Me kasvatamme monella tavalla uusavuttomia lapsia, mikä käy kalliiksi
Hyvin harva osaa tärkeitä kansalaistaitoja kuten: lukea kirjoja, keskittyä vaikeaan tehtävään kärsivällisesti, uida kunnolla, tunnistaa, valita ja laittaa terveellistä ruokaa, viestiä rakentavasti omasta tietoisuudesta käsin, tehdä tietohakuja peliosaamisesta huolimatta, olla media- ja mainoskriittinen, tehdä kärrinpyrän, laskea päässä ja jakokulmassa, tanssia paritansseja, korjata oman polkupyöränsä tai keskustella erimielisenä toisia kunnioittavasti.
Me kasvatamme monella tavalla uusavuttomia lapsia, mikä käy kalliiksi.
Hei opetushallitus ja OAJ !
Nyt olisi suunnan kääntämisen aika.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset oppivat liikkumaan itsenäisesti kävellen, pyörällä ja julkisilla ympäri kotiseutua, nyt suuri osa vanhemmista kuskaa autolla kaikki matkat lähikoulusta harrastuksiin, teini-ikäisiä myöten.
Johtuu siitä syystä, että niitä lähikouluja ei ole.
Meillä lapset nyt 19 ja 17.
Nyt tänne tuli se uusi alakoulu, jonka piti tulla kun nämä oli 6 ja 4. Edellinen koulurakennus homehtui pystyyn ja uuden rakentaminen vei kaupungilta 16 vuotta.
Ja kyllä, olemme kaikki nämä vuodet kuskanneet heidtä keskustaan kouluun. Ja kuskaamme edellleen, koska on korona, eikä tuon 17-vuotiaan kannata mennä metroon hankkimaan ko tautia.
Ai niin. Ja pyörää eivät osaa korjata, koska täällä ei omalla pyörällä tee mitään, koska sillä ei voi kulkea minnekään, koska se varastetaan kuitenkin.
Kaupunkipyörillä kulkevat kesäkaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärrinpyörän tekeminen on noista varmasti se tärkein taito 😂
Kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen. Vain uusavuttomat eivät osaa sitä tehdä.En ole koskaan ennen kuullut kenenkään käyttävän sanaa kärrinpyörä. Se on aivan hulvaton.
No, munkin mielestä aloittajan avaus on aika naiivi, mutta siinähän vain luetellaan esimerkkejä. Esimerkki ei aina tarkoita, että niistä yksittäinen olisi erityisen merkityksellinen. Tulkitsen kärrynpyörän esimerkiksi motorisesta taidosta.
Kärrynpyörä on akrobatiaa.
Eli ei esimerkki motorisesta taidosta?
En tiedä tehdäänkö koulujumpassa kärrynpyöriä. Mun lapset kävivät vuosia telinejumpassa ja siellä ainakin tehdään.
Ei kaupunkilaisnaiset ole ikinä osanneet vaihtaa/paikata edes polkupyörän sisäkumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään miten suurin osa noista hyödyntää yhteiskuntaa? Esim, uimataito, tehdä kärrynpyöriä, laskea päässä ja jakokulmassa, tanssia paritansseja, korjata oman polkupyöränsä.
Joo, en edes osaa pyöräillä, paritansseja en ole tanssinut, kärrynpyöriä en ole osannut koskaan ja uimataitokin on heikko. Päässälaskussakaan ei ole kehumista. 60 vuotta olen täällä uusavuttomana elänyt.
Mielestäni tärkeimmät taidot ovat lukeminen ja kirjoittaminen. Luetun ymmärtäminen on tärkeää. Sillä tavalla voi alkaa opetella sitä, mitä tarvitsee. Tietysti perustavanlaatuinen käytännön laskutaito on myös tärkeää. Itse olen esim. huono täsmällisissä laskuissa, jonkinlaista numerosokeutta ehkä on, mutta numeroiden kokoluokat ja suhteet pystyn hahmottamaan.
Käytännön järki ja normaali varovaisuus elämässä ovat myös tarpeellisia taitoja.
Yksittäisistä liikuntalajeista ja liikunnallisista taidoista voidaan keskustella, mutten tulisi kerskumaan, jos taidot puuttuvat. Kärripyörällä ei tee mitään, mutta ne lukemattomat toistot, joita sen harjoitteluun on tarvittu, kehittävät karkeamotoriikkaa jne. En siis tarkoita, että kaikkien pitäisi opetella juuri kärripyörä, mutta oletan ap:n tarkoittaneen nämä enemmän esimerkeiksi.
Tietenkin luku- ja laskutaito ovat tärkeitä, mutta eivät ne mitenkään estä perusliikunnallisuutta.
Kärrynpyörä ei todellakaan ole mikään yleistaito, se on vaikea voimisteluliike, myös vaarallinen.
Mikä on kärrinpyörä? Se on kärry! Kielioppi hakusessa?
Miksi paritanssi on tärkeä kansalaistaito? En näe siinä mitään tärkeää itse. Sama kärrynpyörässä. En näe millään tavalla miten kumpikaan näistä on millään tavalla tärkeitä KAIKILLE ihmisille?
Mielestäni tärkeämpää olisi esimerkiksi talouden hoitaminen ja siivoaminen.
Pakko kommentoida tuohon kärrynpyörään.. Aika moni lapsi ja nuori pomppii ja hyppii trampoliineilla(joita harvalla oli omassa lapsuudessani 80-90-luvulla) ja ainakin kummityttöni kavereineen viime kesänä veteli nurmella volteista kärrynpyöriin. Se tuntui olevan suosittua.
En minä vauvana käynyt vauvauinnissa mutta lähipiirin vauvat polskivat jo kuin vanhat tekijät.
Ja miksi kaikki pitäisi itse osata. Pyörän voi viedä korjaamolle ja samalla työllistää ihmisiä. Suomalaiset voisivat jo unohtaa sen minä itse-asenteen ja oppia käyttämään palveluita.
Nahkatakki kirjoitti:
Hyvä avaus.
Nuoriso tosiaan on aivan sekaisin. Moni tippuu yhteiskunnasta.
Osa voi olla jo lapsena huippukoodareita, mutta iso osa ei osaa edes kirjoittaa tai laskea.
Netti ja gsm tuhoaa oikean kirjoitustaidon.
Koululaitoksen taso on siis romahtanut.
Kuntoluokka on jo täysin romahtanut. Ihmiset lihovat voimakkaasti.
Köyhyyttä valittaa taas yhä useampi.
Työtilanne on kurja.
Suomalainen yhteiskunta on epäonnistunut monissa asioissa.
Ihme luettelokirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka opettaisi teille aikuisille naisille että jos on ”paha olo” ei silloin juosta terapiaan itkemään.
Juu ei tosiaan! Silloin vietetään kaikki päivät vauvapalstalla spämmäten avauksia heijastinvaljaista ja villasukista ja naristaan, miten tädit on tyhmiä ja kirjoittavat vääriä asioita. Paha olo ei kyllä poistu, mutta ainakin kaikki (jotka käyvät vauvapalstalla) tietävät, että MINULLA on paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset oppivat liikkumaan itsenäisesti kävellen, pyörällä ja julkisilla ympäri kotiseutua, nyt suuri osa vanhemmista kuskaa autolla kaikki matkat lähikoulusta harrastuksiin, teini-ikäisiä myöten.
Johtuu siitä syystä, että niitä lähikouluja ei ole.
Meillä lapset nyt 19 ja 17.
Nyt tänne tuli se uusi alakoulu, jonka piti tulla kun nämä oli 6 ja 4. Edellinen koulurakennus homehtui pystyyn ja uuden rakentaminen vei kaupungilta 16 vuotta.
Ja kyllä, olemme kaikki nämä vuodet kuskanneet heidtä keskustaan kouluun. Ja kuskaamme edellleen, koska on korona, eikä tuon 17-vuotiaan kannata mennä metroon hankkimaan ko tautia.
Kirjoitin sillä, että vaikka koulu olisi kilometrin-parin päässä. Muutos menneeseen on ollut huomattava jo parikymmentä vuotta, ellei pitempään. Pitkät välimatkat, huonot tai puuttuvat julkisen yhteydet ja nyt tällä hetkellä korona ovat kelpoja perusteita autokyydeille. Kaikkien kohdalla niitä perusteita ei kuitenkaan ole ollut (ennen koronaa).
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kärrinpyörä? Se on kärry! Kielioppi hakusessa?
Kannattaa googlata, mitä kielioppi tarkoittaa. Tuntuu, että et oikein tunne käsitettä.
kirjoitti:
Mihin sinä vertaat ja milloin tuo aika oli, milloin lapset osasivat ne paremmin?
Esim. uimataito, väittäisin nykylasten osaavat uida paremmin, kuin esim. 70-tai 80-luvulla, koska useissa peruskoulussa uimaopetus kuuluu opetukseen ja uimahalleja on kaikkialla. Samoin lapset oppivat yhä nuorempa lukemaan ja laskemaan ja tekemään ne kärrynpyörät.
Tai lukeminen, nyt lapset saavat vapaasti lukea ja vanhemnat lukevat lapsille paljon, kuin koskaan aikaisemmin. Lukemista pidettiin jopa pahuutena 60-70-luvulla, kun osoitti laiskuutta ja pilasi silmät.
Jos vertaan omaa sukuani, mummiani, äitiäni, itseäni ja teini-ikäistä lastani, niin kaikki mainitsemasi asiat hän hallitsee, toisin kuin äitini tai mummini esim. kumpikaan ei saa kunnolla uida, koska siihen maailman aikaan ei ollut opetusta.
Ehkä kysymys ei olekaan taitojen osaamisesta, vaan syyllistämisestä, sillä koskaan maailman historiassa vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa ja lapset ja nuoret ovat hunningolla.
Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa itse parempi, kuin edellinen tai seuraava.
Rohkenen olla eri mieltä. Toki uimahalleja on enemmän jne., mutta jos siellä ei käy, niin ei se uimataito siitä kartu.
Kyllähän esimerkiksi Pisa-testien tulosten romahtaminen jostain kertoo. Eikä kirjoitustaitokaan ole mitään mairittelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Kärrynpyörä ei todellakaan ole mikään yleistaito, se on vaikea voimisteluliike, myös vaarallinen.
Viesti, jossa kerrotaan kärrynpyörän olevan vaarallinen, on saanut kaksi yläpeukkua. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärrinpyörän tekeminen on noista varmasti se tärkein taito 😂
Kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen. Vain uusavuttomat eivät osaa sitä tehdä.En ole koskaan ennen kuullut kenenkään käyttävän sanaa kärrinpyörä. Se on aivan hulvaton.
No, munkin mielestä aloittajan avaus on aika naiivi, mutta siinähän vain luetellaan esimerkkejä. Esimerkki ei aina tarkoita, että niistä yksittäinen olisi erityisen merkityksellinen. Tulkitsen kärrynpyörän esimerkiksi motorisesta taidosta.
Kärrynpyörä on akrobatiaa.
Eli ei esimerkki motorisesta taidosta?
Kärrynpyörässä ja paritanssissa on kyse rytmitajusta, jota ei ole suotu kaikille. Kuten ei ole suotu matemaattisia taitojakaan. Kaikki ei vaan ole kaikessa lahjakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi paritanssi on tärkeä kansalaistaito? En näe siinä mitään tärkeää itse. Sama kärrynpyörässä. En näe millään tavalla miten kumpikaan näistä on millään tavalla tärkeitä KAIKILLE ihmisille?
Mielestäni tärkeämpää olisi esimerkiksi talouden hoitaminen ja siivoaminen.
En tiedä miksi paritanssi olisi tärkeä taito, mutta sehän opetellaan nelosella. Ja sitä on kotona aika vaikea opettaa samalla tavalla kuin koulussa.
Kotityöt pitää opettaa kotona, samaten taloustaidot.
Vierailija kirjoitti:
On taitoja, jotka on hyvä osata vaikkei niitä käyttäisikään. Osaan minäkin huoltaa pyöräni, mutta silti käyn mieluummin pyörähuoltamossa sen tekemässä jos on muutakin kuin ketjujen rasvausta yms helppoa. Sen sijaan jos ei olisi huoltoa lähellä ja olisi kiire niin tekeehän sen itsekkin, vaikka onkin ikävää hommaa.
Missä tiloissa tämän päivän lapset ja nuoret huoltasi ja korjaisi polkupyöriään, kun suurin osa asuu taloyhtiössä, eikä paikkaa ole?
Ei siellä pihnurmikoilla tai pyörävarastossa korjata, pian olisi poliisit tai asukkaat hätistelemässä korjauspuuhista.
Turha haikailla jo elettyä elämää, vaan nyt eletään tässä ajassa. Haasteet ja taidot ovat vaan toiset, kuin parikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon kärrynpyörään.. Aika moni lapsi ja nuori pomppii ja hyppii trampoliineilla(joita harvalla oli omassa lapsuudessani 80-90-luvulla) ja ainakin kummityttöni kavereineen viime kesänä veteli nurmella volteista kärrynpyöriin. Se tuntui olevan suosittua.
En minä vauvana käynyt vauvauinnissa mutta lähipiirin vauvat polskivat jo kuin vanhat tekijät.
Ja miksi kaikki pitäisi itse osata. Pyörän voi viedä korjaamolle ja samalla työllistää ihmisiä. Suomalaiset voisivat jo unohtaa sen minä itse-asenteen ja oppia käyttämään palveluita.
En tiedä, tarkoittiko ap listan ymmärrettänä esimerkkeinä vain juuri niin kuin kirjoitti, mutta rajoittaahan se ihmisen elämää, jos mitään pikkujuttuja ei voi tehdä itse.
Muutenkin tämä "työllistää ihmisiä" ei ole niin yksinkertaista. Esim. jos nuori muuttaa opiskelemaan ja löytää asunnon vaikkapa 3 - 5 km oppilaitoksestaan - niin pyörä olisi halvin ja kätevin tapa liikkua, mutta hintaa alkaa tulla, jos jokainen rengasrikko pitää huoltaa liikeessä.
Ihan samalla tavalla tietenkin voidaan sanoa, ettei tarvitse osata kokota, kun voi mennä ravintolaan ja työllistää, ei tarvitse siivota, kun voi palkata siivojan ja työllistää. Näin voikin tehdä, jos Visalla riittää vääntöä - mutta aina ei riitä, Silloin oma osaaminen palkitaan.
Hyvä avaus.
Nuoriso tosiaan on aivan sekaisin. Moni tippuu yhteiskunnasta.
Osa voi olla jo lapsena huippukoodareita, mutta iso osa ei osaa edes kirjoittaa tai laskea.
Netti ja gsm tuhoaa oikean kirjoitustaidon.
Koululaitoksen taso on siis romahtanut.
Kuntoluokka on jo täysin romahtanut. Ihmiset lihovat voimakkaasti.
Köyhyyttä valittaa taas yhä useampi.
Työtilanne on kurja.
Suomalainen yhteiskunta on epäonnistunut monissa asioissa.