Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jyväskylä. Laajavuori (?)

Vierailija
08.02.2022 |

Minulle on tarjottu hyvältä vaikuttavaa asuntoa tuolta ja olen kiinnostunut, mutta jaksaminen vähän huolettaa lähinnä välimatkojen takia.

Muuttaessa välimatka läheisiini eri puolella Suomea tuplaantuu ja lisäksi on sitten tämä itse asuinalue; välimatkaa keskustaan on ilmeisesti 4km. Joku ei nyt ehkä tykkää tästä, kun pidän noin 'pientä' välimatkaa haasteena, mutta minulla on kiireistä ja aika ja jaksaminen on aika kortilla. Olen julkisen liikenteen ja jalkojen varassa.

Onko tuolla alueella tai max.2km päässä kunnon kauppoja ja muita palveluja? Onko mikään suosittu kohde lähempänä, kuin itse keskusta?
Joidenkin olen kuullut sanovan, ettei sitä keskustaa kannata tavoitella ja että se on muutenkin autioitunut. Tiedän vain sen, että oppilaitokseni ja rautatieasema ovat keskustassa lähekkäin ja nuo ovat molemmat minulle merkittäviä kohteita.

Lähinnä yritän tässä nyt kerätä rohkeutta liikettä varten ja varautua yllätyksiin.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/33 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä isonpuoleinen S-market (juuri remontissa/laajennuksessa) ja busseja kulkee hyvin keskustan suuntaan ja myös Palokan marketeille, jos sinne tahtoo ostoksille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Vastauksenne ovat tärkeitä. Toivoisin niitä vielä lisää. 

Onko teidän mielestänne Laajavuori "keskellä ei mitään"? Joku sanoi näin. 

Vierailija
4/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustasta pitää ja täällä paljon asioi, niin onhan tuo vähän kaukana. Kyllä siellä varmasti muuten pärjää oikein hyvin. Jos tykkää lasketella niin oikein hyvä paikka.

Vierailija
5/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajavuori on hyvä paikka asua. Siinä on Savelan iso S-market jossa esim Caffitella ja kauppaa ilmeisesti kovasti laajennetaan. On kyllä ennenkin ollut mielestäni semmoinen vähän "parempi kauppa ". Vilkasta aluetta, mm. Keskussairaala ihqn lähettyvillä ja Laajavuoren laskettelukeskus/seikkailupuisto. Laajavuoressa on myös kylpylähotelli.

Ihanat lenkkimaastot ja hyvät bussiyhteydet joka paikkaan.

Vierailija
6/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustasta pitää ja täällä paljon asioi, niin onhan tuo vähän kaukana. Kyllä siellä varmasti muuten pärjää oikein hyvin. Jos tykkää lasketella niin oikein hyvä paikka.

AMK:ssa pitäisi käydä syksystä alkaen joitakin kertoja viikossa. Rautatieasemalla enintään 1k/kk ja useampi harrastus voi vaatia epäsäännöllistä keskustassa asiointia; kuitenkin vähintään 2k/kk.

Vierailija
7/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Vastauksenne ovat tärkeitä. Toivoisin niitä vielä lisää. 

Onko teidän mielestänne Laajavuori "keskellä ei mitään"? Joku sanoi näin. 

Laajavuori on ok asuinalue, bussilla pääsee kaupoille ja keskustaan jos ei jaksa kävellä lähimpiin.

Vierailija
8/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajavuori on siellä hieman omassa rauhassaan, että sitä ennen on Kortepohja ja Savela. Nisula on ihan lähellä keskustaa ja esimerkiksi Viitaniemi voisi olla sulle ihanteellinen.

Mutta en näe Laajavuorta ongelmana. Bussit kulkee varmaan 5 minuutin välein.

Vierailija
9/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Jyväskylässä ollenkaan käyttöperusteisia bussilippuja eli ei aikaan, vaan kulkemiseen sidottuja? Esim.30 kyydin lippu?

Vierailija
10/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä paikka se on, itse kokisin suurimpana ongelmana Alkon puuttumisen

Vierailija
11/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole "keskellä ei mitään". Nenäinniemi on.

Vierailija
12/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussilla kuljet niin ei liene mikään ongelma. Itse kyllästyin opiskeluaikana kulkemaan pyörällä mäkeä ylös takaisin kotiin ja sen takia tuli skipattua menoja. Kortepohjaan muutin ja matka keskustaan oli jo radikaalisti lyhyempi ja hyvä.

Vierailija
13/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta ei ole kaukana as such, mutta Jyväskylän mittakaavassa (ei oo mikään Helsinki) Laajavuori ei ehkä ole mikään cityihmisen paikka. Jos arvostaa rauhaa, luonnossa liikkumisen mahdollisuuksia ja kohtalaista (ja varsinkin kesäisin pyöräiltävissä olevaa) etäisyyttä keskustaan, niin oikein mainio paikka. Kuulun itse näihin, ja olen niillä main asunut.

Mutta jos haluaa mahdollisuuden spontaaneihin kaupunkikahvilapyrähdyksiin ym, niin sitten parempia paikkoja ehkä Viitaniemi, Lutakko (minusta ankea uudisalue mutta moni tykkää ja on ihan keskustan kupeessa), ja ns vaikka Puistolan alue.

Vierailija
14/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskustassakin on Jyväskylässä ihan ok hintaiset asunnot, koska täällä vallitsee vuokralaisen markkinat. 

Vierailija
15/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako Jyväskylässä ollenkaan käyttöperusteisia bussilippuja eli ei aikaan, vaan kulkemiseen sidottuja? Esim.30 kyydin lippu?

Joo saa. 

Vierailija
16/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajavuoresta polkee fillarilla 5-10 minuuttia amk ja keskusta. Hyvät kulkuyhteydet myös bussilla ja harrastusmahdollisuudet.

Jos haluat asua ihan koulun vieressä, niin Viitaniemi tai sitten vaikka Taulumäki. Tourula on myös ihan keskusta-aluetta , ns. toisella puolella.

Jyväskylä on sen kokoinen kaupunki että lähes mistä vaan nopeat yhteydet ja palveluita on joka nurkalla.

Vierailija
17/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajavuoressa asuu paljon opiskelijoita. Luulen että tykkäisit kuitenkin enemmän Viitaniemessä. On todella ihana alue ja varsinkin kesällä :)

Vierailija
18/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista taas. Kirjoitin pitkän vastauksen, mutta netti pätki. 

Vierailija
19/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paikka se on, itse kokisin suurimpana ongelmana Alkon puuttumisen

Jyväskylässä on pahoja huumeongelmia ilman Alkojakin.

Vierailija
20/33 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussikortille voi ladata arvoa, josta käyttää sitten aina yhden matkan verran, kun tahtoo. Perusmatka aikuiselta on muistaakseni 2,10 euroa.

Laajavuori on ihan OK, mutta hieman kauempana Kortepohjan ja Savelan palveluista kuin.. no vaikka Kortepohja ja Savela. Itse asun Kortesuolla ja tykkään. On samalla suunnalla, mutta lähempänä keskustaa ja kauppoja (Kortepohjan Sale, Savelan S-Market ja K-Supermarket). Toki riippuu myös missä kohti Laajavuorea asunto on. Sale voi olla lähelläkin.

Joku mainitsi Viitaniemen, joka on lähempänä keskustaa myöskin, mutta siellä ei sitten ole nykyisellään mitään omia palveluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi