Työskenteleekö sairaanhoitajat 12 tunnin vuoroissa?
Olen katsonut joitain amerikkalaisten sairaanhoitajien videoita, ja he lähes poikkeuksetta kertovat työskentelevänsä 12 tunnin vuoroissa 3 kertaa viikossa, jolloin neljä päivää jää vapaaksi. Tuo vaikuttaa ihan järkevältä systeemiltä, mutta Suomessa ei vissiin työskennellä noin. Vai työskennelläänkö? Olisiko se teistä järkevää?
En siis itse ole sairaanhoitaja tai vuorotyössä, joten mulla ei ole mitään tietoa suomalaisista käytännöistä.
Kommentit (44)
Yksinhuoltajan voisi olla vähän haastavaa järjestää lastenhoito. Mitenköhän se Yhdysvalloissa toimii?
Olen joutunut olemaan työssä monet kerrat 12 tuntia putkeen. Kun ei ole sijaisia ja tulee yllättäviä sairauspoissaoloja, joutuu venymään.
Ei ole tullut ongelmia.
Tiedän hoitajia esim. teholla, jotka tekevät omasta tahdostaan pitkää päivää.
Itse olen lähihoitaja vanhuspuolella ja välillä tulee tehtyä 13-14 tunnin työvuoro kun on puutetta sijaisista. Kyllä on tuollaisen vuoron jälkeen mehut pois enkä todellakaan jaksaisi jatkuvasti tehdä noin pitkiä päiviä. Työ on fyysisesti raskasta huonokuntoisten vanhusten takia. Eikä kyllä pääkään kestäisi koska muistisairaat voi olla todella levottomia välillä.
No, ei todellakaan. Hoitotyössä on vallalla uhriutumisen kulttuuri, jossa värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön.
Kokin työssä tuli tehtyä 10-16tuntisia päiviä välillä. En tosiaan haluaisi olla semmoisen hoitajan hoidossa joka on moisen rääkkivuoron tehnyt. Siinä toimii jo ihan silmät ristissä automaatiolla. Sillä erotuksella, että tein noi vuorot tauotta/yhdellä vessatauolla, hoitajat pääsee vissiin ainakin vessaan ja syömään? D:
Vierailija kirjoitti:
Kokin työssä tuli tehtyä 10-16tuntisia päiviä välillä. En tosiaan haluaisi olla semmoisen hoitajan hoidossa joka on moisen rääkkivuoron tehnyt. Siinä toimii jo ihan silmät ristissä automaatiolla. Sillä erotuksella, että tein noi vuorot tauotta/yhdellä vessatauolla, hoitajat pääsee vissiin ainakin vessaan ja syömään? D:
Itse olen työpäälikkönä jakeluverkkosähkön puolella ja olin nyt kolmatta vuorokautta vuorossa. Toiveena olisi, jos tänään pääsisi kotiin. Pätkittäin nukutut vartin tirsat ei ihan täyttä toiminta kykyä takaa.
11h taisi olla normaali yövuoro. Noin klo 21-08. Hekeuduin päivätöihin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua olla potilas jolle laitetaan jotain kanyylia 11,5 tunnin vuoron päätteeksi.
Lääkäritkin päivystävät helposti 12h putkeen ongelmitta. Myös pidempiä vuoroja on, mutta niihin voi toki sisältyä lepoa.
Suoritin lastenharjoitteluni Lastenklinikalla osastolla, jossa mielestäni tehtiin 12 tunnin suunniteltuja vuoroja useampi viikossa. Samoihin aikoihin Aurorassa yövuorot olivat 11-tuntisia, en tiedä onko tämä muuttunut.
Nykyisin osastolla, jolla keikkailen, voi tehdä suunnitellusti pitkän 12h vuoron, ja jos puolestaan jää aamuvuoron jälkeen paikkaamaan iltavuoron puutosta niin työpäivästä tulee 14h mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua olla potilas jolle laitetaan jotain kanyylia 11,5 tunnin vuoron päätteeksi.
Lääkäritkin päivystävät helposti 12h putkeen ongelmitta. Myös pidempiä vuoroja on, mutta niihin voi toki sisältyä lepoa.
Mut ku ei ne lääkärit tee mitään raskasta ja tarkkuutta vaativaa. Hoitajat tekee kaikki työt heidän puolesta.
Lääkärit päivystää 25h tuntia mutta yrittävät tietty nukkua jos puhelin ei soi. Ketään näistä ei tietty saa mitään ylityökorvauksia mistä joku paperityöntekijä itkis heti ekan tunnin jälkeen.
Omalla osastolla työvuorot (suunnitellut) ovat päivisin 7,5-13 tuntia. Yövuoro aina 11 tuntia. Pitkään päivävuoroon (13 tuntia) ei pakoteta, vaan halukkaat saa tehdä.
Itse teen välillä ilta+yövuoron eli olen töissä 13-07:30. Näitä ei saa suunnitella listoihin, mutta tarpeen vaatiessa voi tehdä.
Joissain paikoissa kyllä. Pääsääntöisesti ei. Yövuorot on kyllä normaalia vuoroa pidempiä.
Joissain paikoissa tehdään työntekijän suostumuksella 12-13h vuoroja. Ennen myös 14h, mutta uusi työaikalaki estää sen. Jotkut tykkää, jotkut ei. Itse tein joskus, mutta siirryin takaisin normipituisiin vuoroihin, koska "ylimääräisistä" vapaista huolimatta tuntui siltä, että vapaa-aikaa olisi vähemmän, koska työpäivinä ei ehtinyt tekemään mitään muuta kuin käydä nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ku ei ne lääkärit tee mitään raskasta ja tarkkuutta vaativaa. Hoitajat tekee kaikki työt heidän puolesta.
Tekeekö joku hoitaja raskaampaa tai enemmän tarkkuutta vaativaa kun esimerkiksi päivystävä ortopedi tai neurokirurgi?
Vuorot voi meillä olla 7-14 tuntisia, tai mitä tahansa siltä väliltä. Pidemmät vuorot on yövuoroja ja ns pitkiä päiviä eli tuplavuoroja joita tehdään sekä suunnitellusti että ylitöinä.
Olen tosin kätilö, mutta samaa ne sairaanhoitajat tekee ja riippuu yleensä osastosta. Joka puolella ei kai saa tehdä tuplavuoroja suunnitellusti ollenkaan, tai sitten on rajattu sitä määrää, meillä saa tehdä niin paljon kun haluaa ja vuorot suunnitellaan itse.