Kuuluuko henkiläkohtaisen avustajan pestä kissojen hiekkalaatikot kun perheessä myös terveitä?
Miksei avustettavan puoliso hoida niitä tai terve teini-ikäinen lapsi?
Kommentit (29)
Ei minun mielestäni tuossa tapauksessa. Kissan hiekkalaatikkohan pitää putsailla useamman kerran päivässä. Terveen perheenjäsenen pitäisi kyllä huolehtia kissojen hoitamisesta. Eri asia tietysti. jos on yksinäinen henkilö ja ei väliaikaisesti pysty huolehtimaan lemmikeistään, niin toki silloin henkilökohtainen avustaja auttaa. Varmanakin noista asioista pitäisi sopia tapauskohtaisesti.
On hyvin tavallista, että koko perhe, ne terveetkin, käyttää yhden perheenjäsenen henkilökohtaista avustajaa koko perheen orjana. Pulisteluna on se, että kyllä se avustettava tekisi kaiken jos vaan pystyisi. Pas ka puhetta.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin tavallista, että koko perhe, ne terveetkin, käyttää yhden perheenjäsenen henkilökohtaista avustajaa koko perheen orjana. Pulisteluna on se, että kyllä se avustettava tekisi kaiken jos vaan pystyisi. Pas ka puhetta.
Perusteluina*
Jos ne kissat on sen avustettavan yksin omistamia? Muu perhe ei niitä ole halunnut eikä hoida - silloin ehkäpä.
Kai sitä työsopparia tehdessä listataan mitä kuuluu tehdä ja mitä ei
No ei. Älä nyt vaan tee sitä hommaa.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä keskusteluja.
Miksei se avustaja tee ihan mitä vaan sen ajan sisällä, minkä hän on töissä.
Ei avustaja ole mikään kaitsija, joka saa määrätä mitä tekee ja mitä ei ja missä sen avustettavan pitää olla mukana.
No ei kuulu! Jos perhe ei kykene huolehtimaan lemmikistään, niin sitten siitä täytyy luopua.
Ei henk koht avustaja ole mikään orja, joka hoitaa koko perheen askareet. En ihmettele että noihin hommiin on vaikea saada tekijää, monet asiakkaat vaikuttavat varsin hankalilta tapauksilta.
Mitä ihmettä, kyllähän siitä tehdään sopimus, jossa määritellään mitä asioita ja tehtäviä kuuluu toimeksiantoon, muita sen ulkopuolisia ei tarvitse tehdä. Ei henkilökohtainen avystaja ole mikään yleinen kotiapu vaan avustaa sitä henkilöä ennalta määritellyissä askareissa.
Avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava tekisi jos pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt näitä keskusteluja.
Miksei se avustaja tee ihan mitä vaan sen ajan sisällä, minkä hän on töissä.
Ei avustaja ole mikään kaitsija, joka saa määrätä mitä tekee ja mitä ei ja missä sen avustettavan pitää olla mukana.
Palvelija on eri asia.
Kauhoisin kikkareet pois, mutta jättäisin laatikoiden pesemisen terveelle puolisolle.
Pitäisikö avustajan saada vain istuskella ja näplätä kännykkää? Mitä väliä mitä ne tehtävät on?
Vierailija kirjoitti:
ja sitten ne ihmetelee kun ne ei saa avustajia, ja kaikki lopettaa
Itse tein aikoinaan henk.koht.avustajan töitä ja ei minulle olisi ollut ongelma pestä kissan hiekkalaatikkoa jos siitä olisi sovittu.
Kerran oli hieman ongelmallinen tilanne joka sai minut miettimään missä menee se raja. Avustin naista jolla oli koira. Tehtäviin kuului siivousta, ruoanlaittoa, pesuja, kaupassa käyntia yms. Hänelle oli myönnetty tietty tuntimäärä jolloin avustajat kävivät. Parin vuoden aikana hän hommasi kissan ja toisen koiran joka aiheutti sen että aiemmin määrätyt tunnit eivät enää riittäneetkään. Hän alkoi siis vaatia lisätunteja koska eläinten hoito toi lisätyötä avustajille. Ja hän sai ne lisätunnit. Hän ei itse voinut ollenkaan hoitaa eläimiä.
Silloin valitettavasti mietin että onko tuossa tilassa oleva ihminen oikeutettu hankkimaan lisää ja lisää asioita elämään joita itse ei voi hoitaa ja se apu maksetaan verorahoilla. Eikö se yksi koira olisi riittänyt. Samaan aikaan moni vanhus makaa yksin kotona pissavaipoissa ja hoitaja käy kerran päivässä pyörähtämässä 15minuuttia. Tuntui epäreilulta että vanhuksille ei sitten rahaa löydy.
Ja hävettää myöntää että välillä olen miettinyt että onko jonkun ihmisen kannattanut hankkia lasta jos sen hoitamiseen tarvitaan useampi ihminen kun ei voi edes nostaa, syöttää, pestä sitä omaa lasta. Esim.vaaratilanteessa hän ei voi tehdä mitään.
Enää en tee avustajan töitä ja tiedän että mietteeni eivät sovi siihen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Avustettavvoisi vaikka rakentaa talon jos pystyisi. Mielikuvitus (tai röyhkeys) vain on rajana mitä hommia keksisi mitä muka tekisi ihan itse jos vain pystyisi.
Työsopimuksessa ei lukenut mitään h**rittelusta, mutta työnantajan oikudella voi kiukutella ja huutaa koska on huono päivä. Ennemmin tässä työssä tyhjäisi kissanjätöksiäkin.
Miksiköhän joillekin on niin vaikea saada avustajaa.
Tuolla logiikalla avustajaa ei edes tarvita, jos kerran perheessä on terveitäkin.
Toki, jos henkilökohtainen avustettava on kissa.