Kannattaako mökkiä rempata jos perii sen myöhemmin?
Mun vanhemmilla on mökki, jossa eivät enää itse käy. Minä tykkäisin käydä enemmänkin, mutta vaatii paljon remonttia että siellä voisi olla: laituri, ulhohuussi, sauna, katto jne.
Jos nyt omalla rahalla remppaan, mökin arvo nousee ja sit maksan siitä aikanaan korkeammat perintöverot.
Ja vaikea mennä mun vanhemmille sanomaan että myykää se mulle nyt.
Kommentit (5)
Perintöverot ei varsinaisesti ole ongelma, koska perintövero määrätään sen hinta-arvion perusteella, jonka te perukirjassa ilmoitatte. Jos aiotte myöhemmin pitää mökin ettekä myydä sitä, voitte ihan huoletta ilmoittaa vähän alakanttiin olevan arvion. Rehellisesti sanottuna, jonkun laiturin tai huussin korjaaminen ei vaikuta hintaan yhtään.
Sen sijaan ongelmaksi tulee, että te jos teillä on sisaruksia tai muita perinnönjakajia myöhemmin, nämä sisarukset ovat paljon kiinnostuneepia mökin arvosta kuin verottaja. Päädytte maksamaan näistä remonteista kahteen kertaan: ensin nyt niitä tehdessänne ja sitten ostaessanne sisaruksianne ulos perinnöstä.Vaikka ei joku laituri tai huussi nyt siinäkään paljon tuntuisi.
Toisaalta, jos sitä kattoa ei laiteta kuntoon, koko mörskä mätänee jo ennekuin mitään peritään
Up?