Et voi tietää, koska et ole lapseton
Et voi tietää, koska et ole äiti- ketjusta intoutuneena kiinnostaa kuulla sanontoja aiheesta "et voi tietää, koska et ole lapseton".
Lapseton voi olla vapaaehtoisesti tai olosuhteiden pakosta. Itse olen osittain molempia - en tiedä, haluanko lapsia, mutta samalla on jo lääkärissä todettu, että biologisia lapsia en voi koskaan saada.
Siksi sanonkin, että et voi tietää, koska et ole lapseton, kuinka ristiriitaiselta ja tuskaiselta se tuntuu, kun sinulla ei ole edes mahdollisuutta päättää, haluatko lapsia vai et.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:54"]
Eikö teillä ole minkäänlaista mielikuvitusta tai eläytymiskykyä? Kyllä hyvin monesta asiasta voi tietää ja ymmärtää miltä se tuntuu, vaikkei itse olisi kokenut. Esimerkki: luuletteko että kirjailijat tai leffantekijät ovat aina itse kokeneet kaiken mitä kirjoittavat tai esittävät? Silti he osaavat hyvinkin uskottavasti paneutua tunteisiin ja kokemuksiin. Tai psykologit, psykiatrit, lääkärit, opettajat, miten he voisivat ketään neuvoa tai kasvattaa, jos ainoastaan oma kokemus on se, mistä se tieto ja ymmärrys voi tulla? Aivan naurettavaa väittää, etteikö lapseton voisi ymmärtää miltä "ehdoton rakkaus" tuntuu, tai minkälaista on saada oma vauva ekan kerran syliin. Sen voi ihan hyvin tietää ja ymmärtää.
[/quote]
Näitä keskusteluja lukiessani olen alkanut epäillä, että osa ihmisistä ei todella pysty hankkimaan tietoa muuten kuin oman kokemuksensa kautta. He ovat yksinkertaisia, todennäköisesti kouluttamattomia ihmisiä, joiden ajattelu on hyvin konkreettista ja jollakin tavalla lapsentasoista. "Kirjaviisaus" ei pysy heidän päässään, ja tieteellisiin tutkimuksiin ei uskota, jos oma suppea arkikokemus ei vahvista niitä. -4
[/quote]
Koulutus ei takaa asioita se voi toimia kyllä ponnahduslautana. Jos nojaat johonkin oppiin tai opettajaan et kehity. Tekeminen omin aivoin ratkoen ongelmia on kehityksen tie lukeminen stimuloi sitä ei oikein voi harrastaa ajattelematta tai voi mutta no kuitenkin.. Tee itse älä usko ihan kaikkea mieti aina miksi. Halu kehittää ymmärrystään ei pohjaudu sokeaan uskoon vaan perusteluihin omaan ymmärrykseen. Tiede syntyy suurten artikkelien pohjalta vai? Ei vaan yksilöiden havainnoimisen ja teorioiden kautta, sen jälkeen hypoteesi testataan toimivaksi tässä kehyksessä jonka jälkeen sen joku uusi kirjoittaa uusiksi. Tiede harvoin väittää olevansa lopullisen tietävä asioista. Unohda se koulusi ja käsityksesi tieteistä ja keskity olennaisuuksiin, miksi haluat tuoda esiin nuo asiat, jotta uskosi saisi vahvistusta. Perusteletko itsellesi nämä asiat? Haluatko nostattaa itseäsi vain muiden yläpuolelle?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:35"]
Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia.
[/quote]
Onpas. Esim se, miltä tuntuu kun ei ole ikinä halunnutkaan lapsia ja on onnellinen siitä että elää yhteiskunnassa jossa voi itse päättää tekeekö niitä vai ei. Tai miltä tuntuu kun koko yhteiskunta pyörii sen perusajatuksen ympärillä että jokainen tekee tai ainakin haluaa lapsia, ja miten ulkopuoliseksi siinä itsensä kokee kun ei mitenkään voi samaistua tuollaiseen ajatusmaailmaan. Jos kuitenkin haluaa lapsia (sai niitä tai ei) niin ei tällaista koe.
Jokainen on myös ollut sinkku, mutta ei jokainen tiedä miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti parisuhteeton koko ikänsä ilman että edes haluaisi kumppania. En minä ainakaan väitä tietäväni, koska vaikka sinkku olen ollutkin, niin suhteen olen aina halunnut. Tai ainakin tiennyt, että haluan sitten "isompana".
Jos on itse koulussa on koulu tärkein asia elämässäsi, kymmenenvuodenpäästä asia on toisin. On yhtäpaljon koulutettuja juntteja kuin kouluttamattomiakin samoin on viisauden ja älykkyyden laita. Koulu sopii paremmin toisille, varsinkin sellaisille jotka haluavat ulkopuolelta tulevan arvion itsestään ja paikkansa määrittelyn ulkoisen arvostelun kautta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:45"]
Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia.
[/quote]
Onpas. Esim se, miltä tuntuu kun ei ole ikinä halunnutkaan lapsia ja on onnellinen siitä että elää yhteiskunnassa jossa voi itse päättää tekeekö niitä vai ei. Tai miltä tuntuu kun koko yhteiskunta pyörii sen perusajatuksen ympärillä että jokainen tekee tai ainakin haluaa lapsia, ja miten ulkopuoliseksi siinä itsensä kokee kun ei mitenkään voi samaistua tuollaiseen ajatusmaailmaan. Jos kuitenkin haluaa lapsia (sai niitä tai ei) niin ei tällaista koe.
Jokainen on myös ollut sinkku, mutta ei jokainen tiedä miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti parisuhteeton koko ikänsä ilman että edes haluaisi kumppania. En minä ainakaan väitä tietäväni, koska vaikka sinkku olen ollutkin, niin suhteen olen aina halunnut. Tai ainakin tiennyt, että haluan sitten "isompana".
[/quote]
Kukaan ei voi koskaan tietää, miltä toisesta ihmisestä tuntuu, ei vaikka olisi just samassa elämäntilanteessa. On aika hyödytöntä käyttää sitä argumenttina väittelyssä. Jokaisen tunteet ovat täysin subjektiivisia.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:45"]
[/quote]
[/quote]
Kukaan ei voi koskaan tietää, miltä toisesta ihmisestä tuntuu, ei vaikka olisi just samassa elämäntilanteessa. On aika hyödytöntä käyttää sitä argumenttina väittelyssä. Jokaisen tunteet ovat täysin subjektiivisia.
[/quote]
Eli kukaan ei voi tietää mistään mitään, vai että lapsellinen tietää kaiken lapsettomasta elämästä, koska asioiden tuntemista ei huomioida? Tällä periaatteellahan lapsetonkin tietää kaiken lapsiperhe-elämästä, kun vaan lukee siitä pari kuvausta ja on itsekin elänyt lapsiperheessä. Vain mitattavia asioita voi tietää ja muut sivuutetaan? Vai mikä ihme sun pointti oli?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:54"]
Eikö teillä ole minkäänlaista mielikuvitusta tai eläytymiskykyä? Kyllä hyvin monesta asiasta voi tietää ja ymmärtää miltä se tuntuu, vaikkei itse olisi kokenut. Esimerkki: luuletteko että kirjailijat tai leffantekijät ovat aina itse kokeneet kaiken mitä kirjoittavat tai esittävät? Silti he osaavat hyvinkin uskottavasti paneutua tunteisiin ja kokemuksiin. Tai psykologit, psykiatrit, lääkärit, opettajat, miten he voisivat ketään neuvoa tai kasvattaa, jos ainoastaan oma kokemus on se, mistä se tieto ja ymmärrys voi tulla? Aivan naurettavaa väittää, etteikö lapseton voisi ymmärtää miltä "ehdoton rakkaus" tuntuu, tai minkälaista on saada oma vauva ekan kerran syliin. Sen voi ihan hyvin tietää ja ymmärtää.
[/quote]
Itseasiassa psykiatriystäväni välttää kaikista eniten kertomasta ja paasaamasta yhtä ainoaa totuutta tai tapaa toimia, koska tietää, että kaikki tilanteet ja ihmiset ovat erilaisia. Voidaan me arvailla, miltä jokin asia tuntuu tai yrittää eläytyä. Mutta emme koskaan voi tietää tiedämmekö tai ymmärrämmekö. Kirjailijat yms. yleensä tekevät laajan pohjatyön ja haastattelevat niitä, joilla ensikäden kokemusta on. Elokuvan teossa ja kirjojen kirjoittamisessa tehdään valtava pohjatyö. Ja on aivan eri asia eläytyä pieneen kuin suureen asiaan.
[/quote]
Meinaat, että lapsettomat eivät juttele vanhempien (esimerkiksi omien vanhempiensa) kanssa siitä, minkälaista vanhemmuus on? Eivät lue, mitä vanhemmuudesta kirjoitetaan? -4
Tämä on sama asia kun "tietäisin" millaista elämäni olisi jos olisin mies, tai vaikka intialainen. Aina voi arvuutella mutta se on eri asia kun tietää. En minäkään lapsettomana tiennyt millainen äiti olisn vaikka varmasti paljon kuvitelmia etukäteen olikin. Mielestäni tämä on juuri elämän rikkautta: uudet elämäntilanteet tuovat esiin uusia piirteitä ja yllätyksiä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:26"]
On ihan eri asia olla pysyvästi lapseton kuin lapseton ennen niiden hankkimista. ja on eri asia olla lapseton tahattomasti kuin harkitusti.
[/quote]
No aika moni on ollut tahattomasti lapseton, jotkut hyvin pitkäänkin, ennen äidiksi tuloaan.
Voin sanoa ettei miehenä oleminen muuttaisi sinua ollenkaan, tosin jos syöt ehkäisypillereitä niin ne jäisivät pois(hormooni) jos aivosi olisivat kuitenkin sinun aivosi. Todennäköisesti väittäisit ettet tietäisi miltä "tuntuu" olla nainen joten muutkaan eivät voi tietää. Se on vain sinun käsityksesi.
[/quote]
Lapseton ei tiedä mitä on olla vanhempi omalle lapselleen. En kyllä ymmärrä mitä nää lälläslää sä et tiedä miltä musta tuntuu-ketjut ketään hyödyttää.
Löyhentäkää nutturaa!
Haen tässä nyt ns. sanontoja ja muita heittoja, joita tulee joko itse lapsettomana tai muuten sanottua. Tietenkään ei tarvitse olla samaa mieltä ja ihminen voi 'tietää' asioita, vaikkei olisi jotain henk. koht. kokenut.
Ja kyllä, kaikki ovat joskus olleet lapsettomia. Mutta eläväthän lapsettomat aikuiset hieman erilaista arkea kuin lapsien vanhemmat, eikö? Joten tällöin voi heittää tietävänsä jotain, jota lapsien vanhemmat eivät 'tiedä'? :)
Kyse on siis osittain ihan humoristisesta ja mielestäni mielenkiintoisesta keskustelusta.
- AP
Ymmärrän, että tuo on heitto. Minun mielestäni tuo on vain typerä, toista vähättelevä ja valheellinen heitto, joka tappaa keskustelun, ei suinkaan edistä sitä. En haluaisi sitä käytettävän kumpaankaan suuntaan. -4
Öö kaikki on ollut joskus lapsettomia?