Englannin sana 'decay': äännetäänkö c-kirjain c:nä vai k:na?
Kommentit (27)
sanakirja.org on hyvä näissä, sieltä saa suomennoksen lisäksi ääntämisasun
Ai. No minä haluan sen ääntää kuitenkin ceenä.
miksi ihmeessä kyselet, jos et äännä kuitenkaan ohjeen mukaan
Vierailija kirjoitti:
miksi ihmeessä kyselet, jos et äännä kuitenkaan ohjeen mukaan
Missä aloittaja on sanonut, ettei äännä ohjeen mukaan?
Ei kai A-kirjaimen edessä C koskaan äänny kuin S?
Jos c edeltää äänteitä e, i tai y, se lausutaan s (joitain yksittäisiä poikkeuksia on). Muutoin se lausutaan k.
meillä oli ohjeena, että takavokaaliin liittyvä c ääntyy koona.
Jos c:n jälkeen tulee a tai o, joten äännä se koona kuten sanoissa Camilla tai Corona.
Jos c:n jälkeen tulee i tai e, äännä ässänä kuten sanoissa City-Market tai Cecilia.
Vierailija kirjoitti:
Haluta voi mitä haluaa, mutta kielioppisääntö on kielioppisääntö. Lausutko sinä Cayman-saaret saiman-saarina tai Camillan samillana. Lapsesi nimeksi laitat varmaankin Kekilia kahdella seellä.
Vierailija kirjoitti:
Varo, ettet saa soronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluta voi mitä haluaa, mutta kielioppisääntö on kielioppisääntö. Lausutko sinä Cayman-saaret saiman-saarina tai Camillan samillana. Lapsesi nimeksi laitat varmaankin Kekilia kahdella seellä.
Mä ajattelin tuon kommentin oksimoronina. C ei ole äänne, vaan merkki, joka ääntyy eri äänneympäristöissä eri tavoin. (Joo, niin toki muutkin kirjaimet, mutta c voi kuitenkin olla klusiili, sibilantti tai affrikaatta.
Miten jokin äännetään englannissa c:nä?
Vierailija kirjoitti:
Jos c:n jälkeen tulee a tai o, joten äännä se koona kuten sanoissa Camilla tai Corona.
Jos c:n jälkeen tulee i tai e, äännä ässänä kuten sanoissa City-Market tai Cecilia.
Entäs u ja y?
Vierailija kirjoitti:
Kato, Jone Nikula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs u ja y?
K:na.
K