Onko mautonta kertoa facessa erostaan
Ajattelisin että se käy helposti siellä kaikille yhtäaikaa, ei tarvi sitten kaikille erikseen selitellä.
Vai onko siinä joku sääntö, ettei tällaisia yksityisasioita jaeta faceen??
Kommentit (21)
On mautonta. Samasta syystä on mautonta ilmoittaa facessa seurustelukuvioistaan. Kun ei alunalkainkaan ilmoita, myöskään tarvitse ilmoittaa tilanteen muuttuneen.
Niin mutta tässä tapauksessa ollaan oltu yhdessä jo 20 vuotta ja lapsiakin on
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:57"]Niin mutta tässä tapauksessa ollaan oltu yhdessä jo 20 vuotta ja lapsiakin on
[/quote]
Vaihda status sinkuksi tai eronneeksi ja katso että se on julkinen
No jos sulla on aiemmin ollut "parisuhteessa, kihloissa, naimisissa" niin hyvin voit vaihtaa nyt sinkkuun
Riippuu. Joku "Jännä viettää ekaa sinkkukesää sitten vuoden 1993!" on sävyltään erilainen kuin "Joo elikkäs, yks Pekka-niminen kusipää lemppas mut jonku parikymppisen horotsun takia, en jää kaipaamaan!!!!11"
Mutta mieluiten ei kerro. Jos aiemmin profiilissa on lukenut siviilisääty, niin voihan sen sieltä poistaa ja ne huomaa jotka huomaa.
Niin jollain kiertoilmaisulla voisi laittaa, jotka tajuu, ni tajuu
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:58"]No jos sulla on aiemmin ollut "parisuhteessa, kihloissa, naimisissa" niin hyvin voit vaihtaa nyt sinkkuun
[/quote]
Komppaan tätä ehdotusta. Tämä on aika hillitty tapa hoitaa asia. Ainakin niin kauan, jos kukaan ei tule kommentoimaan tuota pahanmielisesti.
On mautonta, myös vaihtamalla statuksen sinkuksi niin, että tieto tulee seinälle. Jos vaihdat statuksen, tee se hiljaisesti. Silloin seinälläsi ei ala kiusallinen keskustelu aiheesta. Tai laita pari sanaa rajatusti, niin, että vain lähimmät ihmiset näkevät sanasi. Kuulun niihin dinosauruksiin, joista parisuhteesta/avioliitosta kertominen on tarpeetonta facebookissa. Niistä, jotka vaihtelevat statustaan vähän väliä saa erikoisen kuvan. IRL asioista ei välttämättä tietäisi ja tietty kunnioittava etäisyys säilyy. Nykyisin kaikki yksityinen jaetaan ja se on minusta kiusallista ja hieman vähämielistä.
Mun mielestä on ihan asiallista ilmoittaa erosta Facebookissa, samalla tavalla kun ihmiset kertoo vauvan syntymästä, työpaikan saamisesta tai vaikka yt-neuvotteluissa potkujen saamisesta. Mutta sävy on tosiaan tärkeä. Älä mollaa tms. Voi päivittää just jotain uudesta elämäntilanteesta niin, että ystävät ymmärtää.
MInusta asian voi kertoa hienotunteisesti. Ei ero ole mikään häpeä, kyllä sen voi elämäntapahtumana mainita siinä kuin avioliitonkin.
Jos löydät jonkin runon, joka kuvaa teiden erkanemista eri suuntiin, sellaisella voisi asian ilmaista. Ja vielä täydentää ilmoitusta niin, ettei ystävillesi jää kauhea huoli, vaan että elämä jatkuu kaikesta huolimatta.
N44
Ei se mun mielestä hirveän mautonta olisi, kunhan sen tekee siististi. Esim jotain liibalaabaa siitä miten yksi elämänvaihe päättyi kun päädyttiin eroon ja nyt kohti uusia tuulia, muistellen hyvällä aviovuosia tms.
Tökerömpi minusta olisi tuo "Marja-Liisa on nyt sinkku"-ilmoitus.
Älä kiirehdi päivityksen kanssa. Laita vasta sitten kun tiedät että tieto on kaikilla lähipiirissäsi - ei tarvitse kenenkään saada tietoa facesta. Joku neutraali päivitys asiasta on ok.
En tajua sitä ettei saisi missään nimessä kertoa. Onko se sitten tyylikkäämpää että siellä jaetaan sukkien värikin mutta etäisemmät tutut kyselee 3 vuoden päästäkin vielä että "mitäs sinulle ja Pekalle kuuluu?" tai alkaa ihmetellä ja udella siinä vaiheessa kun muista päivityksistä näkee että kaikki ei ole ennallaan.
Mä en kertonut, mutta kyllä kaikki tutut sen oli tajunnut. Kun päivitykset oli "minä ja lapset", ei enää miehestä mainintaa. Parsuhdestatuksen laitoin piiloon. Vähän vieraammille ei mitään tarvetta edes avautua.
Monet ystäväni on laittaneet asiallisen viestin tyyliin "eroamme, asiaan ei liity mitään dramaattista, etsin asuntoa" ts. Tietysti lähimmille ystäville kannattaa kertoa ensin.
Kyllä kannattaa ehkä kertoa. Mun kaveri erosi puoli vuotta sitten, mutta ilmeisesti suuri osa sen tutuista ei tiedä sitä, kun tosi moneen sen normaaliin tilapäivitykseen tullaan heittämään jotain "mitähän sitä ootte Pekan kaa puuhailleet viime yönä kun noin väsyttää" läppää..
Ehkä siis kannattais jotenkin vinkata.
ei siitä mitään suurta oopperaa tarvitse säveltää mutta hiukan outoa olisi asian tarkoituksellinen piilottelukin kyllä
Mulla on muutama 4-kymppinen tuttu, jotka eivät selkeästi ihan tajua kuinka laajalle fb-päivitykset voivat näkyä. Joku tykkää tai kommentoi ja se näkyy tuntemattomien feedissä.
Yksi itki miten mies vaihtoi hänet nuorempaan ja toinen avautui pitkät pätkät kuinka katkera hän on. Se oli todella vaivaannuttavaa luettavaa.
Ainiin ja sitten se joka oli vääntänyt runon erostaan ja se runo oli pitkä. Kamalaa. Älkää ilmoitelko. Laittakaa vaikka inbox viestinä ryhmäviesti kaikille joita asia saattaa kiinnostaa tai koskea.
Helpointa on kun vaihtaa statuksen fabossa "sinkuksi".Itse en tykkää muutenkaan jutella ihmisille "tulipa erottua" niin tuolla hoituu eikä tule kyselyitä.
On. Yksityisasioilla revittely ainakin etoo minua.