Pitäisikö näin tasa-arvon vuonna antaa miehille, naisille ja muun sukupuolisille oma persoonapronomini?
Voitaisiin pitää mies hänenä = hän, nainen olisi shän (koska englannissa she) ja muun sukupuolinen olisi muhän (MUun sukupuolinen).
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Hän on kaikista tasa-arvoisin, koska sama sana kattaa miehet, naiset ja muusut.
Se ettei voi olla vapaasti omasta tahdostaan muhän tai shän tai hän on kaukana tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Jos puhuu vain hänestä voi loukata toista tietämättään hänen sukupuoltaan.
Jos joku ei pidä itseään ihmiskuntalaisena, johon siis kuuluu mies ja nainen niin sanon vaan esine/eläin/oliomuodossa Se. Mitä sitä turhia vaikeuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei voi olla vapaasti omasta tahdostaan muhän tai shän tai hän on kaukana tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Jos puhuu vain hänestä voi loukata toista tietämättään hänen sukupuoltaan.
Mistä sä sitten tietäisit mikä näistä hän haluaa olla? Et voi kysyä, koska se vasta loukkaavaa on. Ennen ei ollut mitään ongelmia tunnistaa sukupuolta.
Ai että olen onnellinen kun suomen kielessä ei ole pronominiongelmaa.
Ihan sama miltä luulevat olevansa. Minä oletan surutta sukupuolen, se on jompi kumpi niistä kahdesta mahdollisesta.
Ei, ei todellakaan tarvitse, koska on olemassa ainoastaan miehiä ja naisia.
Nuo muun sukupuoliset ovat VAKAVASTI MIELISAIRAIDEN houreita; muunsukupuolisia ei ole olemassakaan tässä maailmassa jossa elämme.
Miten termillä eriyttäminen olisi tasa-arvoa? Ihan kumma logiikka. Pikemminkin muiden sukupuolittavien persoonapronominien kielten tulisi ottaa mallia ruotsista jossa tähän epäkohtaan on jo puututtu. Pelkkä hän on nimenomaan tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Wokettajan käsky numero 1: Aina pitää muistaa loukkaantua. Heti, kun on tilaisuus. Varsinkin siitä, että kenelläkään ei ole ollut tarkoitus loukata.
Wokettajan käsky numero 2: Loukkaantuminen on aloitettava välittömästi ja se on tehtävä näkyväksi ja kuuluvaksi mahdollisimman kovaäänisesti niin, että omat korvat eivät kuule selityksiä.
Tässä aloituksessa loukkaantuja oli ap, joka mukahauskalla aloituksella yritti saada tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannattajat näyttämään sekopäiltä itsekeksimällään "ongelmalla".
Vierailija kirjoitti:
Hella transphobic koska ei anna mahdollisuutta ilmaista omaa sukupuolta pronominilla mutta antaa silti misgenderöidä. Palvelee vain jotain fcking cissuja.
Osa teistä ei näytä ymmärtävän tätä tilannetta nyt yhtään
Shän kuulostaa seksikkäältä.
"Shän käveli vastaan punaissa kesämekossa ja shänellä kaino hymy kasvoillaan.
Minä pohdin olisinko shän minun tosirakkaus?"
Hän: on käytössä koirille, kissoille ja muillekin eläimille.
Se: tulisi ottaa käyttöön ihmisiä varten sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ai että olen onnellinen kun suomen kielessä ei ole pronominiongelmaa.
Veikkaan, että joitakin taas hiertää kovastikin kun ei ole pronominiongelmaa :D
Shän, She oli pikkuishen kännisshä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hella transphobic koska ei anna mahdollisuutta ilmaista omaa sukupuolta pronominilla mutta antaa silti misgenderöidä. Palvelee vain jotain fcking cissuja.
Tunge sinä ransufoobiat vaikka syvälle suoleesi. Jos me kaikki ryhdytään ransuiksi niin ihmiskunta joutuu sukupuuttoon.
Täytynee tehdä kansalaisaloite näin hyvän, loistavan ja tasa-arvoisen idean puolesta.
Sanna Marin voisi tykätä kun shän on niin hyväksyväinen.