Syötin, juotin ja saunotin. Ei edes kiittänyt!
Olen rouheat viiskymppinen äijä, kuten on myös kaverini, josta nyt kerron. Me tutustuimme 1990-luvulla, kierrettiin yhdessä festareita ja ravintoloita, ja asuimme pitkään samassa lähiössä. Myöhemmin minä hankin perheen, mutta kaverini on pysynyt vanhanapoikana. Luulin tuntevani hänet...
Nyt tuli sitten se aika, että minä ja perheeni muutimme betonilähiöstä rivitaloon, vähän kauemmas. Kutsuin kaverini uuteen asuntoomme, mutta... Ei ehkä olisi pitänyt. Luulin tuntevani hänet suht´koht´ hyvin, vaikka emme mitään maailman parhaita kavereita olekaan, ainoastaan kavereita. Hänen reaktionsa yllättivät minut.
Kun esittelin kaverille asuinaluettamme ja asuntoamme, hän löysi joka ainoasta asiasta valittamista. "Mitä, onks teiltä noin pitkä matka lähimmälle bussipysäkille? Sääli et teillä on takapiha mut siellä ei oo ollenkaan puutarhakalusteita. Ai jaa, pelkkää grillimakkaraako meinaat paistaa, eiks oo yhtään pihvejä? Miten teidän saunassa on lämpöä vaan 80 astetta, mä oon tottunu saunomaan 100 asteessa? Onks tää keskikaljaa, eiks sulla oo nelosta?"
Tarjosin kaverille ruokaa, olutta ja saunomista. Kaveri ei muuta osannut kuin arvostella ja haukkua. Eikä edes kiittänyt yhtään mistään! En enää yhtään ihmettele, että hän on vanhapoika. Ja tämän jälkeen tuskin enää tulee pidettyä häneen paljonkaan yhteyttä.
Kommentit (22)
Vaikea sanoa, kun näin ulkopuolisena tietää vain toisen osapuolen tarinan. Ehkä kaverisi oli kateellinen, mutta voi olla niinkin, että jokin eleissäsi tai äänensävyssäsi vaikutti hänestä omakehulta tai alentuvaisuudelta. Tai ehkä hän nyt vain oli aidosti hämmästynyt siitä, että teillä ei ollut nelosolutta, grillipihvejä ja tulikuumaa saunaa. Ei me muut voida tietää.
Miksi teillä muuten on takapihalla grilli muttei yhtään puutarhakalusteita? Menittekö te olohuoneen sohvalle makkaroinenne vai istuuduitteko keittiön pöydän ääreen?
(Ja jottei minua turhaan syytellä kateudesta, voin tunnustaa ihan rehellisesti, että olen kateellinen omakotitalojen omistajille - rivitalojen omistajille en niinkään, koska rivipihat ovat inhottavia. Asun itse mukavassa pienkerrostaloasunnossani erinomaisella paikalla Pohjois-Helsingissä, mutta jos rahani riittäisivät, ostaisin tältä seudulta pienen talon. Mutta rahat eivät riitä, ja se harmittaa.)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 01:04"]No nyt tuli p[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:37"] Kirjoitat kuin nainen. [/quote] Pahoittelen. En voi mitään sille asialle, että sain laudaturin äidinkielestä. Enkä sille, että olen käynyt armeijan panssarintorjuntajääkärinä. Siihen aikaan, kun te naiset ette vielä päässeet armeijaan. Ap. [/quote] No nyt tuli viimeiseen virkkeeseen pilkkuvirhe. [/quote] Ja ripulipaskat housuun. Ap.
[/quote]
Itse asiassa ei, feikki. Ap.