Mitä yksin asuvat naiset syövät?
Kun poikamiehistä on käsitys että syövät einesmaksalaatikkoa ja pakastepizzaa, valmislihapullia jne niin mitä sitten vastaavat naiset?
Kommentit (77)
Tortillaa vihersalaatilla ja jälkiruuaksi hedelmäsalaattia. Siinä tämän päivän menu.
Ruokavalioni on muuttunut yksipuolisemmaksi verrattuna aikaan, kun asuin yhdessä puolison kanssa. Kyllästyn myös nopeasti syömään samaa ruokaa, mikä entisestään vähentää kokkausintoani. Tyypillisiä ruokiani ovat pastat, wokit ja keitot. Viime päivien kokkailujani ovat borssikeitto sekä kasviswok tofulla. Välipalaksi hedelmiä ja pähkinöitä, mutta myös herkkuja kuluu. Aiemmin käytössäni oli lounasetu, jolloin tuli myös tilattua tai haettua ruokaa kotiin kerran-pari viikossa.
Salaattia ja suklaata.
Onko naisellista?
Paljon kasviksia eri muodossa, kalaa ja kanaa enimmäkseen. Tänään teen kanaa pannulla, johon tulee sipulia, valkosipulia, chiliä, inkivääriä, herkkusieniä, paprikaa ja kikherneitä. Huomenna paista kalaa ja lisukkeeksi on kesäkurpitsaa ja paprikaa, torstaille suunnittelin kanakeiton ja perjantaina olisi possufilettä ja parsakaalia. Päivittäin tulee kokattua.
Yritin muistella mitä söin, kun asuin yksin. Varmaan pääasiassa leipää ja jogurtteja, muroja. Ulkona tuli käytyä jonkun verran syömässä. Kaupasta tiskiltä ostin valmiita ruokia tai salaatteja. Ehkä kerran viikossa kokkasin itse jotain kanakastiketta tai muuta helppoa.
Kun lapset ovat mulla viikon niin teen kunnon monipuolista kotiruokaa, leivon yms normisettiä.
Kun lapset ovat isäviikolla niin elänku ellunkanat. Eineksiä, mäkkäriä, pizzeriaa tai elän päivän jugurtilla ja leivällä. Ei jaksa panostaa pelkästään itselle. Toisaalta isäviikolla teen hulluna töitä joten ei niin paljon ole aikaa ruoanlaittoon.
Vaihtelevasti, olen joka toinen viikko yksin. Ensin syön jääkaapista pois kaiken, mitä lapsille kokkaillessa on jäänyt. Usein laitan uuniin broilerifileitä ja uunijuureksia ja -kasviksia ja syön niitä ensin lämpimänä ja seuraavina päivinä esim. salaatin seassa. Syön myös valmisruokaa, kuten tänään bataattiranskalaisia ja vegenugetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu yksin, mutta päivällä tein itselleni lounaan. Pastaa, tonnikalaa, kermaa ja mozzarellaa. Päälle reilusti persiljaa.
Oon vähän jääny koukkuun tuollaiseen ruokaan. Muu perhe meillä ei sitä syö, niin kiva arkivapailla kokkailla vain itselleen.Ai rasvaiseen puolivalmiiseen ruokaan koukussa?
Kerma ja mozzarella käy myös karppaajan ruokavalioon. Tuossa ruuassa ainut pahe on pasta.
Itsetehtyä ruokaa pääsääntöisesti. Joskus toki laiskottaa ja sitten voin ostaa sen pakastepitsan, mutta muuten en koska einesruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset ovat mulla viikon niin teen kunnon monipuolista kotiruokaa, leivon yms normisettiä.
Kun lapset ovat isäviikolla niin elänku ellunkanat. Eineksiä, mäkkäriä, pizzeriaa tai elän päivän jugurtilla ja leivällä. Ei jaksa panostaa pelkästään itselle. Toisaalta isäviikolla teen hulluna töitä joten ei niin paljon ole aikaa ruoanlaittoon.
Mulla taas päinvastoin, eli lapsen vuoksi teen välillä jotain epäterveellisempääkin kuten pastaa tai pizzaa tai vien sinne Mäkkäriin, mutta yksin ollessani syön tosi puhtaasti.
Kalaa, kananmunia, punajuurta, porkkanaa, herneita, kurkkua, tomaattia, banaaneja, omenoita, appelsiineja, taateleita, riisiä, kaurapuuroa, mansikoita, ananasta, kaaleja, sipuleita, öljyjä, karjalanpiirakkaa, leipää, perunaa, kahvia, jugurttia. Joskus harvoin tummaa suklaata. Lättyjä.
Just söin paketillisen Marie -keksejä. Töissä oli eväänä juustoleipä, juotava mansikkajogurtti sekä banaani.
Lämmintä ruokaa tulee harvemmin syötyä.
Tässä ruokia mitä olen itse viime aikoina kokkaillut:
Thaikasviscurry
Pinaattimunakas
Pinaattiletut
Fetapasta
Tomaattikeitto
Sienipasta
Shakshuka
Pakastevihanneksia ja jotain kalaa/kanaa/tofua. Leipää juustolla ja leikkeleellä. Pestopastaa. Hedelmiä, jogurttia. En viitsi juurikaan nähdä vaivaa vain itseäni varten.
Ihan perusruokaa. Tykkään tehdä itse niin saa omaan suuhun sopivaa + paljon edullisempaa kuin valmisruoat. Tänään söin lounaaksi kookos-linssikeittoa ja nyt uunista juuri tulossa tofukiusausta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa.
Ei ku kynsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä viikon yksin, joten silloin kokkaan itselleni
- pizzaa. Teen pizzataikinan jääkaappiin kohoamaan ja saatan tehdä pizzan 2-3 päivänä.
- salaatti, johon lisäksi bulguria ja kanaa tai kalaa
- porkkanasosekeittoa, lisäksi raejuustoa
- hapanimelää broileria ja riisiä
- munakkaita
- uunijuureksia
- perunamuussia ja paistettua lohta
- spagettia ja tomaattikastiketta
- joskus on ihan pakko saada pelkkää keitettyä makaronia voin ja ketsupin kanssa, se oli lapsuuden herkkua
Minusta itselle on kiva kokkailla. Ruuan teko on helppoa ja nopeaa ja saa aina itselle mieleistä. Joskus ostan jotain paikallisen ravintolan valmisruokaa marketista tai käyn kiinalaisessa syömässä.
Tässä kysyttiin nyt yksin asuvista naisista, eikä niistä, jotka rentoutuvat kokkailemalla silloin, kun mies on matkoilla.
Ihan samaa minä kokkailisin silloinkin, jos asuisin kokonaan yksin. Vaikka kokkaaminen on minusta kivaa, ei se ole mikään rentoutumiskeino. Moni noista ruuista on hyvin helppoja ja nopeita tehdä.
Milloin mitäkin. Tänään söin lounaaksi ruis-panzanellasalaattia ja iltaruoaksi paistettuja nuudeleita ja kikherneitä. Yleensä kokkaan jonkun reseptin mukaan, joskus improvisoin jotain niistä aineksista joita kaapeista löytyy ja satunnaisesti syön eineksiä tai ravintolaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En asu yksin, mutta vietän paljon aikaa yksin kotona, kun lapsi on jossain tai esim. kuukauden kesälomalla muualla.
Yksin ollessani syön useimmiten jotain näistä:
- uunipellillä paistettuja vihanneksia (porkkana, parsakaali, kukkakaali, valkokaali, punakaali, kesäkurpitsa jne.)
- paistettua tai keitettyä kananmunaa tai linssejä
- erilaisia salaatteja ja viininlehtikääryleitä tai paistettua fetaa
- avokadoja, tomaatteja, yrttejä ym. paistetun kananmunan kanssa
- hedelmiä (viinirypäleet, banaani ja kiivi yleisimmät)
- itse puristettua appelsiini- tai greippimehua
- vettä
- teetä, kahvia ja kuoharia
Syöt vettä ja kuoharia. Okei... Millaisesta astiasta? Onko joku koirankupin tyylinen?
Päivisin nyt kotona, joten teen aina myös itselleni ruokaa. Keittoja niin, että riittää pariksi päiväksi. Ruokasalaattia teen päivän annoksen. Ei ole varaa tilata mitään kotiin, mielestäni omatekemä ruoka on parempaa.
Viime viikolla mm:
- nepalilainen katkarapu-paprika-tomaattisörsseli, riisiä - tätä riitti kahdeksi päiväksi
- tulista papu-juureskeittoa, samoin kahdeksi päiväksi
- sekalainen salaatti, jossa katkarapujen loput pakkasesta, keitetty kananmuka kaveriksi
- vihanneswokkia (todellinen pikaruoka)
Eilen tein falafeleja, muokaten vähän perusreseptiä (ei saa olla liian kuivaa). Niitä riitti vielä äsken myöhäiseksi lounaaksi perussalaatin kanssa.
En syö toista kertaa enää päivän aikana. Aamupalana 5 dl kahvia, pala leipää, viipale juustoa. Lounaat kuten kerrottu. Iltapäivällä/alkuillasta hedelmä tai marjoja pakkasesta. Päivällisaikaan sokeriton vaniljajugurtti, johon 0.5 dl isoja kaurahiutaleita, 2 rkl auringonkukan siemeniä ja 2 tl seesamin siemeniä, ripaus kardemummaa (loput marjoista, jos niitä vielä pakasterasiaan oli jäänyt). Lisäksi aamuisin D-vitamiinia 100 ug, magnesiumia purutablettina sekä monivitamiini.