Miten eroon ahdistuksen fyysisistä oireista ilman lääkkeitä?
Onko totta, että oireista pääsee eroon jos oppii olemaan pelkäämättä niitä? Kauanko siihen menee? Kokemuksia kellään? Mulla on vain yksi "pääoire" mutta tuntuu että en pääse siitä eroon vaikka kuinka olen myöntänyt itselleni että se johtuu ahdistuksesta ja pelosta. Koetan olla pelkäämättä sitä, mutta silti se aina "iskee" melkein joka päivä.
Kommentit (10)
Minulla sama.Olen ollut vuosia väkivaltaisessa suhteessa ja keho oireilee.Ymmärrän nyt että keho ollut vuosia jännitystilassa ja että pelko ei todellakaan ole vain korvien välissä.En tiedä auttaisko lääkkeet et keho alkais pikkuhiljaa rentoutuu
no vähän riippuu, mikä se oire on.
Mulla on ollut ahdistuksesta johtuvia liha- ja nivelkipuja. Ne pysyy pois jos joogaan tai venyttelen vähintään joka toinen päivä puolisen tuntia.
Mulla on ollut myös ahdistuksesta johtuvaa unettomuutta. Tätä ei täysin pysty poistamaan, mutta ongelmia vähentää säännöllinen rytmi, kevyt liikunta noin kuuden maissa illalla (ei myöhään), kevyt iltapala, viileä makuuhuone, kunnollinen tyyny ja mukavan tyhjänpäiväinen ja vanhanaikainen kirja yöpäydällä, jotta sitä voi alkaa lukea, jos homma vaan menee täysin pieleen yöllä. On tärkeää, että kirja ei ole mikään dekkari tai vastaava, missä on ankeita ihmisiä, vaan joku hyväntuulinen ja helppo. Klassiset satukirjat toimii myös. EI SAA OLLA E-KIRJA, koska tabletin/lukulaitteen valo vaikuttaa serotoniini- ja melatoniinituotantoon aivoissa ja estää nukahtamasta.
Kaverilla on paniikkikohtauksia. Se soittaa kohtauksen tullen joko äidilleen tai siskolleen tai minulle. Ei estä kohtausta tulemasta, mutta lyhentää sitä huomattavasti ja auttaa selviämään siitä.
Kirjoittaja 2: Kauanko oireiden loppumiseen mahdollisesti menee? Viikkoja, kuukausia, vuosia?
Meditaatio, hengitysharjoitukset, rentoutusharjoitukset, jooga, tietoinen eläminen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:12"]
Kirjoittaja 2: Kauanko oireiden loppumiseen mahdollisesti menee? Viikkoja, kuukausia, vuosia?
[/quote]
Ei sitä oikein voi sanoa. Itse kärsin paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta 10 vuotta, ikävuodet 15-25. Mutta ei se sitä tarkoita että välttämättä muilla sen tarvisi kestää niin kauaa. Ja toisaalta on myös ihmisiä jotka ei pääse koskaan noista vaan ovat esim. lääkkeistä riippuvaisia että voivat elää koskaan normaalia elämää.
Minä en tosiaan tehnyt edes mitään tietoista työtä tuon asian eteen. Alkuun vaan söin bentsoja kun paha olo tuli. Sitten niihinkin alkoi kehittyä toleranssi eivätkä ne oikein auttaneet. Sitten join viinaa ahdistukseen. Mutta sitä ei voi aina napata joka tilanteessa, esim. töissä, kuten sen rauhoittavan napin pystyi, joten oli pakko oppia sietämään paniikkikohtauksiakin läpi ilman mitään apua. Vähitellen jotenkin ihan itsestään tuli sellainen tunne, että minä olen näitä niin tuhansia jo kokenut etten jaksa pelätä. En jaksa välittää siitäkään vaikka kuolisin (usein mulla asiaan liittyi pelko ettei se olekaan paniikkikohtaus vaan oikea sairaskohtaus tällä kertaa). Lopulta vaan katselin kuin ulkopuolelta niitä kohtauksia enkä välittänyt niistä mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:13"]
Meditaatio, hengitysharjoitukset, rentoutusharjoitukset, jooga, tietoinen eläminen.
[/quote]
Ja mindfulness! Kannattaa kokeilla.
Minua auttoivat beetasalpaajat, jotka antoivat mielenrauhaa niin, että opin että pelkäsin turhaan. Kärsin paniikkihäiriöstä joitakin vuosia sitten. Otin beetasalpaajia tarpeen mukaan eikä niillä ollut minulle sivuvaikutuksia.
Ahdistuksessa ja paniikkihäiriössä on käsittääkseni kyse poisoppimisesta. Ne voivat myös olla esim. masennuksen pire. Lääkkeet eivät paranna masennusta, vaan siihen auttaa terapia.
Uskon myös että erilaiset keskittymisharjoitukset ja mielikuvaharjoitteet voivat auttaa. Se, että palauttaa mieleensä edellisiä ahdistuskohtauksia ja sen, miten niistä selvisi, ikäänkuin opettelee olemaan ahdistumastta. Jooga voisi myös varmaan olla tehokas apu.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:07"]
Minulla sama.Olen ollut vuosia väkivaltaisessa suhteessa ja keho oireilee.Ymmärrän nyt että keho ollut vuosia jännitystilassa ja että pelko ei todellakaan ole vain korvien välissä.En tiedä auttaisko lääkkeet et keho alkais pikkuhiljaa rentoutuu
[/quote]
Lääkkeet helpottaa oireita, mutta se trauman tuoma jännitys on lukkiutuneena kehoon johon toimii paremmin terapia.
Ahdistus on eri asia kuin fyysiset oireet. Ei mullakaan enää jännityksen ja pelon takia tule fyysisiä oireita, mutta jäljelle on jäänyt ahdistus jota ei pysty lievittämään.
Minä olen päässyt. Mutta hassua on se, että sitten kun oppii olemaan oikeasti pelkäämättä ahdistusta, sillä ei ole enää mitään väliä pääseekö siitä koskaan eroon vai ei. Se on vaan yksi tuntemus joka tulee ja menee ohi, ei mitään mitä pitääisi välttää. Minulla kävi juuri niin että sitten kun olin saavuttanut pisteen jossa saatoin katsella ahdistusta ja paniikkikohtauksia kuin ulkopuolisena, kaikessa rauhassa, ja minulle olisi ollut ihan sama vaikken paranisi niistä koskaan, niin sitten oireet vähenivät ja loppuivat.