Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me kasvatamme monella tavalla uusavuttomia lapsia, mikä käy kalliiksi

Vierailija
08.02.2022 |

Hyvin harva osaa tärkeitä kansalaistaitoja kuten: lukea kirjoja, keskittyä vaikeaan tehtävään kärsivällisesti, uida kunnolla, tunnistaa, valita ja laittaa terveellistä ruokaa, viestiä rakentavasti omasta tietoisuudesta käsin, tehdä tietohakuja peliosaamisesta huolimatta, olla media- ja mainoskriittinen, tehdä kärrinpyrän, laskea päässä ja jakokulmassa, tanssia paritansseja, korjata oman polkupyöränsä tai keskustella erimielisenä toisia kunnioittavasti.
Me kasvatamme monella tavalla uusavuttomia lapsia, mikä käy kalliiksi.
Hei opetushallitus ja OAJ !
Nyt olisi suunnan kääntämisen aika.

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään miten suurin osa noista hyödyntää yhteiskuntaa? Esim, uimataito, tehdä kärrynpyöriä, laskea päässä ja jakokulmassa, tanssia paritansseja, korjata oman polkupyöränsä.

Lyhyesti ja ytimekkäästi..uimataito estää hukkumasta pitää notkeana,. kärrynpyörät pitää notkeanan,. Ei naksu niksu luut hja lihakset jo keskiikäisenä. polkupyörän korjaaminen on tietysti ihan must jos pyöräilee. Ei tuu orpo olo kun jää ulos sateeseen ja korpeen. päässälaskutaidosta on tietysti hyötyä silloin jos ei oo laskinta tai kännyy mukana et joudu helposti pulaan tai idiootiksi.

Mistä olettamus, ettei nuoret osaa uida?

Ainakin hukkumistilastoissa suurin ryhmä on 70+ miehet, olleet jo vuosikymmeniä. Myös viime vuonna.

Olisi kiva saada lähde tai tilasto, miten nuorten hukkumistapaukset olisi lisääntyneet, kun en sitä itse löydä. Päinvastoin, lasten ja nuorten uimataito pitäisi olla parempi 2000-luvulla, kuin 1900-luvulla.

Ja kärrynpyörän tekemiseen vaikuttavat monet asiat esim. jäsenten liikkuvuus ja notkeus, enemmän kuin ikä ja se voi onnistua kasikymppisellä, mutta ei 20v. Eikä kumpikaan ole parempi toista.

Vierailija
122/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, tutkijat väittävät suomalaisten uimataidosta aivan muuta.

Mitä iäkkäämpi henkilö, sen huonompi uimataito henkilöllä on ja nykyisten lasten ja nuorten uimataito tutkijoiden mukaan hyvä. Kiitos uimakoulujen ja koulun.

Suomessa on hukkunut tänä vuonna poikkeuksellisen paljon ihmisiä – synkkien lukujen taustalla ”useamman sattuman summa”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006556790.html?cs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo antiikin Kreikassa oltiin sitä mieltä, että nuoriso oli pilalla. Ja niinpä se pilalla oleva nuoriso jatkaa aina vuosisadasta toideen pilalle menneinä keski-ikäisinä ja vanhuksina. Ja pilalle menneet keski-ikäiset tai sitä vanhemmat määrittelevät, mikä olisi tarpeellista sen pilalle menneen nuorison osata ja tehdä.

Ei osaa lapset paritansseja, mutta harrastavat liikuntaa monipuolisemmin ja osaavat taitoja, joita ei ennen osattu. Osataan kyllä syödä kasviksia, joka tuottaa eläkeläisille ja sitä nuoremmillekin suuria vaikeuksia. Osaavat lukea useammalla kielellä, mikä vanhemmilta ei suju laisinkaan, siksi eivät ilman opaspalveluita pärjää maailmalla. Vanhemmat ihmiset eivät myöskään osaa käsitellä kaikkea kuulemaansa kriittisesti, vaan meuhkaavat facessa ja antavat pankkitunnuksensa puhelimessa mukavan kuuloiselle henkilölle. 

Ne pilalle menneet nuoret ovat muuten todella avuttomia vanhuksia, mikään asia ei suju sähköisesti, älylaitteita ei osata ja haluta käyttää, vaikka on ollut yli kymmenen vuotta aikaa opetella ja kursseja on tarjolla.

Tavallaan totta, mutta nythän on ihan tutkimustietoakin että nykynuorten perustaidot ja älykkyys ovat alemmalla tasolla kuin vanhempiensa. Eli kehitys on kääntynyt laskuun. Tässä tilanteessa on perusteltua sanoa, että nuoriso todella ON pilalla. Ja koko yhteiskunta, joka pyörii jonkun influensserikulttuurin ja muiden hyväksikäytön ympärillä. Pilalla.

Vierailija
124/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin hieman ihmeissäni sivusta seurannut, kun työkaverini käyttävät jo täysi-ikäisiä lapsiaan hammaslääkärissä ja kuskailevat milloin mihinkin. Lapset eivät näytä pärjäävän omillaan lainkaan. Äiti on aina siinä auttamassa.

Todella monissa tuttavien perheissä lapset myös asuvat kotonaan edelleen, vaikka kävisivät jo töissä. Vanhemmat maksavat tietysti myös lähes kaikki viulut. En ymmärrä tätä trendiä. Sitten on näitä nuoria, joita ei edes kiinnosta mikään opiskelu eikä työelämä, ja jatkavat vain kotona hengailua hamaan tulevaisuuteen. Mitä on oikein tapahtunut? Miten nämä nuoret tulevat koskaan pärjäämään itsenäisesti, kun vanhemmista aika joskus jättää? Hautajaiset, perinnönjako ja perunkirjoitukset itsessään aiheuttavat harmaita hiuksia jo ihan normaaleille itsenäisille aikuisille ihmisille, saati sitten näille pumpulissa kasvaneille, jotka eivät ymmärrä reaalimaailman toimintamekanismeista mitään.

Vierailija
125/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään miten suurin osa noista hyödyntää yhteiskuntaa? Esim, uimataito, tehdä kärrynpyöriä, laskea päässä ja jakokulmassa, tanssia paritansseja, korjata oman polkupyöränsä.

kaikkia näitä paitsi pyörän korjaamista - mutta terveellisen ruuan tekeminen opetettiin koulussa. Ennemmin tai myöhemmin. Päässälaskutaito oli minulla edellisessä työssä välttämätön taito. Tosin opettelin sitä hiukan enemmän työelämässa /opinnoissa kuin peruskoulussa ja lukiossa. Kärrynpyörää en enää osaa, vaikka harrastanikin jonkun verran akrobaattista juttua. Se ei kyllä ole mikään kansalaistaito! Nykyään uintia ei vissiin opeteta koulussa vaan uimakoulussa. Uiminen on ihan jees juttu, mutta harvapa sillä pelastuu jos joutuu veden varaan yksin on liian isot aallot, liian kylmä liian kaukana rannasta.

Uimataito todellakin pelastaa. Ei tietenkään aina, mutta ei tuota taitoa voi vähätellä vain siksi, että joku uimataitoinenkin VOI hukkua. Lisäksi uimataitoinen voi jopa pelastaa toisen henkilön syvässä vedessä, uimataidoton ei.

Vierailija
126/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin hieman ihmeissäni sivusta seurannut, kun työkaverini käyttävät jo täysi-ikäisiä lapsiaan hammaslääkärissä ja kuskailevat milloin mihinkin. Lapset eivät näytä pärjäävän omillaan lainkaan. Äiti on aina siinä auttamassa.

Todella monissa tuttavien perheissä lapset myös asuvat kotonaan edelleen, vaikka kävisivät jo töissä. Vanhemmat maksavat tietysti myös lähes kaikki viulut. En ymmärrä tätä trendiä. Sitten on näitä nuoria, joita ei edes kiinnosta mikään opiskelu eikä työelämä, ja jatkavat vain kotona hengailua hamaan tulevaisuuteen. Mitä on oikein tapahtunut? Miten nämä nuoret tulevat koskaan pärjäämään itsenäisesti, kun vanhemmista aika joskus jättää? Hautajaiset, perinnönjako ja perunkirjoitukset itsessään aiheuttavat harmaita hiuksia jo ihan normaaleille itsenäisille aikuisille ihmisille, saati sitten näille pumpulissa kasvaneille, jotka eivät ymmärrä reaalimaailman toimintamekanismeista mitään.

Suomi on harvoja hyvinvointivaltioita, jossa ihannoidaan lasten ja nuorten pärjäämistä yksin ja omilla avuillaan. Suomessa nuoret muuttavat kotoa alle 20v, Ruotsissa se on keskim. 25v ja monessa Euroopan maassa lähes 30v.

Miksi juuri lapset ja nuoret eivät saisi nauttia korkeammasta elintasosta, hyvinvoinnista, hoivasta ja huolenpidosta?

Kun samaan aikaan puhutaan kuitenkin hyvästä vanhuudesta.

Itse muutin kotoa ja elättänyt itseni n. 17v lähtien, köyhänä opiskelut ja ollut jopa kahdessa duunissa yhtä aikaa, jotta sain elätettyä itseni ja maksettua opiskelut.

Näin jälkikäteen ajatellut, se ei tehnyt minusta parempaa ihmistä, enkä saanut sädekehää pääni päälle, päinvastoin ongelmat ja haasteet vaikuttivat pitkälle aikuisuuteen, jopa terveyteeni. Enkä näe siinä mitään ihannoitavaa, päinvastoin, jokainen lapsella ja nuorella on oikeus leikkiin, huolenpitoon ja huolettomaan nuoruuteen.

Itse ajattelen, vanhemmuus on elinikäinen tehtävä.

Vierailija
127/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomuus ei suinkaan ole ainoastaan nuorten ongelma, vaikka minusta se on hyväksyttävämpää, kuin vanhemmilla, koska elettyä elämää on vähemmän.

On paljon keski-ikäisiä ja vanhempia, jotka eivät osaa edes tehdä alkeellista video-CV:tä, hallitse tekstinkäsittelyä ja Excel taulukkolaskentaa, vaikka ne ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä ja jokaisen ne pitäisi hallita iästä riippumatta.

Ja sitten on nämä eläkeläiset, jotka ovat niin uusavuttomia, etteivät saa edes tv:tä asennettua katselukuntoon, eivät osaa asioida verkosta tai varata edes hammaslääkäriin aikaa tai käyttää älylaitteita, vaikka heidän koko työuran ajan on käytetty tietokoneita ja internetkin tuli jo 80-luvulla ja ovat vuosikymmeniä harjoitelleet, toisin kuin nuoret.

Ainoa mihin riittää mielenkiintoa on mesoa somessa ja haukkua ihmisiä. Ja mikä huvittavinta, he tekevät sen vielä omalla nimellään facessa, eivätkä edes tajua, että ne jäävät ikuiseksi ajaksi. Tai ne lastenlapsien kuvat.

Jopas oli vuodatus! 😁

Suurin osa senioreista on eläkkeensä työllään ansainnut. He ovat taitavia älylaitteiden käyttäjiä. Ruuanlaitosta ja muista kotitöistä puhumattakaan. Ennen ei saanut mitään kotona makaamalla.

Kesällä vanhemmat keräävät marjat ja talvella tekevät lumityöt.

Kun eihän ne avuttomat nuoret jaksa! 😂

Vierailija
128/157 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomuus ei suinkaan ole ainoastaan nuorten ongelma, vaikka minusta se on hyväksyttävämpää, kuin vanhemmilla, koska elettyä elämää on vähemmän.

On paljon keski-ikäisiä ja vanhempia, jotka eivät osaa edes tehdä alkeellista video-CV:tä, hallitse tekstinkäsittelyä ja Excel taulukkolaskentaa, vaikka ne ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä ja jokaisen ne pitäisi hallita iästä riippumatta.

Ja sitten on nämä eläkeläiset, jotka ovat niin uusavuttomia, etteivät saa edes tv:tä asennettua katselukuntoon, eivät osaa asioida verkosta tai varata edes hammaslääkäriin aikaa tai käyttää älylaitteita, vaikka heidän koko työuran ajan on käytetty tietokoneita ja internetkin tuli jo 80-luvulla ja ovat vuosikymmeniä harjoitelleet, toisin kuin nuoret.

Ainoa mihin riittää mielenkiintoa on mesoa somessa ja haukkua ihmisiä. Ja mikä huvittavinta, he tekevät sen vielä omalla nimellään facessa, eivätkä edes tajua, että ne jäävät ikuiseksi ajaksi. Tai ne lastenlapsien kuvat.

Jopas oli vuodatus! 😁

Suurin osa senioreista on eläkkeensä työllään ansainnut. He ovat taitavia älylaitteiden käyttäjiä. Ruuanlaitosta ja muista kotitöistä puhumattakaan. Ennen ei saanut mitään kotona makaamalla.

Kesällä vanhemmat keräävät marjat ja talvella tekevät lumityöt.

Kun eihän ne avuttomat nuoret jaksa! 😂

Täyttä totta! Tuossa naapurin pappa ja mummo kolaa lumia pihoista.

Sisällä pelaa aikamiespojat tietokoneilla.

Uusavuttomuutta vai laiskuutta noilla pojanpalleroilla??

Mutta pappa ja mummo ovat paremmassa kunnossa, se on varma.

Vierailija
129/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmat itse ovat jo uusavuttomia ja epäonnistuineita elämässään, niin mitä panoksia voi kasvatukseen enää saada?

Joku lienee nuo uusavuttomat vanhemmatkin kasvattanut, eikä liene heidän vika ja syy, jos eivät ole saaneet eväitä ja tukea vanhemmuuteen, tuskin tämän päivän uusavuttomat vanhemmat ovat avaruudesta, vaan joku heidätkin on kasvattanut.

Ei voi kauhalla ammentaa, jos on lusikalla saanut.

Kenen piti rakentaa tämä maa uudelleen sotien jälkeen. Ihmisen muisti on lyhyt, kun puhutaan historiasta. Suomessa on aina vanhemmat tehneet töitä.

Kyllä. Ja sodan kokenut sukupolvi opetti lapsensa tekemään töitä. Kaikkeen työhön osallistuttiin koulunkäynnin ohella. Kesätöissä tienattiin omaa rahaa jo hyvinkin nuoresta. Marjanpoimintaa, lastenhoitoa, kaikki työ kelpasi kun rahaa ei jaettu ilmaiseksi.

Nykyään Presidentti kehuu Oskaria joka tienaa rahansa marjoja keräämällä. Niin harvinaisesta ilmiöstä on kyse. Kuuluu hyvin pärjäävän se Oskari nykyään.

Mutta mikä on ollut sen hinta? Nyt tämä sukupolvi 60-80v. Alkoholin suurkuluttajia, itsemurhat yleisiä, yksinäisyyttä, heikot sosiaaliset taidot ja ihmissuhteet, alhainen koulutustaso jne. kun työ on ollut se mittari, millä on mitattu ihmisen arvo.

Eivät tule toimeen lastensa perheiden, naapurien tai ystävien kanssa jne. niinkuin täällä olemme saaneet lukea näistä hirviöanopeista ja useat lapset on joutunut katkaisemaan välit jopa vanhempiinsa.

Vierailija
130/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutyötä tehneenä olen huomannut, ettei moni aikuinenkaan ole järjen jättiläinen. Moni vanhempikaan asiakas ei esimerkiksi osaa laskea tuotteen alennettua hintaa oma-alotteisesti. Ei minua haittaa kun asiakas sitä kysyy, mutta kerronpa tämän nyt esimerkkinä kun nykynuorien huonoa matikkapäätä aina moititaan.

Vuoronumerolaitteiden käyttö on monelle keski-ikäiselle hepreaa. Entisessä työpaikassa oli täysin selkeästi vuoronumerolaitteen takana odotustila ja siellä palvelupaikat. Silti moni otti numeron, kääntyi 90 astetta ja lähti kävelemään toiselle puolelle taloa. Sitten siellä koputteli random-toimiston ovea "joko on mun vuoro".

Vierailija
131/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikkia näitä paitsi pyörän korjaamista - mutta terveellisen ruuan tekeminen opetettiin koulussa. Ennemmin tai myöhemmin. Päässälaskutaito oli minulla edellisessä työssä välttämätön taito. Tosin opettelin sitä hiukan enemmän työelämässa /opinnoissa kuin peruskoulussa ja lukiossa. Kärrynpyörää en enää osaa, vaikka harrastanikin jonkun verran akrobaattista juttua. Se ei kyllä ole mikään kansalaistaito! Nykyään uintia ei vissiin opeteta koulussa vaan uimakoulussa. Uiminen on ihan jees juttu, mutta harvapa sillä pelastuu jos joutuu veden varaan yksin on liian isot aallot, liian kylmä liian kaukana rannasta.

Uimataito todellakin pelastaa. Ei tietenkään aina, mutta ei tuota taitoa voi vähätellä vain siksi, että joku uimataitoinenkin VOI hukkua. Lisäksi uimataitoinen voi jopa pelastaa toisen henkilön syvässä vedessä, uimataidoton ei.

Uimataito on tärkeää kuten huomame tässä jutussa. Kaksi veneilijää kuulivat huudon HELP, toinen kysyi "Mitä tuo huutaa" johon toinen "Kuuluu huutavan apua englannin kielellä johon toinen "Ei mitään hyötyä kielten opiskelusta

Olisi opetellut uimaan

Vierailija
132/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on niin, että valtaosa näistä taidoista tuli ennen kotoa.

Osattiin laskea päässä, koska oli käyty kaupassa ja kioskilla.

Luettiin kirjoja. Lähes kaikki lukivat enemmän kuin koulun yhden pakollisen kirjan. Se oli vain lukutaidon tarkistus, ei opetus.

Käytettiin puhelinluetteloa ja muita hakemistoja.

Kyläiltiin, ulkoiltiin, leikittiin, harrastettiin muuten kuin ryppyotsaisesti jo 5-vuotiaasta lähtien.

Nämä kaikki ovat loppuneet ja nyt itketään, kun koulu ei opeta näitä taitoja, vaikka se ei ole opettanut niitä ennenkään.

Suurinpiirtein näin. Enää ei tarvitse osata, koska on älypuhelin joka osaa puolesta kaiken. Mutta kyllä vanhempikin väestö osaa. Minulle nauretaan sitä kun en käytä älyluuria, eikä minulla ole navigaattoria, vaan jos olen menossa johonkin, tarkistan etukäteen missä se on ja miten sinne pääsee. 

Vierailija
133/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelutyötä tehneenä olen huomannut, ettei moni aikuinenkaan ole järjen jättiläinen. Moni vanhempikaan asiakas ei esimerkiksi osaa laskea tuotteen alennettua hintaa oma-alotteisesti. Ei minua haittaa kun asiakas sitä kysyy, mutta kerronpa tämän nyt esimerkkinä kun nykynuorien huonoa matikkapäätä aina moititaan.

Vuoronumerolaitteiden käyttö on monelle keski-ikäiselle hepreaa. Entisessä työpaikassa oli täysin selkeästi vuoronumerolaitteen takana odotustila ja siellä palvelupaikat. Silti moni otti numeron, kääntyi 90 astetta ja lähti kävelemään toiselle puolelle taloa. Sitten siellä koputteli random-toimiston ovea "joko on mun vuoro".

Huomaan näin keski-ikäisyyden kynnyksellä tuon väärässä paikassa koputtelun. Se johtuu siitä että en jaksa enää pyöriä missään sormi suussa ihmetellen, tai lueskella epäselviä ohjeita sinne tänne sirotelluilta pikkulapuilta. Haluan että ihminen kertoo minulle mihin minun pitää mennä, ei kiinnosta enää tässä iässä jäädä epävarmana odottelemaan että teinköhän nyt varmasti oikein, vai menikö aikani sivu suun, kun olin väärässä paikassa odottelemassa.

Tämä on samaa sarjaa kuin se että nuorempana ärsytti kun myyjät tulivat "ahdistelemaan" kysymyksineen, mutta nykyään liikkeeseen mennessä etsin ensimmäisenä myyjän ja esitän tarpeeni hänelle. Ei huvita enää pyöriä kaupoissa etsimässä haluamaansa, menee aika hukkaan, ja on muutakin tekemistä.

Vierailija
134/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keskitytään vain monikulttuuriseen olemiseen ja yhteentörmäysten estämiseen eli ei eletä oikeaa elämää.

Vierailija
135/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsia ei kasvateta sitä varten, että he olisivat itsenäisesti pärjääviä aikuisia, vaan sitä varten, että heille ei sattuisi vastoinkäymisiä lapsena. Tuntuu siltä, että monikaan ei ajattele lapsen teini-iän jälkeistä elämää ja siksi ei koeta tarpeelliseksi opettaa lapselle aikuiselämän perusasioita, kuten itsenäistä liikkumista kaukanakin kotoa, kaupassa ja muilla asioilla käyntiä, vastuun ottamista teoistaan, asiallista käytöstä, kotitöitä jne.

Ajatellaan, että yliopistoon pääseminen riittää polkaisemaan aikuisuus käyntiin, mutta todellisuudessa opiskelupaikka auttaa hyvin vähän aikuistumisessa, jos muita eväitä elämään ei ole annettu. Lapsen pitää saada olla lapsi niin kauan kuin haluaa, mutta ei sillä lailla, että 13-vuotias ei osaa käydä lähikaupassa ilman äippyliä ja 17-vuotias kiukkuaa kesätyöpaikalla, kun mieluummin pelaisi kotona pleikkaa

Olen syntynyt 70-luvulla duunariperheeseen. Olin ihan hyvä koulussa, mutta ei minulle kotona opetettu juuri mitään "koulutaitoja", lukemista, laskemista tms. On myös ihan kummallinen legenda, että ainakaan omassa lapsuudessani joka kodissa olisi pää höyryten luettu kirjoja. Opiskeluuni suhtauduttiin kannustavasti, mutta käytännössä ei osattu neuvoa. Oltiin vain tosi ylpeitä, kun menin lukioon ja yliopistoon. Nimenomaan vanhemmillani oli se ajatus, että kunhan vain opiskelee kovasti, kaikkea hyvää tapahtuu automaattisesti. Nyt oma kasiluokkalainen poikani miettii mitä aineita valitsee lukioon, kun on tutkinut mistä saa mitäkin pisteitä yliopistoon hakiessa. Eli "vähän" on realistisempaa ja tavoitteellisempaa kuin oma nuoruuteni. (Sivumennen sanoen poikani on asiasta enempi innoissaan kuin ahdistunut eli ei pingota.) Eli ok, ehkä opin kuorimaan perunan kotona, mutta siihen ne tulevaisuudenopit jäivät. Eikä meillä kotona mitenkään luontevasti kyläilty toisten luona ym. idyllistä, lähinnä kyhjötettiin kotona ja vanhemmat kyräilivät naapureita. En käsitä mitä ihmeelllisiä oppeja olisin saanut tulevaisuutta varten, vaikka meillä oli kotona ihan sopuisaa. Paljon enemmän minä ja lapseni mietimme heidän tulevaisuuttaan kuin mitä minä itse ja vanhempani mietimme aikanaan minun tulevaisuuttani. 

Sama kokemus. Ei kukaan opettanut kotona mitään, vaan itse piti opetella kaikki. Nykään lapsille opetetaan mielestäni paljon enemmän. Mutta hyvä puoli itse opettelussa on se että oppiminen tulee luonnostaan, koska sitä taitoa tarvitsee, eli ei ole motivaatio-ongelmia :D 

Mielestäni lasten opettaminen on pääomaa heille tulevaisuutta varten. Ei tarvitse sitten opetella ihan kaikkea yksin aikuisena, kun vanhemmat on opettaneet ne jo lapsena/nuorena. Pysyy paremmin kärryillä kun ei mene aikaa sellaisen opetteluun minkä olisi voinut oppia jo aikaa sitten.

Oman lapseni opetin laskemaan ja lukemaan ja kirjoittamaan, opetin kieliä jo ennen koulua, ruokaa tehtiin ihan 0-vuotiaasta yhdessä, ja ihan kaiken mitä tehtiin, sai lapsi olal mukana ja hänelle kerrottiin mitä tehdään, ja miksi tehdään juuri tietyllä tavalla.

Vierailija
136/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt keskitytään vain monikulttuuriseen olemiseen ja yhteentörmäysten estämiseen eli ei eletä oikeaa elämää.

Noin on. Oikea elämä jää elämättä.

Aikuiset ihmiset keskittyvät vaihtamaan lakritsipatukoiden käärepapereita ja kieltämään Africantähti-pelin.

Omat mukulat istuvat flegmaattisina älylaitteillaan osaamatta tehdä yhtikäs mitään.

Vierailija
137/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi nousuun! Opetetaan lapset tanssimaan pari tansseja ja tekemään kärrinpyrän( joka on mikä?)

ps. Mihin me työllistetään se pyöränkorjaaja?

Terve lapsi liikkuu.

Vierailija
138/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja vanhemmat osasyyllisiä tähän uusavuttomuuteen.

Ksml oli juttua kun kangaslammella asuva perhe "joutui" pesemään lapsen pyllyn kylmällä vedellä ja oikein kuva miten lasta paapotaan ( alueella ei tullut tuolloin lämmintä vettä) . Voi hellanlettas, ei sitten kattilaa löytynyt jossa olisivat vettä lämmittäneet!

Vierailija
139/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu myös vanhemman taidoista. Voipi tulla aika uusavuton kakara koulujen jälkeen, jos vanhemmat tai vanhempi ruokkii lasta joillain roskaruoilla, antaa katsoa realitypaskaa telkkarista ja antaa lukea into piukeena todesta ottaneena iltapaskojen jännävau-uutisia. Itse oon aika huolestuneena vähän seuraillut sivusta, miten mun oma nykyään lähihoitajana työskentelevä äiti ottaa aika todesta noita valtamedian koronapelottelu-uutisia. Toki on vakava sairaus tämä korona, mutta ei mun mielestä tosta tarvii tehä maailmankaikkeuden vakavinta uhkaa. Onneks ite opin koulussa ton mediakritiikin jo sen verran hyvin, että en mene niin helposti enää halpaan valtamedian syöttämiin valheisiin kuin joskus lapsena.

Nykyajan länsimainen yhteiskunta on tehty liian helpoksi ihmisille ja liikaa hedonismia ihannoivaksi, että tästä ilmiöstä poikii uusavutonta sakkia.

T: M27

Vierailija
140/157 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi nousuun! Opetetaan lapset tanssimaan pari tansseja ja tekemään kärrinpyrän( joka on mikä?)

ps. Mihin me työllistetään se pyöränkorjaaja?

Terve lapsi liikkuu.

Totta, terve lapsi liikkuu! Tai hänen kuuluisi liikkua. Meillä on auratut luistinradat ja hyvät hiihtoladut. Penskoja ei näy ulkona missään. Ovat sisällä omissa huoneissaan tietolaitteen ääressä. Vanhin mussukka on 37v. mies jota äippä ja isä ruokkii kotona. Isäukko huhkii lumityöt kun poikaa ei huvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän