Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus Kela-taksiin, jos ei pysty talvella liikkumaan?

Vierailija
08.02.2022 |

Olisi hienoa, jos joku ehtisi vastata. Läheiselläni on synnynnäinen liikuntaelinvamma, jonka johdosta liikkuminen tekee kipeää, ajoittain käyttää sauvoja. Etenkin talvella jäisellä liikkuminen on lähes mahdotonta.

Missään ei tunnuta kertovan, onko hän oikeutettu Kela-taksiin - hän ei oikein osaa ilmaista asiaansa lääkärissä, koska vanhan kansan ihmisenä ”kaikki on aina ihan hyvin”. Jos saisin hänet olemaan tilanteesta rehellinen, saisiko hän Kela-taksin käyttöönsä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-taksin saa kun soittaa Kelan taksikeskukseen. Ei se kovin ihmeellistä perustelua tarvitse. https://www.kela.fi/taksimatkat

Vierailija
2/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkiä taksimatkoja hän tarvitsee? Kelataksit ovat tietääkseni vain sairaskyyteihin. Vanhukset voivat saada kunnalta taksiseteleitä, mutta lienee kuntakohtaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela-taksin saa kun soittaa Kelan taksikeskukseen. Ei se kovin ihmeellistä perustelua tarvitse. https://www.kela.fi/taksimatkat

No ei se Kela kyllä ilman perusteluja tai todistuksia matkasta mitään korvaa.

Vierailija
4/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavastuu 25e per suunta...

Vierailija
5/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon käynteihin käytetään kelataksia. Muihin asiointimatkoihin saa kunnasta riippuen matkapalvelua. Esim Helsingin matkapalvelu tai Espoolainen kulkukeskus. Jotkut kunnat myöntävät taksikortteja. Tähän kannattaa kysyä neuvoa oman alueen terkun sosiaalityöntekijältä. He käsittääkseni lääkärintodistuksella määrittävät haitta-asteen.

Vierailija
6/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa yhteyttä henkilön asuinkunnan sosiaalineuvontaan, ihmeellistä ettei ole kysytty sieltä,

Vierailija
7/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistukia pitää anoa

https://www.kela.fi/vammaistuet

Vierailija
8/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalveluna voi tosiaan anoa ja ehkä saada taksikyytejä ja hakemus vaatii liitteeksi lääkärin puoltavan lausunnon.

Vierailija
9/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaislain tai sosiaalihuoltolain perusteella saattaa saada taksikortin. Kyselepä sossusta.

Vierailija
10/19 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta vamman pitäisi oikeuttaan kela taksiin ympäri vuoden. Lääkäriltä lausunto ja hakemus kelaan.

Vierailija
11/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa yhteyttä henkilön asuinkunnan sosiaalineuvontaan, ihmeellistä ettei ole kysytty sieltä,

Kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan mistään ei ole kysytty, en ollut itse edes tajunnut, ettei hänellä tätä palvelua ole. Ei ole kyseessä kovin iäkäs henkilö, vaikka ”vanhan kansan ihmiseksi” kuvasinkin. Jääräpäinen kyllä eikä helposti suostu myöntämään, että apu hyödyttäisi, ja estäisi kipuja tai vamman pahenemista.

Nyt osaan vähän auttaa eteenpäin, kiitos 😊

Vierailija
12/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pääsemässä osastolta kotiin. Pystyin kävelemään ja liikkumaan ihan fine, mutta ei vielä suositeltu, että pitkiä matkoja kulkisin.

Lähtöpäivänä hoitaja kysyi, että moneksi mä haluan kelataksin? Onko mulla sellaista oikeus käyttää? Juu, hän kirjoittaa pikalähetteen ja tämän yhden matkan sillä pääsee, siinä on se 25 euron omavastuu.

Sitten pääsi pikkunen nauru. Mä asun n. 300 metrin päässä sairaalasta, että se ja sama. Ite joudun maksamaan kuitenkin. ;)

Mieheni sai tuommoisia pikajuttuja, kun joutui kulkemaan Peijaksen ja Jorvin väliä. Diabetes2 ja huonot luut syynä.

Kyllä luulisin, että ap:n läheinenkin muutamia matkoja saisi, jos vaan osaisi esittää asiansa.

Vierailija
13/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin pääsemässä osastolta kotiin. Pystyin kävelemään ja liikkumaan ihan fine, mutta ei vielä suositeltu, että pitkiä matkoja kulkisin.

Lähtöpäivänä hoitaja kysyi, että moneksi mä haluan kelataksin? Onko mulla sellaista oikeus käyttää? Juu, hän kirjoittaa pikalähetteen ja tämän yhden matkan sillä pääsee, siinä on se 25 euron omavastuu.

Sitten pääsi pikkunen nauru. Mä asun n. 300 metrin päässä sairaalasta, että se ja sama. Ite joudun maksamaan kuitenkin. ;)

Mieheni sai tuommoisia pikajuttuja, kun joutui kulkemaan Peijaksen ja Jorvin väliä. Diabetes2 ja huonot luut syynä.

Kyllä luulisin, että ap:n läheinenkin muutamia matkoja saisi, jos vaan osaisi esittää asiansa.

Hyvä tietää! Ryhdyn nyt vähän jeesimään ja vakuuttamaan ettei kela taksi häntä ”vajaatoimintaiseksi” tee. En halua että vaikka liukastuu ja sitten on kaikki paljon pahemmin.

Ap

Vierailija
14/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oleva henkilö saattaa olla oikeutettu ns. taksikorttiin, mikäli edellytykset täyttyvät. Kortin myöntää asiakkaan kotikaupunki terveydellisin tai sosiaalisin perustein juuri asiointimatkoja varten. Asiakas maksaa itse julkisen liikenteen lipun hinnan, ja mstkojen määrä per kuukausi on rajattu.

Vierailija
15/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Kela-taksiin tarvitaan lääkärintodistus. Se toimitetaan Kelaan ja kirjataan jonnekin asiakkaan tietoihin.

Kelataksi ei todellakaa kyydittele kaikkia mummoja ja pappoja vain tilaamalla sen taksin.

Täytyy siis olla oikeus ja edellytys käyttää. Se kelataksin kuljet4aja kyllä tarkistaa ennenkuin kuljettaa. Yksi suunta maksaa silti 25 euroa.

Kaupunki taas myöntää jotain taksikortteja. Mutta niihinkin täytyy olla joku oikeuttettu syy. Pelkkä ikä tai huonot jalat noin yleensä ei onnistu. Ne kaupungin myöntämät matkat ovat lähinnä virkistyskäyttöön ja oikeuttavat ainoastaan lähiseudulle.

Kannattaa kysyä Kelasta ja tietysti hoitavalta lääkäriltä. Kaupungin tai kunnan virkistys- ja aktivointimatkat taas kysytään sieltä.

Vierailija
16/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, loppukaneettina, soittelin hälle ja olipa juuri vetänyt aamulla pihalla lipat. Ei käynyt kuinkaan, mutta muutti mielensä, joten lähdetään nyt tutustumaan tähän prosessiin. Kiitos paljon kaikille!

Vierailija
17/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakeskukseen soittoa ja terveyskeskuksessa pyytää taksilapun, jonka henkilö pitää 6kk tallessa. Omavastuu max 25e, mutta voi ihan hyvin olla 9e, jos matka lyhyt.

Vierailija
18/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jo saanut ohjeet. Mutta toistan: yhteys kuntaan ja vammaispalveluihin / mikäli niitä ei ole, sosiaalineuvonta auttaa. VALTAVAn mukaan subjektiivinen oikeus liikuntaongelmaisella taksipalveluihin eli asiointi- ja vapaa-ajan matkoihin. Matkojen myönnettävä minimimäärä 9 edestakaista matkaa/kk (monessa kunnassa  saa vain tämän minimimäärän). Vaatii lääkärin arviota (tk-lääkäri). Eri kunnissa totetettu eri tavoin. Palvelua siis haetaan ja päätöksen tullessa saa myös erittäin yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten se kunnassa toteutetaan.  Jos kaipaat esim. Hgin alueen tietoja, vastaan mielelläni kysymyksiin.

KELA-taksi on aivan eri asia.

t. 12 v. palvelua käyttänyt

Vierailija
19/19 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n läheisen tarkoitukseen sote-taksi on se juttu, ei Kela-taksi. Ne on kaksi eri asiaa. Olen itse silmäkuvauksen/-laseroinnin jälkeen saanut mennä Kela-taksilla kotiin, koska näkö oli toimenpiteen jälkeen huono, kun silmät oli todella valonarat.

Sitten taas tuttavalla on MS-tauti (kävelee kyllä ihan hyvin toistaiseksi) ja hänellä on mahdollisuus sote-taksiin, jossa omavastuu on ihan pari euroa. Kela-taksissa tuo 25 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi