden kanssa ollaan terkkuja kun narkit tykkää niistä

Tyhmä. Propralista ei saa mitään tiloja, korkeintaan alkaa pyörryttää, jos verenpaine laskee liian alas.

Jep. Propralin vakiokäyttöaihe on rytmihäiriö. Se on beetasalpaaja, johon ei kehity riippuvuutta.

Vierailija
39/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propral lienee rauhoittava niiden määräämistä seurataan.

No ei ole kolmiolääke, jos sitä tarkoitat.

Vierailija
40/52 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Ei auta. Se hidastaa ja tasaa sykettä, vähentää punastelua ja käsien vapinaa. Beetasalpaaja vaikuttaa sympaattiseen hermostoon.

Eli vaimentaa niitä fyysisiä, tukalia oireita, jotka esimerkiksi esiintymisjännitykseen liittyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi