Onko täällä ketään pitänyt vanhempansa muistotilaisuutta vanhemman asunnossa? Jos siis leski siellä vielä asuu?
Katsoin kunnan tarjoamia tiloja ja maksaa 200euroa. Onko se paljon?
Kommentit (38)
Olen ollut hautajaisissa, joissa muistotilaisuus järjestettiin vainajan kotona. Käytännössä leski hoiti tarjoilu- ym. järjestelyt. Väkeä oli kutsuttu sen verran, että jokaiselle riitti istumapaikka.
Olen ollut myös hautajaissa, joissa muistotilaisuus järjestettiin vainajan tyttären kodissa.
200€ ei tunnu paljolta, mutta sen pälle pitää tietysti laksea tarjoilut, kukkaset ym kulut.
Kunnan tarjoamia? Eikö vainaja kuulunut seurakuntaan? Minä järjestin oman vanhemman muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa, pitopalvelu toimitti sinne ruuat ja kahvitukset. Lasku meni vainajan tililtä. Jos paikalla olisi ollut vain leski ja kaksi lasta, niin kahvitilaisuus lesken kotona olisi ollut ok. Isommalle porukalle järjestäminen olisi ollut heti työläämpää ja se olisi kuitenkin jäänyt yhden tai kahden kontolle. Joskus kannattaa ottaa helpompi vaihtoehto.
Niin sitä itsekin ajattelin että nuo vuokrattavat tilat pitää koristella kukkasilla ja ruokailu niissä maksaa. t.ap
Eikö leski halua osallistua vai mikä ihme on ongelma. Eihän se leski ole ongelma, mutta hänen mielipidettään pitää toki kuunnella.
Tietysti voi pitää kotona. Hankki vaan tarjottavat valmiiksi, ettei surun murtamaa leskeä rasita sillä. Täyte/voileipäkakku, pikku suolasta, skumppaa ja kahvi/konjakki. Se on siinä. Yleensä mukana nykyisin on pikku joukko.
Ihan eri asia jos on yli 20 henkeä.
Hautajaiset ovat väärä paikka köyhäillä, ellei ole aivan pakko. Se ei tule ilmi aloituksesta kuuluuko vainaja seurakuntaan, mutta mikäli kuuluu niin seurakuntasaliin saa yleensä käyttöön joko ilmaiseksi tai edullisesti. Mikäli vieraita on yhtään enemmän tulossa kannattaa myös tarjoiluihin panostaa.
Toivottavasti tämä on hypoteettinen kysymys ja tilanne.
Pidin isän muistotilaisuuden ihan omassa kodissani. Olin kuvitellut että veli perheineen ja täti perheineen tulee. Tätsy oli sitten kutsunut enempikin porukkaa... kyllä vitutti.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi pitää kotona. Hankki vaan tarjottavat valmiiksi, ettei surun murtamaa leskeä rasita sillä. Täyte/voileipäkakku, pikku suolasta, skumppaa ja kahvi/konjakki. Se on siinä. Yleensä mukana nykyisin on pikku joukko. Ihan eri asia jos on yli 20 henkeä.
Antakaa anteeksi korkea ikäni ja maalaisuuteni, mutta ihan tosiaanko nykyään juodaan "skumppaa" hautajaisissakin?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi pitää kotona. Hankki vaan tarjottavat valmiiksi, ettei surun murtamaa leskeä rasita sillä. Täyte/voileipäkakku, pikku suolasta, skumppaa ja kahvi/konjakki. Se on siinä. Yleensä mukana nykyisin on pikku joukko.
Muuten hyvä viesti, mutta miksi alkoholia hautajaisissa?
Pieniä muistotilaisuuksia pidetään usein kotona. Meillä oli vaan oman perheen lisäksi 4 henkeä isän hautajaisten jälkeen meillä kotona syömässä ja kahvilla. Samoin kaverini miehen hautajaisten jälkeinen kahvittelu pidettiin heillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri asia jos on yli 20 henkeä.Muuten hyvä viesti, mutta miksi alkoholia hautajaisissa?
Miksi ei. Mukavahan se on nostaa vainajalle malja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi pitää kotona. Hankki vaan tarjottavat valmiiksi, ettei surun murtamaa leskeä rasita sillä. Täyte/voileipäkakku, pikku suolasta, skumppaa ja kahvi/konjakki. Se on siinä. Yleensä mukana nykyisin on pikku joukko. Ihan eri asia jos on yli 20 henkeä.
Antakaa anteeksi korkea ikäni ja maalaisuuteni, mutta ihan tosiaanko nykyään juodaan "skumppaa" hautajaisissakin?
Olen kyllä itsekin sitten varmaan vanha kun ajatus "skumpasta" hautajaisissa tuntuu älyttömältä. Kuohuviini on juhlajuoma jota nautitaan kun on jotain iloista ja kivaa juhlittavaa. Nostetaan malja ja kilistellään. Miten se hautajaisissa juodaan? Nostetaan malja että hyvä kun sekin kuoli?
Ainoa poikkeus on jos kuollut itse on eläessään nimenomaan toivonut että hänen hautajaisensa ovat iloinen ja pirteä juhla värikkäine vaatteineen ja kuohuviineineen. Näitäkin tapauksia tiedän.
Ei varsinaista muistotilaisuutta, mutta "jatkot" sitten lähimpien sukulaisten kesken kyllä. Kysymys sinänsä herättää minussa ihmetystä, eikö tässä nyt avainasemassa ole se, mitä leski on asiasta mieltä? Jos tilaa on riittävästi ja lähellä hautapaikkaa (mikäli siis jonkin näköinen hautaan siunaaminen/laskeminen suoritetaan), niin muistotilaisuuden voi ihan hyvin pitää vainajan kodissa. Mutta jos siellä asuva leski ei halua muistotilaisuutta pitää kotonaan, niin tämähän ei ole vaihtoehto... Joka tapauksessa ottaisin huomioon lesken surun ja pitäisin huolen, ettei hänen tarvitse tehdä muistotilaisuuden eteen yhtään sen enempää kuin välttämättä haluaa ja järjestäisin kaiken mahdollisen avun tilaisuuden valmisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Skumppaa hautajaisissa? Mitä/ketä onnitellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Skumppa on onnittelujuoma. Leskeäkö onnitellaan: hyvä kun pääsit eroon...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä anopin hautajaisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri asia jos on yli 20 henkeä.Muuten hyvä viesti, mutta miksi alkoholia hautajaisissa?
Miksi ei. Mukavahan se on nostaa vainajalle malja.
Mä oon itse asiassa pitkään pohtinut, että kun musta aika jättää, niin kunnon ravintolaillallinen vaan koko porukalle oikein Sopranos -tyyliin :D Ei kuulu Suomessa tapoihin, mutta miksi ihmeessä hautajaiset on meillä aina niin hemmetin masentavia ja vakavia. Mieluummin saavat minua muistella konjakin ääressä hymysuin :D
olen ollut sukulaisen hautajaisissa kotona, sillä osallistujia tais olla 10 hautaustilaisuus kirkossa ,kahvittelu kodissa. kahvi ja maito sekä mehua tarjolla.pitopalvelusta kakku ja jotain voileipiä ja piiraita. valkoiset pöytäliinat ja kukkia oli esillä.sitten pieni puhe. katseltiin valokuviaja, muisteltiin vainajaa. kotona kannattaa järjestää varsinkin pienet hautajaiset, jossa kaikki sukulaisia.
joku iso halli on kallis ja ankea paikka.
kahvilat saattaa myös järjestää kabineteissa pieniä kahvitilaisuuksia, kun kyselee ajoissa.
hautajaiset voi järjestää ,miten haluaa,voi olla esim.pelkkä hautaansiunaaminen eikä muuta, mutta kannattaa ilmoittaa siitä vieraille etukäteen ,samoin kotiin kutsu ja osoite.ei ole mitään pakkoa millekkään.
Eiköhän se leski päätä, millaisen muistotilaisuuden haluaa pitää puolisolleen.