Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin muuttaa 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle.

08.02.2022 |

Moi, mä oon 14-vuotias 2007 vuonna syntyny eli täytän tänä vuonna 15 ja oon 8lk. Oon miettiny että haluisin muuttaa peruskoulun jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan lukioon. Oon vastuullinen ja mul on hyviä arvosanoja koulussa en myöskään oo kauheen riippuvainen mun vanhemmista. Mä oon uskovainen ja mun perhe ei oo, tääl ei myöskään oo mulle hyvii nuorteniltoja ja mulla ei oikein oo uskovaista seuraa. Mulla ei oo täällä hyviä kavereita ja mun parhaita kavereita on mun serkut, mut ne asuu kaukana. Ollaan mun serkun kanssa mietitty menemistä yhdessä lukioon ja muuttamista meidän väliseen kaupunkiin että voitaisiin käydä viikonloppuisin vaikka junalla kotona. Haluisin uuen alun uudessa kaupungissa uusien kavereiden kanssa.

Mun perheen välit ei oo mitkään parhaat mutta ei enään niin huonotkaan, mä, iskä ja mun 2 nuorempaa sisarusta suututaan tosi helposti ja meillä siis joka päivä huudetaan täällä ja pelkään että mulla ei oo hyvää työrauhaa. Meiän lukio on myös surkee siellä on päiväkodista lukioon oppilaita samassa rakennuksessa ja luokkien seininä toimii verhot ja en haluu sellaseen kouluun. Haluisin nähä mun serkkuu enemmän ku nähään kerran vuodessa kesäsin ja face timellä pelkästään ja tää ois hyvä mahollisuus. Mä tahtoisin myös alkaa käymää salilla mut täällä ei oo hyvii paikkoi ja mul ei oo seuraa tääl käydä enkä uskalla. Mul on tosi paljon pienii syit myös jota en jaksa luetella ja selittää.
Voitteko kertoo teihän rehelliset mielipiteet tästä, ja kertoo vinkkei miten saan mun vanhemmat suostuu tähän. Meil ei siis oo koton sillee et tää ois mahotonta mut ne ei vaan haluis et muuttaisiin 16-vuotiaana pois jo. Voitteks myös kertoo jotai vinkkei jos tiiätte miten jotkut tuet toimii ja jos jos tiiätte jotain kiitos. <3

Kommentit (1)

1/1 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paljon puhuminen auttoi siihen, että vanhemmat antoi luvan muuttaa. Lopulta sitten ajattelevat ettei ole oikeutta omavaltaisesti tulla mun haaveiden tielle. Oon siis hakemassa tänä vuonna yli 300 km päähän lukioon, jos vaan uskallan.

Kannattaa kuitenkin tarkasti miettiä haluatko muuttaa, koska lukion ohella talouden pyörittäminen voi olla yllättävän haastavaa tai niin oon ainakin kuullut. Et tainnut kertoa kuinka kauas olisit muuttamassa, mutta sekin varmasti vaikuttaa sun vanhempien mielipiteseen sun muutosta.

Ja kannattaa käyä laskemassa kelan sivuilta löytyvällä opintorahan laskurilla paljonko saisit rahaa. Jotta saa opintorahaa niin pitää lakkauttaa lapsilisät, kun muuten ei saa mitään tukia.

Ja ilman opintolainaa on tosi vaikea pärjätä ellei vanhemmat voi maksaa osaa kuluista ja vaikka saisikin opintotukea ja asumitukea. Ja asumistukeen vaikuttaa sun vanhempien tulot, että jos vanhempasi tienaavat hyvin niin et välttämättä saa. Toki myös riippuu paljonko esim. sun vuokra on, että tartteeko lainaa ottaa ja mihin paikkakunnalle muuttaa, että onko minkä hintaisia asuntoja ja, että muuttaako soluun vai yksiöön jne..... Ja asumistuenkin voi laskea kelan sivuilla.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan