mikä lisäavuksi koviin kuukautiskupuihin?
Mulla on todella pahat kuukautiskivut. Niihin lääkkeinä burana 3200 mg ja panacod 6 tablettia. Näitä siis muutama päivä joka kuukausi. Hormoneita en voi käyttää, joten e-pillerit, kierukat, minipillerit poissuljettuja. Endometrioosia ei ole. Mitä kivunlievitystä voisi lääkkeellisen kivunlievityksen kanssa käyttää?
Kommentit (41)
Jooga ja pilates vois auttaa myös, samoin akupunktio.
Kannabis ja kuumakauratyyny vatsalle.
TENS-laite. Mulla ollut apuna sekä synnytyksissä että kuukautiskipuihin (minulla on endometrioosi). :)
Itse popsin aina monta (3) laattaa e-pillereitä putkeen, jotta menkat tulisivat mahdollisimman harvoin. Niin kivuliaat menkat, että otan mieluummin nää kaikki hormonit sivuvaikutuksineen...
15 jatkaa; miksi ap:lla hormonaaliset jutut poissuljettu? Voisi kuitenkin auttaa.
Orgasmi. Mä tein sen ennen kierukkaa suihkulla, lämpö rentoutti myös. Tosin pahimpia päivinä piti runkata puolen kymmentä kertaa. Mutta buranan ja panacodin lisäksi en muuta hyvää lievityskeinoa keksinyt.
Vihreä tee voi auttaa. Tai mene vaikka luontaistuotekauppaan ja katsele jos siellä olisi muuta vastaavaa. Esimerkiksi itse pahaan ahdistukseen löysin avuksi antistress-teen joka oikeasti saa mut melkeen lamaantumaan. Kokeile etsiä myös jotain ayurvedajuttuja, olen aika varma että löytyisi niistäkin hyviä kivunlievityskeinoja. Mieheni on Intiasta ja tietää paljon luontaishoidosta ja voisin kysyä muttei ole nyt kotona! Ne yleensä toimii mulla paremmin kuin apteekin lääkkeet.
Ellet ole jo kokeillut, niin kokeilisin kuitenkin sitä hormonikierukkaa.
Mä olen nauttinut nyt yli 10 vuotta lähes kivuttomista menkoista enkä tästä vekottimesta ikinä luovu ellen saa kohdunpoistoa!
Oletko kokeillut Litalginia? Särkylääkkeistä tehoaa minulla parhaiten.
Onko gyne ehdottanut kohdun limakalvon polttoa? Multa poistettiin kohtu ja kivut loppu siihen. Nykyään on noita kevyempiäkin vaihtoehtoja. Siskoni sai avun kierukasta.
syöt nyt max- määrän kipulääkkeitä. Panacod vielä saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Olisko sen vaihtamisesta apua?
Kurja vaiva. Itse olen tosi onnellinen kun lähdin kohdunpoistoon. Sitä ennen kolmeen kuukauteen en just sängystä ylös päässyt. Kivut olivat hirveät. Toivon että saat avun.
Kuumavesipullo alamahan päälle. Ennen laparoskopiaa tein sen niin että raanasta kuuminta n 2/3 ja vedenkeittimellä kiehuvaa 1/3. Tämä sitten alamahalle. 0,5 litran pullo.
Nyt onneksi riittää Miranax ja ihan raanakuuma vesi.
Hei sulle vielä semmonen juttu et minä olen sen endometrioosin takia joutunut rouskimaan yli 20 vuotta särkylääkettä kuin leipää. Tilanne on nyt että en siedä mitään perussärkylääkkeitä eli se tie on kuljettu loppuun. Toi Miranax suht uutena tuttavuutena vielä toimii, kunhan en ota yli 5 kuukautisten aikana.
Kiva nytkin kun on hammassarkyä, miranax ei oiken nyt siihen pure ja muita en voi ottaa eli sitten kärsitään.
Muista siis olla pilaamatta elimistöäsi vuosien saatossa liialla särkylääke syönnillä.
Hankkiudu etukäteen kuumaan kylpyyn, siis samana päivänä kun kuukautiset alkavat. Lihakset eivät ehkä valmiiksi rentoutettuina ala niin kovaa koristella.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:32"]
Noin kovat kuukautiskivut eivät ole kyllä normaalit... olisiko sittenkin piilevä endo? Minulla se sairaus on ja kivut ovat infernaaliset mutta miranax toimii niihin ainakin melkein kokonaan. Miranax on reseptilääke ja ilmeisesti aika peruskamaa kun sitä ensimmäisenä tarjottiin. Lääkäriin ehdottomasti noin muutenkin kyllä :(
[/quote]
Joo, oon siis kokeillut kymmeniä eri lääkkeitä noihin kipuihin, myös Miranaxia. Ei toiminut mulla. Eikä ole sitä endoa. Monella eri gynekologilla eikojen saatossa käynyt. Ja noi kivut vaan kuuluu mun kuukautusiin, ei siis mitään sairautta siinä taustalla. Tosi rankat kivut on. :/ ap
[/quote]
ei mitään sairautta taustalla. Onko sinulle tehty laparoskopia? Se on ainoa tapa todeta esim. sirottunut endometrioosi. Entä oletko käynyt ultrassa kierron eri vaiheissa? Esim. Polyyppi ei näy paksuuntuneella limakalvolla helpostikaan. Jo parin mm polyyppi aiheuttaa oireita.
Lämpö. Itse teen niin että otan 2 isoa pyyhettä ja menen suihkuun. Käärin toisen pyyhkeen vastalle ja toisen selälle. Sitten niin kuumaa vettä kun iho kestää ja olen siinä pärissä pyyhkeissä ja veden alla kunnes kipu helpottaa. Välillä saatan ottaa pyyhkeen pois edestä ja oksentaa suihkun lattialle (joo tiedän, mutta se olo kun on aivan saakelin hirveä niin ettei kestä seisaallaan saati matkaa pöntölle). Sitten kun vähän alkaa olla parempi olo, niin hitonmoista kyytiä sänkyyn. Märät pyyhkeet korjaan suihkun lattialta pois joskus kunhan olen paremmassa kunnossa. Siinä on tosiaan n. 2 minuuttia aikaa laittaa tamponi, pyyhkäistä enimmät vedet pyyhkeellä ja vetää päälle joku paita ja pikkarit ja syöksyä sänkyyn peittojen alle ennenkuin krampit palaa. Sängyssä menee usein 2-4h ja nukahdan helpotuksesta kun kivut loppuu.
Limakalvosi ovat liian kuivat. Syö kaliumia, niin alkaa helpottaa. :) Itse kärsin ennen samasta ongelmasta. Kaliumia saa luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Apteekissa voi olla piilotettu, mutta sitä saa kyllä kysymällä.
Minulla auttoi synnytys, ihan oikeasti. Kärsin kauheista kivuista 12-28-vuotiaana. Ensimmäisen lapsen syntymä lopetti kovimmat kivut täysin! Vaikka kuukautiset palasivat melko runsaina, ei ole sellaista kipua tullut, johon ei tehoaisi yksi särkylääke. Nyt uusimpana sain hormonikierukan ja kuukautiset ovat loppuneet, kierukka ollut puoli vuotta.
-nainen 38 v.
Piikkimatto, sormetus ja liikunta.