Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi autot ei pysähdy suojatiellä

Vierailija
17.06.2015 |

Saa odotella aina kauan että pääsee ylittää tien kun idiootit jolta pitäis kortti ottaa pois niin eivät tajua pysähtyä. Monesti monta autoa menee ennen kun joku tajuaa pysyhtyä. Rikotte liikenne sääntöjä. Näytän keskisormea kaikille näille liikennesääntöjen rikkojille.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

saksa on paska maa

Vierailija
22/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:10"]

SUOJAtie on paikka, missä jalankulkija voi turvassa ja suojassa ylittää tien. siitä on yleensä ihan liikennemerkkikin varoittamassa autoilijaa, joka voi sen nähtyään alkaa jo hiljentää. ja varsinkin kun useimmiten ajetaan tuttuja reittejä, ei ne tienylityspaikat pitäis autoilijallekaan tulla yllätyksenä.

mutt suomi kulkee omia polkujaan tässäkin asiassa. muualla on olemassa sellainen jutska kuin "heikomman oikeus" joka tarkoittaa sitä että vaikka jalankulkija/fillaristi menis punasia päin tien yli ja auto törmää; hoplaa on autoilija syyssä.

tämä kun tulis suomeenkin, ei tarttis joka loma sydän syrjällään pelätä että joku jää auton alle. siis sen viereisen auton alle, joka ei pysähdy suojatien eteen vaikka minä niin olen tehnyt päästääkseni jalankulkijan SUOJAtiellä yli.

[/quote]

Perehtykää tieliikennelakiin, tuskin jalankulkijat tietävät, että heillä myös on velvollisuuksia ei vain oikeuksia. 

Suurin osa jalan liikkuvista ryntäilee kuin päättömät kanat. Autoilija ei Suomessa oleautomaattisesti maksumiehenä, eikä heikomman oikeutta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:41"]

Suomalainen ilmiö. Muualla maailmassa jalankulkija saa tietä.

[/quote]

Joo ihan koko maailmassa. Vain suomalaiset ovat järjestään kaikki tyhmiä ja ilkeitä.

[/quote]

Suomessa on paljon enemmän kolareita kuin Ruotsissa, joka on ajo-olosuhteiltaan täysin samanlainen maa. Syy löytyy suomalaisten kuskien huonosta ajotaidosta. Aika uskomatonta, ottaen huomioon, että Suomessa on Euroopan kallein ajokoulu. Mitään vastinetta yhteiskunta ei vain saa tälle myöntämälleen monopolille.

Vierailija
24/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole koskaan nähnyt tielle ryntäileviä ihmisiä, en suomessa enkä muuallakaan. missä takahikiällä tällaista tapahtuu? jos on suojtie, sinne kyllä saakin mennä.

tunkekaa se tieliikennelakinne perseeseenne. siihenkö vetoatte, kun olette jonkun kuoliaaksi ajaneet?!?

Vierailija
25/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli suomessa autoilijat ajaa ku kusipäät, kun noudattavat tieliikennelakia?

onneks tieliikennelaki on parempi muualla maailmassa.

Vierailija
26/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa mammat, suojatien yli yrittävä jalankulkija on rikollinen!

tutustukaa tieliikennelakiin!

Vierailija
27/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet äkkijarrutuksen [quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:01"]No voi kuulkaa, kun autoilija ei aina ehdi reagoimaan niin että ehtii pysähtyä suojatielle, kun ihmiset tulee niin puskista. On monesti saanu lyödä jarrut pohjaan kun joku oikein juosten tulee nurkan takaa suojatielle, vaikka miten varovati yrittäisi ajella! Näytän puolestani keskisormea ja vaikka persettä tällaisille säikäyttelijöille.
[/quote]
Mä otan rekkarin ylös ja puhkon kumit ja joskus ollaan hakattukkin pari autoilijaa

Vierailija
28/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:25"]

Monet äkkijarrutuksen [quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:01"]No voi kuulkaa, kun autoilija ei aina ehdi reagoimaan niin että ehtii pysähtyä suojatielle, kun ihmiset tulee niin puskista. On monesti saanu lyödä jarrut pohjaan kun joku oikein juosten tulee nurkan takaa suojatielle, vaikka miten varovati yrittäisi ajella! Näytän puolestani keskisormea ja vaikka persettä tällaisille säikäyttelijöille. [/quote] Mä otan rekkarin ylös ja puhkon kumit ja joskus ollaan hakattukkin pari autoilijaa

[/quote]

Ette te työttömät, eläkeläiset, lapset, alkoholistit ja nistit saa hakattua kuin toisianne :D Katos ku terveet työssäkäyvät ajaa autolla. Eipä sellaiseen ole varaa jos menee toimeentulotuki kaljoitteluun ;)

Vierailija
29/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittu mitä kusipäitä taas palsta pullollaan!
mä ajan teidän lasten päälle, kun ne yrittää mennä yli.

sanon vaan, että sieltä se puskasta siihen singahti, siitäs sai.

Vierailija
30/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin joskus ylittämään tietä kun jonkun matkan päästä oli tulossa auto. Ajoi melkein päälle, kun ei jostain syystä viitsinyt hidastaa lainkaan. Mä väistin sen verran että potkaisin oikein kunnolla autoa ja aloin huutamaan sille akalle joka autoa ajoi.

Jäi hetkeksi katsomaan, mutta kaasutti sitten pois ja hyvä niin. Olisin muuten pieksenyt sen akan siihen paikkaan.

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:43"]

Miksi jäät odottamaan? Epäekologista antaa auton ensin pysähtyä. Itse lähden suoraan ylittämään, jolloin autoilijan on pakko väistää, ja hänen ei edes tarvitse pysähtyä, riittää kun hidastaa.

"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

[/quote]

Vierailija
31/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:41"]

[/quote]

Näin se valitettavasti on. Yllättävää kyllä, Virossakin on tilanne paljon parempi, Ruotsista puhumattakaan. Vaikka Virossa liikennekulttuuri voikin olla osin huonommalla tolalla, niin jalkankulkijoille kuitenkin annetaan tietä paljon paremmin kuin Suomessa.

Suomessa sen sijaan on vallalla junttimainen isomman oikeus ja päälle käyvä ajotapa.

Vierailija
32/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tosiaan niin uunoja, että singahtavat tielle kuin puskista, mutta yleensä se on autoilija joka ei viitsi seurata liikennettä, vaan keskittyy johonkin ihan muuhun. 

Välillä pelottaa itseä pysähtyä tms. suojatien eteen autolla, kun saa pelätä että toinen autoilija ei niin teekään vaan mennää hurruuttaa suojatietä ylittävän päälle.

Olen itsekin meinannut jäädä näin auton alle, kun toinen on antanut tietä ja toinen ei.

Vierailija
33/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jalankulkijoiden piittaamattomuus on otettu lainsäädännössä huomioon, eikä itsemurhakandidaatin linttaamisesta saa juuri mitään. Eivät vain viitsi sanoa suoraan, että oma vikahan se oli, kun ei katsonut mihin menee. Lisäksi fysiikanlait on pätevämmät kuin Suomen lait ;-)

Vierailija
34/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:41"]

[/quote]

Joo ihan koko maailmassa. Vain suomalaiset ovat järjestään kaikki tyhmiä ja ilkeitä.
[/quote]

En nyt ihan niinkään sanoisi, mutta kulttuurimme on kyllä itämaisempi, kuten tästä liikenneasiastakin huomaa. Jos emme ole tyhmiä ja ilkeitä, niin saatamme hyvinkin oppia paremmille tavoille ennen pitkää.

Vierailija
35/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:45"]

Jotkut jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tosiaan niin uunoja, että singahtavat tielle kuin puskista, mutta yleensä se on autoilija joka ei viitsi seurata liikennettä, vaan keskittyy johonkin ihan muuhun. 

Välillä pelottaa itseä pysähtyä tms. suojatien eteen autolla, kun saa pelätä että toinen autoilija ei niin teekään vaan mennää hurruuttaa suojatietä ylittävän päälle.

Olen itsekin meinannut jäädä näin auton alle, kun toinen on antanut tietä ja toinen ei.

[/quote]

Ne on niitä älyttömiä surmanloukkuja mitä tässä maassa on rakennettu jo ihan liikaa. Katsokaapas vaikka siellä ulkomailla, että missä kohtaa ne suojatiet on. EI TOD liikennevalottomana keskellä vilkkaastiliikennöityä valtaväylää, vaan esim. risteyksien yhteydessä.

Vierailija
36/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:41"] Suomalainen ilmiö. Muualla maailmassa jalankulkija saa tietä. [/quote] Joo ihan koko maailmassa. Vain suomalaiset ovat järjestään kaikki tyhmiä ja ilkeitä. [/quote] En nyt ihan niinkään sanoisi, mutta kulttuurimme on kyllä itämaisempi, kuten tästä liikenneasiastakin huomaa. Jos emme ole tyhmiä ja ilkeitä, niin saatamme hyvinkin oppia paremmille tavoille ennen pitkää.

[/quote]

Tai siis jos liikennesuunnitelussa käytettäisiin järkeä, eikä syitä etsittäisi ties mistä rodullisista erityispiirteistä ja muista pseudo-tieteellisistä syistä.

Psykologiselta kannalta katsottuna tosin suojatien nimen voisi muuttaa, johan tässäkin keskustelussa joku luuli, että SUOJAtie jotenkin suojaa ylittäjää. Oikeastihan se on vain osoitettu tienylityspaikka, joka ei suojaa ketään, vaan missä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.

Vierailija
37/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:31"]

Saa odotella aina kauan että pääsee ylittää tien kun idiootit jolta pitäis kortti ottaa pois niin eivät tajua pysähtyä. Monesti monta autoa menee ennen kun joku tajuaa pysyhtyä. Rikotte liikenne sääntöjä. Näytän keskisormea kaikille näille liikennesääntöjen rikkojille.

[/quote]

Astut vaan sille suojatielle niin autot kyllä pysähtyvät.

Mikäli seisot siinä kaikessa rauhassa kun paska junttilan tuvan seinässä= luovut oikeudestasi kulkea ensin. En ikinä pysähdy silloin, ja kuten huomaat eivät muutkaan.

Heti kun tuon sisäistät niin elämäsi helpottuu kummasti, ei se niin vaikeaa ole.

Vierailija
38/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:35"]

[/quote]

Syitä voi olla monia... Ehkä seisot 15m päässä suojatiestä? Tai sitten näppäilet puhelinta ja näytät siltä ettet edes huomaa jos joku pysähtyy?

Kuitenkin 90% tapauksista vika on jalankulkijassa, joka ei tajua, ettei autoissa ole mitään kristallipalloa kojelaudassa ja ettei auto ite nää mitään, vaan vain se kuski siel sisäl. Kuulostaa hullulta, mutta näin se kuulkaa menee.

[/quote] Pitäiskö sulle kuitenkin ostaa joku vempele joka kertoo sulle milloin tien vieressä on sellainen sininen lätkä ja siinä lätkässä on mies joka kävelee pianon koskettimilla. Kun et näköjään itse tunnista järjestäytyneiden pianomarssijoiden merkkiä. Sitä katsoessa stressi lievittyy ja voit kuulla sielusi mussiikkia, siksi ne merkit on siellä tien poskessa. Maassa usein on samalla kohtaa sellasia valkeita viiruja, en tiedä oletko huomannut, ne epäilemättä kuvastaa seepran raitoja, tuomaan vähän kontrastia kiireiseen elämään ja muistuttamaan ihmisiä arfikkalaisista juuristaan tässä urbaanissa maailmassa, jonne nykyihiminen ei kuulu eikä voi olla onnellinen kun alkukantainen mieli alitajuisesti halajaa juurilleen. Ne tuovat pientä tukea ja muistuttavat savannielämästä sillä ihminen on onnellisimmillaan vain rymytessään pitkin viidakkoa apianalta pöllitty selkäkaistale etu- ja takapyllyn varjona.

Vai olisiko niillä viiruilla ja sillä lätkällä joku toinenkin merkitys? Osaako joku sanoa?

Vierailija
39/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:54"]

[/quote]

Astut vaan sille suojatielle niin autot kyllä pysähtyvät.

Mikäli seisot siinä kaikessa rauhassa kun paska junttilan tuvan seinässä= luovut oikeudestasi kulkea ensin. En ikinä pysähdy silloin, ja kuten huomaat eivät muutkaan.

Heti kun tuon sisäistät niin elämäsi helpottuu kummasti, ei se niin vaikeaa ole.

[/quote]

Totta, pitää antaa signaali koska on ylittämässä.

Itse ainakin astun suojatielle sen kummemmin jarruttelematta, kun vain olen saanut varmistuksen, että se on kannattavaa. Tosin omaankin ylivertaisen liikennesilmän, eikä takiani kukaan ole koskaan joutunut tekemään mitään äkkijarrutuksia, sillä katson ensin:

a) huomaako kuljettaja että olen siinä ja mitä aion seuraavaksi tehdä

b) voiko autoilija pysähtyä siinä nopeudessa ja niillä keliolosuhteilla

Jos kumpikin on kyllä, niin yli vaan ja liikenne sujuu jouhevasti. Jos taas kumpaankaan vastaus on ei, niin sitten sen ymmärrän ja tunnustan faktat ja jään odottamaan parempaa tilannetta, kiukuttelemisen ja jalanpolkemisen sijaan.

Ymmärrän kyllä, että varsinkin tuo jälkimmäinen on haasteellinen ajokortittomille, joilla ei ole "hölkäsen pöläystä" miten auto pysähtyy missäkin tilanteessa.

Elikkäs käyttäkää omaa päätä edes pikkuisen, niin ei tarvitse olla koko aikaa muista ruikuttamassa, varsinkaan kun syy löytyy peilistä. Ei voi olla niin vaikeeta.

Vierailija
40/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lisääntynyt viime vuosina. Olen itse liikuntavammainen ja kuljen jalan kohtuulllisen rauhallisesti, kun en pysty juoksemaan, joten en ryntäile.

Usein on käynyt läheltä piti tilanteita, joissa OLEN jo suojatiellä, suunnilleen keskellä, kun auto ajaa kovaa vaatteitani hipoen (kerran osui käteen) ohitseni! Näissä tapauksissa kuljettaja ei ole hidastanut, ei ole pysähtynyt katsomaan miten mulle kävi, ei ole edes HUOMANNUT mitä teki. Jatkaa vaan matkaa tuhatta ja sataa omassa kuplassaan, johon ei mahdu ketkään muut.

Näin kävi muuten viimeksi pari viikkoa sitten Helsingin Kalasatamassa Vanhalla Talvitiellä. Siinä suojatie on vielä kohdassa jossa katu päättyy poikkikatuun, joten autoilija ei edes hiljentänyt kääntymistä varten huomioimaan muutta autoliikennettä. Auto oli pienehkö, ajaja nuori mies, jolla useampi kaveri mukana autossa. Huusin ja heilutin auton perään, mutta en saanut kuskilta mitään reaktiota, hän rynni vaan pysähtymättä Työpajankadulle vetäen kulman kaaressa - jos bussi 55 olis tullut sillä hetkellä kulman takaa kaupungista päin, ajajapoika olisi kenties nyt hautuumaalla tai pyörätuolissa.

Tuollaisissa tapauksissa ei voi todellakaan syyttää jalankulkijaa, koska hän on jo ylittämässä suojatietä kun auto edes lähestyy suojatien aluetta. Ja kuten sanoin, olen itse kokenut näitä samoja jo useamman viimeisten parin vuoden aikana.