Pitäisikö irtisanoutua ?
Kävi ilmi että työnantajani on kusettanut minua 6-0. Olen taipunut, joustanut , hyväksynyt suoranaiset lainrikkomukset työsopimusasioissa.. ja nyt kävi ilmi että kaikessa hiljaisuudessa palkka-asia jota olen ajanut, jotta tiimimme palkkaus tasa-arvoistettaisiin, on ratkaistu niin että muiden palkka nousi mutta minun ei vaikka olen kokeneempi vanhempi työntekijä. Siis minä joka olen pitänyt asiaa eniten tapetilla, jäin ilman. Työnantaja vielä päin naamaa sanoi minulla miten korotuksiin ei vaan ole saumaa- samaan aikaan kun kollegoiden palkat oli jo korotettu.
Irtisanoutuminen on mielessä päivittäin. Jos irtisanoudun, lopputili tulee olemaan noin 6000 euroa. Jos sinnittelen vielä pari kuukautta, saan vuosibonuksen ja vähän lisää lomarahoja päälle. Kun irtisanoudun , saan karenssin. Onko sen arvoista ?
Miten voi käydä työssä joka päivä kun ei koe mitään luottamusta työnantajaa kohtaan? Motivaatio on nolla.
Joten mitä teen?
Kommentit (32)
Säästä rahaa ja sinnittele niin pitkään kuin jaksat, alenna työtehoa ja etsi samalla keinoja päästä pois työpaikasta.
Aika selvä tapaus, työnantajalla on tasapuolisen kohtelun velvoite. Jos ei pysty perustelemaan, miksi sinulla on huonompi palkka kuin muilla, ei täytä vaatimusta ja näin ollen rikkoo lakia. Valittaisin liittoon ja nyhtäisin hyvät korvaukset, koska tietysti on nyt velvoitettu lain mukaan maksamaan sinulle korvauksina sen, mitä muille samaa tehtävää hoitaville työntekijöille on jo aiemmin maksettu.
Yt. Virkamies
Sinnittele ja hae aktiivisesti uutta paikkaa ennenkuin lähdet. Ei koskaan tiedä mitä tapahtuu kun hakee. Itse vaihdoin viimekuussa sinniteltyäni kunnes sain uuden paikan. Karenssia en halunnut ja uskaltanut ottaa, ajattelin että kuitenkin helpompi saada uutta työtä kun oli töissä valmiiksi. Meillä oli suurin syy juuri esimies minun ja monen muun lähtöihin . Esimiehen toimiin on tosi vaikeaa puuttua ellei tee jotain todella väärää.
Siis halusit palkkojen tasa-arvoistamista ja sitten suuripalkkaisena et saanut euroakaan lisää? Mutta kun se tasa-arvo on nimenomaan sitä, että ei ansion mukaan, vaan sama kuin kaikilla muillakin. Vaihtoehtona olisi toki ollut palkkasi alentaminen.
Vierailija kirjoitti:
Aika selvä tapaus, työnantajalla on tasapuolisen kohtelun velvoite. Jos ei pysty perustelemaan, miksi sinulla on huonompi palkka kuin muilla, ei täytä vaatimusta ja näin ollen rikkoo lakia. Valittaisin liittoon ja nyhtäisin hyvät korvaukset, koska tietysti on nyt velvoitettu lain mukaan maksamaan sinulle korvauksina sen, mitä muille samaa tehtävää hoitaville työntekijöille on jo aiemmin maksettu.
Yt. Virkamies
Ei pidä paikkaansa. Henk.koht. lisät palkassa ei täydy olla samat, vain peruspalkka.
Tekisin töitä normaalisti ja alkaisin etsiä uutta paikkaa. Kun saat uuden työn, voit sanoutua irti. Oletko luottamusmies, kun ajat työpaikalla tasa-arvoasioita. Ellet ole, hoida vain omat asiasi.
Silloin kun palkkoja tasa-arvoistetaan, ei se tarkoita, että kaikkien palkkoja nostetaan. Niiden palkkaa nostetaan, joilla palkka on pienempi. Sitä sanotaan palkkojen harmonisoinniksi, eli samasta työstä sama palkka. Sanot, että olet kokeneempi ja vanhempi työntekijä. Se ei ole syy, miksi sinulle pitäisi maksaa enemmän palkkaa kuin muille, jotka tekevät samaa työtä. Kai teillä sentään palkkataulukot on. Tarkista sieltä palkkasi. Olet nyt käsittänyt aivan väärin palkkojen tasa-arvoistamisen eli harmonisoinnin.
Olet töissä ja otat bonuksen. Sen jälkeen yrität lypsää lisää liksaa. Jos ei tule niin toimenpiteitä. Jos ei auta niin irtisanoudut ja vaihdat työpaikkaa.
Ja alat nyt jo katselemaan uusia tuulia.
No jos puoliso turvana niin iha sama miten teet.
Eile juttua parista naisesta jotka myy taidetta, niilläkin tosin lopussa mainittiin että asuu miehen kans ,sitä ennen kirjoitettiin että saa muita töitä ja voi elää säästöilläkin jos ei taide myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja nostetaan osaamisen perusteella.
Omassa tapauksessani olin kokenein ja osaavin työntekijä enkä saanut palkan korotusta. Tämä tulee esille myös käytännössä joka päivä, kun autan ja neuvon työssä jatkuvasti niitä ihmisiä, joilla on nyt siis parempi palkka kuin minulla.
Ap
Ilmeisesti osaamisesi ei ole kuitenkaan työnantajan mielestä arvokkaampaa kuin muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja nostetaan osaamisen perusteella.
Omassa tapauksessani olin kokenein ja osaavin työntekijä enkä saanut palkan korotusta. Tämä tulee esille myös käytännössä joka päivä, kun autan ja neuvon työssä jatkuvasti niitä ihmisiä, joilla on nyt siis parempi palkka kuin minulla.
Ap
Lopetat neuvomisen ja sanot hymyillen että tästä lähtien kukin ansaitkoon palkkansa.
Entäpä jos ensin uusi työpaikka, miten lie bonuksen kanssa jos irtisanoudut. Vaikka se vi***taa niin yritä pitää järki mukana päätöksissäsi.